روايات

رواية معلمة من الصعيد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الجزء الثامن والعشرون

رواية معلمة من الصعيد البارت الثامن والعشرون

رواية معلمة من الصعيد الحلقة الثامنة والعشرون

يوم جديد ف المدرسة عند موده تدخل الفصل مكنيش فيه غير يوسف و موسى و جاد و تيا و يارا و غرام
موده باستغراب: هم العيال دول فين
يوسف: مفيش غيري انا و جاد و يارا و تيا و موسي و غرام مش عارفين الباقي فين
موده: الله فين مروان
يوسف: مروان تعبان مش جاي
موده :و رويدا و فيروز
تيا: رويدا اهلها راجعين انهاردة و فيروز مش عارفة
موده: الشلة التانية فين اي ده
يارا: مش عارفة المفروض انهم يجوا بس مش عارفة
غرام: ايات اختها تعبانة إنما الشباب مش عارفة
موده: طيب تمام كده كده ماهر إجازة انهاردة و عندكم حصة فاضية براحتكم بقي
يارا: هروح اجيب حاجة

 

 

غرام: تمام و تخرج
موسى: أنا رايح الملعب حد عايز حاجة
يوسف: تسلم و يمشي يوسف
جاد: واد يا يوسف هجيب حاجة و هيجي
يوسف: تمام يا باشا
تيا: و انا افتكرت حاجة ف المكتبة هروح اجيبها و اجي تمام و تمشي ؛يوسف راح عند غرام
غرام: في أي
يوسف: لوحدنا ف الفصل
غرام: طيب أقعد مكانك يا بابا أقعد بس بالله عليك
يوسف يقعد قدامها: مالك بتكلمني كده ليه
غرام: ما اكلمك ازاي
يوسف: اتكلمي عادي أنا هاكلك يعني
غرام: هتقعد محترم أقعد مش هتقعد امشي احسن
يوسف: اي الطريقة دي يا بنتي افتكرني أننا لوحدنا و ممكن
غرام قامت: ممكن اي شكلك نفسك نفسك ف قلم تاني و ترفع
يوسف يمسك ايديها: لا أنا عدتها اول مرة بمزاجي ف اتلمي فاهمة
غرام: لو سمحت ابعد عايزة أخرج
يوسف: فاهمة ولا لا
غرام: انت اهبل
يوسف: احترامي نفسك و اتكلمي معايا كويس نسيت نفسك ولا اي
غرام: يوسف
يوسف ساب أيدها و يخرج
غرام: حيوان
يوسف: سمعتك علي فكرة
غرام: ما تسمع خايفة منك أنا
يوسف: يا بت هضربك مش لسه كنتي بتعيطي
غرام: تمثيل عشان تسيبني
يوسف: رخمة
غرام: زيك
يوسف: بنت عيب
غرام: يلا من هنا
يوسف: تعالي ننزل عند موسى ف الملعب
غرام: اعتذار الاول

 

 

يوسف: يا بنتي انتي اللي غلطانة اساسا
غرام: مش هنزل غير ما تعتذر
يوسف: ما عنك ما نزلتي و يمشي
*****
ف المطعم يارا قاعدة مستنية طلبها و يجي جاد
جاد: يا مساء الجمال
يارا: يا نعم
جاد: ممكن أقعد
يارا: مش ناقصة علي الصبح
جا:د لا احترامني أنا جوزك المستقبلي
يارا :يا عم أقعد ساكتة لما تنجح الاول
جاد: لما انجح الاول يعني انتي مش معترضة أننا نتجوز
يار:ا جاد اتفضل برة المطعم عشان
جاد: أنا جاي اجيب حاجة انتي مالك
يارا: خلاص روح أقعد لوحدك مش جنبي يعني
جاد: حاضر يا ستي
يارا: طيب يلا
جاد: بت اتكلمي كويس
يارا: أنا بتكلم كويس و باحترام
يوسف: جاد جاد
جاد: عايز اي
يوسف: تعال عايزك
جاد: تمام لكي يوم يا يارا
يارا: باذن الله
***
فيلا سليم في جناح ماهر و رحاب
رحاب: ماهر ماهر
ماهر: اي يا بنتي

 

 

رحاب: تاكل اي
ماهر: هنجيب اكل من برة بلاش تتعبي نفسك
رحاب: لا أنا هطبخ تاكل اي بس
ماهر: تطبخي تاني يوم جواز
رحاب: يا سيدي اخلص
ماهر: اعملي اي حاجة
رحاب: لا قولي حاجة معينة
ماهر: اي حاجة منك هتكون حلوة
رحاب: حبيبي طيب اي رايكم مكرونة بالبشاميل و فراخ
ماهر: ماشي بس
رحاب موافقين يا ولاد
لين: أنا بحبها
نورسين: و انا كمان
رحاب: و الاستاذ سند
سند: مش بحب الفراخ
ماهر: كنت عايز اكمل و اقولك
رحاب: خلاص اعمل لمي بانيه
سند: تمام
رحاب: يلا اقوم أحضر الاكل و تمشي
سند: بابا تعال العب معنا
ماهر: هخلص حاجة ف ايدي و اجي
سند: ماشي
****
في المدرسة في فصل جاد
موده: يا مساء النور و يجي نبيل و سليم
سليم: ازيكم يا ولاد
:الحمدلله
موده: ده جواب يروح لي اهلكم ضروري
جاد: جواب اي ده
نبيل: استدعاء ولي امركم
يوسف: يا نعم
نبيل: يوسف
يوسف: احنا عملنا اي
موده: مفيش حاجة ده اجتماع
جاد: طيب انا ولي امري واقف قدامك اجيب مين يعني اجيب امي و انا جاي
نبيل: بس يا حيوان
جاد: طيب مين هيجي
نبيل: يا بني اسكت أنا هقعد

 

 

جاد: تمام
غرام: هو احنا عملنا اي
موده: مفيش يا حبيبتي احنا عايزين اهلكم هنتكلم معهم مش اكتر
تيا: خلاص بإذن الله
سليم: يلا اسيبك مع موده و يخرج هو و نبيل
موده: نبدا الحصة يا ابطال
***
فيلا سليم في جناح ماهر و رحاب
ماهر: اه خلصت
سند:نلعب بقي
ماهر: حاضر هروح اشوف ماما و اجي تمام
سند: تمام و يروح ماهر عند رحاب المطبخ
ماهر: يا سيدي يا سيدي
رحاب: ماهر عايز حاجة
ماهر: لا قولت اشوفك انتي عايزه حاجة
رحاب: لا شكرا
ماهر: مالك متوترة كده ليه
رحاب: احم عادي يعني
ماهر: احم عادي مالك
رحاب: بص أنا متوترة لوحدي في ممكن تخرج برة لحد ما اخلي
ماهر: لا
رحاب: بطل رخمة
ماهر باس راسها: أنا رخم
رحاب: اه و ابعد عايزة اخلص
ماهر: اساعدك
رحاب: انت تخرج زي الشاطر كده تقعد مع عيالك لحد ما اخلص
ماهر: تمام يا ستي و يخرج
***”
في المساء روحوا الشباب من المدرسة

 

 

في بيت صابر
حاتم: هو عمو نبيل عايزيني ليه
صابر: مش عارف يا بني
هيام: شوية تروح تشوف عايز اي
حاتم: بإذن الله
موسى: بابا
صابر: نعم
موسى: ينفع اخرج مع جاد
صابر: الخروجات بقيت كتير الايام دي
موده: متخفيش يا بابا الخروجة دي تبعي
صابر:مش فاهم
موده: انا خليتهم يروحوا يجيبوا ليا كام حاجة
صابر: تمام يا بنتي خلي بالك من نفسك يا موسى
موسى: حاضر يا بابا و يمشي
موده: انا رايحة عند رحاب
يارا: ينفع اروح معها
حسناء: تمام روحي
صابر: روحوا و لما اجي انا و حاتم نرجع كلنا
موده: تمام يلا يا يارا
يارا: يلا
****
فيلا سليم في جناح ماهر
ماهر: رايحة فين كده
رحاب: لا مش رايحة دول البنات جاين يقعدوا معايا شوية
ماهر: هتنزلي كده
رحاب: اه ماله
ماهر: النقاب يا حبيبتي
رحاب: تصدق صح بالمرة اعملهم مفأجاة انس لبسته

 

 

ماهر: ربنا يبارك فيكي
رحاب: ما تجي تلبسني النقاب
ماهر: من عيوني و يروح عندها قصيرة أوي
رحاب: مين دي اللي قصيرة
ماهر: انتي
رحاب: انا مش قصيرة انت اللي طويل أوي أوي أوي
ماهر بضحك: الله اكبر في عينك
رحاب: هتعرف تعمله
ماهر: مش هربط النقاب و بس
رحاب: بظبط اصبر اصور
ماهر: تصوري اي
رحاب: تكون ذكرى لينا اصورك و انت بتلبسني النقاب عشان لما يجي اليوم اللي تلبس لين و نورسين فيه النقاب خليهم يشوفوا الفيديو ده اقولهم اني بابا كان عظيم طول عمره خليني البس النقاب و أهو أنتوا دلوقتي بقيتوا حوريات زي ماما بظبط
ماهر بابتسامة’ انا بحبك أوي
رحاب: و انا كمان
ماهر: ربنا يحفظك ليا
رحاب: يارب لبسني النقاب يلا عشان عايزة انزل
ماهر: تمام بسم الله و يلبسها النقاب
ماهر: بسم الله ماشاء الله اللهم بارك
رحاب: شكلي حلو بيه
ماهر: جدا اللهم بارك الجوانتي يا هانم
رحاب: اه صح نروح اجيبه و تروح و تجي لين
لين: بابا
ماهر: نعم يا حبيبتي
لين: سند ضربني
ماهر: سند ليه سند سند و يجي سند و نورسين
ماهر: ضربت أختك ليه
سند: مش ضربتها

 

 

نورسين: لا ضربها
رحاب: في اي
لين: سند ضربني
رحاب: ليه يا سند ،سند راح عند رحاب و حضنها
سند: اقول متخليش بابا يضربني
رحاب: اكيد محدش هيضربك حتي لو غلطان
ماهر بصدمة: انا بضربك
رحاب: اصبر انت لو سمحت متخفيش يا حبيبي ضربتها ليه
سند: عشان أخدت اللعبة بتاعتي
رحاب: طيب ده سبب مقنع انك تضرب أختك
سند: لا
رحاب: يعني انت عارف انك غلطان
سند: اه
رحاب: طيب اعتذر لأختك
سند: انا اسف يا لين
لين: خلاص تمام
رحاب: برافو يلا يا لين انتي و نورسين روحوا عند عمتو زهراء انا عايزة سند في حاجة
لين: حاضر يلا يا نورسين
نورسين: يلا و يخرجوا

 

 

رحاب: سند تعال يا حبيبي و اخدته في حضنها
رحاب: انت الكبير و الراجل بتاعهم يا سند مينفعش تضرب اخواتك انت توافق حد يضربهم
سند: لا
رحاب: يبقي خلاص انت سندهم لازم تكون معهم علي طول مش تضرب اخواتك البنات عشان يفضلوا يحبوك و تفضل قدوة ليهم بلاش ضرب ولا زعيق لما واحدة فيهم تغلطوا تجي تقولي انا و بابا و احنا نتصرف معهم بس انت مش تضرب واحدة فيهم تمام
سند: حاضر انا اسف
رحاب: تمام يا حبيبي و متخفيش من بابا عمره ما هعملك حاجة
سند: بس هو بزعيق ليا علي طول
ماهر: امت لما بتعمل حاجة غلط
سند: بس انا مش بحبك تزعيق ليا
ماهر: و انا اسف يا سيدي مش هزعق تاني تمام
سند: تمام انا رايح عند عمتو و يجري
رحاب: ماهر
ماهر: نعم
رحاب: ممكن بلاش تزعيق ليهم تاني
ماهر: حاضر
رحاب: هنكلمهم براحة و كل حاجة بهدوء
ماهر: عندك حق استحملهم شوية هم صعبين
رحاب: بالعكس ده سنهم بيكون سن صعب و سيبني معهم انا هقدر عليهم
ماهر: ربنا يحفظك ليا
رحاب: يارب
ماهر: البسي الجوانتي خلينا ننزل يلا
رحاب: حاضر يا حبيبي
****
تحت في الجنينة
سليم: انا ملاحظ انك بتنور عندنا كتير أوي الايام دي
غيث: بيجي اقعد مع مراتي يا حاج
سليم: يارب تتجوزوا عشان اخلص من الصداع ده
غيث: يارب يارب
سليم بابتسامة: ربنا يكملكم علي خير
بيري: يارب يا جدو
زهراء: هو أنتوا عايزين حاتم انهاردة ليه
سهام: علي اساسا البت مش عارفة

 

 

زهراء: عارفة اي
بيري: في اي يا عروسة هتعملي مكسوفة
زهراء: لا ثواني هو جاي عشان نحدد معاد كتب الكتاب
نبيل: اه يا بنتي انا مش قولتلك
زهراء: انا كنت فاكرة إنك بتهزر
نبيل: يعني مش موافقة
زهراء: لا طبعا قصدي يعني يعني
سليم بضحك: عروستنا مكسوفة خلاص يا بنتي هو جاي و هنحدد معاد بعد فرح العيال دول
رحاب: لولولولوي لولولولوي
بيري: بسم الله في اي يا بنتي
نبيل: مين دي
رحاب: مش عارف انا مين يا حاج
نبيل: صوتها رحاب لبستي النقاب
ماهر: اه يا بابا
سليم: ماشاء الله مبارك يا بنتي ربنا يثبتك
رحا:ب يارب يا جدو
غيث: مبارك يا رحاب
رحاب: الله يبارك فيك
بيري: ده من امت ده مش قولتي يعني
رحاب: حبيت اعملكم مفاجاة
سهام: احلي مفأجاة يا حبيبتي
رحاب: ربنا يحفظك يا ماما
سهام: يحفظكم ليا و تجي موده و يارا
موده: السلام عليكم
:وعليكم السلام و رحمة الله بركاته
نبيل: تعالوا يا بنات
موده: عاملين اي
سهام: الحمدلله
موده: فين رحاب
رحاب: انا أهو
يارا: لا لبستي النقاب
رحاب: اه
يارا: مبارك مبارك شكلك حلو أوي
رحاب: ماهر حققلي حلمي

 

 

موده: مبارك يا حبيبتي ربنا يحفظكم لبعض
ماهر: يارب
موده: فين عز
عز: عايزة اي مني
موده: بدور عليكي
عز: كنت بجيب حاجة
موده: تمام و تروح تقعد جنب سليم و تحضنه
سليم: ربنا يحفظكم ليا
:يارب
عز: انتي قعدتي كده ليه قومي
موده: براحتي
عز: بت قومي هضربك
سليم: تضرب مين طيب حاول تجي جنبها كده
موده: حبيبي يا جدو و باسته من خده
عز: بت
غيث: مش مسيطر
سليم: بيري تعالي هنا
بيري: حاضر و تروح تحضنه
غيث: بت بت تعالي هنا
سليم: لو جدع تعال
غيث: ماشي ماشي
عز: مش مسيطر نهائي
نبيل: بطلوا خناق
غيث: ما تجوا نلعب
عز: اصبر لما حاتم يجي و جاد و الشباب
غيث: اشطا نلعب اي بقي
عز: نفكر لحد ما يجوا
غيث: تمام
****
عند الشباب
موسى: احنا دلوقتي رايحين فين
جاد: رايحين المطعم و انت هتدخل
موسى: تمام
يوسف’ موسى خلي الموبايل يصور كل مكان في المطعم احنا مش عايزين نروح عشان عارفين شكلنا
موسى: تمام متخفيش ربنا معنا
يوسف: يارب
مروان: اقف هنا يا جاد و انزل انت يا موسى المطعم هناك أهو
موسى: تمام بسم الله نسأل الله التسهيل و ينزل
يوسف: ربنا يستر

 

 

مروان: يارب
عند موسى راح عند المطعم و داخل و اقعد علي ترابيزة
موسى: أعوذ بالله انا فين اهد يا موسى تصور المكان و بعد كده تمشي و يقعد يصور بدون ما حد ياخد بالله
:تطلب حاجة يا فندم
موسى: اه ياريت عندكم بيتزا
:اه يا فندم
موسى: تمام عايز……و بيسي
:تمام يا فندم بعد إذنك
موسى: اتفضل و يكمل تصوير
****
في بيت صابر
صابر: يلا حاتم خلصت
حاتم: اه يا خالو
هيام: اصبروا احنا جاين معكم
صابر: انا لسه حاسس إنكم عارفين احنا رايحين ليه
حسناء: لا و الله دي سهام كلمتني قالت تعالوا اقعدوا معنا شوية
صابر: خلاص يلا بينا و كده كده البنات هناك و موسى: هيجي علي هناك
هيام: تمام يلا بينا جبت الشكولاتة اللي قولتلك عليها يا حاتم
حاتم: اه يا ماما و جبت طقم الدهب لرحاب
حسناء: طقم دهب ليه بس
صابر: هدية العروسة يا ام العروسة
حسناء: ربنا يحفظكم يارب
هيام: يارب يا حبيبتي يلا بينا بقي
***
عند الشباب
يوسف: هو اتاخر كده ليه
مروان: ما تصبر يا بني ده بقاله نص ساعة بس
جاد: هو التصوير ياخد نص ساعة يا مروان دول خمس دقائق
مروان: أهو جاي يا سيدي و يركب موسى بسرعة
يوسف: اي التاخير ده
موسى: كنت باكل البيتزا
جاد: بيتزا و احنا قاعدين خايفين عليك
موسى: طيب اعمل اي كان لازم اطلب حاجة عشان محدش يشك فيا
يوسف: صح بردو
موسى: يلا بينا بقي
جاد: تمام
****

 

 

فيلا سليم كانوا كلهم قاعدين بيضحكوا
صابر: احنا بقي جاين ليه يا حاج
سليم: عشان أحقق حلم حاتم
حاتم: حلمي انا
سليم: اه
حاتم: مش فاهم حاجة
كاظم: فاكر يا عريس حلمك كان اي
نبيل: انت جاي انهاردة يا حاتم عشان نحدد معاد كتب الكتاب
حاتم: كتب كتاب مين
كاظم: ما بعد الصدمة عادي يا جماعة
سليم: كتب كتابك يا بني انت و زهراء
حاتم: احلف
سليم: ولد
حاتم: يعني انا جاي احدد كتب الكتاب
عز بضحك: اه يا بني في اي
موده بضحك: الواد مصدوم
سليم: نحدد ولا الغي الموضوع
حاتم: تلغي اي نحدد طبعا نقرأ الفاتحة يا جماعة
صابر: انت أهبل يا بني احنا هنحدد كتب الكتاب تقرا فاتحة اي
حاتم: مش مركز مصدوم
غيث: صدمة كتب الكتاب عادي نخلص قبل ما يرجع في كلامه
سليم: اسكت انت
حاتم: نحدد طبعا الوقت المناسب لكم موافقين
سليم: بعد فرح العيال دول بأسبوعين
حاتم: موافق
نبيل: و انتي يا بنتي
زهراء: اللي تشوفه يا بابا
رحاب: لولولولوي لولولولوي
سليم: موافق يا صابر
صابر: اكيد يا حاج علي خير زغاريط بقي يا بنات
لولولولوي لولولولوي
جاد: الله عندنا فرح ولا اي
سهام: تعالوا يا شباب اتحدد معاد كتب الكتاب زهراء و حاتم
جاد: إيوه بقي و عندنا أفراح كتير
موسى: امت بقي
ماهر: بعد فرح العيال دول
يوسف: مبروك يا باشا
حاتم: الله يبارك فيكم
غيث: الكل موجود نلعب بقي
بيري: تلعب اي يا اخرى صبري

 

 

جاد: نلعب افلام
غيث: تمام يلا بينا مين يبدا
مروان: انا
غيث: اشطا يلا
مود:ه مسرحية
رحاب: من كلمتين
ماهر: اول كلمة
مروان يشاور عليه هو الشباب
غيث: مدرسة المشاغبين
مروان: صح
بيري: عارفين نفسكم الحمدلله
زهراء: مين تاني
سليم: انا
غيث: الحاج العب يلا بينا
ماهر: فليم
رحاب: من كلمتين
سليم يشاور علي غيث
غيث: هو بيشاور عليا ليه
بيري: مش عارفة
زهراء: لا مش فاهم حد فاهم
لا
سليم: اقول
عز: قول يا جدو
سليم: عضة كلب
غيث: طيب بيتشاور عليا ليه
سليم: المفروض تفهم
الكل يضحك
غيث: لا ثواني انا الكلب
سليم بضحك: و حمار كمان
غيث: اخص عليك يا حاج
سليم: متزعليش يا غيث يا بني بهزر معك
غيث بابتسامة: اكيد مش زعلانين يلا نكمل لعب
*****

 

 

و تمر الايام بدون احداث جديدة و يجي اليوم المنتظر يوم الخميس اجتماع الأهل
*****
في المدرسة
موده: بس كده كله تمام
عز: أنا مش فاهم انتوا عاملين الاجتماع ده ليه
بيري :اصبر و تفهم
غيث: انتوا بتعملوا اي يا هانم انتي و هي من ورانا
رحاب: يا جدعان ممكن نصبر شوية
ماهر: اصبروا اصبروا كفاية نزلت بعد فرحي باسبوع
غيث: انت سمعت اللي انا سمعته يا عز
عز: اه زعلان أنه نزل بعد اسبوع الله يرحمه لما نزل تاني يوم جواز
ماهر: ما بس يا بني انت و هو
غيث: لو كنت ناسي افكرك
ماهر: بس طيب و يشاور علي رحاب
غيث: اه تمام
سليم: السلام عليكم
:وعليكم السلام
غيث: جدو حبيبي
سليم: يا اهلا
غيث: وحشتني و الله
سليم: انت مش لسه شايفني يا بني اهمد
غيث: الله يا جدو
سليم: اه ما نفسي ارفدك
غيث: و اسيب المدام طيب ناكل من فين
بيري: لا يسيب المدام اي رجلي علي رجل جوزي
سليم: خدها و أمشوا من المدرسة يلا بجد مش عايز اشوف وشكم انتوا الاتنين
بيري: الله كده يا جدو
سليم: لا يا قلب جدو انتي تقعدي إنما ناس تانية تمشي
غيث: أنا أقعد مع مراتي

 

 

موده: سرحان و نفيسه اقعدوا ساكتين
عز: اه عشان عاملين دوشة
بيري: عبده و فاطمة كشري اقعدوا ساكتين
سليم باستغراب: انتوا بتقولوا اي
رحاب: ده يا جدو اسماء ممثلين في مسلسلات
سليم: يا بنتي عارفهم بس بتقولوا علي بعض كده ليه
موده: مش بذمتك يا جدو هم شبه سرحان و نفسية
سليم بضحك: تصدقي اه طيب رحاب و ماهر اي
عز: قلقس و نعنانة
سليم: مين دول بقي
ماهر: دول الزغاليل يا جدو
سليم’ نعم
غيث: اسم القناة الزغاليل ده شاب بيعمل حلقات ترفيهية بس مفيدة و بيتكلم عن الحاجات اللي بتحصل حولنا بطريقة حلوة اوي و كذا شخصية معه كده كلهم حلوين
سليم: دول فين دول
بيري: موجود فيس و يوتيوب و الحلقات كلها جميلة و احسن حاجة بدون موسيقي يعني من غير ذنوب
سليم: اه تمام و يجي كاظم و نبيل و صابر
صابر: السلام عليكم
:وعليكم السلام
غيث: احنا قولنا أهل الطلاب مش المدرسين
صابر: و انا عندي طالبين هنا
غيث: تصدق نسيت
كاظم: هو الاجتماع ده هيبدا امت
موده: المفروض بعد نص ساعة
بيري: طيب احنا نفطر بقي
رحاب: نفطر اي كبده
بيري: نعم
موده: ابعدي كده انا هضربها
ماهر: لا سيبوها أنا هقوم بالواجب و زيادة عايزة اي يا حبيبتي
رحاب: فول فول
ماهر: اه يبقي كده تمام
سليم: فول اي انت كمان هياكلوا من هنا و هيكونوا عايزين ينام
رحاب: خلاص يا شباب سندوتشات وخلاص
سليم: ياريت تشوفوا حد نضيف تجيبوا منه مش ناقصين تاني
بيري: حاضر يا جدو
*****

 

 

في فصل جاد
جاد: هم بيعملوا اي
يوسف: المفروض نسالك انت
موسي: اجتماع اولياء الامور يا جماعة مفيش حاجة يعني
تيا: دي اول مرة تحصل ف المدرسة
غرام: عادي يمكن عايزين منهم حاجة بس الغريب اني موده بعتت للكل الام و الاب عايزة الاتنين
يارا: اه انا مش فاهمة وجهة نظرها هنا
رويدا: طيب احنا عملنا مصيبة يا جدعان
فيروز: لا بقالنا كتير قاعدين ساكتين
وائل: احنا مكبرين الموضوع اوي
مروان: ممكن في الاخر موضوع اهبل اساسا ما انتوا عارفين موده
موسى: ما تحترم نفسك
مروان: مش قصدي يا موسي و الله
موسى: تمام
ايات: تعرفوا ممكن اي
:اي
ايات: احنا مش اتكلمنا مع موده عن مشاكلنا يمكن هي قررت تشوف حل ليها
يارا: اه فاكرين لما قالت كل حاجة ليها حل
يوسف: ممكن بس موده هتطلع جدعة اوي كده
جاد: يا بني بنت عمتي طول عمرها جدعة بس احنا اللي فاهمين غلط ف الاول
مروان: اه
امجد: ما تجوا نتفق اتفاق
:خير
امجد: تعالوا كلنا نتغير نقرب من ربنا علي فكرة احنا محتاجين كده
يوسف: ناس زينا تقرب ازاي
موسى: انت محسسني انك كافر ده يا سيدي الكافر لو اسلم و تاب و أقرب من ربنا ربنا بيقبله ما بالك بقي مسلم
مروان: احنا مسلمين اسم فقط
وائل: طيب ما ربنا اهو بعتلكم حاجة عشان نقرب كلنا احنا عايزين نتفكر حاجة بس ان الله يغفر الذنوب جميعا
موسى: والله يريد أن يتوب عليكم و يريد الذين يتعبون الشهوات أن تميلوا ميلا عظيما يرد الله أن يخفف عنكم و خلق الإنسن ضعيفا

 

 

امجد: شايفين ربنا عايز يتوب علينا ربنا بعتلنا مليون إشارة عشان نرجع ليه و نتوب و نقرب منه
يارا: ركعتين توبة بتمسح كل اللي فات نهائي بتبدا صفحة جديدة مع ربنا بالركعتين شوفتوا ركعتين قادرين يمحوا كل شي غلط عملنا حتي لو كبائر ربنا غفور رحيم اللهم اغفرلنا و ارحمنا
ايات: ربنا قادر قادر جدا يخلينا نكون اشخاص جديدة هو انتوا فاكرين كل الناس الملتزمين دول ملتزمين علي طول بالله لا دول كانوا حاجة و دلوقتي حاجة تانية عندهم ذنوب كتير و في منهم اللي عندهم كبائر بس ربك أراد أنهم يتوبوا و يرجعوا ليه حتي لو عاملين كبائر ربنا غفور الناس الملتزمين دول ناس بتغلط عادي بس ربنا خليهم يرجعوا ليه عشان بيحبهم و مش عايزيهم يمشوا في الطريق الغلط
يارا: في احنا مع بعض نبدا مع بعض نقع و نقوم تاني و صدقني الطريق الي الله محتاج صحبة صالحة من غير الصحبة نقع في احنا دلوقتي عايزين نكون صحبة صالحة نبدا نغير حاجة حاجة اول حاجة الصلاة نبدا كلنا نلتزم بالصلاة ف أوقاتها الاستغفار شي جميل اوي الصلاة علي النبي
صلوا عليه وسلموا
:عليه الصلاة والسلام
موسى: أي اتفقنا
الشباب و البنات بصوا لبعض
يارا: اي عايزين نكون عون لبعض
امجد: يلا وافقوا خلي ربنا يكون بيحبنا
:تمام موافقين
موسي: اسال الله أن يجعلنا صحبة في الفردوس الاعلي
:اللهم امين يارب
****
في المكتب
سليم: هم اتاخروا ليه
غيث: خليهم براحتهم يا جدو لحد ما نفطر
سليم بصلهم و هم قاعدين علي الارض بياكلوا و بعد كده بص لصابر
سليم: بذمتك يا صابر ده منظر
صابر: الصراحة لا
بيري: الله ما انت يا جدو اللي رفضت نقعد علي ترابيزة
سليم: الناس جاين و انتوا عايزين تقعدوا تأكلوا عليها
عز: بس بالله الفول جامد
سليم: تخلصوا و واحدة فيكم تشوف اي معطر بدل ما ريحة المكتب كلها فول كده
موده: من عيوني حاضر
رحاب: ما تجي يا جدو الاكل تحفة
سليم: بالهنا انتوا
ماهر: كوباية شاي بالنعناع و يبقي كده تمام اوي
غيث: طيب اطلب كام كوباية شاي عايز يا عمو صابر
صابر: ياريت عشان دماغي صدعت من ناس
غيث: تمام تشرب حاجة ساقعة يا جدو
سليم: يا بني انت مصمم تضايقني
غيث بضحك: طيب تشرب اي
سليم: قهوة

 

 

غيث: خلاص تمام و انتوا يا عيال
بيري: شاي
رحاب: و انا ينسون
ماهر: شاي بالنعناع
عز: قهوة
موده: شاي
غيث: اشطا
بيري: يلا و احنا هنلم الحاجة دي و هنجي وراك
غيث: تمام و يقوم
رحاب: يلا انتوا كمان روحوا اغسلوا ايديكم
عز: هنلم معكم
موده: لا روحوا انتوا و احنا هنخلص و نجي وراكم
ماهر: تمام يلا يا عز و يقوموا و البنات يلموا الاكل
سليم: قاعدين في الحديقة ياربي
صابر بضحك: يلا يا بنات واحدة تجيب معطر هي و جاية
بيري: تمام يا عمو و يخرجوا
****

 

 

و هم راجعين كلهم و غيث شايل المشروبات
بيري: الحقوا
عز: دول الشباب
غيث: داخلين يصلوا
ماهر: غريبة
موده بابتسامة: مش غريبة ولا اي حاجة بس معهم صحبة صالحة
رحاب: ماشاء الله شكلهم حلو أوي و هم بيصلوا
ماهر: اللهم بارك ربنا يهديهم يارب
:يارب
موده: يلا بينا عشان الاجتماع
:يلا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معلمة من الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى