رواية ملاكي البريء الفصل الثامن عشر 18 بقلم مريم محمد
رواية ملاكي البريء الجزء الثامن عشر
رواية ملاكي البريء البارت الثامن عشر
رواية ملاكي البريء الحلقة الثامنة عشر
تحدثت عشق مع ليلي وأهلها الذين رحبوا بالفكرة جدًا
وبالفعل ذهب سليم وعشق مع زياد إلى بيت ليلي
(في الأسانسير)
سليم :إيه القرف اللي انت جايبه ده
زياد :في إيه ده ورد
سليم :في واحد وهو بيتقدم للناس ياخد للناس ورد اسود
زياد:علشان لو فكروا يرفضوني
سليم :اهدي يا عم انت رايح تخطب مش رايح تحارب
زياد :والله انا أول مرة اخاف للدرجة دي
سليم :معلش يا بطة متخافيش
زياد:أيوة طبعًا اتريق عليا هو انت خسران حاجة ما انت اتجوزت على طول
سليم:والله يا ابني انا كنت حاسس إن المصايب اللي بتحصل معايا دي من عينك انت، يلا هجوزك واخلص منك
زياد :أخص عليك ياسليم ده انا عسل وسكر وألف بنت تتمنى نظرة مني ولا إيه يا شوشو
عشق بضحك عليهما:ايوة حضرتك إنسان محترم والبنت اللي هترتبط بيها هتكون سعيدة
زياد :شايف الكلام هو ده الكلام الحلو اللي يطلع من الناس الحلوة تسلميلي يا شوشو
سليم بغضب:انت بدلعها قدامي
زياد:خلاص بعد كدة هدلعها من وراك
سليم :قسمًابالله يازياد لو ما لميت لسانك هتكون في المستشفى دلوقتي ومش هيعرفوا يبدأوا يعالجوك منين
زياد:عنيف اوي انت ياسليم
سليم:يلا يااخويا وصلنا وانتي بطلي تضحكي عشان مضربش حد دلوقتي، خلي الليلة دي تعدي على خير
وقفوا أمام باب شقة ليلي وكانت عشق تقف في المقدمة لأنهم يعرفوها هي ولكن من فتح الباب كان حسام اخو ليلي وهو معظم الوقت مسافر ولا يأتي كثيراً وعندما فتح الباب، صدم من جمال عشق ونظر إليها بإنبهار
عشق:احم… السلام عليكم… ليلى موجودة؟
حسام:ليلي مين؟
عشق:ليلي صاحبتي هي عايشة هنا وده بيتها
حسام:يخربيت رقتك يا شيخة هو في كدة
جاء سليم من خلفها ونظر إلى حسام الذي لا يبعد نظره عن عشق
سليم بعصبية:انت بتبص على إيه
حسام:ببص على جمال الملاك اللي نزل من السما ل قدام بيتي على طول
سليم:نعم يا روح ام*ك… سمعني كدة بتقول إيه
حسام ولم يبعد نظره عن عشق:هااا..
انت بتقول إيه
سليم:انا هعرفك دلوقتي بقول ايه، تعالى بقى
زياد:ليه يا ابني تعمل في نفسك كدة امك كانت نفسها تفرح بيك يلا مش هتلحق
امسكه سليم من ملابسه ودفعه داخل الأسانسير وأغلق الباب
عشق بخوف:زياد ارجوك إلحقه انا خايفة يعمل فيه حاجة
زياد:الجوازة باظت الجوازة باظت،لولولولولولوي زغرطي ياما الجوازة باظت
عشق:زياد انت بتهزر شوف سليم ده دخل معاه الأسانسير ومش بيرد عليا
زياد:والله مابهزر جوزك بوظلي الجوازة…… حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا سليم اشوف فيك يوم
عشق:طب هنعمل إيه ده بقاله مدة طويلة جوة
زياد:والنبي سبيني انا دلوقتى سبيني في خيبتي… يا عيني عليك يا زياد ملحقتش تفرح يا قلب أمك
هعمل إيه أنا دلوقتي البت طارت مني
خرج سليم من الأسانسير وامسك يد عشق ونزلوا على السلم وذهبوا
زياد:سليم….. سليم استنى انت رايح فين يخربيت انا المفروض اتجوز..هو قت*ل الواد ولا إيه؟
نظر زياد داخل الأسانسير ووجد حسام مغمى عليه من شدة الضر*ب
ووجهه ملئ بالكدمات، وفجأه خرج أهله ليروا ابنهم بهذه الحالة وبدأت أمه في البكاء،اما زياد ساعد والده لكي يحمله وذهب معه إلى المستشفى
الدكتور:هو مين اللي عمل فيه كدة ده متبهدل خالص جسمه كله كدمات مكان الضرب ده غير الكس’ر اللي في دراعه
الأب:معرفش يا دكتور انا خرجت من البيت لقيت الجدع ده معاه
زياد:انتوا بتبصولي كدة ليه والله ما عملت حاجة ده انا اللي جايبه المستشفى معقولة هضر’به وهعالجه
كمان لأ هي حاجة واحدة
الأب:يا ابني انا مش بقول إنك أنت اللي ضربته انا قصدي إنك كنت واقف معاه ف اكيد شوفت مين اللي عمل فيه كدة
زياد:انا طلعت لقيته كدة يا قلب أمه
الأب:يعني انت مشوفتش مين اللي عمل فيه كدة يا ابني
زياد:معقولة يا عمي كنت هشوفه بيتنفخ كدة وهفضل واقف لأ اكيد هروح اتنفخ معاه 😂
الأب:ده العشم برضو يا ابني بس انت مين؟
زياد:انا صاحبه الروح بالروح، يا حبيبي يا حسام صعبان عليا أوي أوي
الدكتور:لو سمحتوا يا جماعة هو دلوقتى كويس بس انا عاوز حد معايا يخلص إجراءات الخروج
الأب:انا هاجي معاك يادكتور
زياد:خلاص روح معاه انت يا عمي وانا هشوف حسام
حسام:اااااااه يا جسمي.. مش قادر اتحرك
زياد:حمدالله على سلامتك يا بطل
حسام:انت مين
زياد:انا العريس اللي كنت جاي أتقدم لأختك، وبرضو انا كنت مع الراجل عمل فيك كدة
حسام:انا هوديكوا في داهية انتوا فاكرين إني هسكت
زياد:يا عم اتنيل انت فيك حتة سليمة توحد ربنا.. ده الدكاترة لموا اعضائك تاني بالعافية ف اهدي يا حوسو عشان صحتك انا خايف عليك
حسام:حوسو مين
زياد:انت يا قلب امك
حسام:انا اسمي حسام
زياد:بدلعك يا حوسو انت برضو هتبقى اخو مراتي اعتبار ما سوف يكون يعني
حسام:وانت فاكر إني هوافق على جوازك من اختي بعد اللي عملتوه فيا
زياد:الله وانا مالي يالمبي…انا كنت بتفرج بس والله
حسام:هو مين الراجل اللي كان معاك ده وعمل كدة ليه هو انا كنت اعرفه ولا هو يعرفني
زياد:الراجل اللي كان معايا ده يبقى سليم التهامي
حسام بصدمة:سليم التهامي أصغر ملياردير على مستوى العالم
زياد:الله ينور عليك هو ده
حسام:طب هو عمل فيا كدة ليه
زياد:أصله بيحبك أوي
حسام:انت بتقول إيه؟؟!!
زياد:إيه يا حوسو بقولك بيحبك وانت عارف ضرب الحبيب زي اكل الزبيب نيهههههههه.. هههه
حسام:انت جاي تهزر يا جدع انت
زياد:إيه يا حوسو مالك اتعصبت عليا كدة ليه ده انا بحبك يا جدع، وبعدين احمد ربك إنك لسة ماشي على رجليك ومعملش فيك اكتر من كدة
حسام:وده ليه إن شاء الله هو انا كنت عملته حاجة؟
زياد:يا جدع اتقي الله بقى تعاكس مراته قدامه وعاوزه يعملك إيه يبوسك مثلاً
حسام:هي القمر اللي كانت قدام الباب مراته
حسام:قمر إيه الله يخربيتك يا ابني
انت مبتحرمش ده انت طلعت من تحت ايده عايش بمعجزة
حسام:بس هي بصراحة حلوة
زياد بعصبية:الزم حدودك ياض ولم لسانك احسنلك
حسام:اتفضل انت اطلع بره واعتبر جوازتك من اختي مرفوضة
زياد:مش بمزاجك يا حلو
حسام:هتعمل ايه يعني
زياد:بسيطة هلبسك قضية م*خدرا*ت، واسجن’ك واتجوز اختك عادي
حسام:مش هتقدر تعمل كدة
زياد:شكلك نسيت انا مين… لوكنت ناسي افكرك
حسام بخوف :انت عاوز إيه
حسام:اللي حصل بينك وبين سليم ده مفيش حد يعرفه لا اهلك ولا أي حد وانت اتصرف وقولهم إنك اتخانقت مع شوية شوية شباب تافهين زيك… اه على فكرة انا مش مستني إنك توافق على كلامي أو ترفضه ف الحالتين هتجوز اختك بس انا مش عايز وجع دماغ فاهم يا حوسو
حسام:فاهم
زياد:جدع يا حبيب ماما روح اشرب اللبن واغسل سنانك ونام على طول…. Take care ye baby
ذهب سليم وعشق إلى البيت وهي غاضبة من تصرفه فهو سوف يضر صديقه بسبب ما فعله
عشق :ممكن اعرف ايه لازمته اللي انت عملته ده
سليم :هو إيه اللي انا عملته
عشق :سليم متعصبنيش انت ضربت اخو ليلي صاحبتي وكمان هو هيبقى اخو خطيبة صاحبك بس بعد اللي انت عملته ده مستحيل حد يقبل بالجوازة دي واكيد زياد هيزعل منك ليه كدة يا سليم
سليم :وانتِ كنتي عاوزاني اعمل ايه وهو بيعاكسك اصقفله ولا أطبل وراه
عشق:لأ كنت تسكت وتتجاهله زي ما انا عملت
سليم :ليه متجوزة سوسن حضرتك
عشق:طب انا غلطانة وريني بقى هتصالح زياد ازاي
وفجأه دخل زياد
زياد :مساء الخير يا شباب
سليم :مساء النور يا اخويا يا ابو جوازة زفت على دماغك
زياد:ما خلاص يا عم بقى قلبك ابيض وبعدين ما انت ربيت الواد وحرمته يبص لواحدة ست يا قلب امه اتعقد
سليم :يستاهل
زياد:الصراحة معاك حق انا لما اتجوز اخته مش هخليه يدخل بيتي
سليم:بس برضو كنت لسة عايز اكمل عليه ومكنتش عايز اسيبه
زياد:حرام عليك ده مفيهوش حتة سليمة
سليم :يستاهل عشان بعد كدة يحرم يبص لحاجة مش بتاعته
زياد:سيبك انت من كل ده عندكوا عشا إيه انا جعان.
سليم :مش عارف والله
ظلت عشق تنظر لهم بصدمة وكأنه لم يحدث شيء.،وهي كانت تعتقد انهم سيتخاصمون ولكنهم لم يتأثروا
زياد:بقولك إيه يا سليم
سليم :في إيه؟
زياد:هي مراتك مالها مبلمة لينا كدة ليه من ساعة ما دخلت
سليم:مش عارف دي مبتتحركش
زياد:انت عملت فيها إيه الله يخربيتك
سليم :والله ما عملت حاجة ولا قربت منها
زياد:ربنا يستر
سليم:عشق
عشق:…….
سليم :عشششششق
عشق:هااا. إيه في إيه؟!
سليم:انتِ سرحانة في إيه مالك؟
عشق:لأ مفيش حاجة.. تحبوا تشربوا إيه
زياد:لأ انا جعان عاوز عشا 😂
عشق:حاضر هروح اخليهم يحضروا العشا ويجيبوه
زياد:تسلمي يا شوشو يارب
سليم:والله يا اخي انا كل اما احاول أمسك اعصابي عشان مضربكش بتعمل حاجة انيل من اللي قبلها
اتلم يا زياد عشان انا فصلت منك
زياد :خلاص تعالى احطك على الشاحن هههههههه. ههههه
سليم :لأ كدة كتير تعالى بقى
ركض سليم خلف زياد وهو يهرب منه وعشق تضحك عليهم فهم مثل الأطفال
ذهب سليم وعشق إلى النوم وهي تريد أن تتحدث معه ولكن خائفة من رد فعله
عشق :سليم انت نمت؟
سليم:بعد كدة يا حبيبتي اسألي على طول من غير مقدمات لأني ببقى مستنيكي تسألي
عشق :عاوزة اطلب منك طلب
سليم :قولي يا روحي
عشق بخوف:عاوزة اشوف ماما
سليم:حاضر بكرة الصبح هخليكي تشوفيها
عشق :انت مش مضايق مني صح؟
سليم:وانا هضايق منك ليه
عشق:مش عارفة بس مكنتش متوقعة إنك توافق
سليم :هو انا فعلاً مش موافق بس مقدرش ارفضلك طلب
عشق :عاوزة اتكلم معاها أوي يا سليم
سليم :عارف يا قلب سليم عشان كدة من بكرة الصبح هتلاقيها هنا
عشق :ربنا يخليك ليا ياحبيبي
سليم :ويخليكي ليا يا ملكة قلبي
حل الصباح وذهب سليم إلى المخزن واحضر والدة عشق وقد حذرها من أن تخبر عشق بأنهم كانوا في المخزن، اما هو فذهب إلى النادي لكي يكمل خطته مع هايدي
عشق :ماما
الأم :انتي عاوزة إيه مننا خلاص سيبينا في حالنا بقى
عشق :طب انا عملت إيه مش انا بنتك الحقيقية برضو ليه بتعامليني كدة
الأم :عشان انتي بسببك المصايب عمالة تنزل فوق دماغي من أول ما اتولدتي أول حاجة عثمان وتهديداته إنه هيقتل’نا وبعد كدة قطع الفلوس عننا، وكمان فوق كل ده جه جوزك
عشق :جوزي؟! وسليم ماله بالمشاكل بتاعتكوا
الأم :ده هو أكبر مشكلة عندنا
عشق :ليه هو عمل إيه
الأم :جوزك يا هانم حابسنا من اول ما اتجوزك ف المخزن وعمال يعذب فيا وكمان ضر*ب نار على اخوكي أحمد
عشق :إيه؟؟!!… أحمد حصله حاجة؟
الأم :لأ الحمدلله ربنا ستر.. بس كل ده بسببه هو وكمان بيخلينا من غير اكل وشرب لحد ما يغمى علينا وهو هددنا لو كنا رفضنا إننا نجوزك له كان هيقتل’نا
عشق :مستحيل اكيد انتي فاهمة غلط سليم مستحيل يعمل حاجة زي دي
الأم:لأهو جوزك وكمان جايبني من المخزن دلوقتي ولو مش مصدقاني قولي لحراسه ياخدوكي على هناك هتلاقينا موجودين
عشق :مستحيل انا لازم اتكلم مع سليم…. لازم اشوفه
الأم :خدي هنا انتي رايحة فين
لم تسمع عشق أي شيء وأمرت السائق بأن يأخذها عند سليم
الذي كان يجلس مع هايدي ف النادي وعندما ذهبت عشق وجدته يجلس مع فتاة وعندما اقتربت منهم سمعت حديثهم
هايدي :انا فرحانة أوي يا حبيبي إنك طلعت بتحبني زي ما انا بحبك
سليم :أيوة يا حبيبتي
هايدي:انت هطلق مراتك دي امتى عايزين نتجوز بسرعة
سليم :قريب أوي
عشق بدموع :س… سليم
سليم بصدمة:عشق.. انتي بتعملي إيه هنا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغك هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاكي البريء)