رواية ملاك الحياة الفصل الرابع 4 بقلم داليا منصور
رواية ملاك الحياة الجزء الرابع
رواية ملاك الحياة البارت الرابع
رواية ملاك الحياة الحلقة الرابعة
ملاك صحت لقت نفسها في مكان غريب اول مرة تشوفوا قامت فضلت تدور على مكان تهرب منوا .
ملاك بخوف :
-ياناس ياعالم حد ينقظني انا فين حد هنا .
ادهم بغرور :
-محدش هنا ومحدش هيسمعك انسي ان حد يسمعك .
ملاك بصدمة :
-انت وقامت تمسك فية انت جيبتني هنا لي سيبني امشي انا عاوزه اروح.
ادهم بغرور :
-انسي انتي مش هتخرجي من هنا الا بموتك وهعلمك الادب علشان القلم دة .
ملاك بعصبية :
-إنت مفكر نفسك مين
علشان تؤمرني كدة روحني بقؤلك .
ادهم بغرور :
-تؤتؤ عيب لم واحدة تقؤل للي هيبقي لجوزها انت ملكش حق .
ملاك بصدمه:
-جوز مين انت اتجننت
ادهم :
-ايوة جوزك امضي على الورق دة بسرعة مش فاضيلك
ملاك:
-مستحيل اتجوزك لو اخر واحد فالدنيا .
ادهم بكيد :
– يعني مش هتتجوزيني تمام ،احمد اخوكي دلوقتي فالكافية هو واصحابوا
ووالدك مروح فالطريق حاليا تحبي مين يموت قبل التاني .
ملاك بعصبية :
-انت حيو**ن وهي بتبكي بقهر منك لله .
ادهم بغرور :
-اخلصي امضي.
ملاك بقهر :
مضت واصبحت زوجته لشخص، مفيش في قلبوا من الرحمه ياتري حياتها هتكون عامله اي مع الشخص ده..
ادهم بكره :
اهلا بيكي في جحيمي..
_________________________________
في بيت ملاك…
الام بقلق :
-هي البت ملاك مجتش لي اتأخرت النهاردة وهي بتتكلم لقت الباب بيفتح وبيدخل ابوا ملاك.
ابوا ملاك :
-مالك واقفة كدة لي في اي .
الام بقلق :
-خايفة على ملاك اول مرة تتأخر كدة .
الاب :
-هي لسة مجتش وهو بيطمنها يمكن اتأخرت
لانها راحت مع صاحبتها مكان .
احمد :
-ست الكل جعااان.
الام بضحك :
-هههههه انت همك علي بطنك انت واختك ،مش هتبطلوا الحركة دي حاضر قايمة احط الاكل.
احمد:
-مش هنبطلها لاننا بنجوع ،وكمان تسلميلي ياست الكل وباسها من خدها.
الاب بغيرة:
متبطل معاكسة في مراتي يالا روح غير وتعالي يلا .
احمد :
-حاضر اعم متزوقش طيب هههههه ،دخل احمد وغير وقعدوا على السفرة ولاحظ غياب ملاك .
احمد بقلق :بابا ملاك فين اول مرة تغيب كدة .
الاب :
-مش عارف هي فين رنيت كتير عليها مردتش بس هكلم نورهان لم اخلص واشوف يمكن راحت عندها .
احمد بقلق :
لاء انا هروحلها مش مطمن وقام ومشي راح ل نورهان…
______________________
في بيت نورهان…
احمد بيخبط على الباب ومستني نوهات تفتح بفارغ الصبر من قلقوا على اختوا بيخبط جامد.
نورهان بعص*بيه :
حاضر جاية مين على الباب هو الباب هيطير براحة.
احمد :
-انا يانورهان –
نورها بفرحة :
– احمد فتحت الباب واول ماشفتوا قلبها دق جامد.
احمد باحراج :
-انا بعتزر منك اني جيت في وقت زي دة بس ممكن تناديلي ملاك علشان نمشي.
نورهان باستغراب :
– ملاك مين ملاك مروحة من بدري هي لسة موصلتش دي كانت مستعجله علشان تروح .
احمد بخوف :
-لاء لسة مجتش هتكون راحت فين ومشي بسرعة من كتر
خوفوا على اختوا .
ملحوظة (احمد يعرف نورهان لانها صحبت ملاك الوحيدة ودايما هما عند بعض ونورهان معجبة باحمد بس احمد مش ملاحظ ده او يمكن ملاحظ بس هو مش حابب يحرجها فبيعمل نفسوا مش واخد بالوا.)
________________________
في القصر…..
ملاك قاعدة وسامعة صوت بطنها في نفسها
-يوه ده وقتوا انا دلوقتي،مخطوفة المفروض متجوعيش، سمعت صوت بطنها تاني، اقوم اشوف حاجة اكولها يعني خطف وجوع اي الناس البخيلة دي .
ملاك قامت وخدت ساعة عبال ملقت المطبخ من كتر ماهو كبير ودخلت المطبخ تدور على اكل ملقتش حاجة بس لاقيت مكرونة فعملتها وكلت لانها جهانة
-هو دة شكل واحدة مخطوفة قال الكلمة دي ادهم.
ملاك :
-انا اه مخطوفة بس مش تجوعني انت بخيل مجبتليش اكل ،مش فالروايات لم البطل بيخطف البطلة بيجبلها تاكل فين الاكل الي جبتوا وانا ارفض فتقوم رامي الاكل وحارمني منوا
ادهم بذهول :
-انتي هبلة هو دة كلام واحدة تقولوا المفروض تكوني خايفة يعني مني .
ملاك :
-حاضر هخاف بس اخلص اكل اصبر…
ادهم في نفسة :اي البت دي .
ملاك :
-خلصت اكل وقامت الحمد لله كدة افضي للنكد قولي بقي انت عاوز مني اي
ادهم :وهعوز منك اي غير اعلمك الادب علي القلم الي ادتهوني .
ملاك :يعني خاطفي ومبهدلني وجابرني اتجوزك علشان فالاخر تطلع بتنتقم مني علشان قلم ، قلم صدق انت تافه .
ادهم بعصب*ية :
-ملااااااااك احترمي نفسك وإلا هعلمك الادب بطريقتي
ملاك بعص*بية :
-تعلم مين الادب يا خويا انت علموا لنفسك الاول علشان تخطف بنت ، لو كنت راجل مكنتش خطفتني كدة
ادهم وكل شياطين الدنيا قداموا :
-انا مش راجل انا هعلمك الادب ،وخد ملاك ومسك شعرها وشدها
جامد وملاك بتسرخ وهو والا هنا مش شايف قداموا غير
الكف وكلمة مش راجل ………
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الحياة)