رواية ملاحقة الماضي الفصل السابع 7 بقلم لمياء نبيه
رواية ملاحقة الماضي الجزء السابع
رواية ملاحقة الماضي البارت السابع
رواية ملاحقة الماضي الحلقة السابعة
محمود :نور !!
الموظف :ايوا يافندم حضرتك حولت كل املاكك وأموالك بأسمها
ساره بصدمه :يعني اي مفيش كدا حاجه خالص
موظف :عن أذنكم ورايا شغل بطاقه حضرتك اهي وغادر الموظف
ساره :هنعمل اي دلوقتي يامحمود
محمود وقف وهو في حاله زهول وشال ابنه واخد بطاقته :يلا يا ساره
ساره :يلا فين
محمود :نرجع الشقه
عند نور
نور :بقولك هو مشي والله مش عارفه هيعمل اي بس ياريت يرجعوا علشان أنا لسه مخلصتش
همس :نور صدقيني ملوش لازمه كل دا تعالي نفوق لحياتك
نور :همس أنا عارفه أنا بعمل اي ها عملتي اي في العمليه
همس :بكره بإذن الله تيجي المستشفي وهنخلص
نور :طب تمام
همس :نور ممكن سؤال
نور :اكيد
همس : أنت طول عمرك لما تكلميني كان نفسك في بيبي كمان لي هتعملي كدا
نور بابتسامه تحاول أن تخبئ بها دموعها :علشان معتش عاوزه اي رابط ياهمس حور بنتي كفايه اوي حتي شبهي صدقيني أنا خوفت منه اوي ياهمس الست طلعت لما بتكره بعد الحب صعبه اوي اوي بجد كمان انت حتي مش عارفه اعمل اي
همس :نور بإذن الله كل دا هيعدي وربنا هيفرجها عليكي
الباب خبط
نور :عن أذنك هشوف مين
فتحت الباب
نور :محمود وساره
دخل محمود وساره
همس :عن أذنكم
نور :متخليكي ..مع السلامه ياحبيبتي
مشت همس ونور داخله الاوضه
محمود :نور احنا هنام فين
نور :الشقه واسعه في المطبخ وفيه الصاله وفيه الصالون
ساره :انتي ابجح بنادمه شوفتها في حيـ محمود قاطعها:مش وقته أنا موافق بس طلب ابني خديه ينام معاكم انتي وحور في الاوضه
نور بصت لسيف :هاته وشالته لانه نايم وانا هدخل اجبلكم فرش ومخدات
ساره :سكتني لي
محمود :مش وقته بكره ياساره أنا تعبان
ساره :الف سلامه عليك يا حبيبي
دخلت نور وحطت سيف جمب حور اللي كانت بتكتب وجبها
حور :مش دا ابن بابا
نور:لا ياحبيبتي دا اخوكي
حور :بس جه امتي
نور :حكايه كبيره بس يلا خديه جمبك وانا خارجه وجايه واخدت المستلزمات وطلعت
نور :اتفضلوا بكره لينا كلام سوا
ودخلت فضلت باصه علي سيف وبنتها فيهم شبه من بعض
نور :انت ملكش ذنب في كل دا انت عندك كام سنه
سيف وهو علي السرير عمل أيده علي ١٠
نور ضحكت:الاه انت صاحي مش نايم بقا
حور :ايوا اول ما خرجتي قام وانتي اول ما دخلتي نام وضحكت
سيف :تؤتؤ انا نام بكره حضانه
نور :اي رأيكم نسهرعلشان بكره مش هتروحوا حضانه ولا مدرسه
الاتنين قعدوا
نور :تعالوا نلعب لعبه فول فول ياسوداني
سيف :أنا اللي هقول
نور :ماشي
حور :وانا هحدد العقاب
نور :ماشي يا ست حور
في صباح يوم جديد محمود دخل الأوضه لقي نور نايمه وفي حضنها سيف وحور ابتسم قام خارج
نور فتحت عينيها وبصت علي الباب اللي اتقفل :اه لو كنت عارف انا كنت مستعده اعمل اي علشان اه لو كنت شايف بعنيك مقدار حبي ليك مكنتش عملت كدا أنا مش كده ولا عارفه اخد دور الشريره بس صدقني انا معتش عارفه احبك ولا حتي اكرهك يامحمود
قامت نور و أخدت الشنطه وحطت فيها بعض الملابس وصحت حور و سيف
نور :حبايبي قوموا يلا علشان تفكروا
قاموا و راحت نور للمطبخ لقت البنات الجامعين في المطبخ بيحضروا الفطار
نور :صباح الخير يا بنات
البنات :صباح النور
نور :يارب تكون الليله سعيده
البنات :اه الغرف مريحه
نور :تمام واخدت الفطار عن أذنكم
أخدت الفطار ودخلت فطرت حور وسيف
حور :ماما انتي مش هتأكلي
نور :لا ياحبيبتي وبصت لسيف أكلت كويس
سيف :اه وقام باسها
نور ابتسمت وحضنته وقومتهم الاتنين واخدتهم لساره ومعاها الشنطه كان نائمه علي كنبه في الصالون ومحمود مكنش موجود فنور عرفت أنه في الحمام
نور :ساره انتي ياست
ساره قامت :نعم عاوزه منا اي تاني
نور :خدي إبنك اهو و بنتي أنا راحه اقعد مع صحبتي في شرم تلت ايام خلي بالك منهم وصح لما اجي الاقي الشقه فله و قولي لمحمود لما يطلع أن قعدتكم هنا م ببلاش وانك هتشتغلي
ساره :اي اشتغل أنا شغاله اصلا
نور :اه منا عارفه خلاص هشوف هاخد منكم كام ومن هنا لآخر الشهر هتأكلي بشغلك ومن خدمه العيال تمام وقامت نور ومشت
محمود خرج من الحمام
محمود :كان في اي
ساره قالت كل حاجه
محمود :ازاي دي تخرج من غير أذني ويعني اي
حور :بابا ماما فطرتني أنا عاوزه اروح المدرسه
محمود ضحك:حاضر ياحبيبتي
ساره :وابنك نسيته ازاي
سيف قلد حور :ماما فطرتني
ساره :ماما مين شوف مراتك يامحمود عملت الولا ابنها
محمود بزعل :نور طول عمرها طيبه وحنينه
ساره شوحت المخده عليه :طب قوم ياحنين واه متنساش تخدلي اجازه
عند نور كانت في المستشفي
نور :أنا خايفه اوي
همس :متخافيش اهدي أنا معاكي اهو
نور :لا أنا عاوزه ماما نور رنت علي مامتها
نور :ماما ..تعالي انتي وبابا مستشفي …. بسرعه…تعرفوا لما تيجوا
أحد الممرضين :يلا يا مدام
نور :طب استنوا
همس :روحي وانا معاكي ولما هيوصوا هكون هنا
بعد العديد من اللحظات كان وصل ابراهيم و سماح الي المستشفي
ابراهيم :فين بنتي ياهمس
سماح :ايوا هي فين
همس :جوا في العمليات
سماح :مالها بنتي
همس :بتعمل عمليه اجهاض للبيبي
ابراهيم:ياحول الله يارب طب محمود فين
همس :بصراحه ياعمو نور مش قائله لمحمود وبدأت تحكي له عن الخطه وكلام نور
ابراهيم :لي يابنتي كل دا
سماح :ربنا يطلعها بس بالسلامه وبعد كدا كل حاجه تتحل
بعد مرور فتره طلعت نور
الدكتور : حمدالله على السلامه يا مدام نور
نور :الله يسلمك
الدكتور :لا احنا كويسين وبخير ولو فضلنا علي الحال دا هنمشي علي بليل
نور :تمام يا دكتور
الدكتور :عن أذنك يا نور اهلك بره
نور :دخلهم ياريت يادكتور
دخلوا
سماح جريت عليه:بنتي انتي كويسه
نور :الحمد لله ياماما
ابراهيم :الحمد لله انك بخير أنا كدا اطمنت أنا ماشي ومشي ابراهيم
نور :هو بابا ماله
سماح :تعب بس ياحبيبتي من الخضه عليكي
عند محمود
محمود :بس يافندم
مدير محمود : والله يامحمود استني بس الشهرين دول الشركه في وضع حرج يعني مفيش مرتبات لحد الشهر جاي
محمود :تمام يا فندم هبلغهم
محمود طلع بلغ الموظفين
سامر :طب انت هتعمل اي وانت فاتح بيتين مش بيت واحد
محمود : والله منا عارف يا سامر والمشكلة اني قعدت ساره من الشغل
سامر :هتتحل بإذن الله اه صح عملت اللي في دماغك
محمود :اه
سامر :وبعدين
محمود :مفيش تقبلت الوضع عادي
سامر :بجد
محمود :اه انت فاكر صحبك اي
سامر :ماشي ياعم هروح ادخل للمدير اشوف في اي
محمود :تمام ولما مشي سامر يارتني قولت الصراحه
عند نور في الليل
الدكتور :تقدري تخرجي
سماح :طب الحمدلله يلا يانور علي بيتنا
نور :لا أنا هروح في شقه همس اللي في دمياط
سماح:ميصحش يلا يانور علشان ابراهيم قايل تيجي علي بيتها
نور بإستسلام :حاضر
روحوا سوا
ابراهيم فتح الباب :اتفضلوا
ودخل اوضته
نور :هو بابا ماله يماما
سماح :متشغليش بالك ياحبيبتي روحي ارتاحي وبكره نكلم
نور :حاضر يا ماما
سماح :أنا هعملك شوربه تشربيها وتنامي
عند محمود
ساره :اي الشقه دي نضفتها والبنات بتوع الجامعه قعدوا نكلم شويه واستقبلت الاطفال وطبخت الغدي اي كل دا ولسه هقوم اجهز العشا
محمود :متحرمش منك ياحبيبتي
حور :بابا هي ماما هتيجي امتي
ساره بضيق :ياريت مترجعش
محمود بزعيق :اي اللي بتقوليه دا هترجع قريب ياحبيبتي
ساره :أما أقوم اعمل العشا احسن ما هموت وقامت
سيف : بابا أنا عاوز نور
محمود ضحك :والله نور دي ازاي بتقدر تخلي الكل يحبها بس هيا جايه يلا قوموا اتعشوا
عدي اليوم بسلامه واتي يوم جديد
ابراهيم :انا نازل الشغل متنسيش اطبخي حاجه لبنتك ياسماح فرجه مسلوقه وشوربه خضار
سماح :ابراهيم مالك كدا مدايق من البت
ابراهيم :أنا عمري ما ربيت البت علي حاجه زي دي ياسماح أنها تنتقم وتسرق الناس
سماح :بنتك بتاخد حقها
ابراهيم:كانت تنطلق وحقها يجلها مش كدا أنا هتأخر عن الشغل مشي ابراهيم
سماح :ربنا يهديك يا بنتي ويرزقك يا إبراهيم
بدأت سماح تحضر الغدي وصحت نور
نور راحت المطبخ لأمها :مش محتاجه اي مساعده
سماح :روحي ارتاحي وانا بحضر الغدي اهو
نور :ماما أنا كويسه اهو امال فين ابراهيم
سماح :راح شغله
نور :الحج دا مش هيهدي
سماح :ابوكي لا وضحكوا
عدي الوقت وجه العصر وإبراهيم رجع من الشغل وقعدوا كلهم اتغدو ابراهيم كان متجاهل نور دائما ونور لاحظت دا وخلصوا الغدي
نور :بابا
ابراهيم :نعم
نور :هو فيه اي أنا عملت اي علشان تعمل معايا كدا
ابراهيم :معملتش حاجه يانور سماح كوبايه الشاي
سماح :حاضر يا حبيبي
نور :لا يابابا في انت ربتني علي الصراحه وأننا صحاب في اي يابابا
ابراهيم :أنا ربيت نور بنتي مش اللي قدامي
نور :منا هيا نور بنتك يابابا في اي
ابراهيم :لا أنا علمت بنتي لو معرفتش تاخد حقها بس بالدين تسيبه لربنا مش تسرق يا نور مش تمضي ومش تروح تقتل روح بريئه
أنا قولتلك اطلقي وكنت هجبلك حقك الشرعي اللي الدين قال عليه مش كدا يابنتي
نور بدموع :كنت عاوزني اعمل اي انا حسيت اني لوحدي مره وحده أخدت كله ورا بعضه مره وحده يابابا مكنتش عارفه اعمل اي حسيت لو أطلقت اني عملت اللي هو عاوزه
ابراهيم :تقومي تخديه بالطريقه دي طب لي
نور :انا اسفه يابابا
ابراهيم :أنا مسامحك ياحبيبتي بس صلحي اللي عملتيه
نور :يعني اي أنا مش هقدر
ابراهيم :لا هتقدري أنا عارف بنتي وزي ما دخلنا بالمعروف هنخرج بالمعروف دي تربيتي احنا
نور :بس يابابا
ابراهيم :ها يا قلب بابا
نور مسحت دموعها وابتسمت:هحاول
بيأخذها والدها في حضنه :صدقيني أنا مش عاوز ازعلك بس عاوز ربنا يبارك فيكي ربنا حاطك في اختبار صعب لازم تفوزي بيه ياحبيبتي وطبع بوسه علي جبينها
عند محمود
محمود :ها ياساره الغدي اي
ساره :محشي من اللي بتحبه
محمود :ايوا امال فين حور
ساره :قعده مش راضيه تيجي تتغدي
محمود :طب محاولتيش معاها لي
ساره :وحياه سيف حاولت بس هيا مش راضيه
محمود راح لحور :في اي ياحبيبتي مش عاوزه تيجي تتغدي لي
حور :ماما دلوقتي لسه متغدتش
محمود :مين قال كدا أنا كلمتها قالتلي حور تتغدي علشان أنا اتغديت وهيا وحشاني
حور :بجد
محمود :ايوا يلا بقا نتغدي
قعدوا كلهم يتغدوا
رن جرس الباب ساره راحت تفتح
ساره :هو انتي
نور :ايوا وابتسمت حوى وسيف جروا عليها نزلت بمستواهم وحضنتهم وباستهم
محمود :كنتي فين
نور :هدخل اوضتي هعمل حاجه وهاجي نكلم
دخلت نور اوضتها وجابت شنطتين كبار ولمت كل هدومها وهدوم حور اللي كانت نقلتها اوضتها وطلعت بره بالشنط
محمود :اي الشنط دي
نور بصت لبنتها:يلا ياحور
محمود :يلا فين وخده بنتي و رايحين فين
نور :طلقني يامحمود
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاحقة الماضي)
كملى من فضلك