رواية معلمة من الصعيد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم مريم شعبان
رواية معلمة من الصعيد الجزء السابع والعشرون
رواية معلمة من الصعيد البارت السابع والعشرون
رواية معلمة من الصعيد الحلقة السابعة والعشرون
ف المستشفي نايمين كلهم علي السرير بعد ما تعمل ليهم غسل معدة
سليم: عجبكم منظركم كده
نبيل: نتكلم بعدين يا بابا
سليم: كبده كبده
صابر: تعال يا حاج نطلع نقعد برة و سيبهم مع بعض
سليم: تمام احسن و الله و يخرج
صابر: أنتوا كويسين دلوقتي
موده: اه يا بابا
كاظم: ربنا يطمنا عليكم
بيري: يارب
سهام: اخرجوا أنتوا و احنا هنقعد
نبيل: تمام الف سلامة عليكم يا حبايب
زهراء: الله يسلمك يا بابا و يخرجوا و يفضل الشباب و الأمهات و كل واحد يروح لمراته
رحاب: انا اقولتكم اني ف طعم غريب
ماهر: الف سلامة عليكي
رحاب بتعيط: انا اسفة
ماهر: طيب اهدي بتعيطي ليه
رحاب: بوظت الفرح
سهام: يا حبيبتي اهدي اهم حاجة انك كويسة
حاتم: يعني كل واحد جنب مراته و انا واقف لوحدي
ماهر: لو جدع روح اقعد هناك
حاتم: انا رايح اقعد جنب اختي يا جماعة و يروح
ماهر: اهدي يا رحاب بقي مش مهم اللي يبوظ يبوظ اهم حاجة انتي
رحاب: ربنا يحفظك ليا
عز: الف مليون سلامة عليكي و يمسك ايديها
موده: الله يسلمك
غيث يحضن بيري
بيري: اتلم الناس قاعدين
غيث: حتي و انتي تعبانة يا بنتي
بيري: كنت هموت
اسماء: بعد الشر عليكي يا حبيبتي الحمدلله إنكم كويسين
غيث: بعد الشر عليكي يا روحي
بيري: الحمدلله و الباب يخبط
سهام: ادخل و يدخلوا يوسف و مروان
يوسف: مالكم يا جماعة في اي
جاد: الكبده يا يوسف
يوسف: تسمم صح
سهام: اه يا بني
مروان: الف سلامة عليكم يا جماعة
موسى: الله يسلمك و يروح الشباب يقعدوا جنب جاد موسى
بيري: ابعد
غيث: بس الناس
بيري: أدعي عليك يا جاد
اسماء: اتلمي بقي ده جدك هيطلع عيونا كلنا
سهام: اه كبده لازم يعني من برة ما كنتوا قالتوا
هيام: بس احنا اللي غلطانين
اسماء: صح وفقنا ليه من الاول انها تطلع اساسا
حسناء: حصل خير يا جماعة خلاص و بطلي عياط يا رحاب
ماهر: خلاص يا حبيبتي بقي
رحاب: اليوم باظ حسب الله و نعمة الوكيل فيكم
موده: مش انتي اللي مفجوعة و قالتلي كبده
يارا: قولي يا بنتي
رحاب: مفيش واحدة فيكم تضربني و تقولي لا
زهراء: طعم كان حلو أوي اه
سهام: اهمدوا بقي يخربيتكم حتي و أنتوا تعبانين مش قاعدين ساكتين
زهراء: ما هي يا ماما اللي بتقول كلام بيعصب
سهام: طيب اهدوا بقي
رحاب: بص بتزعق ازاي و تعيط
زهراء: هي البت دي مالها انهاردة
يارا: و ربنا ما عارفة بتعيط علي اي حاجة
موده: رحاب انتي تاثير الكبدة لسه دماغك ولا اي بتعيطي ليه
رحاب: مش عارفة انا عايزة اعيط
ماهر: عيطي يا حبيبتي عيطي بس يا بت انتي وهي
بيري: هو الجواز يعمل اكتر من كده
ماهر: جواز اي ياللي منكم لله أنتوا
زهراء: مراتك مفجوعة
