رواية ملاك الأدهم الفصل الحادي عشر 11 بقلم عادل عبدالله
رواية ملاك الأدهم البارت الحادي عشر
رواية ملاك الأدهم الجزء الحادي عشر
رواية ملاك الأدهم الحلقة الحادية عشر
ملاك : لا انا هخرج لوحدي علشان اشتري شوية حاجات .
أدهم : وفيها ايه لما تستني نخرج مع بعض وتشتري اللي انتي عايزاه ؟
ملاك : لا يا حبيبي انا هخرج لوحدي عايزة اشتري حاجات حريمي .
أدهم : اااه ، طيب تمام ماشي .
خرج ادهم من القصر وخلفه ملاك وبجوارها شيرين التي تتابع الموقف عن بعد ، لحقته ملاك لتودعه في صمت دون ان تتكلم !!
تلألأت الدموع في عينيها بينما كانت تتابعها شيرين بحسد وغيرة شديدة !!
صعدت ملاك غرفتها واخذت بعض من ملابسها واوراقها وارتدت ملابس الخروج وغادرت القصر .
غمرت شيرين السعادة وهي تتابع مغادرة ملاك القصر وهي الوحيدة التي تعلم انها مغادرة بلا رجوع .
وبعد عدة ساعات عاد ادهم الي القصر قبيل المغرب بقليل ووجد والدته ووالده وبعض افراد الأسرة يتناولون الغداء .
ادهم : مساء الخير يا جماعة .
هاجر : مساء النور يا ادهم ، تعالي اتغدا معانا .
ادهم : اومال ملاك فين ؟
هاجر : مش عارفة ، من ساعة ما خرجت الصبح مشوفتهاش .
ادهم : تلاقيها رجعت من بره تعبانه ونامت ، انا هطلع اشوفها .
بعد قليل
ادهم : ملاك مش فوق وبتصل عليها تليفونها مقفول !!!!!
عامر : معقول !! دي كده اتأخرت اوي !!
ادهم : دي كده بره لوحدها من اكتر من ٧ ساعات !!! وكمان دي متعرفش اي حاجة في اسكندرية يعني المفروض كانت تشتري طلباتها وترجع في اقل من ساعة او ساعتين بالكتير !!!
هاجر : متقلقش يا ادهم زمانها جاية .
ادهم : لأ كده اكيد فيه حاجة حصلتلها .
شيرين ” بسخرية ” : يمكن تكون قابلت حد من اصحابها .
ادهم : انتي مبتسمعيش ؟؟؟ انا لسه بقول ملاك متعرفش حاجة او حد في اسكندرية !! وبعدين هي فاقدة الذاكرة يعني متعرفش اي حد من صحباتها !!
شيرين : انت متأكد انها لسه فاقدة الذاكرة ؟؟
ادهم : قصدك ايه ؟؟
شيرين : مش يمكن رجعتلها الذاكرة ورجعت لأهلها ؟؟
أدهم : أنتي تعرفي حاجة ؟؟ انطقي .
الجد سليمان الفيومي : بالراحة يا ادهم يا ابني .
أدهم : انا مش لاقي مراتي يا جدي !! عارف يعني ايه مش لاقي مراتي ؟؟؟
الجد : انا عارف ومقدر لكن عصبيتك مش هتفيد دلوقتي لازم تهدا علشان تعرف تفكر وبأذن الله ممكن تلاقيها داخلة علينا دلوقتي .
يمسك ادهم بهاتفهه ويتصل بها مرة اخري فيجد هاتفهها مغلق !!!
يتصل سريعا برقم هاتف اخر ….
أدهم : انت فين يا نادر ؟؟
……………
أدهم : سيب كل اللي في ايدك وتكون قدامي حالا .
…………….
أدهم : ملاك مراتي اتخط.فت ، خلال ساعة بالكتير لازم اعرف هي فين ؟؟؟
……………
يهم ادهم بالخروج من القصر فيسأله والده عامر : رايح فين يا ادهم ؟؟
أدهم : هلف اسكندرية كلها لغاية ما اوصلها .
عامر : مش هتلف لوحدك انا هتصل بنور وزياد اخواتك هيروحوا معاك .
أدهم : انا همشي يا بابا مش هستني اكتر من كده .
بعد منتصف الليل
يعود ادهم الي القصر وتبدو عليه اثار الحزن والهم !!! ويجد كل العائلة ينتتظرون بقلق !! بينما يجد اخته نانسي جالسة تبكي .
الجد : عملت ايه يا ادهم ؟؟
أدهم : مفيش لها اي اثر في اسكندرية !!
الجد : يعني ايه ؟
ادهم : معرفش يا جدي انا هتجنن !!
هاجر : يمكن تكون رجعت لأهلها .
أدهم : ازاي يا ماما ؟ وهي فاقدة الذاكرة ومتعرفش اهلها مين ولا مكانهم فين !!! انا خايف يكون حصلها حاجة .
نانسي : يعني ايه يا ابيه ادهم ؟ مش هنشوفها تاني ؟؟
ادهم : اسكتي يا نانسي اسكتي خالص ، اوعي تنطقي .
تزيد نانسي في بكائها فتحت.ضنها والدتها وتحاول تهدأتها : معلش يا حبيبتي اعذري ابيه ادهم هو مش في وعيه دلوقتي من خوفه عليها .
عامر : بص يا ادهم يا ابني غياب مراتك بالشكل ده ملوش الا تفسير واحد من اتنين اما انها تكون رجعتلها الذاكرة ورجعت لأهلها او أنها بعد الشر اتخط.فت !!
ادهم : هي اكيد اتخط.فت ، بس اوصله اللي خطفها وانا اكله باسناني .
شيرين : ياااه !! للدرجادي قلقان عليها ؟؟
ادهم : طبعا ، ملاك دي مراتي وحبيبتي
شيرين : للأسف هي مش بتحبك زي ما انت بتحبها وهتتجنن عليها كده .
ادهم : مين اللي قالك كده ؟؟
شيرين : انا اللي بقولك يا ادهم ، ملاك مشيت ومش راجعة هنا تاني .
أدهم : وعرفتي ازاي ؟؟
شيرين : مراتك رجعتلها الذاكرة .
ادهم : بتقولي ايه !! انتي متأكدة ؟؟
شيرين : ايوه هي بنفسها اللي قالتلي .
ادهم : مش ممكن !! تقولك انتي وتخبي عني انا ؟!! مستحيل !!!
شيرين : اهدا طيب يا ادهم وانا هفهمك كل حاجة .
ادهم ” بعصبية شديدة ” : متقوليش اهدا ، اتكلمي وقولي كل اللي تعرفيه .
شيرين : ملاك قصدي يارا…
أدهم : يارا ؟!!
شيرين : ايوه اسمها الحقيقي يارا عز الدين ، وهي رجعتلها الذاكرة وكلمتني بصراحة وقالتلي انها هترجع لأهلها وخطيبها .
ادهم : خطيبها ؟؟ انتي بتكدبي !!!
شيرين : لأ يا ادهم ، انا مش بكدب ، يارا مخطوبة وبتحب خطيبها وخطيبها بيحبها ورجعتله القاهرة .
ادهم : انتي بتكدبي علشان بتكر.هيها من يوم ما دخلت هنا معايا .
شيرين : لأ انا مش بكدب ولو مش مصدق انا هوريك بعينيك اسكرينات لاعلانات اهلها وهما بيدورا عليها ولمحادثاتي مع خطيبها !!
اظهرت شيرين الاسكرينات لأدهم الذي اشتاط غضبا …….
ادهم : انتي لازم توصليني بالحق.ير ده .
شيرين : انا معرفش عنه حاجة .
أدهم : هتتصلي به وتطلبي منه ميعاد تقابليه فيه وسيبي الباقي عليا .
شيرين ” بخبث ” : لا يا ادهم مش ادهم الفيومي اللي يجري ورا واحده سابته علشان واحد تاني .
ادهم : مين اللي بيقول كده !! انتي يا شيرين !! انتي باالذات عارفة ابن عمك ، مش انا اللي اجري ورا واحدة لكن بردو مش انا اللي حد ياخد مني حاجة غصب عني ، انتي فاهمة ؟ مش انا يا شيرين !!
الجد : ادهم ، انا عايزك .
أدهم : نعم يا جدي .
الجد : تعالي ورايا عايزك في كلمتين .
أدهم : أرجوك يا جدي مش دلوقتي .
الجد : انا بقول عايزك دلوقتي يبقي دلوقتي يا ادهم .
أدهم : حاضر يا جدي .
الجد : تعالي ورايا ، تعالي انت كمان يا عامر .
دخل ادهم ووالده عامر غرفة الجد ….
الجد : اقفل الباب يا ادهم وتعالي انت وابوك اقعدوا هنا قدامي .
عامر : نعم يا حاج خير فيه ايه ؟
الجد : خير يا عامر ، انا خايف علي ادهم ، خايف عليك يا ادهم تتسرع في اي تصرف ترجع تندم عليه .
أدهم : لا يا جدي متخافش عليا ، انت بالذات عارفني مش بتسرع وبفكر كويس اوي قبل ما اعمل اي خطوة .
الجد : انا شايف الغضب عاميك يا ادهم ، وخايف تظلم البنت .
أدهم : أظلمها ؟!! اظلمها ازاي يا جدي ؟
الجد : انت عارف يا ادهم ان جدك بيفهم الناس كويس اوي ومش ممكن حد يقدر يخدعني ، وانا من اللي شوفته من مراتك عرفت ان البنت دي طيبة جدا وبنت حلال .
أدهم : قصدك ايه يا جدي ؟ قصدك ان ملاك مرجعتش لأهلها وحصلها حاجة ؟؟
الجد : البنت دي يا ادهم بتحبك بجد وعلشان تمشي من هنا يبقي اكيد حصلت حاجة احنا لسه منعرفهاش .
عامر : حاجة زي ايه يا حاج ؟؟
الجد : ممكن يكون حد زعلها وعلشان كده مشيت .
أدهم : يا جدي انا شوفت الاسكرينات بين شيرين بنت عمي وبين اللي بتقول عليه كان خاطب ملاك !!!
الجد : مش مهم ، ممكن تكون خدعة .
أدهم : معقول شيرين بنت عمي تخدعني ؟؟
الجد : انت متعرفش اللي في ضماير الناس اللي حواليك ايه ، انا مقصدش ان بنت عمك عايزة تضرك او تأذيك لكن قصدي انك لازم بردو تتأكد الاول مراتك مشيت ليه من هنا وراحت فين علشان متظلمهاش .
أدهم : المفروض يا جدي انها دلوقتي عند اهلها اكيد .
الجد : الله اعلم يا حبيبي ، انا ذات نفسي قلقان عليها .
أدهم : انت كده قلقتني زيادة وحاسس اني اتلخبطت يا جدي .
الجد : اطلع نام يا ادهم والصبح نقعد مع بعض ونشوف هتعمل ايه .
ينصرف ادهم ويصعد غرفته ويظل متوترا .
ثم يفتح النافذة ويلقي نظرة علي حديقة القصر في نفس المكان حيث كان يجلس مع ملاك !!!
ثم ينزل الي الحديقة ويجلس يسترجع كلماتها له ……
فلاش بااااك
في غرفة ملاك في المستشفي …
ملاك تبكي بشده والممرضات والطبيب حولها يحاولون تهدئتها وتبدو هي وكأنها منهارة !!!
يسرع نحوها أدهم ويسألها بقلق : في ايه ؟ مالك ؟
تتوقف ملاك عن البكاء قليلا ثم أشارت اليه أقترب ، أدهم أقترب نحوها بتعجب واذا بها ترتمي بين ذراعيه و تبكي كالأطفال !!!
تعجب أدهم ولكنه لم يشعر بنفسه الا وهو يضمھا و يمسح علي شعرها الناعم المسترسل كالأطفال حتي بدأت تهدأ .
أدهم : بقيتي كويسة ؟؟
تنظر ملاك إليه بعيناها الزرقاء المليئة بالدموع …
ملاك ” بطفولية ” : أنا مش بحبك ، أنت وحش .
أدهم ” بتعجب ” : ليه ؟!!!
ملاك ” ببراءة ” : أنت ليه سبتني لوحدي هنا ؟ مش انت جوزي والمفروض تفضل جنبي !!! ليه مشيت وسبتني ؟؟؟
أدهم ” متعجبا ” : جوزك ؟!! مين اللي قالك كده ؟؟
ملاك ” ببراءة ” : الممرضة اللي قالتلي .
بااااااك
تترقرق عيناه بالدموع ويبتسم ثم يقول : هي فعلا ملاك ، طفلة بريئة زي الملايكة بالظبط ، انا بحبك اوي بحبك اوي يا ملاك ليه سبتيني ليه مشيتي وسبتيني يا حبيبتي .
فلاش باااااااك
ملاك : عايزه انام بقي .
أدهم : طيب يا حبيبتي نامي ، أنتي فعلا محتاجة تنامي علشان لسه تعبانة .
تمسك يده بكلتا يدها وتضغط عليها بقوة !!!
أدهم ” باستغراب ” : مالك يا حبيبتي ؟ فيه ايه ؟
ملاك : انا عايزاك جنبي وأنا نايمة اوعي تسيبني وتمشي ؟؟
أدهم : متخافيش مش همشي .
ملاك : خليك ماسك ايدي عشان انام وأنا مطمنة ومش خايفة .
باااااااك
ادهم : روحتي فين يا ملاك ؟ ليه مشيتي ؟ انا بحبك اوي !!! أنا هتجنن لو موصلتش لمكانها الليلة او بكره بالكتير .
يفاجأ أدهم بشيرين تأتي وتجلس بجواره وتضع يدها علي كتفه وتقول ……
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الأدهم)