روايات

رواية ملاك الاسر الفصل السابع عشر 17 بقلم مي عبدو

رواية ملاك الاسر الفصل السابع عشر 17 بقلم مي عبدو

رواية ملاك الاسر الجزء السابع عشر

رواية ملاك الاسر البارت السابع عشر

ملاك الاسر
ملاك الاسر

رواية ملاك الاسر الحلقة السابعة عشر

ملاك مسكت فونها وحاولت ترن عل اياد اسر شد منها الفون ورما عل الكرسي الخلفي
اسر :بطلي هبل مش كل ما يحصل حاجة اياد لأني مش بخاف ولا هخاف من اياد فاااهمة
ملاك بتوتر : ايوآ فاهمة فاهمة
اسر فضل سايق العربية وبعد وقت
ملاك :دا مش طريق البيت انت هتوديني فين
اسر مردش
ملاك : اسر رد عليا لو سمحت اسر وقف العربية قدام عمارة كبيرة اسر :انزلي
ملاك : انزل فين اسر روحني بعد اذنك
اسر نزل من العربية وفتح الباب وشد ملاك من ايدها ملاك: اسرررر قولتلك روحني
اسر شلها ودخل بيها العمارة ودخل الاسانسير كل دا وملاك عمالة تضربه وهو ولا هو هنا
بعد دقايق خرج من الاسانسير وطلع مفتاح الشقة ودخل ونزل ملاك
ملاك بصدمة وانبهار من شكل الشقة الكبيرة جدآ و متزينة بي الكامل بي الورد وصورها في كل مكان وفي صور ليها هي واسر وفي بلالين كبيرة مكتوب عليها بحبك انا اسف: ها اي دا
اسر بيحاول يهدي نفسه وقعد ملاك جنبه ومسك ايدها : انا اسف عل كل اللي حصل يوم خطوبة مريم [وبعدين كمل بضيق] بس مع زفت يوسف دا لا فاااهمة
ملاك مش مستوعبة تغير نبرت صوته في ثواني وفرحانة جدآ :بس انت قطع كلامها اسر
اسر :وعد مني دا مش هيتكرر مرة تانية يا ملاك
ملاك بتوتر : طب وجدك وجدتك و ورد يا اسر
اسر :اولآ انا هبقا اقنع جدي بعدين ثانيآ دي حياتي انا وانا اللي اقرر اكمل حياتي مع مين يا ملاك وثالثآ ودا الاهم اننا مش هنعيش معاهم تاني احنا هنعيش هنا او في اي مكان تاني تختاري المهم انك تكوني راضية وفرحانة
ملاك :بس كدا انا هكون السبب في بعدك عن اهلك يا اسر وقتها هيكرهوني
اسر :لا لأني مش هبعد عنهم انا كل يوم هشوفهم لأني هروح هناك انتي حبة تروحي معايا تمام مش حابة براحتك عادي
ملاك : طب واياد
اسر بضيق :مالو هو تاني
ملاك : مش هيوافق اني ارجعلك اصلآ
اسر : هيوافق في حجج تانية ولا تمام كدا
ملاك :تمام بس بشرط
اسر : خير يارب
ملاك بغيظ :اسرر
اسر بضحك: بهزر اؤمري يا قلب اسر
ملاك : انا عايزة خطوبة اربع سنين وعايزة اعمل فرح كبير جدآ واللبس فستان زي البنات
اسر :بصي معنديش مانع نعمل فرح وتلبسي فستان لأن دا كدا كدا هيحصل بس خطوبة اي دي اللي اربع سنين انتي مراتي اساسآ
ملاك : لا انا عايزة فترت خطوبة يا اسر
اسر :تمام هما اسبوعين وهنعمل الفرح مع اياد و زهرة
ملاك : لا يا اسر لا انا ولا اياد هنوافق
اسر :يخربيت اياد اللي داخل في الكلام من غير ما يكون موجود دا طيب لو اياد وافق انتي هتوافقي تمام
ملاك بثقة لأنها عارفة ان اياد مش هيوافق
ملاك :تمام موافقة
اسر :تمام مسك فونه ورن عل اياد
اسر :الو انت فين
اياد : ليه
اسر :اخلص يا اياد
اياد : في الكافيه ****انا و زهرة في اي
اسر قفل من غير ما يرد عليه :يلا تعالي لما اشوف اخرتها معاكي انتي وهو واتحركو سوا
__________________________________♡
عند اياد قاعد هو زهرة
اياد :يا حيوان
زهرة : في اي مين دا
اياد : دا اسر سألني انت فين وبعدين قفل هتلاقي جاي هو وملاك دلوقتي
زهرة :ملاك معاه ليه
اياد :راح خدها النهاردة من الكلية
زهرة: تمام هو انت هتوافق انهم يرجعو تاني لبعض بعد اللي حصل
اياد : اسر بيحب ملاك وانا متأكد ان اللي حصل مش هيحصل تاني نهائي لأنه اتعلم الدرس
زهرة: تمام تعرف لما كنتو عندنا امبارح كنت خايفة يقوم يولع فينا كلنا
اياد بضحك : تصدقي كان ممكن يعملها
زهرة : طب الحمدلله اني سكت ماما لأنها كانت بتكلم جد
اياد : نعم انا بحسب انتي حكتلها فا هي حابة تدايقو مش اكتر
زهرة :اولآ انا مش متعودة احكي لي حد حاجة شوفتها ثانيآ لا ماما كانت بتكلم جد ومن امبارح قاعدة بتخطط هتعرفها ازاي عل محمد
اياد : طب لي مش قولتلها ان هي مكتوب كتابها عل اسر
زهرة : مش عارفة انا قولت يومين و هتنسا
قطع كلامهم دخلو اسر وهو ماسك ايد ملاك دخلو وزهرة قامت سلمت عل ملاك وقعدو
ملاك لي اياد بتوتر : بص قبل ما تسأل هو اللي خدني من قدام الكلية غصب عني والله وكنت هرن عليك خد من الفون وقالي انا مش هخاف من اياد عشان تتصلي بي والله والله دا اللي حصل يا اياد
(ملاك باعت اسر من قبل اول قلم🙂😹)
اسر بسخرية: خلصتي
اياد وزهرة ضحكو اياد :عارف ياقلبي
اسر بغيرة :متقولهاش يا قلبي قلبك جنبك ملكش دعوة بي ملاك فااهم
اياد بغيرة عل اخته : دي اختي عل فكرة يعني انا اول حب في حياتها واقولها زي ما انا عايز
اسر بغيرة وضيق : لا انا اول واخر حب في حياتها اصلآ قال انت قال
زهرة :بااااس انتو الاتنين في اي هتتخانقو
اياد بضيق :كنت عايزاني في اي
اسر لسه هيتكلم قطع كلامه فونه بيرن
اسر مسك الفون بضيق :خير
ادهم :اسر تعالى حالآ عل البيت
اسر :في اي كلكم كويسين
ادهم :اسر تعالى بسرعة متتأخرش وقفل
اياد: في اي
اسر :مش عارف بس قالي تعالى حالآ وقفل ولازم اروح هناك دلوقتي مش عارف ليه
اياد :طب يلا هاجي معاك
اسر :طيب و اتجهو الاربعة للعربيات اسر وملاك عربية وزهرة واياد في عربية واسر بيسوق بسرعة جدآ وملاك خايفة من سرعته بس مكلمتش بس هو لاحظ خوفها قلل السرعة شوية وبعد نص ساعة وصلو قدام الفيلا ودخلو الاربعة اسر مسك ايد ملاك وكانو كلهم قاعدين معادة الجد والجدة اسر : اسر في اي
احمد : جدك تعبان بس شوية والدكتور عنده جوا وكان عايزك قبل ما يغما عليه
اسر :تمام كريمة قربت عل ملاك وحضنتها
هي ومريم و سحر سلمو عليها وبعد دقايق الدكتور خرج الكل اتجه لي احمد: ها يا دكتور عامل اي
الدكتور بعملية : ضغط كان عاالي شوية ياريت بلاش حاجة تدايقو وانا اديتو حقنة وهو هينام دلوقتي وهيفوق بعد ساعتين هيبقا كويس و بأذن الله
احمد : تمام شكرآ يا دكتور ادهم وصل الدكتور
خرج ادهم مع الدكتور اسر :انا هدخل لي
احمد : لما يفوق يا اسر
اسر :تمام وقاعدو كلهم سوا
زهرة لي اياد بهمس : طب نمشي احنا ولا اي
اياد :حاضر بس ربع ساعة كمان عشان اسر
زهرة : طيب ياارب الصبر عشان مقومش اجبها من شعرها بدل ما هي بتبص بقرف كدا ولا اكن واكلين ورث اهلها
اياد : هي مين
زهرة وهي بتشاور عل ورد: العقربة اللي هناك
اياد : اعتبريها مش موجودة عشان خاطر اسر
زهرة : حاضر هحاول
ورد لحظت كلام زهرة وانها بتبص عليها فا اتوترت وقامت من مكانها
كريمة : طيب انا هقوم اجهز اكل لي عمي عشان لما يفوق ياكل عشان العلاج
ملاك: هقوم اساعدك يا ماما
كريمة : تعالي
مريم : وانا هاجي معاكو
كريمة :تعالو واتحركو اتجاه المطبخ ودخلو وكانت ورد في المطبخ بتشرب
كريمة :بدأت تجهز الاكل وملاك بتساعدها
ورد بضيق لما شافت ملاك : اقعدي انتي انا هساعد مرات خالي في الاخر انتي ضيفة هنا مش اكتر عشان تساعديها
كريمة :ورد اي اللي بتقولي دي عيب كدا
ورد : انا غلط في اي يا مرات خالي انا بعرفها ان الضيوف اخرهم الصالون وبس انا هساعدك لأني انا من العيلة وهبقا مرات اسر قريب مش دا كلام جدي واللي اتفق عليه مع اسر ولا لا ومسكت ايد ملاك ولسه هتزقها برا المطبخ لقت اللي مسكت ايدها جامد وزقتها بعيد عن ملاك
زهرة :المرة اللي فاتت كنت شاكة انك متربتيش وقليلة زوق فا اكتفيت بي قلم واحد بس عل وشك الحلو دا فا تخيلي اعمل فيكي اي المرة دي يا حلوة ها
ورد بشجاعة عكس اللي جواها :انتي لو قربتي مني صدقيني هخليكي تندمي
زهرة راحت قعدت عل الرخامة اللي في المطبخ ببرود : ها يلا وريني هتعملي اي لو سمحت فنجان قهوة مظبوط يا طنط بعد اذنك
كريمة :حاضر وقربت من مكنة القهوة
ملاك :زهرة خلاص يلا احنا نمشي بلاش مشاكل مريم :ملاك متصدقيش ورد كلامها كله غلط لأن اخويا متفقش عل حاجة وقال ان مفيش غير ملاك بس هي اللي مراته وانه مش هيتجوزها مهما حصل
ورد بضيق : لا انتي كدابة
مريم :اناااا
كريمة :خلاص يا بنات خلاص حصل خير اتفضلي يا بنتي القهوة
زهرة قامت خدتها : شكرآ لحضرتك بس انا سمعت حد بينادي عليكي
كريمة : امتا دا
زهرة غمزت لي مريم متكلمش : دلوقتي
كريمة :طيب انا هخرج اشوف كريمة خرجت ولسه ورد هتخرج وراها بخوف زهرة شدتها من ايدها : لسه مخلصتش كلام وبتشرب قهوة
ورد :سيبي ايدي وزقت ايد زهرة زهرة بخبث راحت موقعة القهوة كلها عل ورد :ااااااااا
ثواني بس والكل دخل المطبخ عل صوت ورد
احمد : ورد مالك اي اللي وقع عليكي القهوة
ورد وهي بتشاور عل زهرة : دي يا خالو دي
زهرة ببرأة مصطنعة :اناااا عملت كدا
ورد ببكاء :ايوآ انتي
زهرة ببرود : لا طبعآ انا كنت ماسكة فنجان القهوة وبشربه راحت ورد زقت ايدي عشان الفنجان يوقع عليا راح وقع عليها انا كدا غلطانة
احمد :خلاص حصل خير اطلعي يا ورد غيري هدومك وسحر هتجبلك كريم حروق
ورد :بس يا خالو هي بتكدب انا معملتش كدا
زهرة : لا انتي اللي بتكدبي مش انا لأنك لسه فكرة الاقلم اللي ضربتهولك المرة اللي فاتت وحاولتي تاخدي حقك اللي ملهوش وجود اصلآ لأنك انتي الغلطانة بس تعرفي انا مش بحب حد يزعل مني هاتي دماغك ابوسها وقربت من ورد و ورد خافت جدآ ومسكت في احمد زهرة حضنت ورد بمكر : تعيشي وتاخدي غيرها ودا اقل عقاب مني ليكي وبعدت عنها ومسكت دماغها وحطت ايدها وباست ايدها بدل دماغ ورد ورجعت طرحة ورد لي ورا شوية
زهرة : شعرك باين استني هظبطلك الطرحة زهرة وهي بتظبط طرحة ورد شدتلها شعرها جامد ورد ببكاء :ااااا شعري
زهرة ببرأة مصطنعة :معلش اصلي مش بعرف اللف الطرحة غير لنفسي بس اهو خلصت اطلعي بقا بسرعة غيري هدومك ورد بخوف لسه هتتحرك وقعت عل وشها احمد وسحر جريو عليها وكمان زهرة معاهم
احمد : ورد انتي كويسة
ورد بعياط :لا مش كويسة جت تقف مقدرتش تقف ودماغها اتجرحت بس جرح صغير سحر :طب حاولي تقومي يا ورد
ورد بعياط :مش قادرة شكلي رجلي اتكسرت
سحر :احمد شيلها وطلعها اوضتها
احمد : طيب طيب وشالها بسرعة
كريمة :وانا هطلب الدكتور وخرجو من المطبخ
اياد بزهول :انتي عملتي فيها اي
زهرة :انا ولا حاجة حتى اسألهم كدا
هنا ضحك اسر وادهم واياد اما مريم وملاك مش فاهمين بيضحكو ليه
ملاك : اي اللي بيضحك دلوقتي
مريم : تقريبآ والله اعلم ان مرات اخوكي بتحب ورد اوووي اوي
زهرة :اوووي اوي اوي دي حبيبتي من ايام خطوبتك يا بنتي يلا هي بنت حلال تعالو امت نشوفها عملت اي دلوقتي
اسر : يلا وخرجو سوا من المطبخ الدكتور وصل وبعد وقت خلص كشف وخرج من اوضة ورد احمد : ها يا دكتور عاملة اي دلوقتي
الدكتور : هي كويسة الجرح اللي في دماغها سطحي ورجليها محتاجة بس راحة متتحركش عليها اسبوع وهتبقا تمام
احمد : تمام شكرآ اسر خرج مع الدكتور والباقي طلعو يشوفوها معاد ادهم واياد
ادهم: انت بعد اللي حصل دا تخاف عل نفسك
اياد بضحك : لا هي كدا بتهزر معاها
ادهم: كمان
____________________________♡
عند ورد نايمة عل السرير وجدتها قاعدة جمبها
البنات دخلو ورد اول ماشافت زهرة خافت جدآ وحضنت جدتها الجدة : بسم الله عليكي ياما مالك حاسة بوجع في راجلك او راسك
ورد بخوف : ل لا بس انا عايزة انام قوليلهم يطلعو برا يا تيتا
زهرة : شايفة يا طنط حفيدتك يعني احنا طالعين نطمن عليها وهي بتطردنا
الجدة : عيب يا ورد
زهرة : عمتآ الف الف سلامة عليكي يا ورد يلا يا بنات نسيب ورد تنام شوية وبهمس يارب السقف يقع عليها ونخلص منها
ملاك ومريم سمعوها وكانو كاتمين الضحك وبعد دقايق نزلو تاني
زهرة : مش يلا بقا يا اياد مش عملنا الواجب
اياد :وبزيادة يا روحي يلا وقامو
كريمة : خليكم اتغدو معانا
زهرة :مرة تانية ان شاء الله عشان اخويا راجع من السفر النهاردة ولازم ابقا هناك وان شاء الله هبقا اجي اطمن عل ورد
كريمة : حمدلله عل سلامته ان شاء الله
زهرة :الله يسلمك وخرجو و اسر خرج معاهم
اسر :اياد انت هتروح عند زهرة
اياد : لا هوصل زهرة بس مش هدخل
اسر :تمام وسلم عليهم و ركبو عربية اياد ومشيو واسر دخل تاني لي اهله
مريم بضحك : بس زهرة عملت معاها اللي نفسي اعمله من زمان
ادهم : دي مشكلة
مريم : فعلآ بس دمها خفيف والله وتتحب
ادهم : فعلآ
مريم : في عينك قال فعلآ قال
ادهم :والله بهزر استهدي بي الله كدا
مريم :لا اله الا الله
اسر :مالكم
مريم : مفيش انا رايحة اشوف مرات عمي
وقامت ومشيت
_______________________________♡
عند ملاك في عربية اياد وصلو زهرة وعبدالله و نهلة اصرو انهم ينزلو يتغدو معاهم وبعد وقت دخلو بيت زهرة وقعدو كلهم سوا
نهلة : نورتي يا حبيبتي
ملاك : شكرآ لحضرتك يا طنط
نهلة : ثواني ومحمد ينزل عشان تتعرفو عليه
…: انا اهوو نزلت يا ست الكل
نهلة تعالي يا حبيبي سلم ملاك واياد
محمد سلم اياد وملاك وقعدو وملاك
نهلة : مشاء الله والله لايقين عل بعض
عبدالله بعدم فهم :هما مين
نهلة :ملاك ومحمد
ملاك خجلت ونزلت عيونها في الارض وفونها رن وشافت الاسم خافت واتوترت
ملاك : زهرة لو سمحت ممكن اقوم ارن عل الفون زهرة : ايوآ اكيد تعالي وقامو زهرة وقفت ملاك بعيد شوية عنهم ورجعت قعدت معاهم تاني ملاك ردت بتوتر :الوو يا اسر
اسر : مال صوتك
ملاك : ها لا مفيش
اسر :متأكدة
محمد : ملاك يلا الغدا جاهز
ملاك بتوتر:ها حاضر حاضر
اسر بعصبية و صوت عالي : مين دا وانتي فين
ملاك وهي خلاص هتعيط : انا عند زهرة الو الو بصت عل الفون لقيتو فصل
محمد : انتي كويسة مالك خوفتي كدا لي
ملاك : احتمال احصل ورد بس هي جت خفيفة انا اكيد هبات في المستشفي
محمد : انا مش فاهم حاجة
ملاك : ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى