روايات

رواية ملاحقة الماضي الفصل الثاني عشر 12 بقلم لمياء نبيه

رواية ملاحقة الماضي الفصل الثاني عشر 12 بقلم لمياء نبيه

رواية ملاحقة الماضي الجزء الثاني عشر

رواية ملاحقة الماضي البارت الثاني عشر

رواية ملاحقة الماضي الحلقة الثانية عشر

يزن قرب من نور :حابب في المناسبه السعيده دي أعلن خطوبتي علي حبيبتي نور وقرب من نور :بحبك
نور في صدمه :بتقول اي أنا مريضه عندك يزن بهدوء يضحك : طبعاً وأنا دواكي طول عمرها بتحب تقول كلام حلو المهم يا جماعه اللي حابب أقوله قدامكم
وينزل علي أحد ركبتيه: تتجوزيني
نور لم تعد تفهم ما يحدث ولما يفعل ذلك ليقوم يزن بتلبيسها الخاتم في أحد أصابعها وينظر لها يزن الذي كان ظاهر علي وجهها علامات الدهشه قولي اه يا نور اخلصي
نور :اه موافقه يصفق الجميع ويحملها يزن ثم ينزلها ويقف بجوارها
تأتي له مي و معتز
مي :مبروك يا يزون مبروك يا جميله
نور :ماشي
معتز يأخذ يزن بالحضن :مبروك يا يزن ويهمس في أذنيه اي بتحاول تضلل علي خيبتك وجايب وحده بتعمل نمره مشكلتك اني فهمك
يزن يضحك :الله يبارك فيك ياحبيبي ويهمس هو الآخر مشكلتك انك دائما فاكر انك صح وقعت المرادي يا زوز وطلع من حضنه
شد نور ووصلوا الي أحد الطاولات وشد كرسي وقعد نور فيه
وجلس هو الآخر واخد يضحك علي منظر نور
تفيق نور علي ضحكته من الصدمه : أنت عملت اي
يزن بضحك :ملقتش تنوره الف بيها قمت شيلتك
نور :انت بتهزر بـ ليقاطع كلامها دخول هؤلاء الشباب
محمد ممدوح :احنا جينا نبارك ونهنئ
نور بدأت تتوتر لاحظ يزن
يزن وقف قدامهم:بصفتكم مين واه مباركتكم وصلت اتفضلوا
محمد السلاوي :بصفتنا مين تؤتؤ كدا عيب دحنا معرفه زمان ولا اي يا وينظر لنور
يزن يسحب وجهه ويشد يده : اسمي دكتور يزن خليك فاكر الاسم دا كويس ثم ينظر بعينه الي أحد الشباب والذي كانت هناك كدمه عند عينه اليمني مش انا شوفتك قبل كده
محمد ماجد :لا مفتكرش
يزن :تمام يلا هونا
يمشي الجميع
نور :أنا بقول يلا نمشي
يزن :اقعدي يا نور
نور :ماشي بس قولي اي اللي عملته دا
يزن :عملت اي نور احنا في خطوبه
نور :أنا عاوزه امشي
يزن :والله لو لفيتي كدا محنا هنمشي قبل البوفيه
نور تضحك
عند محمود
محمود :أنا هعمل اي دلوقتي الشركه حالها بيتدهور
ساره :انت عامل علي الشركه ولا علي حالنا
محمود :أنا هشتغل كمان شغله
ساره :يبقي احسن طب وفلوسنا اللي عند الشركه
محمود :والله احنا هتفضل فيها وانتي واخده اجازه اهو اصل يا ساره أنا مصدقت اكون في المركز دا وكلها ايام و بإذن الله الشركه مستواها يتحسن
ساره :مش باين أنا خايفه علي سيف ابننا
عند نور
كانت فقره رقصه السلوك بين مي ومعتز وكان معتز يضحكها
يزن :يلا نمشي
نور :والبوفيه
يزن :يلا يانور
مشوا هما الاتنين
نور :علي ما اعتقد أن هنا كان فيه بحر
يزن :البلد هنا مش زي المكان اللي كنتي فيه
نور :تعالي نشوف
يزن :ماشي
بدأ يمشي بالعربيه المكان ضلمه
نور :انت هتخطمني
يزن :اتلهي
بدأ النور يظهر
ووقفت العربيه
نزل يزن من العربيه ونزلت وراه
يزن :تصدقي البحر دا حلو بليل
نور :اي بحر حلو بليل وبالنهار بيشيل الهم معاه وبيمشي مع كل موجه في مشكله
يزن :عندك حق
نور :اديقت انت بتحبها صح
يزن : جايز
نور :يبقي بتحبها ومسكت خاتمها وشالته من أيديها انت عملت كدا علشانها
يزن :بطلي هبل والبسيه
نور :اي بتحبني
يزن :اتنيلي
نور : امال
يزن :من ناحيه علشان الشباب يعرفوا انك تبعي ويخافوا والناس ميقولوش جاي لمين ومن ناحيه تانيه
نور :ايوا اي الناحيه التانيه
يزن :يلا اركبي لحد ما افكر في خطه نخلص منها من الشباب دول
نور :ماشي يلا نور ركبت هيا ويزن
نور :طب والشغل
يزن :نخلص وبابا عنده شركه في المنصوره نفس المكان اللي أنتي فيه
نور :بس انا عاوزه اشتغل هنا
يزن :هشوف يلا انتي وصلتي حمدالله علي السلامه نزلت نور
وطلعت ورنت علي والدها وحكت ليه كل اللي حصل
الايام مشت عادي نور كانت يتقابل يزن والشباب شافوها معاه كان كل ما حد يدايقها يزن كان بيلحقها وهي ومي اتعرفوا وبقول بينهم علاقه قويه أما حور فجدها وجدتها معتنين بها لاقصي درجه و نور بدأت تخف و بقا الاسم حتي لما يزن يذكره متديقش بس لسه حسا ان حقها ضاع أما محمود عمل في أحد المطاعم في فتره بعد الظهر
عند نور
يزن :اهو ياستي بقا لو حد قال قدامك كوبري بقا عادي
نور :فعلا انت اشطر دكتور بجد
يزن :هو انتي كنت واقفه مع معتز امبارح لي
نور :عادي كنا بنكلم
يزن بضيق :تمام يانور بس خليكي فكره أنك لابسه دبلتي
نور :الاه مش دا علشان الشباب ولا تقلق أنا فاهمه
يزن :فاهمه اي
نور :تعالي نبدل
يزن:مش فاهم
نور قامت ووقفت وشدت يزن يقف وخلعت يزن النضاره
نور قعدت علي الكرسي ولبستها :اتفضل افرد نفسك وارتاح
يزن :افندم
نور :اللي سمعته يلا
يزن :حاضر
نور :حابب ترجع بالزمن قد اي
يزن :لا دانتي بتشفي كلامي هو انا مريض
نور:كلنا مرضي نفسين بس محدش بيحب يبوح بدأ ها حابب ترجع قد اي
يزن رجع رأيه لورا :اتولدت بين اتنين الحياه بينهم مستحيله زعيق و ضرب وشتايم كنت عارف ان الليل هيجي وبابا هيبدأ يزعق ويشتم والدتي كنت بستخبي علشان مشوفش ماما مقدرتش كانت زي أي ست حبا أبنها يتربي بين أهله لكن مقدرتش واطلقت وقتها أخترت ماما افضل معاها امي ربتني بالحب كان دايما اي مشكله تحصل في المدرسه كان والد صحابي يجي الا أنا كانت ماما مفيش غير مره في الاعدادي وجبت والدتي فيها واللي اكتشفت أن اللي واقف قصاد ماما وهيزعق لابنه هو بابا جاي علشان ابنه ومن هنا بدأت العداوه بيني وبينه لحد.دلوقتي كنت كل ما اختار حاجه لازم يشاركني فيها ويعمل تحدي ويفوزها حتي البنت اللي بحبها الواحد عمره ما فاز بحاجه تخيلي
نور بصت ليه :بتحب القهوه
يزن :اي دخل دا في مشكلتي
نور :تمام يبقي النهارده الساعه ولا اقولك دلوقتي هنروح نشرب قهوه يلا
يزن :انتي مجنونه
نور :لا دكتوره مجنون ومشت مسرعه
يزن :دكتوره اي وهيا اداره اعمال تقصد مين بالمجـ أنا دانتي نهارك مش هيفوت ومضي خلفها
وصلوا الي مكان في الهواء وطلبوا قهوه
كانت نور تشرب القهوه وكان يزن ينظر لها
يزن ولأول مره يريد جمالها الهادئ الجميل لأول مره يشعر بشعور غريب كان الهواء يأتي علي وجهها ليطير بعض الشعر علي وجهها لتبتسم فيبتسم يزن نور لاحظت يزن
نور :في اي
يزن: أنت لي اطلقتي
نور :علشان مقدرتش أكمل مع حد م فاهمني حد مصدق عني وعايرني بماضي أنا مليش دعوه بيه و اتجوز عليا استحملت كتير وكان ممكن استحمل لكن كان فيه بنـ ليقطعها يزن
يزن: هو اللي خسران بجد بقولك انا لقيت خطه هتجبلك حقك منهم كلهم
نور :اي هيا
يزن :هقولك
وبدأ يحكلها الخطه ..وبس كده ياستي
نور :ماشي
يزن :يلا اروحك
روح يزن نور
يزن :لو احتاجتي حاجه كلميني ومتنسيش لازم بكره نبتدي الخطه
نور :ربنا يستر
طلعت نور وغيرت وقعدت تقراء روايه لقاء القدر وسرحت وهيا بتفتكر يزن وابتسمت وهيا بتفتكر موقفهم سوا
نور :لا لا مش هينفع انتي عندك بنت وركزي في مستقبلها دانتي مريضه عنده
تجد فونها بيرن ترد نور
نور :الو
معتز صوتك طلع حلو زيك
نور :مين معايا
معتز:معتز اي معرفتيش صوتي
نور :لا ومينفعش اللي بتعمله دا أنا مخطوبه لصحبك وعيب كدا تغلق الخط تجده يعاود الرن عليها
في صباح يوم جديد مر اليوم كما يمر كباقي الايام ونور ذهبت ليزن في العيادة
يزن : أنتي وخدها فسحه ولا اي
نور :لا أنا جايه اقولك اني تمام يبتسم يزن وهي تبتسم له ينزل يزن ونور يسيرا سويا حتي محل البيتزا ينزل يزن ويدخله أما نور فتكمل الطريق وحدها حتي المكان المتجمع فيه الشباب
عبد الرحمن:مش هي دي البت
محمد السلاوي:ايوا هيا
محمد شداد :مش يلا
محمد صابر :ومحدش وراها طب جرب كدا يا ولا
محمد صابري :يا كوبري ليجدوا نور تجري مسرعه كما كانت تفعل ليبتسم الشاب
محمد السلاوي :المرادي مش هنسيبها
محمد ممدوح يأتي له هاتف يرد.عليه ويغلق :المرادي محدش هينقذها مننا يلا نرجع لايام زمان انتي يا كوبري

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاحقة الماضي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى