رواية ملاكي الأخرس الفصل الرابع 4 بقلم إيمان المهدي
رواية ملاكي الأخرس الجزء الرابع
رواية ملاكي الأخرس البارت الرابع
رواية ملاكي الأخرس الحلقة الرابعة
تدخل أسيل من باب الفيلا لتنظر بإنبهار إلى هذه الفيلا ولاكن كيف لها أن تكون مجرد فيلا هيا من الداخل تشبه القصر بأثاثها القيم وزخرفتها المميزة
أسيل داخل خاطرها أنا سأسكن ذاك القصر ، نعم سأسكنه ولكن ليس بإعتبارى سيدة القصر بل خادمة القصر الخرساء … تمسح أسيل دموع عينيها عندما سمعت خطوات لأحدهم تتجه نحوها
حسين. ازيك. انت مين
أسيل. تحاول ان تفهمه بإشارات منها
حسين. ايوة .. ايوة استنى انت الخادمه الجديدة
زياد بيه قالى عليكى ، وقالى أنك يعنى مبتقدريش تتكلمى حاليا ، بس أكيد ربنا هيرجعلك صوتك قريبا
أسيل. بمحاوله منها تحرك رأسها بالموافقه
حسين. طيب اتفضلى معايا .. اوريكى قوضتك ال قالى عليها زياد بيه ….
حسين دى هتبقى قوضتك ، أنا عارف انها مش قد المقام ، أستأذنك دلوقتى واسيبك ترتاحى
أسيل تشاور له بأن ينتظر وتخرج من شنطة يدها ورقه وقلم وتكتب له شئ
حسين. يقرأ (لوسمحت أنا عايزة أروح قوضة زياد بيه لإنه طلب منى اجهزهاله النهاردة فرحه)
ينظر لها حسين والدموع تملأ عينيه .. ليه
تستغرب أسيل من ردة فعل حسين وتنظر له
حسين. أنا مش قادر اسكت اكتر من كدا ازاي عايزة تزينى غرفة زوجك عشان يكون مع واحدة غيرك فيها وكمان يوم فرحك انت ازاي تستحملى كدا
أسيل بصدمه وتكتب سريعا. انت عرفت ازاى ومين قالك
حسين. محدش قالى أنا سمعت كل الكلام ال حصل بين زياد وصلاح بيه من كام يوم وهو بيقنعه يتجوزك عشان يستولوا على فلوسك واملاكك ، وتهديدة ليكى من شويه ان يلبسك قضيه لو ما نفذتيش كلامه
تكتب أسيل ببكاء يعنى كل ال يهمهم الأملاك وبس طيب كان ممكن ياخدها من غير ما يدمر حياتي بالشكل دا ، بقا حتى الناس ال يطلعوا اهلى يبقوا بالحقارة دى
حسين يقرأ كلامها. ، وأكتر من كدا بس مش كلهم فيه شاب تانى يبقى أخوه التوأم لزياد وصعب تفرقى بينهم إلا الصفات والطباع ودا بخلاف ابوه واخوه
اسمه زين وهو فعلا زين الشباب ف خلقه وأظن لو عرف بال بيحصل مش هيسكت لان عمره ما قبل الظلم
تكتب أسيل (أرجوك بلاش لو زياد عرف ان حد يعرف بزواجى منه ممكن ينفذ تهديده ليا )
حسين صدقينى زين بيه يقدر يحميكى وزياد ال انت شايفاه دا بجبروته يستحيل يعرف يعمل حاجة لإنه ببساطة يستحيل ينتصر الظلم على الحق والعدل
أسيل. تكتب
(حتى لو زي ما بتقول هجيبه منين زين دلوقتى )
حسين. أكيد هيجى يوم ويرجع وساعتها حقك هيرجع
تدخل أسيل الغرفة الخاصة بزياد التى كانت من المفترض ان تكون غرفتها تنظر للغرفة وأثاثها الراقى وتبدأ بتزينها ببعض الورود التى أعطاها حسين لها
تنثر الورود على السرير. وتبكى. فهي لم تتمنى يوما ان تتزوج من مغرور حاقد وظالم ومستغل ، وكم تمنت ان يرزقها الله بشخص يخاف الله فيها طيب القلب لايظلم أحدا ولكن هذا قدرها ، اسكاتها على ظلم تتعرض له ليس بضعف منها ولكنها صبورة للغاية حتى يشئ ربها ان يهدي هذا الشخص
وان لم يكن سيحين الوقت للأخذ بالحق والتصدى للظلم
فى مكان آخر (داخل قاعة الحفلات)
يضحك هذا المخادع بخبث يتفاخر بنفسه وبذكائه الذى استغل به ظروف البشر ولا يعطى بالاً لبدلته الرسمية التى يرتديها وما عليه من واجبات واولها حمايه المظلوم ….
مريم. ايه رأيك ياحبيبى ف فساتى والتاتو تحفة مش كدا
زياد. انت جميلة دايما ياحبيبتى والفستان عليكى تحفة
مريم. بس مضايقة اوووى حساه مقفول بزيادة ومش م بين جمالى
زياد. معلش ياحبيبتى بس هو حلو كدا بردوا
ملحوظه
( الفستان يظهر أكثر ما يخفى من جسدها ) بس دا طبيعى بالنسبة للديوث ال بنتكلم عنه
مريم أنا مش مصدقة يا زياد ان النهاردة فرحنا مش عارفة ازاي قدرت تقنع بابا ان خلال أسبوع نعمل الفرح ونحجز القاعة والفستان أنا فرحانه جدا
زياد بمكر أنا اقدر أعمل أي حاجة عايزها
مريم. ااااه بس إياك تفتكر ان مريم حد يعرف يملكها أنا حريتى أولا وثانيا وثالثا مفيش حاجة اسمها تتحكم فى مريم الخضيرى خد بالك ياشاطر واعرف أنا بنت مين
زياد. بضعف بكلامه ايه دخل عمى ف الموضوع دلوقتى وأنا قولتلك ال انت عايزاه هعملهولك وتحت امرك
مريم. ما أنا عارفة يا حبيبى بس حبيت افكرك بس لتكون نسيت ، ويالا بينا نرقص
طبعا كلكم مستغربين ضعف زياد أمام مريم واصراره على جوازه منها وكمان ازاي والد مريم يوافق بالسرعة دى على جواز بنته خلال أسبوع
تعالوا نرجع بذاكرة زياد
Flashback
يصل زياد ووالده ال قصر (عاصم الخضيرى)
دقائق ويدخل عاصم الخضيرى ليرحب بزياد ووالده
عاصم. اهلها وسهلا ازيك يا صلاح عامل ايه يازياد
قبل رد السلام عاصم. هااا خير جايين ايه
اعرفكم بقا بالباشا الكبير وراس الحيه
عاصم. الخضيرى. يمتلك أكبر مجموعة شركات فى الشرق الأوسط (مجموعة شركات الخضيرى) يمتلك المليارات وليس الملايين ودا طبعا جناة من شغله المشبوه كل ما تتوقعه ولكن ف الخفاء أصل يعنى
هيعمل كدا ف العلن وطبعا متورط معاه ناس كبار ف الدولة متورطين معاه وبيسندوه ويداروا على بلاويه
زياد. ممكن يا عاصم باشا اطلب منك ايد مريم
عاصم. والمقابل
زياد نعم !!!مش فاهم
عاصم. وانا معنديش وقت افهمك
زياد. فهو يعلم كم ان عاصم عملى واستغلالى وطماع والمال عنده اهم من بنته الوحيدة نفسها
زياد بخبث ممكن اتكلم معاك على انفراد
عاصم. مفيش غير أبوك موجود
زياد. لوتسمح ياباشا عايزك لوحدنا من فضلك يابابا
صلاح. هو فيه ايه أنا مش فاهم حاجة
عاصم. تعالى ورايا المكتب
زياد. عاصم بيه انت عايز طبعا تطمن على مستقبل بنتك
عاصم. أكيد
زياد أنا هقولك على سر بس ارجوك ما حدش غيرينا يعرف بالسر دا
عاصم. انجز يا زياد سر ايه دا
يحكي زياد كل شيء يخص أسيل لعاصم
عاصم بعصبيه يعنى انت هتتجوز واحدة غير بنتى وجاى تطلب بنتى منى انت اتجننت ياالا
زياد يرتجف بخوف افهمنى بس ياباشا البنت ال اسمها أسيل تمتلك ملايين وطبعا مريم بنتك اولى بالملايين دى بدل الفلاحة الخرسا ،انا هكتب ربع الملايين دى اول حصولى عليها بإسم مريم
عاصم. النص
زياد. ايييه
عاصم نص الفلوس تتكتب بإسم بنتى بعد حصولك عليهم
زياد. موافق (أكيد هيوافق ما هو الباشا زياد داخل على طمع هو كمان وعارف أن مريم معاه مليارات هتحصل عليهم بعد موت عاصم فلازم يتنازل شويه)
عاصم وكمان مؤخر اتنين مليون جنيه
زياد. بس يا باشا دا كتير أنا مكتبلها نص الميراث الخاص بأسيل
عاصم. انت قولت الخاص بأسيل يعنى ميخصكش
انا بقا عايز ال يخصك أنتا يكون مؤخر لبنتى ف حاله طلاقها هااا رأيك ايه
زياد بخنقه. موافق
عاصم. خلاص يبقى الفرح يوم الخميس والبنت الفلاحة إياك اعرف أنك عاملتها معامله بخلاف انها خدامة وبس
زياد. لا ابدا هيا خدامة وبس
نرجع بقا للواقع
Back
مريم زياد مالك سرحان ف ايه احنا لحقنا
زياد. هاااا لا ابدا مش سرحان ولا حاجة
بعد مرور ساعتين يصل زياد بعروسه الى فيلا المنياوى
ليقابله حسين مبروك يازياد بيه مبروك ياهانم
زياد. اومال فين الخدامة الجديدة
حسين ف اوضتها
زياد ناديلها تتعرف على مريم هانم سيدة القصر
حسين بقهر. حاضر
مريم. مين الخدامه الجديدة أنا مش قولت ممنوع يدخل البيت اى ست
زياد. أنا جبتهالك يا حبيبتى عشان تهتم بيكى وبطلباتك
وكمان متقلقيش دى خرسا وغلبانه وكمان منتقبه
مريم إذا كان كدا تمام بس قسما يازياد لو عملت اى حاجة من ورايا بدون اذنى انت عارف ممكن اعمل ايه وهقول لبابا
زياد. لا يا حبيبتى متقلقيش دى هتكون آخر مرة وياريت بلاش تكلمينى قدام الخدامين كدا
مريم. بصوت مرتفع زيااااد دا بيتى واقول واعمل ال عايزاه
زياد انت حرة ياحبيبتى
(طبعا كل ظالم ف شخص اكبر منه ظلم وبيتفوق عليه ،ومريم هتكون عمل زياد الإسود)
“اللهم. إضرب الظالمين بالظالمين”
تأتى أسيل منتقبه فقد اتى حسين لها بأنقبه كما أمره زياد
ترحب بعروس زوجها ، لتصدم عندما تراه بهذا الشكل فكل جسدها يظهر الا القليل منه
أسيل ف نفسها. هيا عاملة ف نفسها كدا ليه ربنا يرحمنا ويهديها
مريم. انت الخدامة الجديدة ، ومالك عمله كدا ليه وايه اللبس الواسع دا ،ايه القرف دا ، ارفعى النقاب دا اشوف ست الحسن والجمال. ، ولا اقولك سيبه أكيد شكلك بشع زي لبسك وانا مبسوطه مش ناقصه اشوف أشكال تسد نفسى وياريت مشفش وشك أنا كمان
زياد. مش يالا يا حبيبتى نطلع اوضتنا
فى الغرفة
زياد. واخيرا انا وانتى بقينا سوا
مريم. زياد. أنا هنام تعبانه اتفضل روح شوفلك اوضه تانيه
زياد. يعنى ايه يامريم انت ناسيه انها ليله دخلتى
مريم. دخلتك لوحدك يا شاطر ويالا اطلع برة عايزة أنام
يخرج زياد من الغرفة يكلم لنفسه. يعني أنا ابقى متجوز اتنين ف يوم واحد وانام لوحدى يا خيبتك يازياد
ف الصباح تستيقظ مريم لتنزل لأسفل لتجد زياد بالأسفل
زياد صباح الخير ياحبيبتى
مريم صباح النور اومال فين الزفته الخدامه ال هنا عندى صداع تعملى قهوه
زياد. بعلو صوته أسيييييل
مريم تضحك بصوت عالى بقا الخرسا دى اسمها أسيل
أسيل تقف أمام زياد ، زياد شوفى الهانم محتاجة ايه
مريم. بتعرفى تعملى قهوة ولا لأ
أسيل تهز رأسها بالموافقه
مريم. طيب فنجان قهوة مظبوط ع السريع دماغى هتنفجر
دقائق وتأتى أسيل بالقهوة
مريم كل دا تأخر شكلك هتتعبينى معاكى ، وتتذوق القهوة ، ايه القرف دا ياحيوانه وترمى بفنجان القهوة ف وجهها تتألم أسيل بالرغم ان نقابها حجزعنها بعض الشئ سخونه القهوة إلا ان الخونيه وصلت لوجها
زياد. بلاش نحنه واقعدى لمى القرف دا
لتأبى أسيل ان تنزل وتنحنى امامهم فكفاهم ذل ظلم لها
زياد بعصبيه. أنا مش قولتك انزلى نظفى المكان ويرفع يده لينزل بها على الملاك الضعيف
هناك من يأتى مسرعا ليمسك هذه اليد ويضرب زياد بصفعة على وجهه. من امتى وولاد المنياوى بيمدوا ايدهم على سيدات وبيظلموا حد
ليصدم الجميع واولهم أسيل مما رأته عيناها
“هناك قلوب تهبك الحزن والإنكسار 💔
وقلوب تملئ حياتك بالفرح وتضئ ظلامك الدامس💗💚”
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاكي الأخرس)