رواية ملاك الجاسر الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد
رواية ملاك الجاسر الجزء الأول
رواية ملاك الجاسر البارت الأول
رواية ملاك الجاسر الحلقة الأولى
في أحدا الحواري البسيطه وشقه بسيطه أيضا كانت تغفا ذلك الملاك البريء ببراءه وطفوله ويتم لم ترحم ذلك القاسيه معاناه ذلك الطفله الذي لما يتعدا عمرها ال 18عاما فتوفيت والدتها في سن صغير وتزوج والدها من ذلك القاسيه لتنفزع ذلك الملاك علي ذات الصوت البغيظ والمفزع لها .
ملاك بفزع وخوف /نعم ي مرات ابوي .
فتحيه بغضب /نعمه لما ترفصك ي اختي ماتقومي ي برنسيسه مش كفايه الهم الي انا فيه وابوكي الي مرمي جوه زي الوليه المطلقه هصرف عليكم منين ي اختي .
ملاك بطفوله وبراءه/افتح الحصاله بتاعتي وخودي منها فلوس .
فتحيه بقسوه وسخريه /حصاله وده فيها كام ي عين امك قومي ي اختي علشان تشتغلي وتجيبي فلوس من ساعه مابوكي تعب وساب الشغل وانا خلاص زهقت والفلوس خلصت .
ملاك بطفوله /حاضر هفطر واروح المدرسه وبعدين اجي اشتغل .
فتحيه بغضب شديد/مدرسه من النهارده مفيش مدرسه ي اختي انتي هتروحي عند ام عبير تنضفي الشقه بتاعتها تخليها ترف كده وتجيبي الي تتدهولك وتيجي سامعه ي اختي وحسك عينك تجيبي سيره قدام ابوكي أو الي ميتسما الي اسمه جاسر سامعه ي اختي والا قسما بالله هحرقك بالنار سامعه .
ملاك بخوف ورعب /حاضر والله مش هقول ل حد بس عايزه افطر جعانه .
فتحيه بقسوه /خوشي ي اختي فيه شويه فول بايتين كليهم واخلصي.
ملاك بطفوله/فين برطمان الشيكولاته بتاعي الي بفطر منه .
فتحيه بقسوه/وكلته لاخواتك وهما رايحين المدرسه كنت هوكلهم ايه ي عني .
ملاك بطفوله وبراءه/طيب بالهنا والشفا .
فتحيه بغيظ /يلهووي علي محنك يلا ي بت يلا .
في شقه جاسر ابن عم ملاك …
كان يجلس علي مائده الافطار هو ووالدته وأخيه الصغير .
عمر بطفوله /جاسر كنت عايزك تشتيرلي كتاب علشان الامتحانات .
جاسر بابتسامه وحنان /حاضر ي حبيبي كده كده هروح المكتبه اجيب الكتب ل ملاك .
ناديه بضيق /برضه ملاك ي جاسر .
جاسر بابتسامه/هو فيه ايه ي ست الكل هو كل يوم نفس الموضوع وبعدين انتي بتحبي ملاك صح .
عمر بطفوله /ملاك حلوه .
ناديه بغيظ /بحبها طبعا وزي بنتي بالظبط بس المشكله فيك انت ي جاسر وفي مشاعرك .
جاسر بضيق /قصدك ايه ي ماما .
ناديه بعصبية/قصدي انت فهمه كويس ي ابن بطني الفرق بينكم 17سنه بحالها والبنت مش شيفاك غير اخوها الكبير وانت مش عايز تفهم وتقتنع انكم متنفعوش ل بعض .
جاسر بضيق وعصبيه من ذلك الفكره /ارحمني ي امي اولا فيه كتير متجوزين الفرق بينهم اكتر من كده وعايشين سعداء ومبسوطين انتي ليه مستكتره عليا الفرحه والسعاده انا طول عمري بربيها علي ايدي علشان تكون ليا وهي بتحبني .
ناديه بعصبية /زي اخوها ياريت متنساش الموضوع ده أن مسيرها تلاقي الي من سنها .
جاسر بعصبية وغيره وعشق/يوووه ي امي انا ماشي رايح الشغل بس اعرفي والكل لازم يعرف انها بتاعتي انا وبس وعمرها مهتكون ل غيري ابدا .
في فيلا فهد الحديدي …
في غرفته …
كان يحاول فتح عيناه تتدريجيا من ذلك الضوء المزعج لينظر بغضب لذلك الواقفه أمام المراه وهي تسرح شعرها ببرود .
صوفيا بدلع /روح قلبي صحيتك انا
صفعه قويه جعلتها ترتد أرضا ليمسكها من شعرها لتصرخ الما .
فهد بغضب جحيمي/انا مش قولتلك اول منام تغوري في ستين داهيه من هنا حصل .
صوفيا بدموع والم /حصل بس انا قولت لتعوز حاجه الصبح .
فهد بغضب شديد/هعوز منك ايه ي حساله انتي واحده وسخه بتستعملها بفلوسي يبقا الكلام الي أقوله يتسمع فاهمه غوري من وشي .
صوفيا بدموع ورعب /حاضر .
لتسرع الي الاسفل وهي تمسك ملابسها بيدها لياخد هو فوطته ويذهب الي حمامه لعله يهدأ من ذلك البركان المشتعل بداخله دائما من ذلك الماضي الذي لا يتركه.
من أمام شقه ملاك …
كانت تسير الي الاسفل لتذهب الي ذلك الشقه لتنظيفها ليوقفها جاسر بابتسامته العاشقه .
جاسر بابتسامه عشق/ملاكي انا عامل ايه وحشتيني اوي .
ملاك بابتسامه وبراءه /انت كمان ي جاسر رايح الشغل .
جاسر بعشق /خودي الشيكولاته بتاعتك الي بتحبيها .
ملاك وهي تاخدها بفرحه /الله ي جاسر ده جعانه اوي اوي .
جاسر بعصبية /ليه هي الحيه مفطرتكش ولا ايه .
ملاك وهي تفتح الشيكولاته بطفوله/وكلتني فول بايت اصل اخواتي خادوا الشيكولاته الي كنت بفطر بيها .
جاسر بعصبية وضيق/ماشي ي فتحيه تعالي ي حبيبتي انا هفطرك يلا .
ملاك وهي تأكل الشيكولاته بطفوله/لا ي جاسر مش جعانه شبعت .
جاسر بعشق وهو يمسك يدها /لا يروحي لازم تفطري كويس وهرجعك علطول يلا .
في فيلا الحديدي ….
في المطبخ …
كان يقف فهد وهو يصب العصير الخاص به ليسير إليه جده عامر بغضب شديد .
/انت هتفضل في وساختك دي لحد امتا .
فهد وهو يشرب عصيره ببرود ووجع الماضي /هفضل فيها كتير همشي علي نطاق ابنك الله يرحمه مهو كان مقضياها ولا نسيت أن بسبب وساخه ابنك وامي الي باعتني وسبتني بعد الي عملته انا بقيت ابن حرام .
هامر بغضب جحيمي/اخرس متقولش علي نفسك كده تاني انت حفيدي واتكتبت باسم ابوك ليه مصمم تقلب في الماضي .
فهد بوجع وكسره/لأن الماضي مبيرروحش من بالي ولا دقيقه واحده والي انا فيه ده عمره مهيتغير .
عامر بغضب /يبقا ساعتها هنفذ تهديدي واكتب كل املاكي الجمعيات الخيرية مش هتطول مني جنيه واحد سامع .
فهد ببرود واستفزاز /لا الله الا الله مانا كل يوم مع واحده شكل عايزه ابن ليا أجيبه بعد تسع شهور من دلوقتي انت الي مصعب الأمور .
عامر بغضب /علشان انا عايز حفيدي يكون ابن ناس مش جاي من واحده من الشارع من الي بتسرح معاهم مرائتك هتكون بنت ناس ومتربيه وتكون انت اول راجل في حياتها متلمستش قبلك فاهم .
فهد بضحكه عاليه/هههههه انت بتهرج ي جدي هو فيه واحده مفيش راجل لمسها قبل كده معقول .
عامر بحده /ايوه فيه في بيوت الناس المحترمه مش الكباريهات الي بتسهر فيها انا قولتها وخلاص تجيب البنت دي وتتجوزها علي سنه الله ورسوله وتعاملها كويس وتجيبلي الحفيد ساعتها بس هكتبلهم كل املاكي ي فهد ..
في شقه ملاك ….
كانت تجلس فتحيه وهي تشاهد التلفاز وهي تتضحك بصوت عالي لتسمع صوت زوجها حمدي .
فتحيه بزهق/اوووف ياريت تموت ي شيخ واخلص منك انت وبنتك جايه اهو جايه .
في غرفه حمدي …
كان ينام وفي يده المحاليل وياخذ أنفاسه بصعوبه .
فتحيه بضيق /نعم عايز ايه .
حمدي بتعب وضيق منها /ملاك في المدرسه مش كده .
فتحيه بغيظ /ي عني انت مقومني من قدام التلفزيون علشان تسال علي ملاك ايوه ي اخويا في المدرسه .
حمدي وهو يخرج ذات الظرف /طب امسكي ادي الظرف ده ل جاسر خليه يروح الشركه عند فهد بيه يديله الظرف وهو هيديله فلوس .
فتحيه بطمع وجشع /طيب من عنيا الاتنين لتتحدث بخبث وهمس /جاسر مين الواد بنطلع منه باي مصلحه لو عرف ان فيها فلوس مش هيدينا حاجه ده مش بعيد يطمع فيها انا ابعت الي متتساما ملاك هبله ومش هتفتح بوقها بكلمه واحده …..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الجاسر)