روايات

رواية مكاني في قلبك الفصل الخامس 5 بقلم سولييه نصار

رواية مكاني في قلبك الفصل الخامس 5 بقلم سولييه نصار

رواية مكاني في قلبك الجزء الخامس

رواية مكاني في قلبك البارت الخامس

رواية مكاني في قلبك الحلقة الخامسة

-رائد!!انت …انت بتقول ايه ؟!
قالتها نيرمين بنبرة مكـ.سورة …بدأت عيونها تدمع اكتر وهي باصة علي وشه …كان بيتكلم بجد عايز يبعد عنها …مسكت ايديه جامد وقالت:
-انت …انت هتتخلي عني ؟!!هتسيبني؟!!
بلع ريقه وقال:
-كده احسن يا نيرمين …أنا مستحقكيش …أنا إنسان مش كويس …أنا شيطا.ن وأنتِ ملاك …أنا مستاهلش واحدة زيك …
-انت بتتلكك صح ؟!!بتتلكك عشان تسيبني !!!
صرخت فيه وهي بتز.قه بقوة ودموعها بتنزل …مسك ايديها وشدها ليه وبعدين و
حضنها وقال:
-بالعكس أنا محتاجك في حياتي وعايزك …أنا مبتمناش دلوقتي الا حاجة واحدة بس وهي اني اتجوزك رغم كل حاجة …اتجوزك وفيه احتمال اني آذ.يكي ..بس انا مش عايز كده …مش عايز اجر.حك …أنا عايزك تبقي سعيدة حتي لو كان ده علي حسابي أنا …حتي لو هتد.مر وانا بشوفك بتبعدي عني …بس كله ده اهون من أن اشوفك متد.مرة بسببي …أنا مقدرش يا نيرمين …صدقيني حصل مرة واذ.يت حد أنا بعزه …لكن أنتِ مقدرش اعمل معاكي كده والله ما اقدر …
زقـ.ته نيرمين وهي بتصرخ :

 

-كفاية كد.ب بقا …بطل تكد.ب علي نفسك علي الاقل …دي الحجة المثالية عشان تبعد عني صح بعد ما تيقنت انك عمرك ما هتحب غير حور ..
كان بيهز.راسه بالنفي …ليه مش قادرة تفهم…هو خايف عليها منه …مفيش اسوأ من أن يكون محتاج ليها اكتر من الحياة ورغم كده مضطر يبعدها عنه قبل ما يد.مرها زي اللي سبقها…هو مش عايز يعمل في نيرمين كده ..مش عايز…
كان بيبص علي دموعها وعينيه بدأت تدمع فعلا …قلبه كان بيو.جعه عليه اتمني يعتذر منها …يخفف عنها ويقولها أنها تستحق الاحسن…رغم أن الكلمة دي صعبة عليه بس دي الحقيقة ..هو انسان مريض ..مخـ.تل …وهو مش الاحسن بالنسبالها …
مسحت نيرمين دموعها لما لقيته ساكت وقالت وهي بترفع رأسها:
-انت عندك حق يا رائد أنا استاهل الاحسن منك …انت متستاهلش واحدة زيي ..أنا محتاجة واحد يحبني مش يأخدني عشان ينسي حبيبته …
قربت منه وعينيها مليانة بالتحدي وقالت
-وانا هلاقي الشخص اللي يستحقني يا رائد …خلاص انت انتهيت من حياتي …اطلع برا لو سمحت !!!!
…..
طلع رائد من العيادة وهو حاسس بتقل في قلبه …الخسا.رة دي كانت قوية عليه …حس أن خسا.رة نيرمين د.مرته …كان عايز يدخل ويعتذر ويقولها أنه محتاجها…أنها مهمة بالنسباله…أنه غـ.بي وجبا.ن …بس كان شايف ان ده احسن …هو مش عايز يأذ.يها …مش عايز يد.مر حياتها زي ما د.مر حياة حور. ..

 

……
بالليل
-اااه!!!
صرخت نيرمين وهي بتكـ.سر الفازة …كانت عينيها حمرا بسبب العياط …شعرها منعكش ولابسة بلوزة من بيجامة وبنطلون من بيجامة تانية خالص …كانت حاسة أنها بتغـ.لي وقلبها وا.جعها …رائد سابها…سابها بعد ما خلاها تتعلق بيه وتحبه …
قعدت علي الأرض وفضلت تصرخ.وتعيط جامد وهي حاطة ايديها علي قلبها …بعدين رفعت راسها وقالت وهي بتمسح دموعها:
-هنساك يا رائد …زي ما حبيتك هنساك …زي ما خليتك كل حياتي هخرجك من حياتي وأسلم قلبي لغيرك …هحب غيرك يا رائد ..انت خلاص انتهيت…انتهيت من حياتي !!!
………
-يا عم جايبني علي ملا وشي وبتقول زميل نيرمين مراد اتقدملها وانتوا اتخا.نقتوا أنا اتخضيت !!
قالها عمار وهو بيقرب من رائد اللي واقف قدام بيته وباين عليه الإنهيا.ر
-انا سيبت نيرمين !!
قالها رائد بصوت مخنو.ق فبصله عمار بصدمة وقال:
-يخربيتك ليه عملت كده؟!ايه اللي حصل مش قولت أنك بتتعالج عشانها ومتحمس جدا أنك تثبتلها انها مهمة …حصل ايه فجاة؟!

 

-انا مستهلهاش خالص يا عمار…نيرمين تستحق الاحسن مني …انا انسان مر.يض نفسيا هد.مر حياتها …
اتعصب عمار وزعق فيه:
-فعلا انت متستحقهاش يا رائد …نيرمين متستحقش تكون مع انسان جبا.ن زيك !!
بصله رائد بغضب فكمل عمار :
-انا بتمني فعلا انها تلاقي انسان غيرك يقدرها ويحبها …انسان شجاع يتمسك بيها مش من أول مطب في حياته يتخلي عنها وهتخسرها يا رائد وهتندم زي ما خسرت حور هتخسر نيرمين بس خسارتك دي هتكون أكبر لان مشاعرك ناحية نيرمين اقوي ..احتياجك ليها اقوي…بس برضه متستاهلهاش …هي تستاهل حد احسن …زي مراد مثلا اللي اتقدملها …
عيون رائد احمرت من الغضب والغيرة ومن غير ما يفكر مرتين رفع ايده وضر.ب عمار بالبوكس!!!
رجع عمار لورا …كان قادر يردله الضربة بس اختار أنه يقف ويبصله بتريقة وقال؛
-فعلا جبا.ن …
وبعدين مشي وسابه…عمار كان عايز رائد يواجه نفسه …عايزه يفوق ويتمني أن كلامه ده يفوقه …
……..
تاني يوم ….
-انا بجد مش مصدق …مش مصدق نفسي يا نيرمين انك وافقتي تقابليني …
قالها مراد وهو قاعد في الكافية مع نيرمين اللي بتفرك ايديها بتوتر …بعد ما قررت انها تخرج رائد من قلبها شافت أن ارتباطها بمراد اول الطريق عشان تنسي حبها المر.يض لرائد …قررت تقابله وتقوله انها موافقة تتجوزه ….
ابتسم مراد وكمل:

 

-اخر مرة جريتي وهربتي مني وانا مفهمتش أنا عملت ايه بالضبط ؟!
-مراد أنا جاية وحابة ابلغك ردي عن عرضك …
ابتسم وقال:
-وانا مستني ردك يا نيرمين …
اتنهدت نيرمين وقالت :
-انا م…
…………..
من وقت مو.ت والده لا هو ولا أمه بيدخلوا الاوضة دي …كأنها اوضة اشباح ممنوع يدخلولها …كأن روح ابوه لسه موجودة فيه وهتقدر تأ.ذيهم….
كل الذكريات ها.جمت عقل رائد حس أن الذكريات بتخـ.نقه كأنه رجع العيل الصغير اللي كان بيشوف أبوه بيضر.ب أمه وهو مش قادر يعمل اي حاجة …كان جبا.ن ….وللاسف مكتفاش بكده…هو قدر يتأثر بشخصية أبوه…قدر أبوه يسيطر عليه …قرب من المرايا القديمة …كان بيبص لملامحة …الضعف اللي مسيطر عليه وعينيه اللي مدمعة …رجع لورا شوية وهو بيشوف انعكاسه في المرايا اتبدل بصورة أبوه…كان واقف أبوه وهو بيبتسم بشـ.ر وبيكلمه :
-شوفت اني عندي صح …شوفت انك لو بقيت زيي انت اللي هتكسب يا رائد …عاجبك الضعف اللي انت فيه ؟!
دموعه رائد.نزلت وقال :
-انا مش عايز ابقي زيك …مش عايز اكون زيك !!!
زادت ابتسامة أبوه وقال:

 

-بس فيه جزء مني جواك ..وده بان مع حور …حور اللي د.مرتها وهيبان مع نيرمين ..نيرمين اللي هتأذ.يها …
-انا مش انت …انت مش انت ولا هكون …
صرخ رائد وهو بيضر.ب المرايا بإيده لحد ما اتكـ.سرت …بعدين بص رائد علي ايده اللي مليانة د.م وفضل يكرر بذهول:
-انا مش هكون زيك …مش هكون زيك ..
ولأول مرة يصدق فعلا أنه مش زي أبوه!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مكاني في قلبك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى