روايات

رواية ملاكي البريء الفصل الثاني 2 بقلم مريم سامح

رواية ملاكي البريء الفصل الثاني 2 بقلم مريم سامح

رواية ملاكي البريء الجزء الثاني

رواية ملاكي البريء البارت الثاني

رواية ملاكي البريء
رواية ملاكي البريء

رواية ملاكي البريء الحلقة الثانية

دادة سميحة : الحق يابني مي بتشد في شعر مليكة

سليم : اييييييييييييييييه؟!!!

طلعت اجري بسرعه على اوضه مي حاولت افك ايد مي من شعر مليكة لحد مافكتيها

سليم بعصبيه: اي اللي انتي عملتيه دا يا مي !!

مي : وانا مالى يا خالو هي اللي ضايقتني

سليم : ضايقتك في اي بقا علشان تعملى فيها كدا اللي عملتيه دا مش هيعدي بالساهل

مي : دادة سميحه قالتلي اجيبلهم لبس من عندي وطلعت لكل واحده هدوم وغيروا وعجبهم والبنت دي مش عاجابها اللبس اللي ادتهولها وعايزة الفستان الازرق بتاعي اللي بحبه ولما قولتلها لأ قالتلي انه أحلى واحد وهي مش عايزه تلبس غيره ف شديت شعرها علشان هي باردة وعايزة حاجتي مع اني معرفهاش اصلا بشكلها اللي يقرف دا . وبقرف يا جربوعه

سليم حاول يمسك نفسه وضم ايده وبغضب مكتوم : اولا عادي لو طلبت منك اي حاجه لانها من هنا ورايح زي أختك فاهمه ثانيا اسمها مليكه مش البنت دي واتكلمي بطريقة احسن من كدا عنها بدل ما هزعلك رابعا هي مش جربوعه يا مي انتي اللي مش مؤدبه وهعاقبك علي اللي عملتيه دا فاهمه..

كل دا ومليكه عماله بتعيط بصوت مكتوم ودموعها علي خدها سليم شافها كدا قلبه وجعه راح حضنها وقال لها : معلش يا ملاكى هنزل انا وانتي البنات دلوقتى اجيبلك احلى لبس واجمل من مي كمان متزعليش.

مليكة : بجد يا بابا سليم .

سليم : بجد ياقلب بابا .

مليكة طلعت لسانها لمي وقالتلها : هيجيب ليا لبس احلى منك .

وكل دا ومي واقفه متغاظه من مليكة اللي خلت سليم يزعقلها مع انه عمره مازعقلها قبل كدا

ضحك سليم على برائتها و وجه كلامه للدادة : هي فين سلمى يا دادة .

 دادة سميحة : راحت المول علشان تشتري حاجات ليها.

سليم في نفسة : غريبه مكلمتنيش ليه قبل ماتنزل وماخدتش مي معاها ليه؟

سليم : ماشي يا دادة وبص لمي : حسابك معايا بعدين يا مي .

مي بغيظ : انا اسفه يا خالو .

سليم : اتأسفي لمليكة وبردو دا مش هيقلل من عقابك حاجه .

مي ببرود : انا اسفه يا مليكة

مليكة : ماشي

سليم يلا يا ولاد ننزل نجيب الهدوم وانتي يا مي اقعدي ذاكري ولكيش تليفونات لمده اسبوع علشان التصرف بتاع النهارده دا ولما نقعد مع بعض لما سلمى تيجي نكمل كلامنا

__________________

استووووووووووب

أعرفكم على مي بنت في الصف الثاني الابتدائي عندها 8 سنين مش بتحب الدراسه اوي وعنيدة ومتكبرة شويه بس قدام سليم مش بتقدر تعند معاه بالعكس بتسمع كلامه

__________________

نزل سليم ونزل وراه الاولاد لقى سلمى داخله الفيلا.

سليم : كنتي فين ياسلمى ؟!

سلمي : كنت في المول بجيب حاجات ليا.

سليم : ومكلمتنيش لي تقوليلي ومخدتيش مى معاكي ليه؟

سلمي : تليفونك كان مقفول … ومخدتش مي معايا علشان كنت عايزه انزل لوحدي وهي عندها مذاكرة عادي يعني… مين دول ياسليم ؟

سليم : هقولك بس اطلعي هاتي مي وتعاليلي على المكتب وانتو يا ولاد روحوا العبوا في الجنينه وانا هاجي وراكم .

سلمي : حاضر

__________________

“في المكتب”

سلمى : في ايه يا سليم ومين اللي برا دول ؟

مى : اه مين دول يا خالو.

سليم بزعيق : انتي تخرسي خالص مسمعش صوتك فاهمه!.

مى بخوف : حاضر

سلمى : في ايه يا سليم هي مى عملت ايه ؟؟

سليم بغضب : عملت ايه قولي معملتش ايه وحكى لها كل اللى حصل.

سلمي بزعيق : ايه اللي انتي عملتيه دا يا مي انا علمتك كدا بتشتميها وبتضربيها وبتهينيها وهي يتيمه ملهاش حد .

مي بندم : والله مكنتش اعرفها ولا كنت اعرف انها يتيمه انا اسفه جدا انا غلطانه .

سليم : تروحي تعتذريلها ولو مقبلتش عادي واتصاحبي عليها هي زي اختك الكبيرة دلوقتي فاهمه ؟!

مي : حاضر .

سلمى : انا زعلانه منك جدا والله.

مي : والله انا ندمانة خلاص بقى متزعلوش مني .

 سلمى : لما هي تقبل الاول اعتذارك يلا قدامي .

مي : حاضر

______________________

“في الجنينة”

مليكة : انا فرحانة اوي .

وردة : وانا كمان .

مى جت عليهم و وراها سلمى وسليم

مى بندم : انا اسفه يا مليكة متزعليش مني معلش .

مليكة بابتسامة راقية : ولا يهمك خلاص انا مش زعلانه.

مي بفرحة : بجد!.

مليكة بضحك : اه والله.

مي حضنتها : شكرا ممكن نبقى صحاب.؟

 مليكة بفرحه : طبعا.

سلمى : انا سلمى يا ولاد عايزاكم تعتبروني زي مامتكم اتفقنا ؟.

كلهم مع بعض : اتفقنا .

سليم : يلا بقى ننزل نجيب ليكم اللبس .

البنات : يلا .

________________________

“في المول”

سليم : ايه رأيك في الفستان دا يا ملاكي ؟

مليكة : جميل اوي .

سليم : ماشي هناخده … بصي يا شيماء انتي وناديه الطقم دا

نادية : جميل .

شسماء : اه حلو .

سليم : بص يا محمود انت وعلى البدل دي .

محمود وعلي : حلوين بس احنا هنلبسهم فين ؟

سليم : في الشغل بقى ولا ايه يا رجاله ؟

محمود وعلي : طبعا.

سليم يلا بقى نروح نحاسب على الحاجه ونمشي .

 _______________________

الكاشير : كدا الحساب*****

سليم : تمام …. خدي يا شيماء انتي ومليكة والرجاله اللبس حطوه في العربيه لحد ما أجيلكم .

الكاشير : شيماء .. بنتي. !!!!!!

شيماء : ماما!!!!.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاكي البريء

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى