روايات

رواية ملاكي الأخرس الفصل الخامس 5 بقلم إيمان المهدي

رواية ملاكي الأخرس الفصل الخامس 5 بقلم إيمان المهدي

رواية ملاكي الأخرس الجزء الخامس

رواية ملاكي الأخرس البارت الخامس

ملاكي الأخرس
ملاكي الأخرس

رواية ملاكي الأخرس الحلقة الخامسة

تنصدم أسيل عندما رأت هذا الشخص الذي يشبه زوجها كثيرا
زين. انت مجنون يازياد ازاي يعنى تمد إيديك على ست
زياد انت مشفتهاش عملت ايه ،ازاي تضربنى كدا عشان حته خدامه
زين أولا ان شوفت كل حاجة وبعدين ضربى ليك بالقلم وجعك وضربك انت لبنت ضعيفة ميوجعاش.
يا جبروتك يا أخى انت امتى بس هتعقل وتبطل ظلم ف عباد الله
زياد. ماشى يا أستاذ زين حاضر مش همد ايدى تانى ارتحت كدا
زين انت ايه ياشيخ بتتحاما ف بدلتك وماشى تأذى ف الناس قسما بالله يازياد لو شفتك بتظلم أي شخص تانى لأخليه يقدم فيك شكوى واكون شاهد معاه ضدك
مريم هو فيه ايه يا أستاذ زين مالك داخل علينا حامى كدا ليه
زين. بأى صفة تتدخلى يا آنسه مريم
مريم. مدام مريم لوسمحت ، وبصفتى هنا سيدة القصر ومرات أخوك
زين يضحك بطريقة ساخرة انتم اتجوزتم طيب كويس عموما مبروك يازياد اهى دى فعلا ال تليق عليك وشبهك
مريم. قصدك ايه يعنى
زين. ولا حاجة قصدى انكم شبه بعض ثنائى متميز فى الجبروت والظلم واستغلال البشر واهو القدر جمعكم ببعض ربما يحمى عباده من شركم
(طبعا مش قادرة اقولكم ان أسيل مذهوله من ال بيحصل وبتضحك بهدوء رغم الألم ال فى وجها وباقى الخدم كمان ال ياما شافوا من زياد ظلم ) نرجع لروايتنا
مريم بعصبيه.وغضب. سامع يا استاذ زياد أخوك بيقول عليا ايه
زياد. وبيقول عليا أنا كمان
مريم. يابرودوك يا أخى ماشى. ، ياريت يا أستاذ زين الزمن حدودك معايا أنا سكتالك من بدرى أنا مريم خضيرى متهنش عشان حته خدامه خرسا
زين بغضب. صوتك يوطى انت ف بيت زين المنياوى وبعدين إياكى أسمعك بتنطقى كلمت خدامه تانى أى شخص بيشتغل ف الفيلا فهو يعتبر موظف فيها بيأدى شغله وياخد عليه مرتبه احنا ما بنفضلش عليهم عشان نهينهم يا شيخة كفايه دى حتى مش بتقدر تتكلم ولا ترد عليكى وبعدين لو أي موظف مش عجبك شغله اديله مستحقاته واستغنى عن خدماته مش تهنيه
مريم. بقا كدا وانا مستغنيه عن خدمات ست هانم
زين. لا انسى الكلام دا كان قبل الإهانه ال سببتهلها ،وبما أنك استغنيتى فهى هوقعد ف الفيلا تخدمنى أنا وبابا وبس فاهمة
مريم. بغيظ. ماشى يازين
زين. استنى هنا. أنا اسمى دكتور زين واياكى تلغى الألقاب ما بينا ، واتفضلى اعتذرى منها
مريم انت بتقول دا على جثتى
زين يا تعتذرى يافورا هاخدها واروح أعمل فيكى وفي الأستاذ دا محضر وهشد أنا وموظفين القصر عليكم بتعذيبهم قولت ايه
مريم. متقدرش يازين أنت ناسى بابا يبقى مين
زين بضحة استهزاء لا أقدر يا مدام ولو حاول يطلعك وقتها ستكون بيتى ليله او اتنين ف الحبس وابقى خالى بابا ينفعك وقتها لما تشوفى المسجونات هيعملوا معاكى ايه
زياد. خلاص يازين ارحمنا بقا ، خلصينا يا مريم واعتذرى زين اهبل ويعملها
زين. طيب اتلم يا بابا واتفضل أعتذر انت كمان
مريم بخوف من كلام زين. طيب أنا آسفه بس اوعى تفتكر أننا خلصنا على كدا يا دكتور زين
زياد. أنا آسف ارتحت
مريم زياد أنا طالعة قوضتى هتطلع ولا لسه عندك شوق تسمع كمان من أخوك المحروس
زياد. لا وعلى ايه انا طالع معاكى
ينظر زين لأسيل بأسف
زين أنا آسف يا ….
حسين. اسمها أسيل ، آنسه أسيل
زين. أنا آسف يا آنسه أسيل على ال حصل ،. أسيل وهو رأسها
زين. أكيد فى حروق ف وجهك. أنا دكتور جراح لو تحبى ممكن اكتبلك على مراهم تحطيها ،. ويكمل حسين هتروح تجيب المراهم ال هكتبلك عليه وتيجى فورا
حسين. بفرحةحاضر على طول بس الأول قولى جبتلى ايه معاك من السفر
زين مابتنساش حقك ابدا روح هات المراهم وتعالى افتح الشنط منستكش ياسيدى ولا نسيتكم انتم كمان (بيكلم باقى الخدم ، او الموظفين كما يقول) بس آسف مكنتش اعرف بوجودك بس أكيد ال هتطلبيه هيجبهولك
تمسك أسيل ورقه تكتب فيها (شكراً ليك يا أستاذ زين كفايه ال عملته معايا )
زين لا أبدأ أنا عملت الصح مينفعش نقبل بالظلم مهما ان كان
مريم. تنفخ بعصبيه. عاجبك كدا ال عمله سر زفت دا قدام الخدامين ، لأ وايه بدأ ما تقوله عيب يازين دى مراتى. ، تقوم تقولى وتقلد صوته،( اعتزرى يامريم أنا عارف زين يعملها)
زياد. اااه يامريم يعملها ان تايها عن زين ما انت عارفاه من زمان من واحنا اطفال
مريم. وانت ايه لازمتك بقا ان شاء الله
زياد. كفايه يامريم كفايه ياحبيبتى احنا مش هنقضى اليوم ف الكلام عن زين ، ان وحشانى ويصراحة ان عايز اتجوز بقا
مريم. اااه يا برودك يا أخى وليك نفس اخرج برا يا زياد وبعصبيه براااا
زياد طيب طيب من غير ما تزعقى خارج ، الله يخربيتك وبيت صوتك دى جوازة منيله
حسين المراهم يادكتور زين
زين. ان لحقت ترجع ، اه ما انت أكيد كله دا عشان تلحق تشوف جبتلك ايه
حسين. والنبى انت عسل يا زين بيه ودايما فاهمنى
زين. طيب. شنطتك هناك وهتلاقي فيها لبس ليك ولبناتك وروح يالا فرحهم وتعالا عندك اجازه باقى اليوم
حسين الله يجبر بخاطرك ويخليك لينا ، الله يخليك بلاش تمشى تانى وتسينا
زين لا متقلقش مش همشى خلاص أنا اتعينت هنا ف كليه الطب وقاعد معاكم
حسين اخبار حلوة واهو كمان تاخد بالك من الأنسه أسيل
تنظر أسيل نظرة عتاب لحسين
زين. اخد بالى ازاي يعنى مش فاهم ، وانت بتبصيله ليه كدا انطق ياحسين
حسين. أصل الأنسه أسيل داخله السنه الرابعة ف كليه الطب
زين. بصدمة معقوول انت ف طب يا أسيل طيب ليه عامله ف نفسك كدا أنا أكيد مقصدش الشغل مش عيب بس انت تستحقى الأفضل
أسيل تكتب لزين(قدرى هو ال خلانى ابقى هنا )
زين طيب فين أهلك
أسيل (اهلى توفوا كلهم )
زين. أنا آسف يا آسيل من النهاردة ولو معندكيش مانع انت هتبقى من مسؤلياتى ، وهقدملك ف الجامعة ال أنا فيها
أسيل (شكرا ليك يازين بيه بس ارجوك سيب موضوع ورق الجامعة أنا هخلصه أنا وحسين)
زين. ايه يا أسيل ايه مشكلتك
أسيل. (معلش يازين بيه سيبنى على راحتى أنا هخلص الأوراق بنفسى)
زين. تمام براحتك. بس ياريت بلاش تكتبى كل شويه بيه أنا اسمى زين وبس اتفقنا
تهز أسيل رأسها وتأخذ المراهم من زين وتذهب ال غرفتها
لتدخل وتزيل عنها نقابها ولبسها وتتنفس بإرتياح رغم الألم ولكن ماحدث منذ قليل جعلها تشعر بأن الله لا ينسى عباده
أسيل ف نفسها (معقول لسه ف ناس كدا بيخافوا ربهم ، العدل عندهم اهم من أي حاجة ، وليوجعهم وظلم الناس. ياه الحمد لله يارب بعتلى ال يقف جمبى ف أمس أحتياجى) تدخن وجها الذى احمر من اثر السخونه بالمراهم
يذهب زين لغرفته ايه دا هو لسه ف بنات كدا أنا فكرت ان كلهم زي مريم وغيرها، بس أسيل مختلفة كتير ف لبسها وهدوؤها مع ان مش وشها بس دا مش مهم احد ما مهم أخلاقها أكيد هيا موجوعه من القهوه ال اتكبت عليها ماشى يامريم انت وزياد هتشزفوا منى ايام هعلمكم ازاي تبطلوا ظلم ،كفايه بقا تفكير يازين ونام شويه
حسين أظن كدا يا أسيل ترتاحى جالك زين بيه ومش هيسمح لحد يأذيكى ، أنا هقوله كل حاجة
تشاور أسيل بحركاته نافيه ما يقوله وتكتب بلاش تقول لزين حاجة ارجوك
حسين لسه خايفه بردوا من تهديد زياد انت شوفتى ال عمله معاهم
أسيل. (ولما يعمل كدا عشان القهوة اتدلقت عليا ،هيعمل ايه على ال عملوه دول بردوا ولاد عمى وبلاش أخليخم يؤذوا بعض وربما يهدى زياد ويطلقنى وارتاح )
حسين. خلاص براحتك. ، طيب موضوع الجامعه
أسيل. (لو تسمح تخلصلى الأوراق مكنش ينفع زين يعمل كدا كان يعرف وقتها ان بنت عمه)
حسين يقرأ. طيب ليه يا آنسه أسيل وفيها ايه لو زين بيه عرف انك بنت عمه
زين. بصدمه 😳😳بنت عمى أسيل تبقى بنت عمى صالح
“سلاما لمن مر على مُرْ أيامنا فحلاها “

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاكي الأخرس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى