رواية ملاك الأسد الفصل الثالث 3 بقلم بسملة مصطفى
رواية ملاك الأسد البارت الثالث
رواية ملاك الأسد الجزء الثالث
رواية ملاك الأسد الحلقة الثالثة
وقفت عند حاضر هفهمك بس واتنهد واخد نفسه وبدأ يحكي اللي حصل بالتفصيل ليان اخته
اسد : اول حاجه لازم تعرفيها أن محمد الجارحي ده كان صاحب أبوكي وكان وشريكه في الشركه بس كان طماع قوووي وكان في يوم كان في صفقه للشركه وابوكي اللي كسب فيها وكسب فيها فلوس كتير يعني حوالي 20مليون دولار$ اوك واليوم ده كان بابا انا وهوا مسافرين تركيا لأن فرع الشركه اللي هناك كان في حاجه فكان لازم نسافر وبعدين محمد الجارحي ده كلف واحد ميكانيكي أنه يعطل الفراميل بتاع العربيه لان العربيه كان يوميها فيها عطل وودينها تتصلح فاتفق معاه وعطلها واداله فلوس واحنا ماشيين احنا ساعتها مخدناش حراس معنا لان ساعتها كان بينا وبين المطار حوالي نص ساعه واخدنا العربيه وبابا اللي ساق لأن هوا اللي معاه الرخص وباسمه ومحمد الجارحي ده عطل الفراميل علشان ياخد الفلوس كلها لان بابكي كان بيقسم الفلوس ما بينهم لأنهم كا في شراكه ما بينهم وكانوا اصدقاء ساعتها بقي عطلها علشان ياخد الفلوس كلها وبابا كان سايق للعربيه واكتشف أن مفيش فرامل في العربيه وانا يوميها كان عندي ٢٠سنه وبعدين بابا قال مفيش حل غير أن ننط من العربيه ونطينا منها وساعتها اتجرحنا بس بس محمد الجارحي كان باعت ورانا عربيه بتراقبنا بتشوف إذا كنا موتنا ولا لا وانا لاقانا عايشين ضربوا علينا نار وساعتها بابا مات وانا كنت ساعتها في وعي بس كنت ضعيف مش قادر اتحرك اتصل علي محمد الجارحي وقاله علي اللي حصل وقالوا تمت المهمه عايز فلوسها قاله هتوصلك وبعدين انا فقدت الوعي ومصحيتش الا لما لقيت نفسي في المستشفي وفي ناس حواليا قولتلهم انتوا. مين وبابا فإن قالولي احنا كنا مسافرين ولقيناكم علي الطريق فاخدناكم علي المستشفي وباباك علي ما وصلنا كان مات فالدكاتره عالجوك وبالنسبه لباباك البقاء لله شد حيلك وسابوني والدكتور كتبلي علي خروج ويوميها انا رجعت البيت ولقيتكم قاعدين بس استغربتوا انو بابا مش معايا وساعتها فهمتكوا أن احنا عملنا حادثه سير وخلاص وبابا مات وانتو ساعتها قعدتو تعيطوا علي موت بابا وبعدين بقي لما محمد الجارحي اخد الفلوس عمل بيها شركه صغيره ولباقي الفلوس يدا يكبر للشركه هوا وابنه يعني بمعني اصح أن الشركه والفلوس دي مش بتاعتهم دي حقنا احنا وفلوسنا احنا ايه رأيك بقي بعد ده كله وعايزه تتجوزي ولد باباه موت بابكي وكان السبب في اذيت اخوكي
ليان بصدمه من اللي سمعته : نعم كل ده حصل وانت مقولتليش ولا قولت لماما وقولت لينا أن بابا انت وهوا عملتوا حادثه سير في طريقكم للمطار يعني معني كل الكلام ده انو ابو أسر هوا السبب في موت بابا والسبب في الجروح الي كانت فيك وعشان كده انتي مانع الجوازه دي وعايز تنتقم منهم
اسد :ايوه يا ليان
وكمان ابوه وأهله ماتوا من اربع سنين اتجه لفرنسا وسافر علشان هوا عرف أن هوا اللي فضل فأكيد هنتقم منه هوا علي اللي أبوه عملوا فينا وعلي موت ابويا
ليان بصدمه : نعم يعني أهله كمان ميتين من اربع سنين
اسد : ايوه ميتين مالك استغربتي كده لي
ليان : اصل الك*لب قالي أن اهله عايشين في مصر وكل ما كنا بتقعد مع بعض كان بيفضل يحكي عليهم كتير وقد ايه هما طيبين
اسد ضحك بسخرية: طيبين ده بالذات ابوه ده شي*طان علي الارض دي
ليان بتفكير : وياتري بقي هوا عارف ان انا ليان الجوارحي
اسد بتفكير : بصراحه مش عارف يا ليان
ليان : بس انا وهوا مكناش بنتكلم في اسم للعائلات دي خالص ولو كان عارف ان انا اختك كان بعد عني صح
اسد : ممكن يا ليان
ليان : وهوا كمان مش معايا في نفس السيكشن يعني اكيد مش عارف اسمي بالكامل
اسد : ولما هوا حضرته مش معاكي في نفس السيكشن اتعرفتي عليه ازاي
ليان : هحكيلك وبدأت ليان تحكي له ازاي تعرفت علي هذا ***
“فلاش باك ”
Flash back*
في جامعه فرنسا (باريس)
في بنت ماشيه بعد ما خلصت محاضراتها ففي شاب جه عليها
الشاب : هاي
البنت : هاي حضرتك عايز حاجه
الشاب : ممكن نتعرف
البنت : لا طبعا
الشاب : اي بس ممكن نكون اصحاب جامعه بس
البنت بتفكير: ماشي
البنت :انا ليان محمود وفي تالته كليه ومصريه
الشاب : أيوه انا عرفت انك مصريه من طريقه كلامك
انا اسمي أسر محمد ومن مصر برضه وفي تالته كليه
ليان : اوك
أسر : ممكن نروح نشرب حاجه في الكافيه ونقعد مع بعض نتكلم ونعرف بعض اكتر
ليان : ايوه طبعا انا اساسا كنت راحه الكافيه اقعد فيه انا متعوده بعد محاضرايت بروح اقعد في الكافيه واشرب ايس كوفي
تسريع للأحداث
وقعدوا وطلبوا واحد قهوه وواحد ايس كوفي وقعدوا مع بعض بس طول القاعده محدش ذكر اسم عائلته خالص اتعرفوا علي بعض بس عن طريق اسمهم واسم باباهم بس
وبعد فتره ليست طويله
قام كل واحد واحد عربيته واتجه للسكن بتاعه
وكل يوم بعد ما كل واحد ما يخلص محاضراته يتقابلوا في. الكافيه وبعد شهرين من التعارف ليان بدأت تعجب بوسامته وشخصيته وهوا كذلك واعترفوا لبعض
وهيا انبسطت أنه اعترف ليها وهيا اعترفت ليه وطلب أيدها وهيا قات لما ترجع مصر ابقي تعالي اخطبني من اخويا وامي
أسر بتوتر: اهلي اااه ماشي
باك
ليان : كل اللي قولته لك هوا ده اللي حصل
اسد : بس كده وهوا معرفكيش اسم عائلته خالص
ليان : اللي عرفه ليا عن عائلته أن هما عايشين في مصر وبس
اسد : طيب يلا بينا علي القصر يا ليان
ليان : يلا يا ابيه
وخرجوا من المكتب وملاك اول لما لحظت أن هوا جاي عليهم دخلت الحمام بسرعه علشان ميشوفهاش بتعيط ويفكر فيه حاجه
وملاك استنت لما ماشي
ونزل من الشركه هو وليان وبعدين ملاك خرجت وكان لسه في موظفين في الشركه وأصحاب اسد اللي بيشتغلوا معاه
اسد : اطلع بينا علي القصر
السواق : حاضر يا باشا وفي الطريق
كان أسر بيرن علي ليان وليان بتكنسل عليه
ورن كثير
وأسد لاحظ أن هيا بتكنسل
اسد : مين ده يا ليان
ليان : ده أسر يا ابيه
اسد : ردي عليه
ليان فتحت وردت عليه
ليان : الو
أسر : الو
______________
ياتري بقي اللي هيحصل في المكالمه دي ؟؟
وهل أسر هيعرف أن هيا اخت اسد اللي هوا هربان منه ؟؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الأسد)