رواية معلمة من الصعيد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مريم شعبان
رواية معلمة من الصعيد الجزء الثاني والعشرون
رواية معلمة من الصعيد البارت الثاني والعشرون
رواية معلمة من الصعيد الحلقة الثانية والعشرون
اليوم المنتظر كتب كتاب غيث و بيري
فيلا سليم ف اوضة البنات
موده: يا عروسة اصحي يلا
بيري: الساعة كام
موده: ٨ يلا عشان نفطر و نجهز يلا
بيري: حاضر و تقوم
موده: يلا أنتوا كمان
يارا: سيبني شوية
موده: يلا كفاية نوم
رحاب: يا بنتي اتهدي علي الصبح بقي لسه الساعة ٨
موده: الصحيان بدري حلو
زهراء: احنا كده هنجي العصر عايزين ننام
موده: أنتوا نايمين من ١٠ امبارح كفاية يلا يلا
رحاب: انا غلطانة اني نمت هنا و تقوم
موده: يا لين يا نورسين يا سند يلا
رحاب: لا ابعدي عنهم سيبهم نايمين كفايه احنا
موده:ماشى عشان اطفال بس انا رايحة اشوف العالم اللي برة دول و تخرج
يارا: ازعاج ازعاج
****
موده: اي الهدوء ده يا سوسو
سهام: بس بس صوتك الناس نائمة
موده: اشمعنا انتي صاحية
سهام: هو انا فاضية عشان انام صحيتي بدري ليه
موده: احنا مش عندنا فرح لازم نجهز بدري
سهام: طيب البنات صاحين
موده: اه صحتهم
سهام: طيب تعالي نحضر الفطار لحد ما ينزلوا و نفطر كلنا مع بعض عشان نبدأ ف التجيهزات
موده: تمام
عز: صباح الخير
موده: صباح النور
سهام: صاحي بدري يعني
عز: نمت بدري امبارح
سهام: طيب هروح احضر الفطار يلا يا موده
موده: يلا يمسكها عز
عز: روحي انتي يا ماما و موده هتجي وراكي
سهام: تمام و تمشي
موده: سيب ايدي
عز: بت انا مش قولتلك امبارح تطلعي فوق السطح نقعد شوية لما الكل ينام
موده: اطلع فوق السطح و نقعد لوحدنا يالهوي عايز الناس تقول عليا اي
عز: اه صح الناس تقول اي تقول واحد هو مراته قاعدين
موده: شوفت عيب ف حقك دي
عز: عندك حق انا غلطان اني تجوزت واحدة زيك
موده: انت لو لفيت مصر كلها مش هتلقي زي يا بابا
عز: دي حقيقية الصراحة هو انا اعرف اشوف حد بالجمال و القمر ده
موده: احترام نفسك و ابعد عيب حد ينزل
عز: الكل نائم
موده: رحاب دلوقتي تنزل تزغرط و تصحي البيت كله
عز: بضحك طيب خليها تطلع ل جاد فوق
موده: لا جاد سيبه عليا انا يلا بقي عشان اروح اساعد طنط و تمشي
عز: موده
موده: نعم
عز: بحبك
موده: و انا كمان و تدخل المطبخ و عز يقف مبسوط
سليم: موده بحبك وانا كمان
عز: بضحك جدو
سليم: واقف انت و البت كده ليه مش عيب تحضنها كده
عز: مراتي
سليم: برضو عيب هنا
عز: حاضر يا جدو
سليم: صاحبك فين
عز: صاحبي مين
سليم: عريس الزفت
عز: شوية و هيجي
سليم: هو جاي ليه هيجهز هنا ولا اي
عز: لا هنروح عند حاتم
سليم: اه تمام ف شقة اهل غيث
يمني: غيث غيث يلا يا بني
غيث: نعم يا ماما
يمني: يلا يا حبيبي
غيث: الساعة كام
يمني: ٩
غيث: تمام و يقوم
يمني: صباح النور يا عريس
غيث: صباح الفل و يطلع سجائر
يمني: لا سجائر علي الصبح
غيث: هشرب واحدة بس عشان مش هشرب انهاردة كتير
يمني: انت مش قولت بطلت تشرب
غيث: بقت واحدة ف اليوم مش اتنين
يمني: واحدة اتنين هي غلط اساسا
غيث: بإذن الله اسيبها
يمني: بإذن الله يلا عشان تفطر قبل ما تروح عند حاتم
غيث: تمام يا ماما
يمني: جبت الهدايا اللي قولتلك عليها امبارح
غيث: اه كل حاجة جاهزة عندك
يمني تمام يا بني
غيث: هتجي قبل العصر بساعة
يمني: بإذن الله يلا اروح احضر الفطار لحد ما تخلص
غيث: تمام يا حبيبتي ربنا يحفظك ليا
يمني: و يحفظك يا حبيبي و تمشي
غيث: اه لو بيري لو شافتك دلوقتي هتعمل مني شاروما واحدة بس لحد ما أتعود اني اسيبها باذن الله
***
فيلا سليم ف المطبخ البنات كلهم قاعدين بيفطروا مع سهام
سهام: نخلص بسرعة عشان تجهيزات البنت بتاعت المكيب جاية امت
بيري: بعد العصر بإذن الله
سهام: ليه مش هتحطوا الصبح
رحاب: لا يا طنط الحفلة مختلطة ولا يجوز
سهام: طيب أنتوا عارفة لا يجوز و بنتي لا يجوز برضو
زهراء: اه يا ماما
سهام: ماشاء الله اي التغير ده ده ماهر كان كل شوية يقولك الزينة خارج المنزل غلط يا زهراء حرام زهراء اشمعنا دلوقتي
بيري: احدهم طلب منها كده يا طنط
سهام: قولتلي احدهم اه ماشاء الله تاثير الشباب كبير عليكم أوي
بيري: عليهم هم مش عليا
سهام: نعم يا حبيبتي و المفأجاة بتاعت انهاردة دي اي
موده: بس بس مش عايزين حد يعرف
سهام: انا بقولها بس و يجي سند
سند :صباح الخير
سهام: صباح الفل يا عيوني سند راح عند رحاب اللي شيلته و حضنته
سهام: يا سيدي يا سيدي علي الدلع
سند: بحب طنط رحاب أوي
رحاب: يا روحي
سهام: عقبالك يا رحاب انتي و يارا
رحاب: عقبال يارا انا خلاص
سهام: خلاص اي انتي لسه صغيرة ربنا يعوضك بالاحسن يرزقك كل الخير يارب
الكل يارب
يارا: و انا يا طنط عندك عريس
سهام: عندي طبعا الفاشل اللي عندي
جاد: صباح الخير
سهام: الفاشل وصل أهو
جاد: يا نعم
سهام: بنشوف عريس ل يارا و بقولها عندي الفاشل
جاد: بتشوفي عريس ل خطيبتي مش عيب عليكم لما تجي طنط حسناء انا مش متفق معها امبارح
يارا: خطيبتك ايه يا عم انت اقعد ساكت
جاد: انتي تحمدي ربنا اساسا
سهام: بس يا فاشل سبحان الله كلكم صاحين بدري انهاردة
جاد: مش عندنا فرح يلا انا عايز افطر
سهام: اقعد افطر معنا
جاد: تمام هقعد جنب خطيبتي
سهام: تعال جنبي يا جاد عيب كده مترخمش عليها
جاد: تمام و يقعد و يبص ل يارا
موده: ركز ف الاكل
جاد: حاضر هنبدا كتب الكتاب ازاي
بيري: نبدأ ب ادخلي عمري و بعد كده هنشغل أناشيد بس احنا مش هنرقص
جاد: انا هرقص
موده: جبت الشماريخ
جاد: اه طبعا عند يوسف هجيبها هو و جاي
موده: تمام
****
ف اوضة كاظم
كاظم: بصي يا اسماء يا تخلي اليوم يعدي علي خير يا اقسم بالله هقفل عليكي الباب و انزل
اسماء: انت مجنون
كاظم: انا مش عايز مشاكل ل بنتي انزلي افرحي ل ببنتك و اقفي جنبها بلاش الحزن ده
اسماء: حاضر
كاظم: بالله يا اسماء ما تعملي حاجة انهاردة ف ناس كتير بلاش تكسفي بنتك قدام الناس
اسماء: بضيق حاضر يا كاظم حاجة تانية
كاظم: لا ربنا يهديك و باس راسها متزعليش مني
اسماء: مش زعلانة يلا انا رايحة اشوف بيري
كاظم: تمام
****
ف اوضة بيري
رحاب: لولولولوي
موده: نحط ماسك تاني
بيري: اقسم بالله لو جيتي جنب وشي هموتك
موده: اخر واحد
بيري: كفاية كفاية يارا
يارا: نعم
بيري: طلعي روح فوتوجرافر اللي جواك صوري الفستان و الاكسسورات بطريقة حلوة
يارا: من عيوني طبعا و تروح
بيري: و انتي يا موده عشان نخلص من صداعك و الماسكات روحي شغلي الاناشيد
موده: بضحك حاضر
رحاب: لولولولوي لولولولوي
زهراء: أيوة يا رحاب زغروطة كمان
رحاب: لولولولوي لولولولوي لولولولوي و تدخل اسماء
اسماء: صباح النور يا بنات
الكل:صباح الفل
اسماء: عروستنا القمر عاملة اي
بيري: الحمدلله يا ماما
اسماء: يلا اجهزي بقي عشان انتي قمر و هتكوني قمرين اسيبكم تجهزوا و تمشي
بيري: دي ماما صح
موده: الله و اعلم بس غالبا لا
بيري: بضحك بقول كده برضو
***
في شقة صابر
هيام: حاتم حاتم
حاتم: نعم يا امي
هيام: انا جهزت لكم الاكل جوا
حاتم: تسلمي يا ماما رايحة دلوقتي
هيام: اه يا حبيبي و خالك شوية و هيجي عندنا عايز حاجة
حاتم: تسلمي يا حبيبتي
حسناء: حاتم
حاتم: نعم
حسناء: خد الكائن اللي جوا ده خليه يعمل شعره
موسى: انا عجبني شعري كده
حسناء: يا حبيبي انهاردة فرح اعمله استشوار اي حاجة
موسى: استشوار تاتي تاني كفاية اللي عملوا فيا البنات ده انا شعري باظ من ساعتها
حسناء: حاتم اتصرف معه يلا يا هيام
هيام: بضحك يلا و يمشوا
موسى: عايز اي
حاتم: هتعمل شعرك استشوار ف هدوء ولا استعمل العنف
موسى: عنف اي انا هعمل شعري لوحدي
حاتم: بضحك تمام يلا من هنا
****
فيلا سليم ف اوضة بيري
بيري: ادخلي عمري بخطوتك اليمين اغني ايامي و عتمه السنين
رحاب: لولولولوي لولولولوي و تدخل سهام
سهام: بنات يلا نجهز بقي بقينا الظهر لازم تكونوا تحت قبل العصر بساعة
موده: هنلبس أهو يا طنط
سهام: تمام يلا واحدة فيكم تجي تلبس سند معلش
رحاب: لا لا سيبه ف الاخر بعد ما نلبس هينزل يلعب البدلة تبوظ هخلص لبس و البسهم
سهام: تمام يا بنتي ربنا يكرمك و تخرج
موده: يلا يا عروسة
****
ف شقة صابر الباب بيخبط جامد
صابر: إيوه إيوه حاضر جاي يستر في اي و يفتح
غيث: مساء الخير
صابر: هو انت يا زفت حد يخبط كده
غيث: عريس يا حاج ادخل يا واد يا جاد ب البدلة
صابر: بضحك عريس ربنا يكملك علي خير يا عريس
غيث: يارب
جاد: مساء الخير يا عمو
صابر: مساء النور يا حبيبي ادخلوا
حاتم: اهلا
غيث: و سهلا
حاتم: فين الباقي
عز: السلام عليكم
وعليكم السلام
صابر: فين ماهر
عز: بيشوف نورسين و سند و جاي
صابر: ربنا يحفظهم
عز: يارب
جاد: هو موسى مش هنا ولا اي
يخرج: موسى و هو ماسك الاستشوار ف ايده
موسى: زفت أهو
جاد: بضحك انت عامل كده ليه
موسى: بص سيبني ف حالي
صابر: يا بني براحة علي شعرك مش كده
موسى: انا مش عايز اعمله اساسا انا بحب شعري كده بس ربنا يسمحهم اللي كانوا السبب
حاتم: بتقول حاجة
موسى: بضيق مش بقول
غيث: مجتيش معنا امبارح ليه كنت عملته
موسى: كانا عندي مذاكرة و كنت بخلص حاجات انهاردة عشان اقعد انهاردة براحتي
جاد: الواد ده شاطر
عز: اه بعيد عنك
صابر: يلا انا نازل أبدوا البسوا يلا
الكل تمام
*
سليم ف اوضة نورسين و سند
سند: بابا ينفع اجي معك عند عمو حاتم
ماهر: تمام يا حبيبي
نورسين: و انا هقعد مع البنات
ماهر: تمام يا حبيبتي
نورسين: شوفت فستاني انا و لين حلوين
ماهر: عسل طبعا أنتوا الاتنين جميلات بس يلا بقي عشان نلبس
لين: ماما قالت نصبر هي هتجي تلبسنا
ماهر: بس هي مش فاضية دلوقتي اكيد بتلبس و تدخل رحاب
رحاب: يلا يلا عشان نجهز ماهر احم معرفيش انك هنا
ماهر: ولا يهمك عادي معلش هتعبك
رحاب: علي اي انا اللي قولتلهم يصبروا و اخلص لبس و اجي البسهم عشان او لبستهم قبلي هيقعدوا يلعبوا و يبوظوا الفساتين و البدلة
ماهر: وجهه نظر بردو يلا انا نازل الحق البس انا كمان
رحاب: أتفضل
لين: ماما انتي شكلك حلو أوي
رحاب: يا قلبي انا حلوة بجد
نورسين: جدا مش صح يا بابا
ماهر: بصلها بصدمة سند البس و خلي عمتو زهراء تكلمني و انا هيجي اخدك
سند: لا خلاص انا هقعد معاهم
ماهر: تمام براحتك بعد اذنكم و يمشي
نورسين: هو زعلان مني
رحاب: لا يا حبيبتي بس هو لازم يروح يلبس بسرعة عشان الوقت يلا احنا كمان نلبس يلا يلا
*
ف شقة صابر الشباب لبسوا
جاد: بسم الله ماشاء الله عليا البدلة جامدة يا واد يا جاد
ماهر: بيمدح ف نفسه
جاد: عادي عادي
ماهر: طيب اخلص بقي عشان تروح تجيب سند
جاد: تمام انا خلصت هلبس الجزمة بس
ماهر: تمام
غيث: انا حاسس اني ناسي حاجة
حاتم: اوع يكون البطاقة
غيث: لا حاجة اهم من البطاقة يالهوي بوكة الورد
عز: يخربيتك ده بوكة الورد اهم من العريس دلوقتي
غيث: هنعمل اي حد يروح بسرعة يجيبه
ماهر: مجنون اقسم بالله
غيث: مين هيروح
جاد: انا هروح
غيث: بس بسرعة الساعة واحد المفروض بعد ساعتين نروح هناك
جاد: عايز حاجة معينة
غيث: اي بوكة يكون شيك كده
جاد: تمام اي حد يجيب عربيته
عز: ليه ان شاء الله
جاد: عشان اروح بسرعة
ماهر: خد عربيتي بس بسرعة فاضل ساعة
جاد: تمام
****
ف فيلا سليم
موده: بتعمل الخمار ل يارا
موده: بس كده قمر
يارا: تسلمي و تجي رحاب و الولاد
رحاب: انا جيت انا و أطفالي
زهراء: يا ختي ماشاء الله شكلكم حلو أوي
رحاب: فين العروسة
زهراء: بتلبس الفستان جوا
رحاب: تمام
****
عند جاد ف العربية و معه يوسف
يوسف: انا نفسي اعرف رايحين فين
جاد: يا بني قولتك رايحين نجيب بوكة الورد
يوسف: حد ينسا بوكة الورد و اخدتني كده لسه مخلصتش لبس كنت أخدت مروان
جاد: مروان كان لسه هيلبس انما انت قولت لبست القميص و البنطلون فاضل الجاكيت بس
يوسف: و الجزمة يا جاد الجزمة رايح معك ب الشبشب
جاد: بضحك شكله حلو علي فكرة طيب انا اعمل اي هم بيجهزوا انا خلصت و كان لازم انزل
يوسف: تمام بس بسرعة فاضل ساعة
جاد: بإذن الله نلحق
يوسف: روح علي …..الورد عنده جميل
*
فيلا سليم
ف الجنينة
صابر: فين الحاج
كاظم: بيلبس البدلة و نازل
نبيل: ده بقاله ساعة و الناس قربت تجي
كاظم: مش عارف و تجي موده و معها الاولاد
صابر: عروستي يا ناس ماشاء الله
موده: حلوة
نبيل: ماشاء الله قمر
نورسين: و انا يا جدو
نبيل: الله اي القمر ده عسل يا قلب جدو
كاظم: موده
موده: نعم يا خالو
كاظم: اطلعي شوفي جدك ده كله بيعمل اي بقاله ساعة بيلبس
موده: تمام حاضر بس خلوا بالكم من الولاد وبلاش لعب عشان الهدوم و تمشي
صابر: هينزل بإذن الله
****
ف شقة صابر
غيث: ماهر كلم اخوك اتاخر أوي
ماهر: تمام و يكلم جاد
جاد: الو
ماهر: فينك يا بني
جاد: جاي أهو أنتوا خلصتوا
ماهر: اه كلنا جاهزين
جاد: تمام انزلوا و هات و انت نازل الجاكيت بتاعي
ماهر: تمام يلا سلام و يقفل
ماهر: يلا بينا ننزل موسى هات الجاكيت بتاعه
موسى: تمام
****
فيلا سليم ف اوضة بيري
موده اللهم بارك شكلك تحفة
بيري: بجد
يارا: اه والله
زهراء: اللهم بارك بجد
بيري: عقبالك يا حبيبتي و الباب يخبط
موده: مين
امساء: انا يا موده عايزة اشوف بيري
موده: طيب لفي كده يا بيري تلف بيري و تفتح موده و تدخل اسماء
اسماء: بسم الله
رحاب: لفي يا عروستنا تلفي بيري
اسماء: بصدمة بسم الله ماشاء الله اللهم بارك
بيري: حلوة يا ماما
اسما:ء بدموع اللهم بارك جميلة أوي و حضنتها
بيري: طيب بلاش عياط
اسماء: مبروك يا بنتي ربنا يكرمك
بيري: باست ايديها متزعليش مني
اسماء: مش زعلانة ربنا يكرمك و يجعله شخص خير لكي
موده: كفاية عياط يا طنط بقي. هنعيط كلنا
اسماء: لا بصوا بقي انا ام العروسة اعيط براحتي
رحاب: ربنا يفرحك بيها
اسماء: يارب
بيري: شكله حلو
اسماء: قمر عليكي بجد ربنا يثبتك
الكل: يارب
****
في الجنينة بدوا استقبال الضيوف و واقف سليم و كاظم و نبيل و صابر و هيام و سهام و حسناء واقفين كمان و معها الاطفال
سليم: انا مش عارف ليه تنزل لوحدها مش لازم تنزل معنا
سهام: الجديد بقي يا بابا سيبهم براحتهم
سليم: تمام هينزلوا امت
سهام: عشر دقائق و ينزلوا اول ما يجي غيث هينزلوا كلهم و يقعدوا شوية مع الناس لحد ما الشيخ يجي
سليم: تمام فين مراتك يا كاظم
اسماء: انا أهو يا بابا
سليم: كنتي فين
اسماء: كنت بيشوف بنتي
سليم: تمام يا حبيبتي ربنا يفرحك بيها
اسماء: يارب
كاظم: هي مش عايزة تنزل معايا لسه
اسماء: عشان نازلة ب مفأجاة
نبيل: باستغراب مفاجآة اي
اسماء: هتعرفوا دلوقتي
***
عند الشباب واقفين قدام الفيلا و يجي مروان
مروان: يا مساء الفل
غيث: فين صحابك
مروان: انا عارف انا ماسك الجزمة و جاكيت البدلة ل الزفت يوسف
موسى: شاغلين عندهم احنا ولا اي و تجي بسملة
بسملة: السلام عليكم
عز: وعليكم السلام
بسملة: مبروك يا ولاد ربنا يتتم بخير
ماهر: الله يبارك ف حضرتك أتفضلي و تدخل بسملة و يجوا تيا و فيروز و رويدا و معهم اعلم
مهدي: السلام عليكم
ماهر: وعليكم السلام
فارس: ربنا يكمل علي خير
عز: اللهم امين غيث العريس
غيث: اهلا بكم
مهدي: مبارك
غيث: الله يبارك فيك عقبالك
ماهر: أتفضلوا يا جماعة
حنين: يلا يا بنات
تيا: لا ادخلوا أنتوا هنفضل احنا لحد ما جاد يجي
حنين: تمام و يدخلوا
فيروز: فين جاد
غيث: المفروض انه راح يجيب بوكة الورد بقاله ساعة أدعي عليه بقي
رويدا: انت نسيت بوكة الورد
غيث: بت انا مش ناقص
تيا: ازاي تنسا بوكة الورد انت عارف بوكة الورد اهم من العريس
حاتم: مش قولتلك اهم منك
غيث: اعمل اي نسيت بجد اقفوا بقي ساكتين ولا ادخلوا جوا
ويجوا وائل و امجد
وائل: السلام عليكم
عز: وعليكم السلام
امجد: مبارك يا مستر
غيث: الله يبارك فيكم يا شباب عقبال نجاحكم
ماهر: موسى مع الشباب اتفضلوا
موسى: تمام اتفضلوا و يدخلوا
غيث: شفتوا الاحترام بيقولي مستر غيث مش زيكم
تيا: عشان مش متعود عليك
وتجي عمة تيا و أشرف
أشرف: مساء النور
ماهر: مساء النور
فرح: مبروك يا ولاد
عز :الله يبارك فيكي اتفضلي و يدخلوا
غيث: فين الزفت ده
ماهر: خمس دقائق و يكون هنا و يجوا غرام و أيات
غرام: السلام عليكم
ماهر: وعليكم السلام اتفضلوا يا بنات منورين فيروز مع البنات
فيروز: تمام اتفضلوا و يدخلوا كلهم و يجوا اهل غيث
يمني: واقفين كده ليه
غيث: احم نسيت بوكة الورد
اسلام: يا اهبل طب وبعدين
عز: جاد راح يجيب بوكة ورد و جاي اتفضلوا أنتوا
اسلام: تمام و يدخلوا
حاتم: أهو جيه جاد و ينزل هو و يوسف
غيث: ده كله
جاد: لحد ما لقيت حاجة شكلها حلو هات يا حاتم جاكيت البدلة
حاتم : أتفضل
يوسف: هات الجزمة يا بني افتح العربية يا جاد البس الجزمة
جاد: تمام و يفتح و يلبس الجزمة و يقوم يلبس الجاكيت
غيث: يلا بينا
يوسف: فين الشماريخ
جاد: مع موسى كلم موسى يجيبهم بسرعة
يوسف: تمام
****
ف الجنينة
سهام: منورين يا جماعة
كاظم: فين العريس
اسلام: جاي أهو و يجي موسى
موسى: طنط سهام
سهام: نعم يا حبيبي
موسى: فين الشنطة اللي عندك
سهام: ادخل المطبخ علي التلاجة
موسى: تمام و يجري
نبيل: في اي
سهام: الشماريخ اكيد غيث جاي
سلي:م شماريخ
صابر: بالله خلي اليوم يعدي دى احتفلات
سليم: بضيق تمام و يجي موسى
سليم: موسى موسى
موسى: نعم يا جدو
سليم: اي الشماريخ دي
موسى: فرح يجدى فرح و يجري
سليم: ماشي ماشي
****
برة
موسى: اتقضوا
يوسف: امسك مين هيمسك
غيث: هاتوا واحدة تأخد يا ماهر
ماهر: لا
غيث: حاتم
حاتم: هو شكولاتة اخلص
غيث: حاضر يلا يا بني ولع الفرح و يشغلوا الشماريخ و يدخلوا
****
عند البنات واقفين ف البكلونة
يارا: العريس واصل
بيري: بجد إيوه الشماريخ بقي و يدخلوا الشباب وسط الزغاريط و علي فرحه عمر و نصيب
رحاب: شكلهم حلو أوي
بيري: حد يصور بسرعة
زهراء: تمام وكده كده فى مصور متقلقيش و تحت كان الكل بيزغرط بفرحة و سعادة و الشباب بيرقصوا
يارا: الحقي موسى بيرقص
مود:ه صدمة كبيرة
رحاب: دي اول مرة
بيري: طبعا يا بنتي لازم يرقص ف فرحي
زهراء: احنا هننزل امت
بيري: ربع ساعة و ننزل
رحاب: تمام لولولولوي
***
تحت بعد ما رقصوا سلموا علي الناس
سليم: شماريخ شماريخ انا بيتي باظ
غيث: فرح يا حاج
سليم: كتك نيله عريس تافهه
صابر: شماريخ اي يا كلاب أنتوا
سليم: قول يا صابر
صابر: معاكم تاني عشان لما العروسة تنزل
سليم: امشي من جنبي
صابر: بضحك فرح يا حاج
غيث: فين العروسة
نبيل: عشر دقائق و تنزل
غيث: تمام
عند شلة جاد
تيا: اي الجمال ده يا شباب
يوسف: اي رايك
تيا: حلو طبعا
مروان: لا بس اي الاحترام ده
فيروز: عشان جاين فرح زي ده بس
جاد: بس الفساتين شكلها حلو علي فكرة مش صح يا يوسف
تيا: يوسف مين يوسف مركز مع حاجة تاني
يوسف: بس يا رخمة
جاد: بالله عليك مش عايز مشاكل
يوسف: انا اتكلمت انا بصص عليها بس بس شكل حلو أوي بالفستان ما تجوا نقف معهم
رويدا: بس يا يوسف يلا يا بنات نقف احنا معهم خليك انت يا يوسف هنا و يمشوا
يوسف: رخمة
مروان: تعالوا نقف مع العريس
جاد: يلا و يروحوا
جاد: فين العروسة
غيث: انا عارف ما حد يكلمها
ماهر: اصبر يا بني
غيث: اصبر اي مفيش حد راح يجيبها
عز: لا ما هم ينزلوا لوحدهم
غيث: ليه
ماهر: احنا مش عارفين بس ده طلب البنات و تبدا الدفوف
غيث: بس بس العروسة نازلة
وكلهم يقفوا و الناس كلها تبص علي الباب اللي هتخرج منه بيري و البنات و يروح سليم و نبيل: و كاظم و صابر يقفوا عند الباب و يخرجوا البنات و تقف الدفوف
موده: مساء الخير يا جماعة
غيث: فين العروسة
موده: اصبر لو سمحت طبعا شكرا لكم كلكم إنكم جيتوا تشاركوا معنا فرحتنا طبعا ف مفاجآة بسيطة غيث تعال أتفضل هنا يروح غيث
الكل كان بصص باستغراب و تشتغل الاغنية ادخلي عمري و كان الكل واقف
غيث: فين بيري
موده: اصبر و تمر شوية من الاغنية و الكل واقف باستغراب لحد ما تجي ف وسط قلبي حفرت اسمك هنا و تخرج بيرى و انطلقت الزغاريط
غيث: بصدمة لا
نبيل: اللهم بارك
الكل كان بصص بابتسامة ل بيري ل خارجة ب فستان ابيض بسيط و خمار ابيض ساتر و بدون مكياج
غيث: انا بحلم صح
كاظم: اللهم بارك مبارك يا بنتي
بيري: الله يبارك فيك يا بابا و تبوس ايد سليم
سليم: جميلة أوي
بيري: حبيبي يا جدو و يمسكها و يروح عند غيث
سليم: دي نور عيني دي
غيث: بابتسامة اتفضلي و تأخد الورد و يقفوا و يجوا الضيوف يسملوا عليهم
غيث: اي المفأجاة الجميلة دي
بيري: بكسوف مرسي
يارا: راحت عند البنات
يارا: ازيكم يا بنات منورين
أيات: بنورك اي القمر ده
يارا: تسلمي
تيا: شكلك جميل
يارا: بضحك حبيبتي تسلمي و لسه اصبروا شوية ف حاجات غريبة
غرام: بإذن الله
عند يوسف
يوسف: يا باشا مركز مع اي
جاد: كانها قمر علي الارض
يوسف: تصدق جميلة بجد
جاد: احترام نفسك
يوسف: الله
جاد: يوسف
يوسف: بضحك بهزر يا سيدي
عند عز و موده
عز: لا بس اي الجمال ده
موده: حلو
عز: مفيش احلى منك
موده: تمسك ايده حبيبي تعال نروح عند جاد و الشباب
عز: يلا و يروحوا عند الشباب
موده: يا مساء النور
يوسف: موده اي الجمال ده
عز: احترام نفسك
يوسف: اختي الكبيرة ياعمنا
موده: لا انا اشوف لكم عرايس بقي
يوسف: ياريت و الله هي معنا هنا
عز: يا بني اتلم شوية عيب البنت عندنا
جاد: انتي عارفة عروستي طبعا
موده: طبعا و الاستاذ مروان
مروان: هي موجودة هنا
موده: بضحك تمام مين
عز: سيبك منهم
يوسف: تعالي نعرفك علي اهلنا
موده: تمام و تروح هي و عز
يوسف: ماما ماما
بسملة: نعم يا يوسف
يوسف: موده اللي قولتلك عليها
بسملة: اه اهلا ازيك
موده: الحمدلله حضرتك والدة الكائن
بسملة: للاسف اه
موده: ربنا يكون ف عونك
بسملة: يارب يا بنتي
يوسف: الله
بسملة: عامل اي الاستاذ معاكي
موده: يوسف مش بيذاكر يا ام يوسف
يوسف: احنا فرح نتكلم بعدين تعال شوفي اهل الباقي
موده: نكمل كلامنا بعدين
بسملة: تمام
صابر: السلام عليكم معلش الستات تتفضل الناحية التاني
عشان هنبدا كتب الكتاب
هيام: اتفضلوا يا جماعة و يروحوا كلهم و الرجالة تقعد
بيري: يالهوي علي التوتر
موده: اهدي كده
سهام: اتفضلوا يا جماعة اقعدوا يكتبوا بس و نروح تاني هناك بعد كده نطلع فوق بقي و تبدا الحفلة الجميلة
بسملة: ربنا يكملهم علي خير
سهام: يارب يا حبيبتي عقبال يوسف
بسملة: اللهم امين
يمني: مرات ابني متوترة ليه
بيري: مفيش عادي اسماء راحت عندها
اسما:ء اهدي يا حبيبتي
بيري: حاضر و يبدا كتب الكتاب
مين وكيل العروسة
سليم: انا
وكيل العريس
اسلام: انا
الشهود
غيث: عمو نبيل و عمو صابر
تمام نبدأ و بدوا كتب الكتاب
اين: العروسة
ماهر: ثواني يا شيخ و يروح ماهر عندهم
ماهر: بيري تعالي ثواني يقوموا البنات كلهم
ماهر: انا قولت بيري
زهراء: و احنا مع بيري و يروحوا كلهم يقفوا
موافقة يا بنتي
اه
بدون اي غصب
غيث: ياسيدنا ما قالت موافقة يلا بقى اللله يباركللك
يا بني اصبر ليه الاستعجال أمضي هنا يا بنتي
و تروح تمضي بيري و البنات بيصورها
سليم: كام واحدة بتصور
صابر: ده عادي
بيري: أتفضل
تمام: يا بنتي قول ورايا يا وكيل العروسة
سليم: أتفضل و يبدوا كتب الكتاب
بارك اللهم لكم و جميعا بينكم ف خير و انطلقت الزغاريط و اسماء حضنت بيري
اسماء مبارك يا حبيبتي
بيري: الله يبارك فيكي و بدات التهاني ليهم
سهام: يلا يا جماعة اتفضلوا نكمل احتفال برة يلا يا بنات
رحاب: لا اخرجوا أنتوا جاين وراكم
سهام: تمام اتفضلوا يا جماعة و يخرجوا و يجي سليم و كاظم و نبيل
بيري: بابا
كاظم: مبارك يا قلب ابوكي
ويحضنها
سليم: ابعد كده عايز ابارك ل حفيدتي
بيري: جدو حبيبي
سليم: ربنا يكرمك يا بنتي
بيري: يارب
موده: فين العريس
نبيل: بيسلم علي الناس برة
موده: عز عز يجي عز
عز: نعم
موده: هات غيث و تعالوا
عز: ليه
موده: عشان يدخلوا مع بعض و يتصوروا و هات الشباب كمان
عز: تمام واد يا غيث و يروح
سليم: يلا احنا نخرج و يمشوا
بيري: الخمار حلو
رحاب: اه اقفى بقي بضهرك
بيري: تمام و تقف
غيث: نعم عايزين اي و بعدين انا مش سلمت علي المدام
موده: بص ياغيث دلوقتي هنصور فيديو و انت كانك بتشوفها اول مرة
غيث: تمام
رحاب: ياشباب فين الشماريخ
يوسف: معنا
رحاب: طيب يلا اجهزوا عشان تخرجوا ورا العريس و العروسة
يوسف: تمام موسى جاد مروان
موسى: يلا هتولع يا جدعان
بيري: هفضل واقفة كده
موده: اصبري بدوا تصوير يلا يا غيث غيث يروح عندها و تفصل تلف
غيث: لا لفي بدل ما اضربك اثبتى يابت
يارا: بوظت الفيديو
غيث: خلاص سورى
بيري: تلف
غيث: بسم الله ماشاء الله
بيري: انت مش بتعيط ليه
غيث: نعم
بيري: عيط يا بني
غيث: طيب اعيط ليه دي مناسبة سعيدة
حاتم: بضحك اعمل نفسك بتعيط
غيث: تمام يا حبيبتي يا بيري و يحضنها
رحاب: لولولولوي لولولولوي
بيري: ابعد
غيث: مش قولتي عيط
بيري: مش ف حضني
غيث: مراتي
عز: ما خلاص يا عم
غيث: لا مراتي
ماهر: ابعد يا بني
غيث: ماهر عز بصوا الحركة دي و يشيل بيري و يلف بيها
رحاب: لولولولوي لولولولوي
يوسف: إيوه يا غيث ياجاامد و يسقف
غيث: ينزل بيري و يحضنها
غيث: شوفتى الفه الجامده
تضحك بيرى بكسوف
ماهر: ماشي ماشي
غيث: شكلك جميل أوي بجد بالخمار لايق عليكى وبيكى
بيري بكسوف: شكرا
ماهر: نخرج بقي
غيث: تمام و يمسك بيري
غيث: يلا نخرج و يخرجوا و تشتغل ادخلي عمري و الشباب شغلوا الشماريخ و انطلقت الزغاريط و يقفوا ف النص
غيث: ف وسط قلبي حفرت اسمك هنا و يسقف
بيري: في اي
غيث: بصي فوق كده
بيري: باصت لقيت ورد نازل عليها
غيث: إدخلي عمري بخطوتك اليمين إضوي أيامي وعتمات السنينقرة عيوني بشوفك مقبلة
يا الملاك اللين العذب الرزين
إسمعي نبضي وراء صوت الدفوف من لمحتك ضيع الشوق الحروف إسمعي نبضي وراء صوت الدفوف
من لمحتك ضيع الشوق الحروف
نورتي نورة حياتي دنيتي
يا ضيا عيني وأغلى ما تشوف
و يشيل بيري و يلف بيها
غيث إضحكي يا نور عيني وإسعدي
خلي الفرحة في عمري تبتدي
العمر قبلك وهن ما يحتسب
هذي الليلة تراها مولدي
في وسط قلبي حفرت اِسمك هنا
بيري بن كاظم تراها لي أنا
في وسط قلبي حفرت اِسمك هنا
بيري بن كاظم تراها لي أنا
نصفي الثاني وفرحة دنيتي
دامي، دامي لي حياتي في هناء
الكل كان واقف فرحان ليهم
**** بعد مدة كانوا قاعدين و الشباب بترقص
بيري: لا بس اي الحركات دي
غيث: شوفي ورد من السما
بيري: حلو اوى بجد
رحاب: مش يلا يا بيري عشان نجهز للحفلة التانية
بيري: اه يلا و يطلعوا
سهام: الستات تتفضل معنا جوا يا جماعة و يقوموا كلهم
**
ف اوضة بيري المكيب ارتست جات و بدات مع بيري
بيري: يارا يلا علي شغلك تصوير الفستان
يارا :بضحك حاضر
رحاب: لازم تأكلوا عشان نطلع نرقص ف الحفلة التاني
لين: مش جعانة
رحاب: يا لين اسمعي الكلام بقي
لين: لا و يلا عشان البس الفستان التاني
رحاب: حاضر بيري هتاكلي انتي كمان ولا لا
بيري: الله انتي مش قادرة علي العيال هتطلعهم عليا
رحاب: اخلصي انتي كمان هتاكلي
بيري: لما اخلص
رحاب: ماشي يلا عشان نجهز يا بنات و تاخدهم و تمشي و تجي اسماء
اسماء: اكلتوا يا بنات
موده: لا لما نخلص
اسماء: لا طبعا يلا كلوا اي حاجة عشان تقدروا تكملوا اليوم يلا يا يارا زهراء موده رحاب بيري يلا
بيري: حاضر
****
فوق السطح متزين بطريقة جميلة
تيا: الديكور حلو
فيروز: اه
سهام: منورين يا جماعة عقبالكم يا بنات
تيا: تسلمي يا طنط
سهام: مش تعرفوني
رويدا: دول أيات و غرام معنا ف المدرسة
سهام: اه اهلا بيكم يا بنات نورتوا قاعدين بالحجاب لسه قوموا كده يلا دي حفلة بنات بس
تيا: تعالوا احطلكم مكياج
أيات: لا عشان نعرف نروح
سهام: امسحي قبل ما تمشي قوموا كده و افرحوا دي حفلة بنات تيا خدوهم و راحوا تحت عند البنات يلا
غرام: لا بلاش ازعاج ليهم
سهام: ازعاج اي أنتوا أخوات
تيا: تعالوا معنا يلا
****
ف اوضة بيري كانوا قاعدين بيجهزوا و الباب يخبط و موده تفتح
تيا: يا مساء النور قولنا نجي نرخم عليكم
بيري: أنتوا روحتوا فين
رويدا: كنا فوق
رحاب: و احنا مش قولنا تعالوا علي اوضة بيري
تيا: قولنا بلاش ازعاج لكم
زهراء: بس يا هبلة ازعاج اي أنتوا اخواتنا
فيروز: غرام و أيات برة
بيري: خليهم يدخلوا طبعا تعالوا يا بنات
غرام: السلام عليكم
وعليكم السلام
موده: تعالوا اي الكسوف ده
يارا: تعالوا يا بنات اتفضلوا
رحاب: أنتوا قاعدين بالحجاب كده ليه يلا كده دي حفلة بنات
زهراء: تعالوا احط لكم مكياج
أيات: تمام
رحاب: جمع و وفق لولولولوي لولولولولولوي
موده: بت يا فيروز
فيروز: يا نعم
موده: بتعرفي تحطي ايشادو
فيروز: اه
موده: طيب تعالي حطلي حاجة علي الفستان ده
فيروز: فستان اي
موده: ده يا بنتي
فيروز: بصدمة انتي هتلبسي ده
موده: بضحك اه في اي
فيروز: الخمار
موده: مش حفلة بنات يا بنتي يلا يلا
رحاب: لولولولوي لولولولوي
زهراء: بتزغرطي ليه
رحاب: لا بصوا بقي انا رايحة جاية هزغرط محدش ليه دعوة بيا
بيري: زغرطي براحتك يا بنتي
زهراء: احنا شكلنا هنتطرد كلنا برة دلوقتي عاملين لكي دوشة صح
*لا ابدا براحتكم ربنا يفرحكم
بيري: اصل اي واحدة بتضيق من الدوشة و الازعاج
*لا لا احنا بنضيق لما تتدخلي ف شغلنا مش بيكون انك مش بتفهمي لا اصبري لما نخلص اللوك و قولي اي تعديل و لو العروسة موافقة عليه نعمل التعديل ده
رحاب: اه طبعا عندك حق كملي كملي انتي زوقك جميل اساسا
*تسلمي العروسة هي اللي قمر
بيري: حبيبتي
زهراء: بس كده
أيات: شكلي حلو أوي
رحاب: عشان انتي قمر
فيروز: اي رايك يا موده
موده: لا حلو اوى تسلم إيديك
فيروز: حبيبتي يلا مين تاني ايشادو
*انتي مشروع مكيب ارتست رسمة الايشادو حلو أوي
فيروز: بجد
*اه جدا حلو أوي
فيروز: طيب خدني معكي اشتغل بقي
تنوري: انتي خلصتي دراسة
رحاب: خلصت اي دي ٣ ثانوي
يا حبيبتي ربنا يكرمك و يوفقك
فيروز: يارب
*ثانوي عام سنة صعبة ركزي فيها
موده: بالله قولي عشان انا تعبت
*انتي أختها ولا اي
موده: انا الميس بتاعتهم انتي شايفة الشلة دي كده دول كلهم ف ثانوي عام
*ماشاء الله ربنا يكرمكم كلكم
رحاب: اللهم امين
*فيروز مين تاني يلا
يارا: انا فستاني أهو
فيروز: العيال دي انحرفت ولا اي
رحاب: يا بنتي مش بنات بي هتشوفي حاجات غريبة اصبري بس
تيا: هو مفيش غير أناشيد
موده: اه تيا أسمعها كده و ركزي مع الوقت هتحبها
تيا: تمام
موده: عيال أنتوا عملتوا الواجب
رويدا: واجب اي دلوقتي
موده: مش عارفة حسيت اني عايزة اسال
غرام: احنا يا ميس موده خلصنا
موده: شاطرين شاطرين
رويدا: موده احنا جاين فرح بلا واجب بلا بتاع
موده: ما هم خلصوا
أيات: احنا خلصنا عشان نجي انهاردة عشان نقعد براحتنا يا ميس موده
موده: شوفتي العسل ميس موده مش موده مفيش احترام
تيا: لا ما احنا بقينا اهل اقول موده بس
موده: بضحك تمام يا ستي أيات و غرام احنا دلوقتي مش ف المدرسة مش لازم ميس احنا هي أخوات ف عادي موده بس
أيات: بابتسامة تمام
**
ف الجنينة عند الشباب
غيث: احنا هنقعد كده يلا يا جدعان نرقص
جاد: يا عم اهمد شوية
غيث: تعبت ولا اي لا لسه اليوم طول ده لسه ف شماريخ كتير
سليم: انا لو شماريخ طلعت مش هيحصل طيب غيث راح عنده
غيث: في اي يا حاج
سليم: في اي
غيث لا بجد مالك مش مستحملني ليه ده عندنا فرح احنا بنعمل اي يعني دي شماريخ و بعدين بقي انا بقيت جوز حفيدتك احترامني شوية
سليم: امشي يا زفت من هنا
غيث: طيب تعال أرقص معنا
سليم: اسلام
اسلام: نعم يا حاج
سليم: مشي ابنك و اقعد تاني مش مهم العريس
اسلام: صح بجد عشان عامل دوشة
غيث: الله مش عريس
حاتم: يا عم صدعتنا عريس عريس
غيث: هنشوف يوم كتب كتابك هتكون عامل ازاي
حاتم: اللي بعد اسبوعين هنشوف بإذن الله
سليم: اي اللي بعد اسبوعين
حاتم: كتب كتابي
سليم: علي مين معلش
حاتم: نسيت يا حاج ولا اي انا مش خطيب زهراء
سليم: انا اللي اعرفه يا بني اني الخطوبة هي اللي بعد اسبوعين انما كتب كتاب لسه عارف
حاتم: شكلك نسيت يا حاج
سليم: معلش بقي يا بني السن
غيث: لازم تروح تكشف
سليم يرفع عصيته
سليم: يلا ياكلب انتو وهو من هنا حاتم و غيث يجروا و الكل يضحك عليهم
صابر: معلش يا حاج من بيحبكوا و بحبوا ينكشوا فيك
سليم: بابتسامة و انا بحبهم ربنا يحفظهم يارب
*
ف اوضة بيري تدخل سهام و اسماء
اسماء: خلصتوا يا بنات
موده: اه بيري بتلبس الفستان و جاية
سهام: تمام يلا روحوا البسوا أنتوا كمان الفساتين
رحاب: حاضر يلا يا بنات
موده: راحت ل اسماء
اسماء: عايزة اي
موده: اي القمر ده الفستان جميل أوي
اسماء: طبعا يا بنتي مش ام العروسة
رحاب: طبعا طبعا
بيري: جدعان جاهزين هخرج
سهام: اخرجي اخرجي
بيري: تخرج
سهام: بسم الله ماشاء الله قمر يا حبيبتي
اسماء: بدموع اي القمر ده
موده: الله هنعيط يا سوسو ليه بس
اسماء: انا مش قولتلك بلاش سوسو دي
موده: طيب كملي عياط
اسماء: حيوانة
بيري: يلا البسوا عشان نتصور و حد ينزل يشوف الواد غيث عشان إتصور انا وهو
رحاب: البنت المصورة جات
سهام: اه قاعدة حد ينزل يقولها تطلع
تيا: هروح انا كملوا لبس
بيري: بالمرة قولي ل غيث يطلع
تيا: تمام و تمشي
*
غيث: عريسنا شيخ الشباب عروستنا مثل القمر
ماهر: انت بتقول اي
غيث: سمعتها امبارح ف قولت اغني
جاد: غيث غيث
غيث: عايز اي
جاد: بيري عايزك فوق
غيث: ليه
جاد: تيا بتقول عشان تتصوروا
غيث: اه تمام هو فين عز يا جدعان
ماهر: مش عارف راح فين
غيث: يكون راح يشوف المدام
حاتم: ممكن برضو
غيث: طيب انا رايح ل مراتي
****
ف اوضة بيري
تيا: غيث جاي ورايا
بيري: تمام شكلي حلو
موده: اه والله اصبري احط حاجة علي وشي عشان اصوركم
بيري: تمام يلا و يخرجوا كلهم و يجي غيث و كانوا البنات حاطين طرح سودة علي وشهم عشان شعرهم و المكياج
غيث: بسم الله في اي
بيري: يا عم سيبكم منهم و بطل تبوظ الفيديو كل شوية ابدي من الاول يا موده
موده: حاضر
غيث: طيب هتفضلي واقفة كده
بيري: لا و لفت
غيث: بصدمة و انبهار بسم الله ماشاء الله
بيري: في اي يا واد
غيث: اي القمر ده
بيري: بكسوف شكرا
غيث: لا بجد اي القمر ده
بيري: ما قولنا شكرا
غيث: والله انا غلطان
بيري بضحك: انزل قول ل جدو و بابا و عمو يطلعوا
غيث: تمام يا ستي
موده: ممكن تقول ل عز يطلع هو كمان
غيث: عز مش تحت
سهام: امال راح فين
غيث: انا افتكرت انه هنا
موده: خلاص هروح اشوفه ف اوضته و تمشي
بيري: يلا يا غيث
غيث: تمام
****
عند موده راحت عند اوضة عز و خطبت و دخلت و كان عز نائم علي السرير
موده: عز عز انت كويس
عز: تعالي يا موده
موده: راحت عنده مالك
عز: دوخت و قولت اطلع اقعد هنا شوية و بعد كده انزل
موده: طيب اجيبلك عصير
عز: لا مش قادر
موده: عز شكلك تعبان أوي
عز: معلش مش قادر اقوم بجد
موده: قعدت جنبه لا خليك مفيش حاجة و مسكت ايده
موده: يلا يا عم عندنا فرح قوم كده بلاش كسل ننزل اجيبلك عصير تشربه و هتكون زي الفل
عز: باس ايدها لا تسلمي مش قادر
موده: لا اصبر هروح أجيب عصير
عز: طيب افتحي التلاجة اللي هناك دي و هاتي منها عصير بدل ما تنزلي
موده: تمام و تقوم
موده: تلاجة صغيرة انا عايزة واحدة زي دي ف الجناح تمام لو ف اكبر هات عادي
عز: حاضر و تروح عنده موده
موده: أتفضل يقوم عز و يسند ضهره و ياخد منها العصير
عز: تسلمي
موده: بالهنا يلا اشرب بالهنا و تفك الطرحة اللي حطتها علي راسها و تعدل شعرها
عز: لا لا
موده: في اي
عز: انا ازاي مش مركز مع القمر ده
موده: اشرب يا عز خضتني
عز: جميله أوي يا وصية الرسول
موده: الفستان حلو
عز: صحبت الفستان هي اللي حلوة عشان كده اي حاجة بتلبسها بتكون حلوة
موده :ما انت فايق أهو
عز: هو حد يشوف الجمال ده مش يفوق
مود:ه ربنا يحفظك ليا
عز: باس ايدها يارب
موده: انت اكلت
عز: اه الحمدلله
موده: عيني ف عينك كده
عز: اكلت سندويش
موده: بس
عز: مش قادر بجد
موده: ما لازم تاكل اظن امبارح برضو مش اكلت
عز مليش نفس
موده: يا حبيبي لازم تاكل امبارح عملت مجهود كبير و انهاردة برضو
عز: حاضر لما يخلص كتب الكتاب
موده: لا هنزل اجيبلك اكل و اطلع
عز: لا لا مش قادردلوقتى بجد انا شوية و هنزل هقعد تحت ف هاكل اي حاجة
موده: تمام اشرب العصير و الباب يخبط
عز: مين
حاتم: انا
موده: يالهوي
عز: في اي
موده: حاتم حاتم
عز: ادخل يا حاتم
موده: يدخل فين ده هيولع فيا و يدخل حاتم
حاتم: فينك يا عم بقالنا ساعة بندور عليك ايه اللي جابك هنا زفتة
موده: زفتة ف عينك
عز: قبل اي خناق هي مراتي و هي جات تشوفني مختفي فين لقيتني تعبان ف قعدت جنبي
حاتم: مالك يا باشا
عز: دايخ شوية
حاتم: طيب اجيبلك حاجة
عز: لا تسلم شربت عصير كفاية
حاتم: اكلت
عز: لما انزل هاكل
حاتم: تمام الهانم قاعدة ليه
موده: قاعد جنب زوجي زوجي تعبان اسيبه عيب ف حقي والله توافق انت اسيب قرة عيني
حاتم: لا طبعا
موده: شوفت
حاتم: يلا من هنا
موده: اكيد لا مش هسيبه تعبان و انزل
حاتم: اطلعي انا هقعد معه و بعد كده ننزل
موده: لا ابدا روح انت اقعد تحت انا هقعد مع جوزي
عز: اطلعوا أنتوا الاتنين مش عايز حد معايا
حاتم: اقسم بالله خالي لو طالع دلوقتي لو شافك هنا هيولع فيكي
عز: موده افتحي الدولاب و هات عقد الجواز الشرعي بينا عشان غالبا العيلة دي مش مقتنعة اننا متجوزين
حاتم: يا بني والله عارفين إنكم متجوزين بس في حدود برضو ده كتب كتاب بعد الفرح تقعد معك براحتك
عز: تمام خدها و امشي بقي
موده: اي خدها و امشي دي انا غلطانة اني قاعدة معكي و يدخل صابر
صابر: اي يا حاتم ده كله موده
موده: ازيك يا حاج
صابر: و انا اقول عز مختفي فين اكيد مستفرد ببنتي
عز: انا قادر لحاجة
صابر: مالك يا بني
عز: دوخة بس و الكائن بنتك جات تدور عليا ف لقيتني تعبان ف قعدت معايا
صابر: جدعة يا بت يا موده
موده: تربيتك يا حاج
حاتم: هتقدر تنزل ولا اي
عز: لا لا هنزل و يقوم
موده: هتقدر
عز: اه بقيت احسن و يوم يعدل هدوم
صابر: يا ختي بنوتي قمر
موده: شوفت يا بابا
صابر: امورتي الحلوة بقت طعمة بقت طعمة و لها سحر جديد
عز: طيب يا عمو
صابر: نعم
عز خد امورتك الحلوة و ابن أختك و اخرجوا برة
صابر: تعال يا حاتم سيبه مع مراته
حاتم: نعم اسيبها معه ازاي
صابر: يا بني مراته يلا خمس دقائق و تكونوا تحت
حاتم: تمام و يخرجوا
موده: بقت طعمة بقت طعمة
عز: في اي يا بنتي هدخل اغسل وشي اطلع تكوني عملتي حجابك و نزلته علي وشك عشان المكياج و يدخل من غير ما ترد عليه
موده: ماشي يا عز لما تطلع و تقف تعدل حجابها
موده: قمر يا بت يا موده
عز: عسل يا بت يا موده
موده: انا مش بكلمك
عز: ليه ان شاء الله
موده: عشان دخلت قبل ما تسمع ردي
عز: عايز اركز ف قولت اغسل وشي عشان اقدر اكمل اليوم
موده: يعني انت كويس
عز: اه الحمدلله
موده: الحمدلله
عز: نزلي الحجاب علي وشك
موده: حاضر كده حلو
عز: لا اعملي طبقة تانية عشان المكياج
موده: تمام اي حلوة
عز: تمام يلا شايفة ولا
موده: بضحك اه شايفة يلا بينا
***
عند بيري بتصور هي و غيث
&امسك بوكة الورد و انت اقف كده يا عريس
غيث: تمام
رحاب: بهمس ل زهراء بيري هتموت غيث
زهراء: بضحك ده هتفرج عليه البيت كله بليل
رحاب: لا بس عروستنا مكسوفة
زهراء: بضحك عروستنا متوترة مش مكسوفة
رحاب: صح برضو بيري بيري اضحكي يا حبيبتي
بيري: حاضر
يارا: بضحك حد يلحق البت
سهام: ما تقعدوا ساكتين بقي
زهراء: حاضر
سهام فين الزفتة و الزفت
رحاب: مين دول
سهام: ابني و مرات ابني
يارا: اه صح راحت فين الزفتة مرات ابنها
موده: زفتة في عينك يارا يا سوسو مش انت
سهام: و انتي تقدري تقولي كده فينك ده كله
موده: كنت مع عز
سهام: و فين عز
موده: نازل من الناحية التانية عشان قولتله اكيد بيري بتصور دلوقتي و هي بشعرها
سهام: تمام يا بنتي
موده :هي واقفة كده ليه
سهام: بت اقفي ساكتة
موده: حاضر بيري اضحكي
&امسك ايديها و اقرب منها
غيث: بابتسامة تمام
بيري: لا كده كتير ابعد يا واد
غيث: بت تعالي هنا اقفي مكانك
بيري: لا كفاية كده
اسماء: في اي يا بنت المجنونة انتي
بيري: خليه يبعد
سهام: جوزك يا حبيبتي
بيري: بلا جوزي بلا بتاع ابعد يا غيث و مشيت
غيث: تعالي يا بت هنا و راح وراها و البنات و اقفين بيضحكوا و غيث ماسك فستان بيري و بيحاول يوقفها
نبيل: في اي هنا
كاظم: انت ماسك البت كده ليه
غيث: مش عايزة تتصور معايا
نبيل: ليه يا بنتي
بيري: هو اللي قليل الاداب و عايز يمسك ايدي تاني
غيث: انا قليل الاداب عشان عايز امسك ايدك
بيري: اه
موده: سيبه يمسكها يا بيري و الكل يضحك
بيري: بكسوف بطلي تريقة
نبيل: طيب تعالي نتصور احنا كلنا مع بعض
بيري: تمام يلا
كاظم: يلا يا جماعة يلا نتصور
نبيل: و انت يا زفت اقف بعيد عن البت
غيث: حاضر
بيري: فين جدو
كاظم: جاي ورانا يا حبيبتي يلا نتصور احنا و هو هيجي
الكل تمام
****
ف الجنينة الخلفية
جاد: و صحابه قاعدين و البنات معهم
تيا: ما كفاية سجائر بقي
جاد: بت انا بقالي يومين مش عارف اشرب اي حاجة بسبب الدوشة اللي عندنا ف سيبني براحتي
رويدا: شباب البيت مليان ناس
يوسف: أنتوا قاعدين معنا ليه ما تطلعوا فوق يلا
فيروز: ما هم بيتصوروا ف قولنا ننزل هنا احسن و كمان الباقي بيجهزوا
يوسف: اه حفلة البنات هتبدا
تيا: اه و هم بيعملوا شعرهم
مروان: شعرهم ازاي
تيا: حفلة بنات يا زكي
مروان: اه صح انا افتكرت حفلة بنات هيرقصوا فيها بس
رويدا: يرقصوا بس اي ده في مكياج و شعر و حركات غريبة فوق
جاد: المدام عاملة اي
تيا: لبسة فستان اسود شيك أوي و مكياج و شعر كلها قمر الصراحة
جاد: انا عايز اشوفها
تيا: اتلم اقعد
يوسف: هو ينفع نطلع هنقعد ساكتين والله
رويدا: لو شايف نفسك بنت اطلع
يوسف: اي يا بت الرخمة دي
رويدا: شوف انت بتقول اي تطلع فين
يوسف: طيب غرام عاملة اي
فيروز: بنفس الفستان بس قلعت الحجاب و بتحط مكياج فوق
يوسف: لا لا يلا بينا يا جاد
عز: رايح فين يخربيتكم سجائر
جاد: بخوف عز بالله اهد
عز: لا اهد اي و يخلع الحزم
يوسف: بلاش العنف و اهد ف ضيوف ف البيت و امي فوق هتعمل مني شاروما
عز: خايفين أوي هاتوا العلبة دي عيال زيكم يشربوا يخربيتكم ده ما حد فينا عملها
مروان: احم احنا معنا كام واحدة بس
عز: العلبة و مش عايز دوشة عشان ف ضيوف برة و أنتوا يا هوانم يلا علي فوق، البنات يجروا
عز: العلبة
جاد: خد
عز :معكوا تاني
مروان: لا و الله دي كنت جايبها و انا جاي
عز :أنتوا كده رجالة بقي لو فاكرين الرجولة ب شرب السجائر و كلام البنات و السهر و الخروجات لا دي حاجة تاني قلة أداب فين اخلاقكم مالكم اي التغير ده من ساعة ما دخلتوا ثانوي و في تغير كبير فيكم شخصية مش قولت يمكن سن المراهقة و تغير عادي بس ف حاجات كتير غلط الفترة دي و لينا كلام كتير بعدين و اقسم بالله لو شوفت واحد فيكم بيشرب تاني مش هيحصل طيب و يمشي
مروان: اوف قولتكم بلاش هنا
جاد: خلاص يا عم محصلش حاجة
يوسف: الحمدلله يلا نطلع مش عايزين فضائح
جاد: يلا
****
ف السطح بدأت الحفلة و الكل بيرقص بسعادة و فرح
بيري: اه تعبت
رحاب: كفاية اقعدي شوية
بيري: لا أقعد اي
سهام: اقعدي عشان غيث جاي يلبسك الشبكة
بيري: تمام
سهام: اتغطوا يا ستي العريس جاي
بيري: غطوني بسرعة
موده :بضحك انتي العروسة يا هبلة و يجي غيث
غيث: السلام عليكم
سهام: وعليكم السلام تعال يا بني اتفضل
غيث: يروح يقعد جنب بيري و يبص ف الأرض
بيري: اي يا واد الاخلاق دي
غيث: مش هرد عليكي دلوقتي
يمني: مش تلبس عروستك الشبكة
غيث تمام و يبدأ يلبسها الشبكة و البنات يصوروا و بعد كده غيث يبص تاني ف الأرض
بيري: لا لا غيث محترم
غيث: طيب تعالي عايزك برة
بيري: ليه أن شاء الله
غيث: تعالي عشان انا مش عارف ارفع عيني
بيري:تمام يلا و يقوموا يمسك ايديها
اسماء: رايحين فين
غيث: ثواني يا طنط هنجي تاني
سهام: سيبهم يا اسماء براحتهم
اسماء: تمام
موده: يلا نكمل رقص يلا
زهراء: يلا
***
بيري: رايحين فين يا بني
غيث: هنقف هنا شوية مش عارف اتحرك و انا جوا تعالي نرقص
بيري: و الله نرقص اي
غيث: يمسك ايديها سلو
بيري: بجد
غيث: ايوه يلا
بيري: بضحك و الله مجنون
غيث: مجنون مجنون مش اتجوزت واحدة زيك لازم اكون مجنون
بيري: بابتسامة و انا عجبني الجنان ده
غيث: عجبك الجنان طيب جنان بجنان تجي نخرج
بيري: نروح فين
غيث: اي مكان
بيري: بلاش انهاردة ممكن بكرة
غيث: خلاص تمام
بيري: كفاية رقص عايزة ادخل
غيث: لا
بيري:
بيري: رايحين فين يا بني
غيث: هنقف هنا شوية مش عارف اتحرك و انا جوا تعالي نرقص
بيري: و الله نرقص اي
غيث: يمسك ايديها سلو
بيري: بجد
غيث: ايوه يلا
بيري: بضحك و الله مجنون
غيث: مجنون مجنون مش اتجوزت واحدة زيك لازم اكون مجنون
بيري: بابتسامة و انا عجبني الجنان ده
غيث: عجبك الجنان طيب جنان بجنان تجي نخرج
بيري: نروح فين
غيث: اي مكان
بيري: بلاش انهاردة ممكن بكرة
غيث: خلاص تمام
بيري: كفاية رقص عايزة ادخل
غيث: لا
بيري: بطل برود عايزة ادخل
غيث: ارقصي و انتي ساكتة
بيري: اوف
غيث: عيب تقولي ل جوزك اوف
بيري: بس يا غيث بس يا حبيبي
غيث: حبك برص
بيري: داست علي رجله
غيث: اه يا مجنونة حد يعمل كده
بيري: عشان تشتمني كويس و كانت ماشية
غيث؛ اصبري و يمسكها
بيري: ابعد
غيث: يا ستي حقك عليا
بيري: تمام
غيث: هجيبلك شكولاتة بكرة
بيري: لا هاتلي بيتزا شكولاتة اي
غيث: بضحك حاضر يا ستي
****
ف الجنينة
سليم: الزفت ابنك فين ده كله
اسلام: الله ما تسيبه يا حاج مع مراته يعني
سليم: ماشي لما ينزل
صابر: عقبال حاتم و زهراء يا حاج
نبيل: اللهم امين
سليم: واحد واحد اي فجوة الجواز اللي بتحصل ف بيتنا
كاظم: ماشاء الله يا بابا العيال كبروا ولازم نفرح بيهم
سليم: ربنا يحفظهم
الكل: يارب
****
ف السطح
تيا: لا بس اي الجمال ده اللي يشوفك بالخمار مش يتوقع كده نهائي
يارا: يا بنتي دي ابسط شي عندي لا احنا بنلبس الزي الشرعي اللي ربنا قالنا عليه ف الخارج إنما لما بيكون زواج و كله بنات نفرفش شوية
ايات: حلو اوي الفرح الاسلامي بجد ف روح حلوة أنا اي فرح جاي عندكم جاي
يارا: تنوري يا حبيبتي فرح موده جاي و خطوبة حاتم اللهم بارك افراحنا كتير
غرام: ربنا يبارك بس دلوقتي احنا لازم نمشي
يارا: ليه ليه بدري
ايات: لا كفاية كده عشان اهلنا بس فين ميس بيري
يارا: مع غيث برة ثواني احط حاجة عليا و اجي معكم و تمشي
سهام: رايحين فين يا بنات
ايات: لا كفاية كده مبارك ليهم
سهام: الله يبارك فيكم عقبال النجاح يارب
غرام: اللهم امين
يارا: يلا يا بنات
سهام: يارا اخرجوا من الباب اللي ورايا
يارا: تمام يلا و يمشوا
سهام: اي يا بنات مبسوطين
فيروز: اه يا طنط طبعا
سهام: رايكم ف افراحنا الجديدة
رويدا: كويسة
سهام :كويسة بس بكرة تعرفوا قيمة الافراح دي
***
بيري: هنفضل واقفين كده
غيث: يا ستي ما انتي واقفة في أي يعني
بيري: عايزة ادخل للناس الضيوف
غيث: تسيبي جوزك و تروحي للضيوف
بيري: نقعد شوية
غيث: شوية هتقول تعبت من اليوم نقعد بكرة
بيري: عرفت من فين شطور
غيث: تعرفي يا بيري
بيري: خير
غيث: شكلنا هنعمر مع بعض
بيري: اشمعنا يعنى
غيث: عشان مستوي الهبل بتاعتك نفي مستوي العبط عندي في توافق
بيري: بضحك تصدق صح
يارا: احم احم
بيري: الله رايحين فين يا بنات
ايات: ماشين بقي مبارك لحضرتك
بيري: لسه بدري اقعدوا للآخر
غرام: معلش عشان اهلنا
بيري: طيب تمام نورتوا يا حبايبي
غرام: بنورك مبارك لحضراتكم
غيث: الله يبارك فيكم عقبال النجاح باذن الله
ايات: اللهم امين يلا يارا
يارا: تمام و ينزلوا البنات
غيث: يارا يارا
يارا: نعم
غيث: لو حد سالك فين غيث قولي مش عارفة
يارا: ليه أن شاء الله
غيث: ما انتي لو قولتي عارفة هيقولك طيب خليه ينزل ف أنا مش موجود تمام
يارا: بضحك مش بكدب أنا و تنزل
غيث: ماشي يا يارا ماشي
بيري: بضحك يا بني انزل بدل ما انت خايف كده
غيث: خايف اي انتي مراتي
بيري: طيب يلا من هنا بجد أنا داخلة و تمشي
غيث: ماشي يا بيري و ينزل
****
عند يارا خرجت البنات و سلمت عليهم و كانت طالعة تاني لقيت جاد نازل
جاد: بسم الله مين
يارا: ابعد يا مستفز
جاد: أنا عارف الصوت ده
يارا: أنا يارا يا جاد
جاد: يخربيتك عاملة ف نفسك كده ليه
يارا: عشان حاطة مكياج و عاملة شعري ف حاجة البتاعت دي علي وشي
جاد: انتي شايفة
يارا: اكيد طبعا
جاد: طيب كنتي فين كده
يارا: بوصل البنات و بعدين انت مالك اصلا ابعد كده
جاد: انت مالك وصلت ل انت مالك
يارا: اه
جاد: طيب ما تشيلي البتاع ده خلينا نشوف القمر
يارا :انت قليل الاداب
غيث: في أي هنا
جاد مفيش حاجة
غيث:طب يلا يا يارا اطلى
يارا طلعت
غيث: في أي بقي
جاد: برخم عليها
غيث: بتقولها ليه شايلي البتاع دي مش عيب كده احترام نفسك
جاد: بهزر معها هي اللي اخدت الموضوع جد
غيث: بعيد عنك محترمة
جاد: ظاهر كده و بعدين انت كنت فين
غيث: مع مراتي
جاد: جدو قابل عليك الدنيا يلا بينا
غيث: بضحك ربنا يستر
****
بعد مدة خلصت الحفلة و البنات كانوا قاعدين ف السطح
بيري: اه مش قادرة
رحاب: ولا أنا
يارا: اااه يا رجلك يا يارا
موده: اااه يا ضهرك يا موده
زهراء: يا دماغك يا زهراء
سهام: بس كان يوم جميل بجد
هيام: اه و الله تعب اي يا بت انتي وهي ده احنا واقفين من الصبح ف المطبخ و كذا حاجة و حلوين قدامكم اهو
موده: السن بقي يا عمتو مش صح يا بنات
البنات: ااه
حسناء: سن اي اي يا ختي انتي وهي ده انتوا كلكم تحت ٣٠ إنما احنا فوق ٤٠ و اللهم بارك اهو
سهام: سيبك منهم بنات متدلعة
زهراء: شكرا شكرا
اسماء طيب يلا انزلوا شيلوا المكياج ده و ناموا
بيري: صح عندك حق يلا يا بنات و يقوموا و ينزلوا كلهم
***
ف الجنينة
سليم: كان يوم حلو بجد
صابر: اه ماشاء الله
ماهر أنا اقوم انيم سند ف سريره
سليم: تمام براحه عليه فين نورسين
ماهر: مع البنات فوق
سليم: تمام يا بني و يمشي ماهر
جاد: يوم متعب عايز خمس ايام إجازة
نبيل: امشي يا جاد
جاد: بضحك مش حقيقية الطلاب عايزين راحة
غيث: اه يا بني و المدرسين برضو
سليم: انت قاعد معنا ليه لحد دلوقتي
غيث: اشوف العروسة و امشي
كاظم: اهي العروسة جات
عز: انتوا هتمشوا كده
صابر: البيت جنب البيت مفيش حاجة يعني
موده: اه بدل ما نقعد نمسح المكياج ساعة هنروح بيتنا احسن
غيث: و هو ينفع أقعد أنا و المدام ده شوية
سليم: عايزين ننام يلا من هنا
غيث: ماشي ماشي هيجي بكرة و أقعد اليوم كله
عز: عمو صابر
صابر: لا
عز: أنا قولت حاجة عشان تقول لا
صابر: عايز تقعد مع موده
عز: عليك نور ساعة و تكون عندك
صابر: رايك يا بنتي
موده: عادي يا بابا
سليم: سيبهم يا صابر شوية
صابر: خلاص تمام
عز: يلا بينا و يمسك موده و يمشوا
غيث والله ده ظلم اشمعنا هم
سليم: كده مزاجي كده
غيث: ماشي ياجدى حسبى الله
صابر: يلا بينا احنا يا جماعة مبارك يا ولاد ربنا يكملكم علي خير يارب
غيث: الله يبارك فيك يا عمو عقبال حاتم اه عقبال حاتم و يكون كتب الكتاب ف اقرب وقت
حاتم: يارب يارب
سليم: امشي يا يا واد انت و هو من هنا يلا
صابر: بضحك يلا بينا
****
عند موده و عز
موده: احنا طالعين فين
عز: تعالي بس
موده: ماشي و يطلعوا الجناح بتاعهم
موده: اي جيبني هنا ليه
عز: تعال ادخلي و يفتحوا و تدخل و كان جزء كبير خلص منه
موده: بسم الله ماشاء الله
عز: اي رايك
موده: حلو اوي اللهم بارك
عز؛ مبارك عليكي خلصنا حاجات كتير و قولت تشوفها
موده: حلوين اوي
عز: ما ترفعي الشال ده محدش هيطلع هنا
موده: تمام و تشيله
عز: اي الجمال ده
موده: شكرا
عز: تعرفي أنا نفسي في أي
موده: اي
عز: يطلع موبايله و يشغل اغنية علي فكرة الحب
موده: الله بدون موسيقي كمان
عز: عشان نفضل طول عمرنا مع ربنا
موده: ربنا يحفظك ليا
عز: و يحفظك يا وصية الرسول و يمسك أيدها و يرقصوا بسعادة و فرحة
موده: عز
عز: نعم
موده: بحبك
عز: احلفي
موده: بحبك اوي كمان
عز: حضنها أنا مش مصدق نفسي قولتي اي
موده: بابتسامة ب ح ب ك
عز شيلها و يلف بيها و انا بعشقك يا وصية الرسول و يكملوا يرقص
و
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معلمة من الصعيد)