روايات

رواية معلمة من الصعيد الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الجزء الثامن والثلاثون

رواية معلمة من الصعيد البارت الثامن والثلاثون

رواية معلمة من الصعيد الحلقة الثامنة والثلاثون

غيث: بيري مش موجودة يا عز
عز: ازاي يعني
غيث: مش عارف انا سيبتلها الاوضة عشان تكون براحتها طولت جوا خوفت عليها في دخلت اشوفها مش موجودة و يسمع صوت ضحك عالي و يركز يكون الصوت جاي من تحت السرير
غيث: بيري انتي هنا
بيري بضحك: مش قادرة
غيث: أنا مش فاهم حاجة
بيري: بعمل فيك مقلب بس طلعت بتخاف عليا
عز: يا بني ما ترد في أي
غيث: لا اقفل انت و اقرا الفاتحة علي بنت عمك
عز: في أي يا بني
غيث: الهانم كانت تحت السرير بتعمل فيا مقلب
عز بضحك: اه يلهوي عليكم
غيث: اقفل اربي بنت عمك الاول
عز: براحة علي البت يا واد ده مقلب عادي ده انت لسه هنشوف ايام يلا الله يعينك عايز حاجة
غيث: لا تسلم يا صحبي سلام و يقفل
بيري: احم انت هتعمل اي
غيث: أنا قلبي كان هيقف افتكرت حصل حاجة
بيري: بعد الشر قولت اعمل فيك مقلب صغير كده
غيث حضنها: بلاش الهبل ده بخاف عليك
بيري: بحبك

 

 

غيث: و انا كمان مش نصلي و انتي جاهزة نازلة بالاسدال تحت السرير
بيري بضحك: اه عشان لما اطلع نصلي
غيث: طيب يلا يا ختي نصلي
بيري: تمام يا حبيبي
*****
عند عز و موده
موده: في أي مالها بيري
عز: مفيش بتلعب مع غيث و بتعمل في مقلب و كانت تحت السرير و هو افتكر انها مش موجودة
موده بضحك: جدعة و الله احسن
عز: احسن ده الواد كان هيموت عليها
موده: لا بعد الشر ربنا يحفظهم لبعض
عز: يارب و ربنا يهديكي عليا
موده: ليه انا مجنونة ما أنا كويسة اهو
عز: كويسة و زي الفل
موده: أيوة كده المهم عايزك في حاجة
عز: نعم
موده: العيال بيضحكوا علينا
عز: مش فاهم

 

 

موده: العيال اتغيروا بس عشان يثبتوا اني أهلهم هم السبب
عز: قصدك أنهم عارفين اننا متفقين مع أهلهم ينزلوا عشان احنا متأكدين اني أهلهم مكنيش سبب في مشاكلهم
موده: بظبط فاكر لما قولتلي هم اتغيروا لما دخلوا ثانوي طيب ازي و اهلهم علي طول بيسافروا اكيد كان التغير ده هيكون من زمان في فهما وقتها أنهم حاطين اهلهم الشمعة بتاعتهم أنهم هم السبب في الفساد بتاعهم و ساعتها كلمت اهلهم خليتهم ينزلوا عشان يتم الاتفاق بس مكنتيش متخيلة انهم هيعملوا كده
عز: بس هم اتغيروا بجد يا موده
موده: هم اتغيروا و اتغيروا جدا بس عشان يثبتوا اني أهلهم السبب مش اتغيروا عشان ربنا و نفسهم
عز: اه فهمتك العيال عايزين نظام جديد من الاول احنا مش المفروض نسافر كلنا البلد في نص السنة
موده: لا مش هياخدوا نص السنة هياخدوها اخر ايام رمضان و نسافر البلد عشان ليهم نظام تاني معنا
عز: فاهمني براحة كده هتعملي اي عشان رمضان خلاص علي ابواب
موده: تمام هقولك
*****
يوم جديد في المدرسة في فصل جاد
جاد :الصلاة يا شباب يلا بينا
يوسف: يلا
موده: السلام عليكم اي ده رايحين فين
مروان: نصلي الضهر
موده: لسه فاضل ربع ساعة اقعدوا عايزكم
يوسف: خير و بعدين في عروسة بتنزلي شغل و هي لسه متجوزة لا عيب و الله
موده: ملكش دعوة و اتلم المهم دلوقتي مفيش احفزة نص سنة الإجازة هتكون اخر اسبوعين في رمضان
وائل طيب ليه

 

 

موده: ده احسن لكم عشان نخلص المنهج و بعد كده تقعدوا إجازة
يوسف: تمام اللي شايفه صح اعمله
موده: تمام يا استاذ يوسف تقدروا تتفضلوا بس البنات تفضل
مروان: عايزهم في أي
موده: انت مالك يلا من هنا
جاد: الله مش نعرف و بعدين فين موسي يا جدعان
موده: اي ده صح فين موسي
يارا: تعبان يا موده بقاله يومين انتش مش لحظتي أنه مكنيش موجود امبارح
موده: ده بجد
جاد: انتي بجد متعرفيش
موده: اعرف اي يا جدعان ماله موسي
مروان: يلا بينا احنا يا شباب و يمشوا كلهم
موده: ماله موسي يا يارا ردي عليا
يارا: كويس يا حبيبتي سيبك من العيال دي عنده برد
موده: خضوني بالله الف سلامة عليه هروح معكي اشوفه و امشي علي طول
يارا: تمام يا حبيبتي كنتي عايزني في أي
موده: واحدة واحدة فيكم تجي ليا المكتب يلا
ايات: احنا عملنا حاجة
موده: لا بص عايزة كل واحدة لوحدها
غرام: تمام

 

 

موده: تيا هتكون اول واحدة يلا وتخرج
تيا: تمام
رويدا: هو في أي
فيروز: مش عارفة
يارا: بس شكل موده متضايقة
غرام: شكلها كده
ايات: ربنا يسترها بقي
****
في مكتب موده
موده: أنا عرفت انك بتعملي فديوهات علي التيك توك
تيا: اه عندي متابعين كتير حتي بصي
موده: انتي فرحانة بكده
تيا: اكيد مش بتشوفني و انا في الشارع و الناس بتتصور معايا و نظرات الإعجاب و الناس اللي نفسها تكون زي و لا كمان بعد ما قررت البس الخمار و قولت كده في فيديو لقيت بنات كتير ناوية تعملي كده تحسي بسعادة
موده: اه طبعا و نظرات الشباب لكي و الرقص و الاغاني حبيبتي انتي اساسا لا يجوز لكي الظهور علي الشاشات تقومي انتي ترقصي كده
تيا: ما كل البنات بتعمل كده يا موده عادي بنات مختمرة و بتطلع تعمل كده و تصور نفسها داعيات اسلاميات بيعملوا كده
موده: و ده مش معني أنه صح لا دول غلط ملنيش دعوة بيهم ناخد المفيد فقط و نسيب الباقي أو نحاول نصلحه تيا يا حبيبتي بلاس الطريق دي الطريق ده بيكون غلط أنا بيشوفك بتعملي اعلانات و طبعا المنتجات دي مش كويسة نهائي
تيا: اشي عارفك ده كويسين جدا و الناس كلها بتقول كده

 

 

موده: والله الحاجات ظاهر أنها مش كويسة
تيا: معرفيش بقي مش مهم مش المهم الاعلان بيعجب الناس
موده: انتي هتاخدي كل ذنب حد جاب المنتج بسببك مطلعش مفيد صدقني
تيا: مش هقدر امسح كل حاجة دلوقتي
موده: ليه
تيا: أنا متفقة مع ناس علي شغل و مليون حاجة مش هقدر
موده: من ترك شيئا لله
تيا: عارفة عارفة بس مش هقدر دول ليهم فلوس كتير
موده: و انتي ازاي تاخدي منهم فلوس
تيا: ما أنا قولت هعملهم اعلانات و كنت محتاجة فلوس اخدتهم في عادي ممكن اروح عشان اصلي و تجري
موده: الموضوع شكله كبير اوي يا مسهل الحال
*****
بعد المدرسة في منزل صابر
موده: الف سلامة يا باشا كده تخضني عليك
موسي: أنا كويس يا حبيتي ده برد
موده: الحمدلله يا حبيبي
حاتم: اهلا عروستنا عندنا
موده: عروسة اي بس عامل اي يا عريس
حاتم: احلي عروسة كمان أنا كويسة الحمدلله
موده: الحمدلله هانت و نفرح بيك
حاتم: اه الحمدلله

 

 

موده: ربنا يفرحنا بيك كا حد يكلم رحاب عشان تجي اشوفها
هيام: مش هتروحي تشوفي جدك
موده: لا مش هدخل الفيلا دي تاني
حاتم: خلاص سيبها براحتها يا ماما و يلا حضروا الغداء لحد ما اكلم رحاب عشان تجي
هيام: تمام يا حبيبي
*****
في فيلا سليم
سليم: المفروض تعمل العملية
نبيل: بعد كتب كتاب زهراء و ده اخر كلام
سليم: تمام يا بني ربنا يطمن عليك كاظم
كاظم: نعم يا بابا
سليم: كلمت بيري اطمنت عليها
كاظم: مش بيردوا يا بابا
سليم: نعم ليه
نبيل: سيبهم براحتهم يمكن زي عز قافلين الموبايلات ربنا يسعدهم
كاظم: يارب
اسماء: بنتك مش بترد عليا
نبيل: يا جماعة خليهم براحتهم
اسماء: أنا قلبي مش مرتاح مش عارفة ليه
سليم: ربنا يسترها عشان انا كمان
نبيل: استغفروا الله يا جماعة خير باذن الله ربنا يسعدهم
:يارب
*****

 

 

في منزل عز و موده
موده: أنا تعبت من العيال دي مش فاهمة مالهم كل ما اكون عايزة اتكلم معهم يهربوا حتي تيا قعدت تقول كلام مش مفهوم مينفعش تمسح اي حاجة دلوقتي مش عشان عشان فلوس الاعلانات
عز: اه افهمك تيا بتاخد فلوس علي الاعلانات في اخدت فلوس قبل ما تعمل حاجة في هي دلوقتي لازم تعملي الاعلانات أو ترجع الفلوس و ده صعب طبعا
موده: طيب ما تاخد من أهلها
عز: تيا عندها عزة نفس مش هتوافق تاخد من حد حاجة
موده: طيب هنعمل اي كده في خطر عليها لاني أصحاب الاعلانات دول طلعوا مش كويسين زي ما انت قولت
عز: اه مش كويسين وراهم حاجات كتير اوي
موده: طيب نفكر براحة كده نعمل و باذن الله خير
عز: تمام يا حبيبي كلمتي بيري
موده: مش بترد دي كمان
عز: خلاص سيبها مع جوزها
موده: تمام بكرة اكلمها
عز: تمام يا حبيبتي
*****

 

 

فيلا سليم جناح ماهر و رحاب في وقت الفجر
ماهر: قومي يا رحاب يلا
رحاب: مش قادرة يا ماهر بحد
لين: يا ماما بقي عايزين نصلي
رحاب بعيط: تعبانة اوي مش قادرة
سند: طيب انا هسندك و تتوضي و تصلي عشان مش ينفع متصليش حتي صلي و انتي قاعدة عادي مش صح يا بابا
ماهر :صح يا قلب بابا خد اخواتك و اطلعوا برة و انا هجيب ماما و اجي
سند: ماشي يلا يا بنات
نورسين: يلا و يخرجوا
ماهر: اللهم بارك عليهم اي يا حبيبي مالك
رحاب بعيط: تعبانة اوي يا ماهر مش قادرة
ماهر حضنها: طيب اهدي بس حاسة بوجع
رحاب: اه جدا
ماهر: طيب تاخد المسكن اللي الدكتور قالت عليه و بكرة نروح ليها تاني
رحاب: حاضر بس سيبني انام
ماهر: لا يا رحاب هتصلي و انا هسندك و هوضكي براحة و متخافيش
رحاب: تمام يا حبيبي و يسندها و يدخلوا يتوضوا
ماهر: بس كده يلا بينا نصلي و يخرجوا
سند: ماما اجبلك كرسي

 

 

 

رحاب: لا يا حبيبي هصلي علي كده
ماهر: لو مش قادرة اجبلك كرسي
رحاب: لا كويسة يا حبيبي
ماهر:تمام يلا بينا نصلي و يبدوا صلاة و يخلصوا
نورسين: عقبال ما نصلي كلنا في الفردوس الاعلى
ماهر: يا قلبي اللهم امين
لين: ماما بتقولها علي طول
نورسين: ايوه عشان كده انا قولتها عشان هي تعبانة
رحاب: حبايبي تسلموا
ماهر: يلا علي اوضكم و كله ينام
نورسين: تصحبوا علي خير
ماهر: و انتي من أهله يا قلب بابا و يمشوا
ماهر: اي يا حبيبي كويسة دلوقتي
رحاب: الحمدلله بس عايزة انام
ماهر: طيب تعالي نقوم هدخلك و اعملك حاجة سخنة و اجي
رحاب: بلاش تتعب نفسك
ماهر: اتعب نفسي بس يا رحاب بالله انا مش نصك التاني بردو و لازم اكون جنبك
رحاب: اه

 

 

ماهر: يبقي قاعد علي قلبك و بعدين ابن الناس الطيبين ده هو اللي تعبك اوي كده و للاسف هو ابني
رحاب: متعبني اوي اوي اوي
ماهر: معلش يا حبيبي بكرة هنروح لدكتور نطمن
رحاب: تمام يا حبيبي
****
في اوضة زهراء
زهراء: اللهم اجعلني زوجة صالحة يارب كملنا علي خير أنا و هو يارب أنا بقيت بحبه اوي بس طبعا مش هقوله دلوقتي هقوله اول ما يكون حلالي يارب أنا عارفة اني مش صالحة بس خليني صالحة عشانه يارب هو انسان ماشي صح خلينا صالحة عشانه يارب
*****
عند. عز و موده
عز: تقبل الله
موده: منا و منكم
عز: اي ده ماهر بيرن
موده: خير يارب و يدر عز
عز: السلام عليكم
ماهر: وعليكم السلام عز تعال بسرعة
عز: في أي

 

 

ماهر: في حد حاول يدخل الفيلا و كان معه سلاح
عز: سلاح عرفته مين
ماهر: لا بس تعال انت و موده انتوا في خطر يا عز تعالوا بسرعة
عز: تمام ماشي و يقفل قومي يا موده بسرعة
موده: في أي
عز: يلا هنمشي
موده: نمشي ليه
عز: مش عارف و مش فاهم بيقولوا في خطر علينا يلا عشان نروح عندهم و بالله يلا
موده: حاضر حاضر هروح البس و كانت ماشية و رجعت جري
موده بخوف: عز عز
عز: في أي
موده: في حد عند الباب و بيحاول يفتحوا
عز: نعم و يروح يتأكد
:شكلهم جوا ناخد عز و نمشي علي طول
:و موده
:قولنا لا مش هياخد ستات افهم بقي و يلا اكسر البابا
موده: يلهوي يلهوي
عز: اسكتي بس و يروح الاوضة بسرعة يجيب الم/س/دس بتاعه
عز: انزلي تحت السرير
موده: لا مش هسيبك

 

 

عز: بقولك انزلي
موده بدموع: لا يا عز دول عايزنك انت بالله لا
عز: انزلي متخافيش اوعدك مش هيحصل حاجة انزلي بالله عليكي
موده: يا عز
عز: يلا يا موده انزلي
موده: حاضر و تنزل و عز يقف عند باب الاوضة بعد ما سامع صوت كسر الباب
موده: بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شئ و يدخلوا اتنين الاوضة و عز يخبطهم بالمسدس
عز: اطلعي بسرعة و تطلع موده و يطلعوا جري من الشقة و يبص عز علي السلم و كان في رجالية واقفين اول السلم
عز بهمس: علي السطح و يطلعوا براحة و يواصلوا السطح
موده: في سلم هنا بيوصل بالعمارة اللي جنبنا
عز: طيب يلا بينا و يمسك ايديها و يعدوا و ينزلوا جري و يركبوا العربية بتاعت عز و يمشوا بسرعة
عز: الحمدلله الحمدلله و موده قعدت تعيط
عز: بس يا حبيبي احنا كويسين الحمدلله
موده: أنا أنا كنت خائفة عليك اوي
عز: أنا كويس الحمدلله اهدي بس
موده: دول حرامية ولا اي
عز: مش عارف حقيقي

 

 

موده: شكلهم تبع تجار المخدرات
عز: لما نروح الفيلا نعرف دول مين موده أنا آسف اسف اني هخليكي تروحي الفيلا تاني
موده: مفيش حاجة اهم حاجة أننا نكون كويسين
عز: الحمدلله
***
فيلا سليم الكل قاعد
اسماء: بيري مش بترد عليا
سهام: يمكن نائمة يا اسماء
اسماء: نائمة اي بس من الصبح برن عليها أنا خائفة اوي
هيام: اهدي يا اسماء خير و موبايل كاظم يرن
كاظم باستغراب: ده اسلام
اسماء: مش بقولكم بنتي فيها حاجة
حسناء: اهدي يا حبيبتي
كاظم: السلام عليكم
اسلام: وعليكم السلام معلش اني رنت في وقت زي ده بس أنا بقالي يومين برن علي غيث و مش بيرد عليا
كاظم: نفس الكلام
اسلام: كلمت الفندق قالوا إنهم مش خرجوا من يوم الفرح مش بيردوا علي اي حد بيخبط
كاظم بقلق: طيب اي أنا هروح الفندق
اسلام: أنا رايح في الطريق بسبب يمني قاعدة بتقول حاسة في حاجة
كاظم: اسماء بردو كده

 

 

اسلام: شكلهم عندهم حق
كاظم بقلق: ربنا يستر هلبس و اجي وراك
اسلام: تمام و يقفل
اسماء بخوف: في أي
كاظم: بيري و غيث مش خرجوا من يوم الفرح ولا بيردوا علي الفندق اساسا
اسماء: بقولكم بقولكم بنتي فيها حاجة
موده: مالها بيري
نبيل: انتوا كويسين جاين كده ليه
عز: كان في ناس في بيتنا يا حاج و كان فليم اكشن جامد
ماهر: بتهزر
موده: مش بهزر احنا كنا قاعدين بنصلي الفجر و بعد كده لما كلمتنا روحنا نلبس سمعنا حد عايز حد ياخد عز مش انا و كانوا ناس كتير اوي و ناس تحت و اتنين بس كانوا داخلين الشقة عز ضر/بهم و جرينا
صابر: طيب الحمدلله نطم بخير
موده: الحمدلله مالها بيري
اسماء: مش بترد علي اي حد من امبارح
حاتم: كله تمام يا جماعة مسكت الواد اللي برة ده و هنعرف هو من فين و يدخلوا الشباب ماسكين شاب
جاد: ادخل يا ك/لب أنا تصحني من نوم ما صدقت صليت عشان أنام
حاتم: بص يا بني تقول مين بعتك هنا بهدوء ولا اي
:والله ما اعرف أنا تبع ناس قالتلي تروح كذا و كذا
حاتم: طيب شكلك عايز تروح القسم

 

 

:والله يا باشا أنا ما اعرف حاجة أنا كل مهمتي اجي هنا عشان اخد واحد اسمه ماهر
ماهر: نعم اشمعنا أنا
:ما كل واحد فينا هياخد واحد حد هيجي ياخد واحد اسمه جاد و سليم كل اللي اعرفه اني هيروح لحد اسمه عز كمان
عز: دول الناس اللي كانوا هناك و اي تاني
:و واحد اسمه غيث
اسماء: قولتلكم بنتي فيها حاجة و موبايل كاظم يرن و يرد
اسلام: الحقني يا كاظم بيري سائحة فى دمها حد ض/ربها علي رأسها و لوحدها في الجناح الحقني بسرعة
كاظم: بنتي
اسماء: مالها بنتي يا كاظم
كاظم: بيري س/ائحة فى دمها و لوحدها في الجناح
اسماء بصراخ: بنتي
موده: بيري لا
زهراء بعيط: بيري
رحاب: بس يا بنات
نبيل: مش عايز اسمع صوت واحدة فيكم يلا يا كاظم بسرعة
حاتم: اصبروا أنا جاي معكم شباب هاتوا الواد ده للعربية
موسي: من عيوني يلا قدامي يلا
ماهر: مفيش اي بنت هتجي معنا

 

 

اسماء: أنا هيجي مستحيل أقعد
صابر: سبها تروح يا كاظم بنتها بردو
كاظم: تمام يلا
موده: جماعة هو جدو فين
نبيل: اي ده صح فين و كلهم اقعدوا يبصوا حولهم و موبايل موده يرن و تفتح
:افتحي السبكر يا حلوة و تفتح موده
:حركة حلوة صح غيث و جدكم عندنا و بيري خبطة بسيط بلاش الخوف الأوفر ده اه صح الواد اللي قالكم كل حاجة تبعنا و متفقين على يكده الحقوا بقي جاد و موسي عشان غارقين في دمهم برة سلام و يقفل كلهم يجروا علي برة كان جاد و موسى مضروبين بحاجة في أيديهم و يوسف جنبهم
يوسف بصراخ: بقالي سرعة بنادي عليكم الحوقني
سهام: يلهوي عيالي عيالي
هيام: انتوا يا عيال
موسى: مش قادر
صابر: اطلبوا الإسعاف بسرعة اخلصوا و تجي مكالمة لموده تاني
:ده كله بسببك ما انتي لو تقعدي ساكتة مش تدور علينا لضربي دي حاجة بسيطة و انتظري الباقي و يضحك و يقفل

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معلمة من الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى