روايات

رواية معلمة من الصعيد الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الجزء الثاني عشر

رواية معلمة من الصعيد البارت الثاني عشر

رواية معلمة من الصعيد الحلقة الثانية عشر

موده: موده صابر معلمة علم النفس و فلسفة الجديدة بتاعتكم

الكل بصدمة: اي

موده: ياريت كل واحد مكانه يلا

جاد: انتي متاكدة يا موده

موده: ميس موده و اقعد مكانك يلا

مروان: يمكن غلطانة ف الفصل ما مستحيل

موده: مكانكم

يوسف: شوفي بس

موده بصوت عالي: كل واحد مكانه يلا مش هقول الكلام خمس مرات يلا

يوسف :يوم عسل أن شاء الله

موده: أنا عارفة كل واحد فيكم نبدأ مبدأ بقي نظامي اهم حاجة الالتزام والهدوء و الواجب و المذاكرة

جاد: علي اخر الزمان هنذاكر

موده: و غصب عنكم كمان يلا عشان نبدأ اول درس بنات اظن اني لوحدكم ف الفصل يعني ياريت البنات لوحدهم و الشباب لوحدهم

تيا: ليه ان شاء الله

موده: نخلص من غير كلام كتير

مروان: احنا صحاب بنقعد كلنا جنب بعض عادي

موده: ده كان زمان يلا البنات لوحدهم و الشباب لوحدهم يلا

يوسف: اوف و يقوموا كلهم البنات يقعدوا جنب بعض و الشباب بردو

موده: لو قولت اوف دي تاني مش هيحصل كويس

يوسف: هتعملي اي يعني

موده: بلاش تعرف يلا نبدأ بسم الله

*****

عز: انا رايح اشوف موده

غيث: انت أهبل سيبها

عز: العيال دي صعبة لا انا هروح اشوفها و يمشي

غيث: اصبر يا بني و يروح وراه و يروحوا عند فصل جاد و يخبط عز و يدخل

عز: السلام عليكم

موده: وعليكم السلام خير يا استاذ عز

عز: اي الاخبار بنمر علي الفصول بس

موده: الحمدلله كله تمام

عز يبص عليهم اللي كانوا قاعدين متضايقين

عز: مالكم يا شباب

يوسف: مفيش

عز: تمام

مروان: الحصة خلصت

موده: حتي لو خلصت انا عندكم كل يوم مين عليكم

يوسف: مش عارفين

موده: تمام اقسم بالله لو عرفت اني واحد فيكم أقام من مكانه هيكون يومه اسود اشوفكم بكرة و تخرج هي و عز و غيث

عز: انتي عملتي فيهم اي

موده: مش عملت حاجة بس العيال متدلعة أوي اي اللبس بتاع البنات ده كل حاجة غلط ف المدرسة دي عايزة نظام

عز: موده فوقي دول مش زي بتاعوا الصعيد دول عيال عايزين تربية تاني من الاول

موده: و التربية دي عليا من بداية العام الدراسي انا هعلمهم الاداب يلا بعد إذنكم و تمشي

غيث: مراتك مش ناوية علي خير

عز: ربنا يستر يلا بينا

عند موده فضلت تمشي ف المدرسة و تبص علي حال البنات اللي واقفين بيعملوا تيك توك و اللي واقف جنبه صحبته بطريقة مش كويسة و اللي بيشرب سجائر

موده: هي دي مدرسة اي ده ده علي كده فيلم رمضان مبروك ابو العلمين حموده صح في مدارس كده عيال اهلها بتدفع فلوس علي الفاضي و راحت عند جدها و كانت بيري هناك

سليم: تعالي يا موده يا حبيبتي

موده: انا عايزة حضرتك ف حاجة

بيري: طيب بعد إذنكم

موده: لا اقعدي يا بيري جدو عجبك حال المدرسة دي حضرتك شايف البنات لبسه اي شايف الشباب واقفين ازاي طريقة كلامهم مش طلاب جاين يتعلموا

سليم: اعمل اي اهلهم عارفين اكيد انا مليش داخل ف تربيتهم

موده: لا لينا احنا اساسا التعليم احنا المدرسة

سليم: طيب هنعمل اي

موده: الزي يتغير من بكرة يكون فستان طويل شكله حلو و اللي مش عجبه يمشي و الشباب يلبسوا لبس كويس بطريقة محترمة ممنوع الموبايلات ممنوع المكياج هم مش جاين فرح

بيري: انا موافقة علي الكلام ده انا دخلت لحد دلوقتي فصلين الاتنين أسوأ من بعض

موده: إيوه مش فصل جاد بس اللي مش كويسين لا دي المدرسة كلها

سليم: حاضر هنزل علي الصفحة اقول كده

موده: تمام حلو أوي كده

سليم: بس خلي بالك هيجي ب الضرر علينا

موده: مش مشكلة طالما بنعمل الصح

سليم: خير بإذن الله انا رايح اشوف الطلاب و يخرج

بيري: عندك حصة دلوقتي

موده: لا و انتي

بيري: فصل جاد

موده: طيب ربنا معكي بقي فصل صعب أوي

بيري: متخافيش هقدر عليهم يلا أشوفك شوية و تخرج

موده: دي مدرسة دي و الباب يخبط و يدخل غيث

غيث: السلام عليكم

موده: وعليكم السلام

غيث: فين الحاج

موده: حاج دي ف بيتكم هنا اسمه مستر سليم

غيث: ما تتكلمي كويس

موده: هو انا قولت حاجة

غيث: انتي تقدري تقولي اساسا

موده: اقدر و كتير

غيث: بت اسكتي

موده: بت ف عينك ازاي تكلمني كده

عز: ف اي

غيث: تعال شوف مراتك يا سيدي

موده: تعرف الكائن ده يا عز

عز: ده غيث صاحبي و مدرس هنا في اي

غيث: يا سيدي انا داخل ادور علي جدك بيقول فين الحاج

عز: حاج احنا قاعدين علي قهوة

موده: شوفت حتي جوزي

غيث: ما أنتوا مجانين زي بعض

عز: خلاص يا جماعة يلا يا غيث روح شوف مستر سليم فين

غيث: تمام تشرفت و يخرج

موده: انا اكتر

عز: انتي قاعدة هنا ليه

موده: كنت قاعدة مع جدو و بيري و بعد كده هم قاموا و انا كنت هقوم بس غيث ده داخل

عز: تمام بطلي خناق بقي انا من الصبح شايفك ماشية خناق مع كل المدرسة

موده: هي دي مدرسة

عز: مالها المدرسة يا ختي

موده: انت شايف اي ده بجد

عز: طيب عايزة افهم

موده: طيب ممكن نتكلم شوية عشان عندي حصة

عز: تمام اتفضلي

*****

ف فصل جاد

رويدا: انا عايزة اشوفه أوي

تيا: اهمدي بقي

رويدا: بس يا بنتي

فيروز: علي فكرة هو كان واقف قدام غرفة المدرسين

رويدا: بجد طيب اروح

فيروز: براحتك

رويدا: انا هروح

تيا: رويدا مينفعش كده

رويدا: انا رايحة عادي يعني و تجري

يوسف: رايحة فين دي

تيا: رايحة تجبب حاجة و جاية علي طول

جاد: جدعان انا مش قادر اخرج بعد المدرسة ما تجوا بليل عندي

يوسف: تمام موافق

مروان: اشطا

جاد: و انتم

تيا: معكم

فيروز: و انا كمان

جاد: اشطا

****

موده: بيري بيري

بيري: نعم

موده: خلصتي

بيري: اه يلهوي فصل صعب أوي

موده: كلهم كده يا بنتي

بيري: لا انا عايزة ارجع كندا تاني اي الهم ده

موده: انتي لسه شوفتي حاجة سنة قمر ان شاء الله بس سوال ف كندا اكيد لبسهم كده قصير و ضيق دي بلد أجنبية

بيري: لا طبعا محدش يقدر يجي المدرسة ب لبس ضيق او قصير عندهم قوانين اكيد بيكون فيها مشاكل بس انا اللي مزعلني اننا بلد مسلمة لما يكون حل البنات المسلمات بقي كده برة هيكون ازاي

موده: عندك حق بقينا تقليد في الاجانب وبس تقليد الاشياء الوحشة ربنا يهديهم

بيري: يارب هتعملي اي دلوقتي

موده: مش عارفة تعالي نلف ف المدرسة شوية

بيري: يلا

***

عند رويدا راحت عند تامر

رويدا: مستر تامر

تامر: اهلا رويدا عاملة اي

رويدا: بخير حضرتك عامل اي

تامر: بخير

رويدا: انا زعلت أوي اني حضرتك مش هتكون معنا السنة دي

تامر: اه للاسف معلش ربنا يوفقكم

رويدا: يارب

تامر: انا موجود لو عايزة اي حاجة كلمني تمام

رويدا: حاضر

تامر يمسك ايديها: لون شعرك حلو كده

رويدا بكسوف: بجد

تامر: اه جدا يلا روحي علي فصلك لو عايزة حاجة انا هنا ف غرفة المدرسين

رويدا بكسوف: حاضر و تمشي

تامر: اوف جامدة

موده: بيري شوفتي اللي انا شوفته

بيري: اه اي ده ازاي يمسك ايديها كده

موده: غالبا مش الطلاب بس اللي عايزين تربية ده المدرسين كمان

****

بعد فتره يخلص الدوام المدرسي

ف العربية عز معه موده و بيري

عز: انا نفسي اعرف أنتوا انهاردة رايحين جاين ف المدرسة ليه

بيري: احنا

عز: لا خالتي

موده: اسكت اسكت هي دي مدرسة

عز: اه صح قولي بقي مالها المدرسة

موده: لبس البنات مش حلو يا عز ولا طريقة كلامهم و ازاي اساسا الموبايل يدخل معهم الفصل ف حاجات كتير غلطة

عز: عندك حق و قولت ل جدو كذا مرة علي الهدوم بس قالي اهلهم عارفين احنا مالنا

بيري: لا لينا

عز: طيب أنتوا عايزين اي

موده: عايزين المدرسة تمشي صح و نغير النظام ده

عز: صعب تغير نظام مدرسة بقاله اكتر من عشرين سنة زي ما هو

موده: لا هنقدر طالما احنا صح و ازاي اساسا مفيش اخصائية نفسية ف المدرسة طيب هم يتكلموا مع مين

عز: اخصائية محدش فكر ف حاجة زي كده اساسا لمي بيكون ف حاجة يقدر يروح ل اي حد فينا

موده: لا طبعا لازم يكون ف اخصائية و ف اقرب وقت الولاد محتاجين حد يتكلموا معه يفهم هم مالهم

بيري: موده انتي مش درستي علم نفس

موده: اه

بيري: يبقي انتي الاخصائية انتي فاهمة و انتي اكتر واحدة هتنفعي صدقني

عز: صح انا موافق

موده: بس دي مسؤولة كبيرة اني اسمع المشاكل و ادور علي حلول

بيري: صدقني هتقدري و انا معكي

عز: و انا كمان معكي هتقدري يا حبيبتي

موده: تمام خلاص موافقة

بيري: إيوه كده هنلعب لعب

موده: إيوه

عز: ناوية علي اي انتي وهي

موده و بيري بضحك: كل خير

*****

ف منزل هيام

موده: وبس كده يومي

هيام: يعني جدك وافق انه يغير من النظام

موده: اه يا عمتو

صابر: غريبة

موده: يا بابا حال المدرسة صعب أوي

صابر: ربنا يهديهم

موده: فين حاتم

هيام: حاتم عنده شغل كتير الفترة دي ف هيجي بليل متاخر

موده: اه ربنا معه

صابر: عز هيبدا الجناح بتاعتكم اما

موده: اسبوعين كده ما لسه بدري علي الفرح شهرين

صابر: ربنا يكملك علي خير

هيام: يارب

صابر: انا هسافر البلد الاسبوع الجاي

موده: نعم ليه

صابر: يا بنتي شغل هناك و لسه فرحك بعد شهرين هقعد ده كله من غير شغل

موده: لا يا بابا خليك معايا

صابر: يا بنتي انتي كبيرة و انتي هنا مع عمتك و حاتم و اهل مامتك و جوزك

موده: بس انا عايزك انتي تكون جنبي

صابر: هيجي كل فترة و ساعو فرحك هيجي قبلها ب اسبوعين

موده بحزن: تمام يا بابا براحتك و تقوم تدخل اوضتها

هيام: ما تخليك يا صابر

صابر: هقعد ليه يعني

هيام: ما انت اقعد معنا لو علي الشغل شوف اي حاجة هنا بس افضل جنب بنتك

صابر: بنتي هتتجوز و هتروح بيت جوزها

هيام: هي محتاجك جنبها دلوقتي انت كل حياتها يا صابر خليك معنا مش لازم شغل يعني اقعد معايا

صابر: هصرف من فين الفلوس اللي معايا خلصت خلاص و انتي استحملتي كتير

هيام: اخص عليك يا اخوي انا طلبت منك حاجة ما انا لما اجي البلد بقعد بالشهور و انت اللي بتصرف و من امت احنا بينا الفلوس احنا أخوات يا صابر اشيلك فوق راسي يا اخوي و انت مش غريب

صابر: هحاول اشوف شغل لو قدرت هيقعد هنا لو لا هسافر

هيام: بإذن الله خير , موده جات

موده: بابا انا رايحة عند جدو

صابر: ليه

موده: عادي رايحة اقعد شوية مع بيري و زهراء

صابر: تمام بس بلاش تأخير

موده: حاضر و تمشي

هيام: اقوم صالحها بقي

صابر: لازم تعرف اني ف يوم لازم أسيبها و امشي و الله وأعلم اليوم ده امت

هيام: بعد الشر عليك ربنا يحفظك لينا

صابر: و يحفظكم ليا

****

ف فيلا سليم كانوا الشباب كلهم قاعدين ف جنينة

رويدا: مبدأ كده هو المفروض نذاكر السنة دي صح

مروان: المفروض

فيروز: انا مش بفهم حاجة من المدرسة و الحصة بتكون صغيرة

تيا: طيب هنعمل اي

يوسف: احنا كلنا المدرسين أهلك يا جاد ف نعمل اي بقي ناخد دروس ف البيت معهم

جاد: هقولهم حاضر

مروان: بس موده دي كمان هناخد عندها

تيا: اه لازم نستحمل السنة دي

مروان: اوف سنة و تخلص رخمة أوي

جاد: ما تحترم نفسك برضو هي بنت عمتي

مروان: ما هي اللي رخمة و فاكرة نفسها هتقدر علينا

يوسف: حد يقدر علي العصابة يا بني

مروان: هي القاعدة دي من غير اي حاجة اغاني سجائر

جاد: بس اهلي كلهم جوا

مروان: لا انا المرة الجاية عندي كده كده اهلي مش موجودين ف هنقعد براحتنا

جاد: خلاص تمام

***

عند اوضة زهراء معها بيري و موده

زهراء: مالك يا موده من ساعة ما جاتي و انتي قاعدة ساكتة

موده: تعبانة شوية كان يوم صعب

زهراء: ربنا يكون ف عونكم

موده: يارب انا هروح اوضتي هيجيب حاجة و اجي

زهراء: تمام ووتخرج موده

زهراء: هي مالها

بيري: كانت كويسة مش عارفة

زهراء: يمكن زعلانة مع عز

بيري: لا كانوا بيضحكوا و احنا راجعين عادي

زهراء: طيب ف اي

بيري: الله وأعلم اصبري لحد ما تجي و نعرف

زهراء: تمام و الباب يخبط

زهراء: مين

:انا عز ،بيري عدلت حجابها

زهراء: تعال يا عز

عز: اي عاملين اي

:الحمدلله

عز: فين موده

زهراء: ف اوضتها

عز: ليه مالها

بيري: شكلها تعبانة

عز: طيب انا هروح اشوفها

زهراء: تمام و يخرج عز

****

عند موده كنت قاعدةعلي السرير و عيونها بتدمع

موده: انا مش عايزه يمشي انا مش هقدر من غيره يارب هو كل حياتي و الباب يخبط

موده: مين

عز: انا يا حبيبتي

موده: ادخل و يدخل

عز: مالك

موده: مفيش تعبانة شوية

عز: انتي بتعيطي ليه

موده: مفيش

عز: موده بتعيطي ليه اي حصل

موده بعصبية: قولتلك مفيش حاجة الله سيبني و اخرج لو سمحت

عز بهدوء و يمسك ايديها: طيب ممكن تهدي انا بس عايز اعرف مالك

موده: بابا

عز: ماله

موده: عايز يسافر و يسيبني

عز: ما هو لازم يرجع عشان شغله و حياته

موده: انا عمري ما اقعدت ف مكان من غيره انا مش هقدر بابا كل حياتي انا مش عايزه يمشي انا مش بيكون قوية غير و هو جنبي

عز: طيب هو عايز يسافر ليه

موده: عشان الشغل

عز: طيب يا ستي انا هحل الموضوع ده

موده: ازاي

عز: مش هو عايز يسافر عشان شغل انا هخليها يشتغل و هو هنا

موده بفرحة: بجد

عز: اه و بكرة هروح أكلمه يلا بقي امسحي دموعك بلاش عياط

موده: شكرا

عز: مفيش بينا شكر

موده حضنت عز، عز استغرب رد فعلها بس كان مبسوط

موده: احم انا اسفة بس

عز: موده انا جوزك مفيس اسفة دي انا كلي ملكك يلا قومي انا هكلم عمو و هقوله اننا هنخرج شوية

موده: هنروح فين

عز: اي مكان المهم نغير جو

موده: تمام اخرج هغسل وشي و اعدل الخمار

عز: تمام و يخرج

عز: هنخرج ساعة بس

صابر: انت يا بني انت لسه خارج معها

عز: ما هي مراتي يا عمي

صابر: عارف انها مراتك بس هي لسه ف بيتي فاهم ولا لا

عز: كده ظلم علي فكرة انا بقول لحضرتك ساعة واحدة

صابر: قولت لا تجيب موده و تجي علي هنا

عز: حاضر علي فكرة بعد كده هنخرج من وراك

صابر: والله اعملها لو تقدر

عز: يا عمي بقي بالله عليك

صابر: ساعة واحدة

عز: اقسم بالله ساعة

صابر: تمام دلوقتي سته سبعه موده تكون عندي

عز: حبيبي يا عمي

صابر بضحك: خلي بالك منها

عز: ف عيوني

صابر: يلا سلام بقي عشان اقوم أصلي

عز: تقبل الله سلام و يقفل و تنزل موده

موده: خلصت

عز: طيب يلا و يمشوا

****

عند زهراء كانت بتكلم هاجر

زهراء: هنروح بكرة الكلية بإذن الله

هاجر: اه بإذن الله

زهراء: هتجي عندي الاول

هاجر: مش عارفة

زهراء: تعالي عشان نروح بالعربية

هاجر: خلاص تمام

****

ف الفجر ف القسم عند حاتم و يدخل مصطفي

حاتم: اه وصلت لاي يا مصطفي

مصطفي: يا بني اصبر انا بقالي ساعتين ف الشوراع

حاتم: اتكلم

مصطفي: اني الكبير بتاعتهم اسمه البرنس محدش يعرف اسمه الحقيقي بيكون حاطط قناع علي وشه لمي يتقابلوا

حاتم: تفتكر اني ده الكبير بجد

مصطفي: لا اظن ده ايده اليمين

حاتم: بقول كده برضو مستحيل يكون الكبير و ينزل هو يقابل العيال دي

مصطفي: طيب دلوقتي هنعمل اي

حاتم: مش عارف انا دماغي مش قادرة مش عارف افكر

مصطفي: عندك حق بقالنا يومين شاغلين بدون اي فائدة

حاتم: خير بإذن الله هنقدر

مصطفي: بإذن الله اقوم كده نصلي الفجر و بعد كده نجي نكمل

حاتم: تمام يلا

***

ف فيلا سليم عند بيري كنت قاعدة ف الجنينة

بيري: أتيتك يا خالقي باكيا و دمع الأسي كل حين يزيد ف قد قلت ف الاي لا تقنطوا

ماهر: الله

بيري: ماهر

ماهر: بتعملي اي هنا لوحدك

بيري: عادي مش عايزة انام ف قولت اقعد هنا شوية

ماهر: تمام ممكن اقعد معكي

بيري: احم الوقت متاخر و مش هينفع نقعد لوحدنا

ماهر بابتسامة: تمام بعد إذنك و يمشي

بيري: و ان اتعفوا عني فذا يوم عيد ساترك ياربي ذنبا مضي الجو بقي برد أوي انا اقوم انام ماهر انت لسه واقف

ماهر: قولت اسمع الجمال ده

بيري: بعد إذنك

ماهر: اصبري ثواني نفسي اقولك حاجة

بيري: نعم

ماهر: احم انا عايز اتجوزك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معلمة من الصعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى