روايات

رواية ملاحقة الماضي الفصل الحادي عشر 11 بقلم لمياء نبيه

رواية ملاحقة الماضي الفصل الحادي عشر 11 بقلم لمياء نبيه

رواية ملاحقة الماضي الجزء الحادي عشر

رواية ملاحقة الماضي البارت الحادي عشر

رواية ملاحقة الماضي الحلقة الحادية عشر

نور كلمت طريقها لكن الصوت رجع تاني
لفت نور لمصدر الصوتهو نفسه شاب المطعم
نور :هو انت
محمد ماجد :ايوا أنا فكره أنك هتهربي مننا بعد السنين دي كلها
نور أخدت تنهيده :مش ههرب بس انا ممكن اعمل كتير
محمد ماجد :زي اي انتي ناسيه انك كنتي بتجري مننا وتجيلنا بوالدك
نور :انتم اي مش كفايه يا كوبري بقا
_لا مش كفايه يا روح امك ليأخد ضربه ترجعه للوراء لتجد نور من يسحبها ويقف أمامها
نور تبتسم :هو انت
محمد ماجد مسك يزن من ياقه القميص : انت مين وازي تعمل كدا
يزن نزع يده وشده من رقبته من ورا :شوف يا روح ماما لو حد قربلها أنا هزعله ماشي ميغركش الشياكه دي يا عسل ماشي يلا امشي
محمد ماجد بص.عليها:ماشي همشي بس انا مش لوحدي
مشي محمد لف يزن ليها
يزن :انتي بخير ؟
نور :ايوا بس انت بتراقبني ولا اي
يزن ضحك :اتنيلي أنا قولت انك مش عارفه الاماكن هنا بس اي رأيك باجي في توقيت مناسبه
نور :جدا جدا والله
يزن :يلا اركبي
ركبت نور وانطلقت الي المستشفي وكانت وقفه بتبص علي يزن وهو قاعد مع حاله وبعدها قعد علي مكتب
يزن :كنتي عاوزه تشتغلي اي انتي معاكي اي اصلا
نور :اداره اعمال بيزنس
يزن :تعرفي أن والدي عنده شركه ممكن تشتغلي بس في المنصوره وقريبا عاوزين حد
نور :لا مش عاوزه وبعدين ازاي والدك هناك وانت ساكن هنا
يزن :والدتي و والدي منفصلين وانا مع والدتي
نور ابتسمت وبتعجب :وطلعت دكتور ومجتهد !
يزن :طبعا اي الغريب والدتي أطلقت وجاهدت معايا ومأثرتش في حقي الطلاق ياانسه نور مش مشكله خالص يعني حضرتك اطلقتي لو كان عندك اولاد وربتيهم تربيه سويه هيطلعوا جيل مش بيخاف معندوش مشاكل و نفسيته قادره تنتج احسن ما بتربوا بين أهل مش بيحبوا بعض وبينهم مشاكل فالجيل هيبقي معندوش طاقه يكمل حياته وعنده مشاكل كتير هنحتاج لعلاجها سنين
نور :عندك حق بس انا عندي بـ ليقاطع كلامها لتفتح الباب أحد فتيات ليقف يزن وكما يقولوا المحب نظراته دائما تخبر ما يخفيه
يزن :دكتوره مي
مي :صباح الخير يا دكتور يزن بصت علي نور مين الانسه دي
يزن :صديقه انتي عامله اي اخبارك
مي :عاوزاك بس دقيقه
يزن بابتسامته عريضه مرت علي قلبه :بس دقيقه وقتي كله اتفضلي
مشي قدام أنظار نور
نور :يااه يا جماعه في حد لسه بيحب بس بجد محظوظه
عند يزن
يزن :ها اؤمريني
مي :أنا كنت عاوزه اقولك حاجه هتفرحك
يزن ابتسم :معقول بجد هو نفس اللي بفكر فيه
مي : بصراحه مش عارفه اقولها ازاي
يزن :لا قولي أنا استنيت كتير قوي تيجي ويكون في حاجه كدا
مي :بجد طب انت عارف
يزن غمز :كنت حاسس
مي :اي دا للدرجادي باين
يزن :يعني بس بنقل
مي :والله طب سهلت عليا
يزن :طب متقولي
مي :اقول وهتيجي
يزن :دا من دلوقتي لو حبيتي
مي :ازاي دلوقتي دا هيا يوم بكره
يزن :هي اي
مي :خطوبتي أنا ودكتور معتز
يزن بصدمه:اي
مي :مالك.في اي
يزن بابتسامته:لا مفيش حاجه الف مبروك واكيد هاجي ومشي مسرعا ليدخل غرفته
نور :مالك
يزن :مفيش حاجه في اي
نور :انت متأكد بس واضح عليك بتحبها
يزن بعصبيه :لا مبحبش حد ولا عاوزه حدفاهمه
نور :تمام أنا عاوزه اروح
يزن :تعالي أنا بردوا عاوز اروح ومعتش فيه حالات النهارده
خرجوا
عند محمد ممدوح
محمد ممدوح :يعني اي
محمد ماجد :يعني زي ما بقولك كدا واحد بيحميها
محمد العطار :ايوا يعني جوزها ولا خطيبها
محمد ماجد :مفتكرش يا جماعه لأنه لو كدا مكنش سابها مشت لوحدها اصلا
محمد السلاوي : جماعه انتم مستنين اي منها ما هي كوبري
عبد الرحمن :هنعمل اي دلوقتي
محمد ممدوح :اعملوا اللي عاوزينه اكيد م كل مره معاها
عمر :عندك حق اللي نفذها مره مش هينقذها تاني
محمد شداد:فعلا هو عنده حق
محمد صبري:,حتي لو نقذها هيعمل اي دحنا رجاله اوي
ضحكوا جميعا
عند محمود
ساره :يعني اي
محمود :يعني الشركه بتفلس الموظفين بيمشوا
ساره:طب وهتعمل اي
محمود:هعمل اي يعني أنا موظف فيها فهستني وبفكر اروح اجر أنا وانتي شقه اوضتين بس أجر دي
ساره : لا كدا كتير اوي
عند نور كانت قاعده بتقرأ كتاب لحد ما جلها اتصال من يزن
يزن:تعالي دلوقتي العياده
نور: دلوقتي مينفعش خليها بليل ورايا شغل
يزن : شغل اي
نور :بقرأ كتاب
يزن: تمام بليل في نفس مكان البيتزا
نور :اي طب بقـ لتجد انقطع الاتصال اتي المساء وجهزت نور وبدأت تضع اللمسات الاخيره
جاء يزن واخدها للمطعم وطوال الطريق الصمت هو سيد الموقف
وصلوا وجلسوا
يزن نادي الويتر وجه كان شخص آخر وقاله يجيب بيتزا خضار ووحده تشكين رانش ومشي
يزن :بكره يا نور تكوني جاهزه علي الساعه 9
نور :لي
يزن :هتحضري معايا خطوبه بكره
نور :خطوبه مين
يزن :واحد صحبي و صديقتي
نور :مين وانا اجي بمناسبه اي
يزن :عادي تعالي خطوبه الدكتوره مي
نور :علشان كدا اديقت
يزن :لا عادي مش فارقه
نور :انت بتحبها
يزن :لا
نور :لا بتحبها طب سيبتها تضيع لي
يزن :مسيبتهاش لمحت ليها كتير اوي و خلاص ربنا يوفقهم
نور لقت البيتزا جت ابتسمت:طب يلا البيتزا وصلت ولا مش عاوز
يزن بابتسامه :لا دا ازاي
خلصوا وحسبوا ومشوا
في صباح يوم جديد
مر اليوم علي الجميع كباقي الايام حتي نور استيقظت وافطرت وبدأت تحضر cvبتاعها و ابراهيم وسماح فكانوا ساعديني بوجود هذه الملاك الذي يلهو في بيتهم أما محمود وساره في ازمه ماليه بسبب الشركه الذي أضاع محمود الكثير من سنين عمره
عند يزن
معتز :ها مي عزمتك
يزن :ايوا مبروك
معتز :الله يبارك فيك صحيح مي يا يزن بتاعتي من زمان
يزن :نعم يادكتور
معتز :يعني متفكرش أنها كان ممكن تكون ليك
يزن :انت بتقول اي
معتز :المستشفي كلها عارفه انك بتحبها يا يزن طول عمرك مبتعرفش توصل لحاجه ولا بتعرف تعمل حاجه اصلا
يزن:اطلع بره يا معتز يلا بره معتز غادر
يزن اخد تنهيده
في المساء ارتدت حور فستان سواريه بلون الرمادي و أقامت بتصفيف شعرها ووضعت لمسات رقيقه من الميك اب لتظهر كفتاه مراهقه بجمالها الهادي لانها عباره عن فتاه بمجال معتدل وتنزل لتجد يزن
يزن ابتسم لما شافها :قمر يا نور
تبتسم نور وتركب
يزن :بتحبي تسمعي مين
نور :اي حاجه قديمه جو الكلاسيك دايما خاطف قلبي
يزن بمرح :يابخته ياعم وشغل اغنيه الست سيره الحب
وصلوا لتنزل نور و يزن ويدخلوا القاعه لتلتفت إليهم أنظار الناس يرغم أن جمال نور عادي إلا أنه جميل جداً ودخلوا سلموا معتز ومي
نور :الف مبروك يا دكتور …الف مبروك يا دكتور معتز و سلم يزن ليضمه معتز ويهمس :جايب وحده تغظني بيها يزن أنا من صغرك بفوز دائما عليك في كل حاجه انت بس بتفكر فيها
يزن:هتشوف دلوقتي
ونزل يزن كانت نور تسير باعنيها بين أوجه الناس ليقع عينها علي أحد الطاولات
كان يجلس بيها محمد ممدوح وباقي الرجال تمسك نور بكتف يزن
يزن :في اي
نور :هما هنا
يزن :متبصيش ليهم و خليكي هنا هجيب حاجه وجاي
محمد ممدوح :شباب نور هنا اهي
محمد شداد :شكلها هتحلوا
تنظر نور ليهم مره أخري تجدهم ابتسموا لها
_بسم الله
تنظر نور لمصدر الصوت يزن
نور :بتعمل اي
يزن قرب من نور :حابب في المناسبه السعيده دي أعلن خطوبتي علي حبيبتي نور وقرب من نور :بحبك
نور في صدمه :بتقول اي أنا مريضه عندك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاحقة الماضي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى