رواية ملاك الاسر الفصل الرابع 4 بقلم مي عبدو
رواية ملاك الاسر الجزء الرابع
رواية ملاك الاسر البارت الرابع
رواية ملاك الاسر الحلقة الرابعة
بعد نص ساعة وصلو وكلهم نزلو وقعدو
اسر: يلا يا ملاك نطلع
الجدة :مش لما تتعشو الاول يا بني
اسر: لا يلا يا ملااااك
ملاك قامت وطلعو فوق سوا واسر قعد عل الكنبة بكل هدؤ وملاك رايحة تاخد هدوم عشان تاخد دش وتبدل هدومها
ملاك : مالك شكلك متعصب
اسر قام وراح عندها ملاك خافت
اسر :رنيت عليكي كتير وقولتلك فونك يبقا في ايدك صح ولا لا
ملاك : صح بس والله انا سيبت الفون مع طنط سحر ومريم خدتني اقعد مع البنات ولما رجعت فتحت الفون لقيتك رانن كتير بس
اسر كسر المراية اللي جنبو بي ايده اتجرحت جرح بسيط:ولما انتي كنتي قاعدة مع البنات اي اللي خرجك برا ومسك فون فتحو حطو قدامها ومسك دراعها:اي دا ها وكمان ماسك ايدك و واقفة من غير طرحة ملاك : والله والله مخدتش بالي ان الطرحة وقعت من عل شعري والله ولما لفيت شوفت الشخص دا في وشي وكنت هقع هو لحقني مش اكتر والله اسأل مريم كانت معايا
اسر ساب ايدها وحاول يهدي نفسه
كملت ملاك: وبعدين انت مالك
اسر بغيرة وعصبية بسيطة :هو اي اللي انا مالي انتي مكتوبة عل اسمي ولحد لما اخوكي يرجع اتمنا تحترميني شوية لأني لحد دلوقتي مشوفتيش الوش التاني وسابها وخرج ورزع الباب جامد
________^-^_____^-^______^-^_____
تحت كانو كلهم قاعدين سوا واسر نازل متعصب سحر شافت ايدو صرخت وجريت عل عندو :اسر مال ايدك انت كويس اي اللي حصل
اسر بعصبية :مفيش حاجة انا خارج وسابها وخرج الجد : ادهم روح وراه
كريمة:انا هطلع اشوف ملاك
مريم :وانا وطلعو
سحر بعياط: اسر يا احمد روح شوفو
احمد :ادهم راح وراه
ورد بحزن مصطنع :اكيد ملاك هي اللي عصبتو وهي السبب في الجرح اللي في ايدو
الجدة :ووورد اسكتي انتي
______^-^____^-^____^-^________
عند ملاك كريمة ومريم دخلو وجريو عليها يسرعة
كريمة :ملاك اي اللي حصل واسر نازل متعصب ليه كدا
ملاك : حكلتهم اللي حصل
مريم : بس مين اللي صورك وبعدين انا كنت واقفة معاكو
ملاك بعياط :معرفش
كريمة خدتها في حضنها :خلاص يا حبيبتي اهدي متعيطيش
ملاك : انا مش عايزة اقعد هنا
كريمة : طيب يا قلبي اهدي وانا هاخدك معايا في اوضتي نامي عندي النهاردة بس اهدي وبعدين راحت مع كريمة لوضتها
ملاك : هو ايده اتجرحت جامد هو كسر المراية بي ايده هو كويس
كريمة ابتسمت عل خوف ملاك : ايوآ هو كويس ملاك :طيب ونامت بعد وقت كريمة ومريم نزلو
كريمة: يا ترا مين اللي عمل كدا ولي
مريم: مش عارفة تعالي ننزل طيب نشوف اسر
________^-^_____^-^____^-^_______
عند اسر خرج وادهم راح وراه وركب العربية معاه اسر:انزل يا ادهم
ادهم: لا وبعدين في اي ومال ايدك
اسر: مفيش
ادهم:متأكد انت من ساعت ما مسكت الفون واحنا هناك وانت مش طايق نفسك
اسر : مفيش خلاص
ادهم:تمام براحتك تعالى يلا نخلي حد يشوف الجرح اللي في ايدك دا
اسر:لا هطلع انا اعملو فوق هو جرح بسيط اصلآ مش محتاج
ادهم :ماشي طب يلا ندخل عشان مرات عمي خايفة عليك جواه
اسر بتنهيدة :طيب و نزلو من العربية ودخلو تاني سحر راحت عنده بلهفة:مال ايدك يا حبيبي تعالي نروح عند دكتور يشوفها يلا
اسر: جرح بسيط هعمله انا متقلقيش
سحر: لا ورد هاتي علبة الاسعافات
ورد :حاضر وقامت بسرعة جابتها
سحر :بدأت تعمل ايد اسر بخوف
الجدة : مالك يا اسر
اسر: مفيش شديت انا ملاك شوية بس
ورد :انا قولتلكم هي السبب
اسر: ووورد ملكيش دعوة بي مراتي فاهمة
ادهم :خلاص يا جماعة اهدو بقا
اسر: انا هرجع بكرا القاهرة انا وملاك بعد الفرح عل طول
الجد: ليه
اسر: عشان الشغل
الجدة :بس انتو كدا بقالكم يومين بس خليكم
يومين كمان وامشو عشان خاطري يا اسر
كريمة ومريم نزلو وقعدو
اسر بتنهيدة :انا طالع
كريمة :ملاك نايمة في اوضتي ياريت تسيبها
اسر بتنهيدة :تمام وطلع اوضته و نام بعد تفكير طويل والكل طلع
_________^-^_______^-^____^-^____
تاني يوم ملاك صحيت وكريمة كانت بتلف الطرحة قدام المراية ملاك :صباح الخير
كريمة :صباح النور يا حبيبتي ها عاملة اي
ملاك :الحمدلله يا ماما
كريمة :طيب يلا روحي اجهزي وانزلي
ملاك : حاضر وقامت راحت اوضتها دخلت كان اسر نايم خدت ترنج بنطلون واسع وتيشيرت واسع وطويل وطرحة و دخلت الحمام
اسر صحي وقام طلع لبس لي وبعد ربع ساعة ملاك خرجت
اسر :صباح الخير
ملاك :صباح الخير
اسر :استني هننزل سوا
ملاك بضيق:طيب
___________^-^_____^-^_____^-^_____
عند اياد صحي من النوم على رنة الفون
اياد: الو يا فندم
….:انت عملت اي انت كدا في خطر
اياد:لا يا فندم متقلقش
…:اياد لازم تبعد عن المكان اللي انت فيه
اياد: اسف يا فندم انا موصلتش لهنا بسهولة عشان ارجع تاني كل اللي عملتو وقعتهم كلهم في بعض يعني مش هنتعب نفسنا في اي حاجة هما هيقتلو في بعض واللي هيعيش منهم هيتقبض عليه
….: اياد هما مش اغبية لدرجة دي
اياد: عارف انهم مش اغبية بس كل اللي عملتو اني ضربت عصفورين بي حجر مش اكتر متقلقش كل حاجة هتبقا كويسة ان شاء الله
…: تمام خلي بالك من نفسك والنهاردة هيبقا معاك شريك في العملية خمس دقايق ويبقا عندك
اياد: تمام يا فندم وقفل وجهز وخد سلاحه وهو خارج من الاوضة خبط في بنت جميلة
اياد :انا اسف نسيت دي مش هتفهم عربي
البنت :لا بفهم عربي انت اياد المنشاوي
اياد: نعم لا اسمي مراد
البنت: وانا زهرة واللي هتبقا معاك في العملية دي لحد ما تخلص
اياد شدها من ايدها ودخل اوضته:زهرة وعملية مين وعرفتي اسمي ازاي
زهرة ببرود :ثواني ومسكت فونها
زهرة :الو يا فندم حضرتك كلمت اياد باشا
…: ايوآ قولتلو ان هيبقا معاه شريك
اياد بعصبية: قولت شريك ودي بنت وانا مش بشتغل مع بنات يا فندم
….:اياد دي مش اي بنت دي اكفأ واقوى ظابط عندنا يعني متقلقش يا اياد يلا سلام وقفل
زهرة ببرود :سمعت ممكن تقولي اي في دماغك
اياد : تعرفي تسكتي
زهرة : اي اللي اسكت دي ما تخلص وتقول اي في دماغك عشان ابقا عارفة وفاهمة احنا هنعمل اي الخطوة الجاية
اياد :تمام هتجهزي وننزل نقابل جون ومش عايز اي غلطة لأن دا اللي هيوصلنا للكبير
زهرة :تمام بس هنزل معاك بصفتي اي
اياد بصلها : مرااتي ولا عندك صفة تانية تخليني اثق فيكي وتقعدي واحنا بنتفق عل عملية
زهرة :تمام فهمت
_______^-^_____^-^_____^-^______
عند مريم خرجت من اوضتها وماسكة الفون خبطت في حد ادهم : مش تاخدي بالك ياقمري
مريم : معلش يا ادهم مخدتش بالي
ادهم :عادي يا قمري ولا يهمك
مريم: اي قمري دي
ادهم :بدلعك
مريم : لا شكرآ و اوعي كدا خليني انزل
ادهم : اتفضلي مريم نزلت
مريم لنفسها : اموت واعرف لما انا بحبو بكلمو كدا ليه دا ولا اكني بكره الله يخربيتك يا ادهم يا ابن كريمة
كريمة :بتدعي عل ابني يا زفتة الطين
مريم بفزع : كدا خضتيني في اي
كريمة :بتدعي عل ادهم ليه
مريم : لا دا العادي يعني
كريمة :طيب كدا كدا مش من قلبك
مريم : صباح الخير يا تيتا
الجدة :صباح النور يا قلبي
صفا:مفيش صباح الخير يا عمتو
مريم : احلا صباح الخير يا عمتو
صفا : صباح الفل يا بكاشة
__________^-^_____^-^_____^-^_____
..يا بنتي بقولك اتجوز انا هتجنن بجد
…:خلاص انسي يا ورد هو مش نصيبك
ورد: لا لو مش ليا مش هيبقا لغيري
…: طب هتعملي اي يا ورد
ورد: مش عارفة مش عارفة بس انا كلمت جدو كتير وهو بيقولي انو هيتصرف
…:مش عارفة اقولك اي ربنا يهديكي يا ورد انتي مكنتيش كدا معقولة الحب بيغير كدا
ورد : يوووه خلاص اقفلي اقفلي وقفلت
ورد لنفسها :والله لندمك يا ملاك
_________^-^____^-^____^-^_____
ملاك واسر نزلو تحت
ملاك/اسر :صباح الخير
الكل :صباح النور ملاك قعدت جنب كريمة ومريم واسر قعد جنب ادهم
الجدة :ملاك بعد كدا تقعدي جنب جوزك
ملاك : حاضر
الجدة : صفا خلي حد يجهز الفطار يلا عشان نروح بيت عمك ع الفرح
صفا :حاضر يا ماما وقامت
ورد نزلت الجد :تعالي يا قلب جدك
مريم : وانا اي بقا
الجد: روح جدك
مريم :ايوآ كدا
ورد قعدت جنب جدها :ربنا يديمك ليا يا جدي
الجد :احمد تعالى يلا نروح لي عمك عشان رن عليا كتير
الجدة: مش هتفطرو الاول
الجد :هفطر مع اخويا هناك يلا سلام وخرجو
هنية : الفطار جاهز
الجدة: ماشي يا هنية يلا قومو كلكم
الكل قام وقعدو عل السفرة
كريمة :ملاك كلي انتي امبارح متعشتيش
ملاك : باكل اهو يا ماما
سحر :ماما
كريمة بمرح :اي عندك مانع ولا اي
سحر : لا طبعآ بس استغربت
كريمة : ملاك تتحب بسرعة وانا اعتبرتها بنتي
ادهم : يعني انتي دلوقتي مرات اخويا ولا اختي حيرتوني معاكم
ملاك بضحك : الاتنين
الجدة : هو انتي مش عندك اخوات يا ملاك
ملاك: لا عندي اياد بس هو مسافر حاليآ
الجدة: ايوآ ربنا يرجعو بسلامة يارب
ملاك :يارب
اسر : هتروحو امتا الفرح
الجدة :بعد الفطار هنجهز ونروح عشان يساعدو منال لو عازت حاجة ونستقبل الناس
اسر :طيب وملاك لازم تروح معاكو
الجدة :ايوآ هي مرات الحفيد الكبير لازم تكون هناك معانا بما ان الكل عرف امبارح انها مراتك
اسر :طيب
ادهم بمرح :شوفيلي عروسة يا خديجة
الجدة بصتلو بضحك : دا عل اساس ان عروستك مش موجودة تصدق حلال الدعا اللي بتدعي عليك
ادهم : هي مين دي
الجدة وهي بتبص ل مريم :اللي هي بقا
مريم اتكسفت وبصت في الطبق
ملاك بمرح : حاسة اني عارفة هي مين
كريمة :هي هي
الجدة : خلاص بقا كملو فطار عشان نمشي
الكل فطر وخلصو
اسر: يلا اجهزو عشان نوصلكم انا وادهم ع هنروح مشوار
الجدة :هتروحو فين
اسر :مشوار تبع الشغل
سحر : طيب يلا وكلهم طلعو
ملاك دخلت اوضتها وخدت دريس هادي وجميل ولبستو ولفة الطرحة كان اسر لبس ملاك بتطلع شنطة يد كبيرة شوية وحطت فيها دريس تاني وسندل واكسسورات وميكاب
اسر : لي كل دا
ملاك : عشان قبل الفرح اللبسو ما انا اكيد مش هحضر بي الدريس اللي هروح بي
اسر :تمام المهم الطرحة متتقلعش فاهمة
ملاك بنفاذ صبر : بجد عايزة اعرف انت بتتحكم فيا بصفتك اي انا بجد هقول لي اياد عل اللي حصل وانك بتزعقلي وبتتحكم فيا والله لهخلي يرجعني بيتي تاني ويخلي الدادة تقعد معايا بدل الخنقة دي
اسر :بصفتي اني جوزك مثلآ وعايزة تقولي لي اياد معنديش مشكلة قوليلو
ملاك : طيب وكانت هتنزل اسر شد ايدها
اسر :هننزل سوا قولت والطرحة متقلعش يا ملاك ودا اخر كلام عندي يلا ومسك ايدها ونزلو سوا هما الاتنين وكانو باقي العيلة تحت
الجدة :يلا وخرجو كلهم سوا
ورد :ممكن اركب معاك يا اسر
اسر :اتفضلي
ورد كانت هتركب جنب اسر
اسر :معلش يا ورد اركبي جنب مريم وراه الكرسي دا بتاع ملاك هي مراتي تقعد جنبي
ورد بغيظ :حاضر وقعدت وراه ومريم فرحانة فيها وملاك قعدت جنب اسر والعربيات اتحركت وبعد نص ساعة وصلو ونزلو والبنات دخلو
منال : اتفضلو
ملاك :اومال فين هدي
منال : فوق يا قمر
مريم : طب هنطلعلها
منال : اطلعو عادي ملاك ومريم و ورد طلعو فوق عند هدي وخبطو ودخلو
هدي :عاملين اي
ملاك ومريم :الحمدلله
هدي :اتفضلو وقعدو سوا يتكلمو ويهزرو ويضحكو وقعدو يرقصو وفرحنين بعد ساعات
هدي بتوتر: الميكاب ارتست لسه مجتش ورنيت عليها كتير فونها مقفول
ملاك : زمانها جاية
هدي :دا خلاص فاضل عل الفرح ساعتين ويبدأ
ملاك :طيب انا ممكن احطلك ميكاب
ورد بسخرية :وانتي هتعرفي اصلآ
ملاك : ايوآ هعرف اقعدي يا هدي
هدي قعدت وهي متوترة ومش عارفة الميكاب ارتست اتأخرت ليه
ملاك : متخافيش انا واخدة كورسات في الميكاب يعني مش اول مرة احط ميكب وبدأت وفعلآ حطتلها ميكاب بأحترافية و طلع شكلو جميل جدآ
هدي : بجد شكرآ تسلم ايدك
مريم :لا بجد علميني
ملاك : حاضر بس يلا هروح اللبس عشان ننزل الفرح هيبدأ خلاص
هدي ومريم : طيب وبعد وقت نزلو الفرح
سحر : تعالي يا ملاك سلمي عل جدتك نهلة
تبقا جدة هدي
ملاك بأحترام: اهلآ بحضرتك
الجدة نهلة : مشاء الله زي الاقمر شكلها محترمة جدآ بجد اسر عرف يختار
ملاك بخجل: شكرآ لحضرتك
مريم : يلا يا لوكة نرقص
ملاك : لا
مريم شدتها وقامو رقصو سوا وبعد وقت الفرح خلص وخرجو وركبو العربيات
ملاك ومريم نامو اول ما ركبو العربية وصلو
اسر :ملاك مريم ملاااك مرررريم
ملاك ومريم اتخضو :في اي
تسر :وصلنا يلا الاتنين نزلو والكل طلعو اوضهم ونامو
_________”________”___________
تاني يوم ملاك صحيت واسر كان ماسك الفون وبيتكلم اسر : تمام نفذ يلا سلام وقفل
ملاك :صباح الخير
اسر :صباح النور كل دا نوم
ملاك : هي الساعة كام
اسر : الساعة 1 الضهر
ملاك : طيب ملاك قامت دخلت الحمام ولبست وخرجت وكانت هتنزل اسر مسك ايدها ونزلو سوا والكل كانو قاعدين اسر وملاك قعدو
اسر : حضرو شنطكم عشان نسافر النهاردة
الجدة: خليكم كام يوم
اسر : عندي شغل كتير والله
الجد: طيب واحنا هننزل بعديكو بي يومين عشان ورد هتنقل الكلية هناك دي اخر سنة ليها
مريم بهمس : يلهوي عل النكد
احمد :تنورو يا حج
صفا : الفطار جاهز يلا كلهم قعدو عل السفرة وبدأو اكل ملاك مكنتش بتاكل وبعد وقت قامو وملاك ومريم طلعو اوضهم يجهزو الشنط
احمد: وعايزة تنقلي من الكلية ليه يا ورد
ورد: لأن الكليات هناك احسن من هنا وكمان حابة انزل تدريب مع حضرتك في الشركة
احمد : تنوري يا حبيبتي
اسر :يلا نجهز وطلع
____________”__________”_________
ملاك دخلت اوضتها وفونها رن
ملاك : الو
….: “””””””
ملاك بصدمة : ووووو نكمل البارت الجاي رأيكم في البارت لأنه هيفرق معايا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الاسر)