روايات

رواية ملاك الأدهم الفصل الرابع 4 بقلم عادل عبدالله

رواية ملاك الأدهم الفصل الرابع 4 بقلم عادل عبدالله

رواية ملاك الأدهم البارت الرابع

رواية ملاك الأدهم الجزء الرابع

ملاك الأدهم
ملاك الأدهم

رواية ملاك الأدهم الحلقة الرابعة

في اليوم التالي
في المستشفي

أدهم : خلاص يا ملاك الدكتور قالي ممكن تخرجي النهاردة .
ملاك : بجد !! هيييييه ، الحمد لله .
أدهم : يلا بقي غيري هدومك علشان نمشي .
ملاك : هدووومي !!! انا مش معايا اي هدوم .
أدهم : ايوه صح ازاي كنت ناسي ، ولا يهمك يا حبيبتي هنزل اشتريلك هدوم وارجعلك ، متخافيش مش هتأخر .
ملاك : لأ يا أدهومتي بلاش تسيبني ، هننزل مع بعض .
أدهم : وهتنزلي الشارع بالهدوم دي ؟!!
ملاك : مش مهم يا حبببي ، أهم حاجة مش عايزاك تبعد عني لحظة واحدة .
أدهم : طيب خلاص أنا هتصرف ، يلا ننزل .

وقبل انصرافهما جاء الطبيب و كتب لها عدة ادوية كعلاج لتساعدها علي سرعة استرجاع الذاكرة .

تعلقت ملاك بذراع أدهم وسارت معه وهي تميل بجسمها عليه حتي انصرفوا من المستشفي وركبت سيارة أدهم الفاخرة وهي تسأله …..
ملاك : أدهومتي عربيتك دي ؟؟
أدهم : أيوه عربيتي ، حلوة ؟؟
ملاك : حلوة اوي أوي ، أحنا دلوقتي هنروح فين يا أدهومتي ؟
أدهم : الأول هنروح نشتري طقم حلو تلبسيه وبعدين نسافر .
ملاك : نسافر !!! نسافر فين ؟؟
أدهم : هنسافر أسكندرية .
ملاك : ليه ؟ هو احنا عايشين في اسكندرية ؟
أدهم ” مبتسما ” : أيوه يا حبيبتي عايشين في اسكندرية .
ملاك : واااااااو ، انا بحب اسكندرية اوي .
ادهم : أنتي فاكرة اسكندرية ؟؟؟
ملاك : لأ بس أنا عارفة أن أسكندرية حلوة أوي .
أدهم : وتبقي أحلي يا حبيبتي وأنتي فيها .
تبتسم ملاك وتنظر له بعيونها في خجل فيبتسم أدهم ويقول :
ادهم : عيونك الحلوين دول وابتسامتك دي هما اللي هيجننوني .
ملاك ” بدلال وابتسامة ” : بعد الشر عليك يا أدهومتي .
يشرد أدهم قليلا ويفكر كيف سيواجهة عائلته بتلك الفتاة وماذا سيقول لهم و رد فعلهم عندما يرونها معه !!!
تقطع ملاك شروده فجأة وتسأله : أدهم أنا مفيش حد من اهلي زارني في المستشفي ليه ؟
يرتبك أدهم قبل ان يرد عليها : ده موضوع كبير ابقي أحكيلك عنه بعدين .
ملاك ” ببراءة ” : لأ ، قولي دلوقتي علشان خاطري .
أدهم : باباكي ومامتك متوفيين واخواتك مسافرين بره .
ملاك ” بحزن ” : يعني أنا مش عندي أهل ؟؟
أدهم : يا حبيبتي أنا باباكي ومامتك وكل اهلك .
ملاك : ربنا يخليك ليا يا ادهومتي ، ثم تسأله وانت اهلك فين ؟؟
يضحك ادهم : انا عايش مع بابا وماما وجدي كمان عايش معانا واحنا هنعيش معاهم .
ملاك : أنا بحبك أوي يا ادهم وحاسة اني بحبك من زمان أوي ، قولي صحيح أحنا متجوزين من أمتي ؟
أدهم ” بأرتباك ” : متجوزين من شهرين ، كفاية أسئلة بقي ويلا ننزل ندخل المحل ده نشتري طقم حلو علشان تروحي البيت وانتي لابساه .
ملاك : أوكي يا ادهومتي ، بس انا ناسية عيلتك ومش فاكراهم خالص ، اوعدني تحكيلي عن عيلتك وأحنا في الطريق .
أدهم : ماشي يا حبيبتي .

بعد نصف ساعة تخرج ملاك مع ادهم من المحل ترتدي ملابسها الجديدة ، وقبل ان يصلوا الي السيارة تقف وتقول : ادهومتي .
ادهم : عيون ادهم .
ملاك : هاتلي شيكولاته من هنا وتشير الي احد المحلات المجاورة لهما .
أدهم : حاضر يا قلب ادهم .
يذهب ادهم ويأتي لها بالعديد من الشيكولاته والتي ما ان رأتها ملاك حتي بدأت تلتهما بنهم !!!
ينظر لها ادهم بتعجب ويبتسم ويسألها : انتي بتحبي الشيكولاته اوي كده ؟؟
ملاك : بحبها اوي اوي يا أدهومتي .
أدهم يبتسم : لااااا أنا مش عايزك تحبي حاجة غيري ، فاهمة أنا وبس .
تضحك ملاك : انت بتغير من الشيكولاته يا حبيبي ؟؟؟
أدهم : بغير من الهواء اللي بيلمس خدودك .
ملاك : ياااه للدرجادي ؟؟
أدهم : بحبك .
ملاك : وأنا كمان بحبك اوي يا ادهومتي .

في فيلا عز الدين

تجلس جودي في غرفتها حزينة وتسمع صوت طرق الباب .
جودي : أدخل .
تفتح والدتها نجلاء الباب وتدخل اليها وتسألها : مالك يا جودي فيه ايه ؟
جودي : يعني مش عارفة فيه ايه يا ماما !!! يارا من اكتر من أسبوعين واحنا مش عارفين عنها حاجة !!
نجلاء : أنا واخوكي جاسر قلبنا عليها الدنيا ومش ساكتين ، حتي اهل مامتها بنحاول نوصل لأي حد منهم يمكن تكون راحت عندهم .
جودي : أنا عارفة يارا مش هترجع تاني .
نجلاء : ليه بتقولي كده ؟؟
جودي : أنا أي حاجة بحبها بتضيع مني ، انا حاسة نفسي وحيدة !!!
نجلاء : ليه بتقولي كده يا حبيبتي ؟! يارا هنلاقيها وهترجع قريب أوي ، وأنا وأخواتك كلنا جنبك .
جودي : يا ماما انتي علطول مشغولة في مشاريعك ومع صحباتك ويحيي علطول بره البيت وبتعدي ايام من غير ما نشوفه وجاسر كده كده هو بعيد أصلا والوحيدة اللي كانت قريبة مني هي يارا ودلوقتي مش عارفة عنها حاجة !!!!
نجلاء : أنا معاكي اهو علطول ويا ستي لما اكون هخرج هبقي اقولك تخرجي معايا ، ويارا هترجع صدقيني هنعرف مكانها قريب اوي وهترجع .

في فيلا الفيومي

يقف جميع الخادمين في المنزل علي قدم وساق يقوموا بترتيب وتنظيف الغرفة الخاصة بادهم ويلاحظ الجد سليمان الفيومي حركة غير طبيعية في القصر فيسأل هاجر ( ام ادهم )….
الجد : فيه ايه ؟؟ انا ملاحظ أن فيه حركة غريبة في القصر النهاردة !!
الأم : أصل ادهم راجع النهاردة من القاهرة يا عمي .
الجد : أخيرا !! الولد ده وحشني اوي .
ينزل زياد من غرفته يفرك عينيه ويقول : أيوه طبعا يا ست الكل ابنك حبيبك راجعلك النهاردة ، محدش قدك .
الأم : هو ابني حبيبي وانت كمان ابني حبيبي .
زياد ” يضحك ” : ايوه بس ادهم بتحبيه زيادة شويتين تلاتة .
الام : كلكم عندي حب واحد وغلاوة واحدة .
يظهر عامر الفيومي ( ابو ادهم ) ويضحك ويقول : ايوه يا زياد كلكم حب واحد وأبوكم خلاص اتركن علي الرف .
الام : ازاي تقول كده يا عامر ده حبهم كلهم من حبي ليك .
الجد ” يضحك ” : أحم أحم ، نحن هنا ، انا واقف يا ولاد .
يضحك عامر : ربنا يخليك لينا يا حاج .
الجد : أنت لسه مروحتش الشركة انت وأخوك ؟؟
عامر : مستني محمود اخويا ينزل علشان نروح الشركة مع بعض .
الجد : طيب ربنا معاكم ، ومتنساش النهاردة اول الشهر الشهريات اللي بتخرجها للايتام والأرامل والناس الغلابة ، أوعي تتأخر عليهم يا ابني ده تلاقيهم بيستنوا اليوم ده من الشهر للشهر .
عامر : وهي دي حاجة تتنسي يا حاج !! ده عادة وانت معودنا علبها .
الجد : ربنا ما يقطعها عادة يارب .
عامر : اميين ، اهو محمود اخويا نازل اهو احنا ماشيين يا حاج تؤمر بحاجة .
الجد : لا يا حبيبي اتوكلوا علي الله ربنا يرزقكم .
محمود الفيومي : صباح الخير يا حاج .
الجد : صباح الخير يا محمود .
محمود : انا رايح الشركة يا حاج عايز حاجة قبل ما امشي ؟
الجد : لا يا حبيبي ، اومال ولادك فين ؟
محمود : عمر صحي بدري وسبقنا علي الشركة وتمارا مع جوزها فوق وشيرين لسه نايمة .
الجد : طيب يا حبيبي اتوكل علي الله انت وروح الشركة مع اخوك ، ربنا معاكم .
عامر : ابقي قولي لأدهم بلاش يخرج النهاردة علشان وحشني وعايز لما ارجع اخر اليوم افعد معاه شوية .
هاجر : حاضر .

الساعة الثانية ظهرا
يصل أدهم بسيارته مع ملاك الي باب القصر الخارجي .
تنظر ملاك الي القصر من الخارج وتسأله : هو ده بيتنا يا أدهومتي ؟؟
أدهم : ايوه يا حبيبتي ، المهم دلوقتي أنا هسيبك هنا في العربية عشر دقايق وأرجعلك .
ملاك : ليه ؟؟؟ ليه يا حبيبي عايز تسيبني ؟!!!
أدهم : عشر دقايق بس وأرجعلك .
ملاك ” بضيق ” : ليه ؟؟
أدهم :اصل عاملهم مفاجأة ومش قايلهم انك معايا .
ملاك : مش فاهمة !!! مش المفروض أننا لما اتجوزنا عايشين هنا معاهم ؟!!
أدهم : لأ احنا اتجوزنا في القاهرة ولسه اول مرة تيجي هنا معايا .
ملاك ” بضيق ” : حاضر يا حبيبي بس اوعي تتأخر عليا .
يبتسم أدهم : متخافيش يا قلبي عشر دقايق وارجعلك .
ينزل ادهم من سيارته ويقولها : اوعي تنزلي من العربية .
تهز ملاك رأسها بالايجاب .

يدخل ادهم من باب الفيلا و يسير ادهم بخطوات ثابتة ويقوم الخدم بتحيته حتي يدخل الفيلا من الداخل فتجري اليه الام وتضمه وتقول : وحشتني يا ادهم يا حبيبي ، كل ده وانت بعيد عن مامتك يا ادهم ؟!!
أدهم : أسف يا ماما غصب عني والله ، المهم طمنيني انتي بخير ؟
الام : الحمد لله بقيت بخير لما شوفتك.
الجد : حمدلله ع السلامة يا ادهم .
يقترب منه أدهم ويقبل رأسه ويقول : الله يسلمك يا جدي ، وحشتني يا جدي صحتك عاملة ايه دلوقتي ؟
الجد : نحمد ربنا ، طمني عليك يا فيومي يا صغير كنت غايب كل ده ليه ؟
أدهم ” يضحك ” : أنت لسه بردو هتقولي يا فيومي يا صغير ؟! ما انت شايف يا جدي انا كبرت خلاص .
الجد : انا بقولك يا فيومي يا صغير علشان انت الوحيد اللي شبههي يا ولد .
يبتسم أدهم : كلنا فينا شبة منك يا جدي .
الجد : لأ مش بتكلم عن شبة الشكل والملامح انا بتكلم عنك انت وشخصيتك ، انت الوحيد اللي شبههي وكل صفاتي بشوفها فيك .
#ألف_قصة_و_قصة
أدهم : ده شرف ليا يا جدي اني اكون شبههك .
الجد : طيب يلا اطلع بقي غير هدومك وتعالي احكيلي كنت بتعمل ايه في سفرك في القاهرة طول الوقت ده .
أدهم : لأ استني يا جدي أنا فيه حد معايا بره الفيلا .
الجد : مين اللي معاك بره يا ادهم ؟؟ واحد صاحبك ؟؟
أدهم : لأ معايا مراتي .
الام : ميييييين ؟؟؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الأدهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى