رواية مغامرات صيدلانيه الفصل الأول 1 بقلم ندى سعد
رواية مغامرات صيدلانيه الجزء الأول
رواية مغامرات صيدلانيه البارت الأول
رواية مغامرات صيدلانيه الحلقة الأولى
•اتفضلي
مسكت الروشته فـ ايدي وبدات اركز فيها
=مم للاسف حضرتك ف نوعين مش موجودين
•ليه
=ناقصين
•دوري كويس بس هتلاقي
=والله حضرتك انا مش جديده هنا وعارفه انهم مش موجودين
•طب اتصرفي وجيبهملي دلوقتي
من اي مكان انا زبون ف الصيدليه هنا
=ياعمو اصلا حضرتك مش موجودين ف السوق كلم الدكتور يغيرهم
•هاتي الروشته خلاص هرجع للدكتور
=ربنا معاك
سند راسي بايدي بزهق مش من الناس زهق من الحياه عموماً
خدي ياشهد
مريم ناولتني القهوه ومعاها شيكولاته
قطمة قطمه من الشيكولاته حستني حبيت الحياة تاني بجد
مريم خبطتني ف كتفي
مريم :سعادتك ف بطنك دايما كده
شهد:ياستي سيبيني ف حالي ، انا زعلانه ع ٧ كيلو اللي خسيتهم من ساعت ماجيت هنا
مريم:بقيتي حاجه وستين يعني حلو بتحلوي
شهد:بحلو ، سيبيني افصل من الناس والدنيا
غمض عيني كام دقيقه
فتحت عيني ع صوت اياد
اياد:مريم بعد اذنك عايز برشام صداع لاني مصدع جامد
مريم:قرص ولا شريط
اياد:شريط
تمام
بصيتله بصه طويله بحاول امنع نفسي اني انكشهُ بس مقدرش
شهد:بيجيلك صداع زينا يااياد
اياد:اسكتي ياحوكشه مش فايقلك
بصيتلهُ بصدمه
شهد:حوكشه القمر ده يتقاله حوكشه
اياد:امر بالستر اسكتي
شهد:عارف يااياد هخليكي مره معدي تحت البيت وهدلوق عليك مياه اصبر عليا
اياد:طب انا واخد اجازه من الشغل اليومين دول متخلنيش انا استناكي واعملها فيكي
رفعت حاجبي
شهد:بتسرق افكاري
اياد:مره من نفسي
مريم جات قطعت كلامنا
مريم :بااااااااااس ،كل مره تصدعني كفايه
اياد:اسكت عشانك انتي بس يامريومه
اياد حاسب مريم وخلص
اياد:سلام ياحوكشه
***********
خلصت الشيفت مع مريم وروحنا وصلنا للشارع بتاعنا
شهد:استني يامريم اجيبلي سناكس اتسلي فيهم ف البيت
جبت حاجات ودخلنا الشارع وبَبُص ع البلكونه
لقيت اياد واقف وبيشاوريلي وبيتسم ابتسامه شريرة كده
مريم:وقفتي ليه ياشهد
شهد:اياد شكله هيعملها ويدلق عليا مياه ولا ايه ، لا مش همشي
مريم:مش هيعاملها تلاقيه بيخوفك
شهد:كلام مُقنع بس مضمنش
مريم:تستاهلي انتي اللي رخمتي عليه
تلقائي ابتسمت
شهد:بحب ارخم عليه بتبسط
مريم: طيب وايه سر الابتسامه
قلبت ريأكشن وشي للجد
شهد:ابتسامه ايه انا في ايه ولاانتي مركزه ف ايه
مريم:ماشي هعديها ، امشي بقا لو عمل حاجه هتكلم انا
بصيت ناحيتهُ تاني لقيتهُ بيشرب مياه من الازازة وعلامات الشر لسه مرسومه ع وشهُ
شهد:شوفتي معه مياه اهو
مريم:مش هيعملها يلا
فعلا مشيت معها وعيني ع اياد لحد ما دخلت العماره
وطلعنا ف الاسانسير
مريم:اتقلب السحر على الساحر ،ملكيش دعوه بيه بقا
ابتسمت بغلاسه وسكت
فتحت باب الشقه
شهد:ماما بالله عليكي الاكل بسرعه عقبال مااخلص انهيار ف اوضتي
دخلت اوضتي اترميت ع السرير غمض عيني
روحت ف النوم من غير مااحس
فوقت الساعه ١٢ ع صوت اغاني مزعجه
صحيت لقتني نمت بلبس الشغل فتحت البلكونه
“انا قلبي دليلي قالي هتحبي ”
=عليت صوتي حد يحب حد دلوقتي عايزين ننام
-سدي ودانگ ونامي
=هبلغ عنك انت كده عامل ازعاج لمواطنه
-فين المواطنه ؟
=انت غلس
-طب شوفي الحركه دي
لقيته مسك ازاز المياه ف ايديه وبيحركها ناحيتي
دخلت بسرعه وقفلت البلكونه
=ياباي ع رخمتك
غيرت وجهزتلي اكل وبسهر ع مسلسلي التركي الجديد اللي بينزل مره ف الاسبوع وبالمناسبة غيرت اجازتي ف معاده عشان اسهر بارتاحيه وغمـض عيني بعد طـلوع الشمـس وقت ماجه اياد ع بالي وفضلت افكارهُ انتقم عليه ازاى .
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مغامرات صيدلانيه)