رواية ملاكي الحارس الفصل السابع عشر 17 بقلم سمر أحمد
رواية ملاكي الحارس الجزء السابع عشر
رواية ملاكي الحارس البارت السابع عشر
رواية ملاكي الحارس الحلقة السابعة عشر
_وملك بتجرى عملت نفسها اتنشكلت ف العباية وجت رامية نفسها وبصراااخ لااااااء أما حست ان الخطة كلها اتقلبت أما الحبل اتقطع فجأة وبعد ماخلاص ملك فقدت الامل حور جت تجرى بصراااااااخ:- مللللك ومسكت الحبل على اخر لحظة ،بس لان الوزن كان تقيل عليها ابتدى الحبل يفلت من أيدها وهي بتحاول ولسة هيفلت الحبل جه اكرم بسرعة و مسك امعاها وبعدها شدوا الحبل وطلعوا ملك وده كله والاب واقف ساكت قرب منه اكرم ..
_حووور:- لااا يااكرم متقربش انا خايفة عليك
_اكرم :- متخافيش , قرب من أبوه ،اما قرب عينه بدأت تطلع شرار ويتعصب اكتر واكرم مش خايف وبيقرب اكتر وأبوه بيزيد عصبية بعدها أبوه هو اللى قرب وحور وملك واقفين مرعوبين بعدها أبوه حضنه وبعصبية:- ااااه لو اعرف ميين اللى كان حارمنى انى اشوووفك واقف قدامى وانا اشررررب من د*مه ،الحمد لله يامانت كريم يااارب ،عشت وشوفت ابنى واقف قدااامى
_اكرم:- وربنا هيديك طولة العمر بإذن الله وهتشوف أحفاده
_لطفى بعد عنه :- بس برضو مش هرتاح الا لما اعرف اللى عمل كدا ابنننن الكل….قاطعه اكرم وهو بيحاول يكتم ضحكته :- يابابا متشتمووووش المسامح كريم قووول ربنا يسامحه مش يمكن فيه سبب الله ولا يمكن كان مريض ولا حاجة
_لطفى:- برضو مش هسكت ،وبعدين انتو هنا كلكم بتعملوا ايه وانا كمان بعمل ايه
_ملك:- من زمان وانا نفسى اطير ياعمى وهما كانو بيحققولى امنيتى ههههههههههه
_اكرم:- يلا يابابا ارتاحلك شويه انت لسة جاى من سفر
_حور:- اه ياعمى يلا بينا
__نزلوا كلهم تحت ودخلوا لطفى اوضته وبعدها __
_ملك :- انت النهاردة ياحور انقذتى حياتى وجميلك ده هيفضل ف رقبتى ليوووم الدين
_حوووور:- انتى عبيطة ؟؟! لاااء عبيطة بجد انتى اختى يابت ومفيش جمايل بينا
_اكرم :- انا هتجنن يانااااااس ازاااااى ده يحصل ازاااااى ،احنا كنت رابطين الحبل كويس ومأمنين عليه
_حور:- انا هقولكم ازاى تعالو معايا خدتهم حور لاوضة اميرة
_ملك :- معقووووولة اختى اللى عملت كدا
_حور دبببب بقلم على وش اميرة كمان واحد الناحية التانية فضلت تضرب فيها
_اميرة بصراااااخ :- انتى بتضربببيييينى لييييه
_حور بقلم تانى :- مش عااارفة لييه انا مش بضربك عشان اللى عملتيه ولا عشان زعلانة منك لااااء يااميرة انا مشفقة عليكى وعلى حالتك بضربك عشاااان تفووووقى وتطلعى من السووواد اللى انتى عايشة فيه ,انتى اتجننتى ؟؟!!! عااايزة تقتللللللى اختك ،اختتتتك يااميرة
_اميرة بعياط وارتباك :- انتى بتقولى ايه انا معرفش حاجة
_اكرم :- بقا انتى ياامييييرة يطلع منك كل ده
_ملك:- داانا اختك يااميرة من لحمك ودمككك
_اميرة :- انا معملتش حاجة وبعدين منتوا جيتوا لقيتونى ف اوضتى اهووو
_حور:- ليييه بقا؟؟!
_اميرة :- ليه ايه
_حور:- لييه مكنتيش فوووق ،هشششششش متتتكلميش هقولك انا ليه
#فلاش باك
_حور :-انا نازلة ياعمى ومش هتاخر عليك وحور نازلة:- لا انا هقعد تحت مقدرش اشوف ملك وهي بترمى نفسها نزلت حور وهي معدية من قدام أوضة أميرة سمعت اميرة بتقول:- جدعة يابت يامرمر عرفتى تقطعى الحبل من غير ماحد يشوفك ،خليهم يشربوا ولسة المرادى الدور على ملك المرة الجاية على حور لحد مااخلص على البيت كله واخد حق ماما وبابا ،وهنا طلعت حور جرى عشان تلحق ملك
#باك
_حور:- ليييه عملتى كدا وكنتى هتضيعى نفسك وتمووووووتى اختك ،فووووقى يااميرة الكره اللى جواكى ده قبل مايحرق حد هيحرقك انتى
_اميرة بعياااط :- بسببكم امى بعددت عنى اممممى مبقتش معاااااايا ليه بعدوتها عنى
_ليان:- محدش بعدهم عنك يااميرة دى تصرفاتهم ياماماو…
_مكملتش ليااان كلامها وأميرة نزلت جرى وطلعت من البيت
_حور:- الحقوووها احسن تعمل ف نفسها حاجة
_ملك :- متخافيش اكيد راحت السجن تشوف ماما اختى وعرفاها
____في السجن____
_اميرة بعيااااط :- شوفتى ياماما حصل ايه حاولت اجيب حقكم ومقدرتش وبدأت تحكيلها على اللى عملته واللى حصل
_كوثر بانفعال:- غلط غلط غلط , ليه يابنتى تودى نفسك ف داهية هما معاهم حق لازم تعيشى حياتك واللى احنا عملناه انتى متعمليهوووش ،احنا اللى كنا غلطانين يوم مافتكرنا أننا مهما نعمل هنقدر نفلت من كل حاجة ربنا يابنتى مش بيسيب حد واحنا غلطنا وربنا حاسبنا ، هما صح يابنتى فوووقى لنفسك كدا وعايزة اسمع عنك وعن نجاحك وانا ف السجن لو عايزة تفرحينى
_اميرة:- كلامك صح ياماما بس خلاص فات الاوان ارجع بوش مين البيت
_كوثر:- هم قلبهم كبير وهيسامحوكى ،روحى كلميهم واستحملى كل اللى يعملوه لحد اما يسامحوكى ويدوكى فرصة تانية
_اميرة:- انتى شايفة كدا ياماما
_كوثر:- ومش شايفة غير كدا يلا بقا طيارة على البيت
_اميرة :- حاضر ياماما
___ف البيت____
_رجعت اميرة لقيتهم بيعملوا اكل ف المطبخ وبيضحكوا ويهزروا دخلت تعمل معاهم سابولها المطبخ وطلعوا ،بعدها لقيتهم قاعدين بيتفرجوا على التلفزيون عملت فشار للكل وراحت قعدت جنبهم ،قاموا وقالوا هيروحوا يناموا (بس حتى دا كله كان خطة من الكل عشان أميرة تعقل )
_بعدها اكرم كان نازل يشرب باليل سمع أميرة قاعدة بتعيط:- ياربى والله انا اتغيرت ونفسى يسامحونى بس اعمل ايه عشان يسامحونى ويدونى فرصة ويصدقوا انى اتغيرت و…
_اكرم قال لحور وملك وليان ،بعدها كلموها وقربوا منها وحاولوا يفهموها الصح من الغلط لحد اما اتصلحت فعلا
____بعد مرور شهر__
_حور:- اكرم صحيح انت مقولتليش أما انت كنت كويس ليه كنت بتاخد السم ممنعتش الممرضة ليه
_اكرم :- ومين قالك انى كنت باخده انا كنت بحط البرشامة تحت لسانى واستنى لحد اما الممرضة تطلع وبعدها برميها
_حور:- لاااء ناصح يولا ،طب انا عايزة اروح بيت امى
_اكرم:- ياعيون الولا بس هتروحى تعملى ايه ؟؟!
_حور:- ابص عليه بس وحشنى اوووى ووحشتنى ذكرياتى مع امى
_اكرم:- تمام ياحور يلا وانا جاى معاكى ،بس ايه اللى انتى وخداه معاكى ده
_حور:- هتعرف هناك يلا بقا بسرعة بالله
_اكرم :- يلا يازنانة
_مشيوا هما الاتنين وعند الشارع اللى فيه بيت اهل حور
_حور:- استنى هنا يااكرم
_اكرم:- يابنتى هنقف هنا ليه محنا معانا العربية وننزل قدام البيت بالظبط
_حور:- عايزة امشى ف الشارع يااكرم وايدك ف ايدى وده اللى كنت بعمله انا وماما الله يرحمها
_اكرم :- تمام يلا ننزل ،صبرنا يارب
_وهما ماشيين ف الشارع :- ازيك ياحور يابنتى ازيك يااكرم ياابنى ،الله انت بقيت كويس صبرتى ياحور يابنتى ونولتى تستاهلى كل خير والله وانت يااكرم ياابنى الف حمدالله على السلامه
_حور بلمت وباستغراااب:- سبحانه :- الله يخليكى ياطنط
_اكرم:- الله يسلمك ،وبعدا ماعدوا الست بشويه:- مالك ياحور انتى بلمتى ليه من كلام الست
_حور:- اصل الست دى كانت هي وست تانية بيتكلموا عليا انا وامى ف عزا زينب وفجأة بقت بتحبنا كدا
_اكرم بضحك :- قولتيلى
_مشيوا كمان شويه:- نورتى بيتك يابنتى والله منها لله سعاد ولية عقربة بس الحمد لله ربنا كشفها والاخبار بتاعتها بقت مالية البلد ربنا يرحمك يازنات كانت ولية جدعة بصحيح
_حور باستغراااب تانى:- تسلمى ياطنط
_اكرم :- اوعى تقولى أن دى هي الست التانية
_حور:- اه والله،فضلوا هما الاتنين يضحكوا، دخلوا البيت ،وفضلت حور تبص على كل حتة ف البيت
_اكرم :- مش هتقوليلى بقا ايه اللى ف ايدك.ده
_حور:- هفتحه حالا ،فتحته حور وكانت صورة لامها عملتها برواز :- بابا حرق كل صور ماما مفضلش غير صورة خبتها وامبارح رحت نسختها وعملت منها برواز ،تعالى ساعدنى نعلقها هنا
_علقوها وخلصوا ….
_اكرم:- يلا بقا ياحور عشان اتاخرنا بس قبل مانمشى ماتجيبى بووو*سة يابت
_حوربخجل :- – احترم نفسك ويلا بينا ياقليل الادب
_طلع اكرم وحور وهما بيضحكوا من البيت وحور بتقفل الباب وبعدين اتفاجئت أما بصت قدامها ولقيت كل سكان المنطقة واقفين
_حور:- خير ف ايه
_احنا عارفين اد ايه كلنا غلطنا واتهمنا امك بالباطل وفكرنا أننا نصلح غلطنا فلمينا كلنا فلوس من بعض وشاركنا بجزء منهم ف بناء مستشفى والجزء التانى دخلنا مية لمنطقة قريبة من هنا أهلها ناس على قد حالهم فمكنوش عارفين يدخلوها يعنى صدقة جارية بااسم امك
_حور:-بفرحة ودموع بجد مش عارفة اشكركم ازاى
_دى اقل حاجة وانت يواد يااكرم اوعى ف يوم تزعلها والا هنجيبك هنا وهنقرقش ودانك فاهم
_اكرم :- فاهم ،دى حور دى ف عيونى
_رجعوا البيت وبعد مرور شهر ونص كانت الدراسة بدات___
_ليان:- الله امتا بقا واخلص السنة دى واتخرج
_اميرة :- وانا بقا النهاردة اول يوم شغل ليا بجد مبسوووطة اووى انى اتقبلت ف الوظيفة
_ملك:- وانا لسة بقا رايحة اقدم لوظيفة
_اكرم :- وانتى ياحور يلا ألبسى عشان مدرستك
_حووور بصدددمة :- انت بتقول ايه انت بتهزر صح
_اكرم :- انا قدمتلك ثانوية عامة مش كان نفسك تكملى تعليمك
_حور بفرحة ودموووع حضنته:- شكرا يااحن واحد ف الدنيا فريرة وهكون لابسة
____بعدها مرور شهور وهما قاعدين بيفطروا حور وهي قايمة تشيل الفطار داخت ووقعت قام اكرم جرى سندها وجابولها الدكتور___
_الدكتور:- الف مبرووووك المدااام حااامل
_لطفى وهو طاير من الفرحة :- النهاردة ليلة لله يلا جهزوا العزايم والدباااايح
_اميرة:- والزغاريد عليا بقا
___حور:- الحمد لله صبرنا واتحملنا كتير بس ربنا عوضنا ،اتظلمنا كتير بس ربنا نصرنا
_اكرم :- الحمد لله ننسنى بقا اللى فات ونفكر ف اللى جاى
_حور :- صح ،كنت نفسى اكتب حكايتى ف كتاب عشان الكل يعرف أن لكل ظلم نهاية وأنه كما تدين تدان وان ربنا بيعوض
_اكرم بضحك :- بس كدا نعملها ومااااله ،والاتنين قعدوا يضحكوا
#النهاية#
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاكي الحارس)