يارا: اه اكلت خمس سندوتشات
سهام: يا قلبي يا بنتي
رحاب: اقسم بالله لما اقوم بس هضربكم كلكم يا شوية كلاب
ماهر: بس يا حبيبتي سيبك منهم
بيري: رحاب هتكون جامدة أوي وهي ف البنج
يار:ا اه كنتي شوفها بقي يوم لما ولدت لين موسى يا خرابي علي الضحك
حاتم: ده المستشفي كلها سمعت ضحكنا
سهام: ما بس بقي عيب عليكم
رحاب: شوفتي يا طنط
سهام: معلش يا حبيبتي ملكيش دعوة بيهم
رحاب: حاضر حسب الله فيك يا جاد
جاد.’ما اسكتي يا ولية بقي
رحاب: انت السبب يا حيوان روحت تجيب من واحد معفن انت و الزفت موسى
جاد: انا غلطان
رحاب: اه
ماهر: خلاص بقي يا رحاب
رحاب: حاضر
عز: انتي كويسة دلوقتي
موده: اه خوفت عليا
عز: اكيد طبعا ده انتي حياتي
بيري: غيث خوفت عليا زي الناس اللي هناك دي
غيث: سيبك من دول يا بنتي دول العشاق المفقوع احنا ملنيش دعوة بحد خلينا ف نفسنا و بس
بيري: عندك حق
عز: جدعان حد يتسكت سرحان و نفيسه دول
غيث: بس بس ملكيش دعوة بينا أنا و مراتي
رحاب: ماهر
ماهر: نعم يا حبيبتي
رحاب: عايزة ورد
ماهر: حاضر من عيوني
رحاب: بالشوكولاتة
سهام باستغراب: هو اللي بالشوكولاتة
هيام: بسم الله البت فيها أي هي اخدت بنج كتير بجد ولا اي
ماهر: هي كده طبيعية ولا فيها حاجة
موده: بالله ما نعرف احنا أهلها اهو بنقولك مش عارفين
رحاب: خلاص يا جماعة أنا عايزة ورق عنب
يارا: دي تخاريف بجد
ماهر: حاضر يا حبيبتي لما نروح هجيبلك اللي انتي عايزه
رحاب: تمام
***
بعد مدة يروحوا كلهم البيت و معهم البنات
ف جناح ماهر و رحاب
ماهر: تحبي اعملك حاجة تشربها
رحاب: لا انا عايزة انام
ماهر: تمام يا حبيبتي نامي و يروح يقعد جنبي
رحاب: انا اسفة
ماهر: علي اي
رحاب: اني بوظت اليوم
ماهر: بوظي مليون يوم اهم حاجة انك كويسة و الايام جاية كتير نامي انتي دلوقتي و ارتاحي و بلاش تفكير ف اي حاجة نهائي
رحاب: ربنا يحفظك ليا
ماهر: و يحفظك يا حبيبتي
*****
تاني يوم
في بيت صابر
هيام خبطت و دخلت عند البنات
هيام: صباح الخير
يارا: صباح النور
هيام: عاملين اي يا حبايبي
موده: الحمدلله يا عمتو احسن بكتير
هيام: الحمدلله
يارا: كلمتي رحاب
هيام: لا خليها مع عريسها براحتها
موده: انا اشك ف خليها مع عريس دي
يارا بضحك: تلقيها نامت اساسا
موده بضحك: ده اكيد
هيام: طيب يلا يا ختي انتي و هي
يارا: فين لين
هيام: قاعدة مع حاتم برة يلا قوموا بقي
موده: حاضر يا عمتو
*****
ف جناح ماهر و رحاب
ماهر: رحاب رحاب
رحاب: نعم
ماهر: كفاية نوم يلا قومي الظهر
رحاب: حاضر و تقوم
رحاب: صباح الخير
ماهر: صباح النور يا حبيبتي يلا قومي كده و انا حضرت الفطار نصلي و نفطر علي طول
رحاب: حضرت ليه كنت هقوم اعمله
ماهر: انتي تعبانة دلوقتي يلا بقيت احسن
رحاب: اه الحمدلله
ماهر: طيب الحمدلله يلا قومي
رحاب: اولاد هيجوا امت
ماهر: شوية بإذن الله
رحاب: تمام
****
ف بيت صابر
موده: احنا هنروح نشوف رحاب امت
هيام: لا يعني مش كلكم كنتوا ف المستشفي امبارح
يارا: اه عايزين نروح نشوفها
صابر: خليها مع عريسها براحتها بكرة نروح
موسى: بابا انا خارج
صابر: رايح فين
موسى: مع جاد و يوسف و مروان
موده: نعم و ده من امت ان شاء الله
موسى: في اي
يارا: ازاي تخرج معهم
موسى: انتي مالك
صابر: موسى اتكلم كويس
موسى: في اي يا بابا قولت لحضرتك هنزل شوية و اجي
صابر: خلصت مذاكرتك
موسى: اه
صابر: طيب تمام اخرج بس حاجة يا موسى
موسى: نعم
صابر: انا عملتك دينك صح و قعدت سنين احفظك القران و اننا نعمل بالقرآن ف كل حياتنا متجيش انت من شهر قعدته هنا تبوظ كل حاجة انا واثق فيك خليك قد الثقة دي و اهم من ثقتي ربنا بيحبك بلاش تغضبه منك
موسى: حضرتك بتقول اي هم كلموني و قالوا عايزينك ضروريا و انا اروح بس انا عمري ما اعمل حاجة تزعل ربنا مني متخفيش يا بابا ابنك متربي
صابر: و المتربي ده يقول لاخته انتي مالك
موسى: انا اسفة يا يارا مكنيش قصدي
يارا: تمام يا موسى مفيش حاجة عادي
صابر: ربنا يحفظكم و يلا تكون هنا بدري و انت برة العصر هيكون وقته تصلي ف اي مكان
موسى: حاضر
****
ف جناح ماهر و رحاب علي سفرة الطعام
ماهر: كويسة دلوقتي
رحاب: اه الحمدلله
ماهر: طيب الحمدلله اي بقي
رحاب بتوتر : اي
ماهر بابتسامة: اروح أشوف نورسين و سند و اجي
رحاب: و انا عايزة لين
ماهر: حاضر نروح اجيبها و اجي
رحاب: ينفع يقعدوا هنا انهاردة
ماهر: ينفع يا ستي عادي
رحاب: طيب تمام خليهم يجوا
ماهر: تمام طيب اي رايك نعمل نخرج كلنا انهاردة
رحاب: عروسة و عريس يخرجوا
ماهر: وفيها اي ما احنا امبارح كنا ف المستشفي
رحاب بضحك: تصدق صح بس الناس
ماهر: و احنا مالنا بالناس سيبك منهم يلا بينا احنا البسي و انا هخلي ماما تلبس نورسين و سند و طنط تلبس لين و ننزل كلنا ملنيش دعوة بحد طالما احنا مرتاحين كده يبقي مش مهم كلام اي حد
رحاب: عندك حق يلا بينا بس هات الاولاد انا هلبسهم كلهم
ماهر: ليه بس خلي ماما انهاردة
رحاب: لا دول ولادي انا ملزمة منهم دلوقتي يلا يا ماهر
ماهر حاضر يا ستي
****
ف بيت صابر موده بتكلم عز
موده: اي كل حاجة بقيت ف الجناح صح
عز: اه الدنيا ضاربة معايا ف الفلوس
موده: ربنا يعينك حقيقي بس الحمدلله احنا خلصنا كل حاجة و انا قولتلك يا عز نعمل الفرح عادي ف الفيلا
عز: لا يا موده هيتعمل ف قاعة كبيرة ربنا يكرمني و اقدر اساعدك
موده: انا مبسوطة ب اي مكان يا عز
عز: ربنا يحفظك ليا و هو انا نروح بكرة أدفع حجز القاعة و خير بإذن الله
موده: بإذن الله ربنا يعينك و عارفة اني تجهيزات الجناح كتير أوي و المصاريف كتير
عز: الحمدلله خير بإذن الله
موده: بقولك
عز: خير
موده: جبت المرجيحة
عز: طيب لو شتمتك دلوقتي حرام ولا حلال انا عامل اقولك التجهيزات صعبة و المصاريف و انتي تقولي المرجيحة
موده: مجبتيش المرجيحة لا اعيط
عز: جبتها جبتها لما نشوف اخرتها معكي
موده بفرحة: بجد حبيبي حبيبي
عز: ربنا يحفظك ليا
موده: يارب
***
فيلا سليم
سهام: رايحين فين كده
ماهر: هنخرج شوية
سهام :انهاردة
ماهر: اه عادي
سهام: طيب سيب نورسين و سند معايا
ماهر: لا رحاب عايزهم
سهام: تمام يا بني ربنا يحفظكم لبعض
ماهر: يارب يا امي
عز: الله العريس هنا عامل اي
ماهر: الحمدلله عقبالك
عز: يارب يا اخويا
ماهر: يلا بعد إذنكم بقي
****
ف الجنينة قاعدة بيري و غيث معها
غيث: بقيتي كويسة دلوقتي
بيري: الحمدلله و نامت علي كتفه
غيث: الله
بيري: بس عشان مش قادرة
غيث: مالك بس
بيري: تعبانة أوي
غيث يمسك ايديها: الف سلامة عليكي حاسة بوجع
بيري: تعبانة تعب مش مرضي
غيث: مالك بس
بيري: قلبي واجعني أوي
غيث: بسم الله علي قلبك حتي يهدأ
بيري: انت مش عايزة تطلقني ليه
غيث: انتي عايزة الطلاق ليه
بيري: عشان الإتفاق و ماهر اتجوز خلاص
غيث: ما تسيبك من ماهر و الإتفاق و نركز علي فرحنا حضرتك مش عارفة اني الفرح بعد ٣ اسابيع
بيري: يا غيث بقي احنا لازم نسيب بعض
غيث: بعد الفرح هطلقك حلو كده
بيري: تمام
غيث: انتي عايزة الطلاق بجد
بيري حضنت ايده: لا
غيث: طيب ليه يا مجنونة بتطلبي الطلاق انا مش فاهمك
بيري: عشانك و عشان الإتفاق
غيث: سيبك من الإتفاق يولع و انا يا ستي عايز اكمل عادي
بيري: هتكون مبسوطة و انا معك صح
غيث: اكيد طبعا بعيد عنا خناقنا المستمر انا مرتاح معك و بحب اشوفك علي طول
بيري: يعني مش هتندم
غيث: عمري ما أندم انك مراتي و بعدين طلاق و كلام يدل انك مش عايزني بس حضنني و حطه راسك علي كتفي كانت هتقوم هو شدها
غيث: خليكي كده علي طول جنبي
بيري: ابعد عشان انت مستفز
غيث: ما انتي اللي كلامك مش منطقي بتقولي حاجة و عاملة حاجة نائمة علي كتفي كده ليه
بيري: عشان مرتاحة و انا كده و اسكت بقي
غيث: حاضر يا ستي بلاش تجيبي كلمة الطلاق دي تاني تعالي نرضا بنصيبنا و نكمل مع بعض يمكن خير لينا
بيري:ماشي موافقة بس بشرط
غيث: خير
بيري: تكون طيب معايا يا غيث بلاش تكون قاسي عليا خليني احبك يا غيث انا مش عايزة اخاف منك نهائي
غيث: و انا اوعدك اني هكون سند و ضهر لكي
بيري: بإذن الله
غيث: كفاية نكد بقي
بيري: عندك حق و يجي عز و جاد
عز: واد يا جاد انا ف حلم
جاد: تصدق و انا كمان حاسس اني ف حلم
عز: بيري و غيث قاعدين كده و ف هدوء كده لا لا لا
غيث: يا عم انت مالك
عز: قومي يا بنتي انتي نائمة كده ليه يلا جوا
غيث: بس بس هي مراتي و تنام علي كتفي براحتها
عز: نعم يا بني
بيري: بتزعق ل جوزي ليه
عز باستغراب: في أي انتي تعبانة يا بيري
غيث: قول اعوذ برب الفلق الله اكبر من عينك يا شيخ
عز: غريب الصراحة انكم قاعدين كده ربنا يحفظكم لبعض
غيث: يارب
***
ف جناح ماهر و رحاب
لين: احنا رايحين فين
رحاب: هنخرج كلنا
نورسين: هنروح الملاهي
رحاب: انتوا عايزين تروحوا فين
سند: نروح الملاهي اكيد
رحاب: خلاص نروح
ماهر: اي يا حبايبي خلصتوا
رحاب: اه خلصنا
ماهر: ماشاء الله
رحاب: شكلنا حلو صح
ماهر: جدا و بأس أيدها
رحاب: ربنا يحفظك ليا
ماهر: و يحفظك
سند: يا بابا انت لسه مش لبست
ماهر: عشر دقائق و اكون خلصت
نورسين: طيب بسرعة عشان نروح الملاهي
ماهر: حاضر يا ستي
رحاب: هدومك علي السرير
ماهر: تسلمي
رحاب: تلبس اللي محطط يا ماهر
ماهر: حاطة اي يا رحاب
رحاب بابتسامة: روح شوف
ماهر: تمام و يمشي و رحاب تبص بضحك و ماهر يخرج تاني و يمسكها من هدومها
رحاب: الله الله
ماهر: اي ده
رحاب: اي ده اي
ماهر: بطلي هبل أنا هلبس كده
رحاب: اه يا ماهر هتلبس كده
ماهر: أنا بحب اللبس الرسمي
رحاب: و أظن أننا خارجين و سيبني عشان منظري بقي وحش قدام العيال انتوا بتضحكوا علي اي
لين بضحك: منظرك مضحك
رحاب: شوفت ضحكت العيال عليا
ماهر: رحاب مش هلبس كده
رحاب: هتلبس يا ماهر ماله يعني تيشيرت و بنطلون
ماهر: مش متعود
رحاب: لا انسا الكلمة دي يلا عشان احنا متأخرين مش صح يا ولاد
سند: اه و سيب ماما
ماهر و رحاب بصوا لبعض بصدمة
ماهر: ماما
سند: اه ماما مش انت قولت أنها هتكون مراتك هو حضرتك زعلت اني قولت ماما
رحاب: ابعد عشان ده مشهد حساس و تروح عند سند
رحاب: اكيد انا زي ماما و قولها عادي و حضنته
نورسين: و انا
رحاب: و انتي كمان يا ست البنات
نورسين: بحبك اوي يا ماما
رحاب: قلب ماما بهمس يلا نجري قبل ما بابا يضربنا تاني
نورسين بضحك: يلا
رحاب: اي يا استاذ ماهر هتفضل واقف كده يلا عشان متأخرين
ماهر: هلبس البدلة
رحاب: لا بقي يا ماهر احنا نازلين مع بعض ليه البدلة يعني
ماهر: رحاب
رحاب: ماهر عشان خاطري
ماهر: حاضر يا ستي و يدخل
رحاب بضحك: كسبنا يا اطفالي
****
تحت الكل قاعد
سليم: فين جاد
سهام: عند يوسف
سليم: مش المفروض يقعد يذاكر
سهام: المفروض والله بس انا تعبت معه
سليم: لا لما يجي لازم اتصرف معه
نبيل: بابا
سليم: نعم
نبيل: أنا عايز كتب كتاب زهراء و حاتم يكون بعد فرح الشباب
سليم: ده ليه أن شاء الله
نبيل: عايز اطمن عليها قبل ما ادخل العملية
سليم: انتي اي رايك يا زهراء
زهراء بكسوف: اللي تشوفه حضرتك يا جدو
سليم: تمام باذن الله علي خير لما يجي حاتم نشوف
نبيل: تمام يا حاج
سليم: عز
عز: نعم يا جدو
سليم: الزفت صحبك قاعد ده كله مع بيري ليه
غيث: مراتي يا حاج أقعد براحتي و شهر و تكون في بيتي
سليم: كفاية بقالك ساعتين
غيث: الله ما انهاردة إجازة سيبني براحتي مع المدام
سليم: يا شيخ اللهي اخلص منك عشان زهقت
بيري: بعد الشر يا جدو
عز: الله
زهراء: في حاجة غريبة
عز: في حاجات
بيري: بس يا رخم انت و هي
غيث: هو في حاجات غريبة اوي الصراحة حتي لو بصت علي اخوك
عز: في أي و يبص علي ماهر و هو نازل مع رحاب و نورسين و سند و لين و ينزلوا و يروحوا عندهم
ماهر: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
سليم: رايحين فين كده
ماهر: خارجين شوية يا جدو
سليم: ربنا يسعدكم يا ولاد
ماهر: يارب
عز: ماهر
ماهر: نعم
عز: هو يا بني هو
ماهر: في أي يا مجنون انت
عز: انت لبست كده ازاي
ماهر: يلا يا رحاب يلا
رحاب بضحك: يلا بعد اذنكم يا جماعة
سهام: اتفضلي يا بنتي لا هو مش تأثير الشباب بس لا تأثير البنات كمان
غيث: اخوك ده
عز: غالبا
بيري: من امت ماهر بيخرج كده
زهراء: المدام قالت يخرج كده يبقي يخرج كده
ماهر: تصدقوا انتوا رخمين
رحاب: في أي يا شباب و ربنا حلو يا حبيبي سيبك منهم
سهام: اه بس يا واد انت و هو قمر يا حبيبي ربنا يحفظكم لبعض يلا روحوا الله يجعله يوم سعيد عليكم
ماهر: يارب يا امي و يمشوا
نبيل: لازم الضحك يعني
عز :مش شايف
نبيل: بطلوا رخمة
ماهر: ده كله بسببك
رحاب بضحك: و الله شكلك حلو اوي سيبك منهم
ماهر: بتضحك ليه
رحاب: الله الضحك حرام
ماهر: ماشي يا رحاب أما خليتك تلبسي النقاب
رحاب: احلف
ماهر: احلف اي
رحاب: هلبس النقاب
ماهر: انتي عايزه تلبسه
رحاب: جدا
ماهر: ربنا يرزقك بيه
رحاب: يارب
ماهر: يلا علي العربية يا ولاد يلا و يركبوا كلهم
*****
فيلا يوسف
يوسف: نفس اعرف انتي جاية عندي ليه
موده: الله امشي
مروان: ياريت
موده: تصدق أنا غلطانة بجد أنا تعبانة و نزلت عشان نتكلم
جاد: يا جدعان اخلصوا عايز اروح انام
موده: ممكن نتكلم بهدوء
يوسف: اتفضلي
موده: أنا عرفت انك فلسطيني
يوسف: ماشي
موده: المهم بقي دلوقتي
مروان: ما تخلصي يا موده
موده: موده ف عينك اصبر أنا متوترة
جاد: يلهوي عليا
موده: اصبروا بقي بصوا احنا دلوقتي متأكدين اني صاحب المطعم تجار مخدرات و غير كده احنا شاكين أنه اسرائ/يل/ي
جاد :احلفي
موده: اكيد ما ازاي يدخل ناس زي دول عنده اكيد دي مش اخلاق مصري
يوسف: ما تجار مخدرات عايزة يكون شيخ يعني
موده: تصدق صح علي فكرة الحكاية دي صعبة و انا خائفة عليكم
يوسف: موده احنا قدها
موده: طيب نتفق اتفاق
مروان: اتفضلي
موده: نعرف مين الراجل و يتم القبض عليه بس بشرط
جاد: قولي
موده: تذاكروا صح يعني احنا هندور عليه اه بس لازم تذاكروا و انا و حاتم و البنات معكم ندور احنا و انتوا معنا بس انتوا تذاكروا
يوسف: تمام بس وعد اننا نقدر نجيب الكائن ده
موده: هنعمل كل اللي نقدر عليها
يوسف: تمام وعد
موده: وعد بس لازم تذاكروا يا شباب و أوعدكم كمان اني هحاول احل المشاكل اللي في حياتكم
مروان: لا دي مش هتقدري
موده: هنقدر و احنا سوا احنا كلنا مع بعض و هنقدر اتفقنا
اتفقنا
*****
نروح مكان جديد اول مرة نروحوا هناك ف منزل غرام ف منزل جدتها
غرام: جدتي
:نعم يا غرام
غرام: هي ماما جاية امت
:شوية يا حبيبتي
غرام: بابا جاي معها
:لا يا غرام مش كل زيارة ل امك تقولي بابا جاي ولا لا
غرام: طيب اي اعمل أنا هفضل هنا كتير
:هو أنا ضايقتك في حاجة يا بنتي
غرام: لا طبعا يا جدتي بس نفسي أقعد مع اخواتي
:ربنا يهديه يا حبيبتي مش عارفة هو بيعمل كده
غرام: هو أنا وحشة للدرجة
:لا يا حبيبتي انتي ست البنات سيبك منه رينا يهديه
غرام: يارب أنا رايحة اكمل مذاكرة لحد ما ماما تجي
****
عند ماهر و رحاب كانوا ف الملاهي واقفين بيتفرجوا علي أطفالهم و هم بيلعبوا
رحاب: شكلهم حلو اوي
ماهر: اه جدا ربنا يحفظكم ليا
رحاب: يارب و يجوا نورسين و سند و لين
رحاب: اهلا اهلا
لين: اللعبة جميلة اوي اوي
ماهر يشيلها: مفيش اجمل منك
نورسين: بابا شيلني أنا كمان
ماهر بضحك: بدأنا الغيرة و يشيل نورسين
نورسين: بحبك و تبوسه من خده
ماهر: حبيبتي
سند: الله و انا
رحاب: لا انت حبيبي انا امشي جنبي سيبك منهم
سند يمسك أيدها: ماشي يا ماما
رحاب: يلا يا لين انزلي مش هنمشي طول الطرق كده
لين لا
ماهر: سيبها يا رحاب عادي
رحاب: هتمشي كده ازاي بالاتنين
ماهر: عادي مفيش حاجة و ده لسه لما نجيب بنتين تاني أشيل الأربعة و امشي
رحاب: اي بتقول اي
ماهر: نجيب بنتين تاني
رحاب: نجيب اي يا حبيبي
ماهر: صوتك
رحاب: لا لو سمحت اصبر اجيب اي بقي لا لا أنا مش عارفة اتعامل مع دول اجيب اتنين تاني
ماهر بضحك: اه و توام باذن الله مش عايزين بيبي صغير تلعبوا معه يا ولاد
سند: اه اه و عايز اخ عشان يلعب معايا مش بنات بس
ماهر: من عيوني يا حبيبي نجيب ولد و بنتين
رحاب: هو ارودر
ماهر: خلاص خلاص انتي اتعصبتي كده ليه
رحاب: ما تشوف انت بتقول اي
ماهر: طيب خلاص احنا مش خارجين نتخانق يلا بينا نكمل الخروجة عادي عشان عندي لكي مفاجأة
رحاب: اي
ماهر: شوية هتعرفها
رحاب: تمام يا حبيبي يلا بينا
ماهر: يلا يا ام ست عيال
رحاب: ماهر طلقني و تاخد سند و تمشي
ماهر: تعالي هنا يا مجنونة انتي و يروح وراها
*****
في بيت صابر
موده قاعدة ف البلكونة
موده: اول حاجة يا موده لازم اعمل اجتماع عشان أهل الشباب و يكون يوم الخميس عشان يكون الكل موجود و ابعت من انهاردة عشان الناس المسافرين دول يجوا اه و اعمل اي تاني الندوات الدينية لازم ابدا فيها أنا أهملت شغلي عشان فرحي لازم اركز دلوقتي في شغلي و ساعة فرحي افرح بقي اي ده ده مش تامر ده داخل عند رويدا ليه ربنا يستر
جاد: موده موده
موده: في أي يا بني
جاد: انزلي عز عايزك
موده: يلهوي فضحتنا اطلع بدل الفضائح دي
جاد: يا بنتي انزلي مش قادر اطلع
موده: حاضر يا زفت ما أنا كنت تحت و تنزل
عند جاد
كاظم: في حد ينادي علي حد كده يا حيوان
جاد: مش قادر اطلع
كاظم: و الله
جاد: اه يا عمو والله
كاظم: طيب يلا علي جوا
جاد: هجيب موده و اجي
كاظم: تمام
****
في عربية ماهر
رحاب: احنا رايحين فين
ماهر: هنفذ حلمك
رحاب باستغراب: حلم اي
ماهر: مش عايزة تلبسي النقاب
رحاب: احلف بجد
ماهر: اه يا ستي هنروح نجيب اللي انتي عايزه
رحاب: ربنا يحفظك ليا يارب
ماهر: يارب يا حبيبتي نروح المول و ناكل و نروح تمام
رحاب: تمام
*****
عند موده و جاد تنزل موده
موده: نعم عايز اي و فين عز
جاد: أنا اللي عايزك مش عز
موده: عايز اي
جاد: من شوية نزل خبر علي صفحة المطعم اني هيكون ف وفد من كبار المسؤولين بعد اسبوع
موده: طبعا دول اس/رائيلي/ين
جاد: اكيد طبعا
موده: طيب علي خير
جاد: هنروح
موده: باذن الله بس نخطط براحة و بهدوء كده عشان نعرف ف هنعمل اي
جاد: تمام
****
ف المساء كانوا الكل واقف قدام الفيلا
موده: الجو حلو اوي
عز: احنا واقفين كده ليه
بيري: بالله ما نعرف أنا جيت لقيت موده و جاد واقفين وقفت معهم
زهراء: و انا زيها
غيث: وانا جيت ورا مراتي
حاتم: يا عم اقف الجو حلو بدل القاعدة ف الجنينة و يجي يوسف و مروان
يوسف: واد يا جاد تلعب كره
عز: هنا
جاد: اه يلا بينا
مروان: يلا موسي موسي
غيث: بس بس واقف ف حارة انت
مروان: اصبر بس موسي موسسسسي
موسى من البلكونة: اي يا بني
يوسف: انزل هنلعب كره
موسى: يا سلام ف دقيقي هيكون عندكم
يوسف: عز حاتم
حاتم: معكم يا باشا يلا بينا
مروان: مين الحاكم
غيث: طبعا عارفين مين انا و ينزل موسي و يلعبوا و البنات واقفين يتفرجوا
جوا ف الجنينة
سليم: اي الدوشة دي
صابر: مش عارف بس دوشة جامدة غالب بيلعبوا حاجة
سليم: بيلعبوا و يقوم
نبيل: ربنا يستر و يروحوا وراه كلهم
غيث يصفر: انت يا زفت
عز :الواد ده نصاب أنا معملتيش حاجة
سليم بصدمة: انتوا بتعملوا اي
غيث: بنلعب كره يا حاج كارت اصفر ل يوسف
يوسف: بطل رخمة
غيث: هطلع كارت احمر اقسم بالله
سليم: ده انا اللي هولع فيكم يا زفت انت وهو الناس تقول علينا اي
جاد: بنلعب يا جدو و يجي ماهر
ماهر: اي الدوشة دي
سليم: تعال شوف اخواتك
ماهر: اي الهبل ده يلا علي جوا
عز: انزل يا ماهر اللعبة حلوة اوي
ماهر: والله رحاب خدي موبايلي كده
رحاب: ليه
ماهر: خدي بس و ينزل يلعب معهم
كاظم: حتي الكبير العاقل
غيث: ما تنزل يا حاج معنا ولا نسيت اللعب
كاظم: نسيت اللعب هات الكره يا واد كده و ينزل يلعب معهم
سليم: العيلة كلها بقيت مجانين
صابر: مش بيعرفوا يلعبوا اساسا هات الكره يا حاتم
نبيل: جات عليا و ينزلوا يلعبوا معهم
سليم: الله
سهام بضحك: سيبهم يا بابا شكلهم مبسوطين اوي
سليم بزعيق: هاتوا الكره دلوقتي الكل يقف
غيث بخضة :في أي يا حاج اهي اتفضل
سليم: نلعب فريقين
غيث: العب يا حاج
سليم: ولد
غيث: أنا الحاكم علي فكرة
سليم: علي نفسك و ينزل يلعب معهم
موده بصدمة: جدو
زهراء: صدمة كبيرة
سهام: بس يا بت انتي و هي الله اكبر
غيث: يقولك كبير و مش قادر طيب لو كنت قادر كنت هتعمل اي
سليم: قول اعوذ رب الفلق يلعبوا كلهم ف سعادة و فرحة و البنات و الستات واقفين يتفرجوا بفرحة عليهم
ما اجمل شعور لمة العيلة و الصحاب علي لعبة أو حاجة مفرحة الله يسعدك جميع الناس و يفرح الجميع يارب
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معلمة من الصعيد)