روايات

رواية معلمة من الصعيد الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الجزء التاسع والأربعون

رواية معلمة من الصعيد البارت التاسع والأربعون

رواية معلمة من الصعيد الحلقة التاسعة والأربعون

تامر بصدمة: فرح عمة تيا
فرح: منور يا تامر
تامر: انا مش فاهم حاجة طيب ازاي و الكبير من عيلة سليم
فرح: اي الكلام عشان محدش يشك فيا المهم دلوقتي مراتك هتخرج و احمد و المخدرات
تامر: ازاي
فرح: اخطف موده هي السبب في دي كله
تامر: انا مش فاهم حاجة
فرح: في أي
تامر: في اللي فات طيب كنت بتعملي كده ليه في عيلة سليم و ليه خطفتي سليم و كان في شخص نفس شكله هناك ليه ده كله
فرح: عشان يشكوا في سليم يا زكي هفهمك كل حاجة دلوقتي لازم نشوف حل عشان احمد و مراتك يخرجوا و المخدرات يلا ورايا
****

 

يوم جديد
في شقة بيري و غيث
بيري كانت قاعدة بتعيط كل ما تفتكر كلام غيث أنه هيتم الطلاق و يدخل غيث
غيث: بيري اي ده بتعيطي ليه
بيري: مفيش حاجة
غيث: ما اي ده
بيري: مفيش عادي
غيث راح عندها: مالك
بيري بعيط: مفيش
غيث: ده كله و مفيش
بيري: هنتطلق امت
غيث: بعد اسبوعين من دلوقتي هنتطلق طلاق بينا و بين الأهل و بعد كام شهر نعلن الطلاق عشان مش عايز دوشة من حد
بيري بعيط: تمام اشمعنا اسبوعين
غيث: عشان عمك نبيل هيخرج بعد اسبوعين قولت اطمن عليه و بعد كده يتم الطلاق اه صح كنت جاي اقولك أنه فاق
بيري بفرحة: بجد ممكن اروح اشوفه
غيث: تمام البسي يلا
*****

 

في شقة صابر
صابر: لازم تذاكروا كويس
موسي: بنعمل اللي علينا يا بابا
صابر: أنا واثق فيكم شدوا حيلكم
يارا: باذن الله
صابر: أنا رايح المستشفي عشان نبيل فاق
موسي: تمام
صابر: مفيش حد غيركم هنا يعني هدوء تقعدوا تذاكروا تمام
يارا: حاضر يا عمو
صابر: يلا عايزين حاجة
موسي: تسلم و يمشي صابر
موسي: هتذكري اي دلوقتي
يارا: هاخد راحة تعبت مش قادرة
موسي: و انا كمان و الباب يخبط
يارا: عمو ناسي حاجة ولا اي هروح افتح
موسي: لا اقعدي انتي مش لبسة النقاب هروح انا نفرض حد غير عمو
يارا: صح و يروح موسي و يفتح و كانت تيا
تيا: السلام عليكم

 

موسي و هو بصص في الارض: و عليكم السلام
تيا: يارا موجودة
موسي: اه اتفضلي يارا يارا
يارا جات: تيا تعالي اتفضلي
موسي: بعد اذنكم أنا في اوضتي و يمشي
تيا باستغراب: هو ليه علي طول بصص في الأرض كده
يارا بابتسامة: غض البصر يا اخت تيا
تيا: غض البصر ليه أنا غريبة
يارا: نعم انتي أجنبية عنه
تيا: بس الكلام ده كان زمان قبل ما نكون كلنا اصدقاء
يارا: احنا البنات اصدقاء و هم الشباب اصدقاء اللي بيجمع بينا صلة الرحم بينا و بين جاد إنما لا يوجد صداقة بين ولد و بنت
تيا: اه فهمتك
يارا: ادخلي هنفضل واقفين كده
تيا: كنت عايزكي في موضوع مهم و معلش جيت من غير معاد
يارا: معاد اي يا بنتي بطلي هبل ادخلي يلا
****

 

فيلا سليم
في جناح رحاب و ماهر
رحاب: يعني مش هينفع اجي معك
ماهر: لا هتفضلي مع الولاد زهراء راحت تشوف بابا خليكي انتي معهم
رحاب: تمام هكلم يارا تجي تقعد معايا عشان مش بقدر عليهم دلوقتي لوحدي
ماهر: يارا بتذاكر سيبها
رحاب: طيب هقعد لوحدي
ماهر: لا هتقعدي مع عيالك يا حبيبتي
رحاب: ماشي بس مش بقدر عليهم دلوقتي بقوا صعبين أنا عارفة اني سنهم أنهم يلعبوا و يجروا من هنا و هنا بس انا مش قادرة حقيقي عشان كده بقولك اكلم يارا تجي تقعد معايا لحد ما زهراء تجي لاني موده راحت بردو مع عز
ماهر: ليه بس نورسين سند لين يجوا جري
نورسين: نعم يا بابا
ماهر: حبايبي الحلوين ممكن نقعد نتكلم شوية
سند: حاضر
ماهر: انتوا طبعا عارفين اني ماما حامل و تعبانة صح

 

:صح
ماهر: و ماما دلوقتي مش هتقدر تجري وراكم أو تقول الكلمة مليون مرة في تعالوا نتفق اتفاق لما تكونوا قاعدين مع ماما لوحدكم اقعدوا اتفرجوا علي كرتون أو العبوا بهدوء عشان ماما مش قادرة الفترة دي و انا اوعدكم لما انا اكون موجود نلعب كتير بس لوحدكم مع ماما نقعد ساكتين تمام
:تمام يا بابا
ماهر: شاطرين حبايب قلب بابا هتقعدوا هنا ولا تنزلوا تحت
رحاب: لا هنقعد هنا طالما مفيش حد تحت هو جاد فين صح
ماهر: عند يوسف
رحاب: تمام
ماهر: عايزة حاجة
رحاب: عايزة سلامتك
ماهر: سلمك الله يلا سلام
رحاب: سلملي علي بابا و قاله اني هجيب الولاد و اجي بكرة
ماهر: باذن الله يلا سلام يا ولاد و يمشي
سند: ماما

 

رحاب: نعم يا حبيبي
سند: هو حضرتك هتجيبي ولد ولا بنت
رحاب: أنا في بطني اتنين انت عايز اي
سند: أنا عايز ولد يارب ولد عشان يلعب معايا
رحاب: و انا قولتلك لما يكون نفسك في حاجة تعمل اي
سند: ادعي ربنا لو فيها خير ليا ربنا هيحقق
رحاب: شاطر يا حبيبي ادعي ربنا
سند: يارب بيبي ولد و بيبي بنت
رحاب: يارب يا حبيبي
لين: هو احنا ممكن ننزل نقعد تحت
رحاب: ليه يا ست لين
لين: احنا من الصبح هنا احنا زهقانين و عايزين ننزل نقعد تحت شوية
رحاب: طيب تمام هلبس الاسدال و اخد النقاب و ننزل
****

 

في المستشفي
سهام: حمدلله علي سلامتك يا حبيبي
نبيل بتعب: الله يسلمك فين الولاد
سليم :جاين في الطريق
نبيل بتعب: تمام عاملين اي
سهام: كويسين الحمدلله يا حبيبي
حامد: حمدلله علي سلامتك يا بني ربنا يكمل شيفيك علي خير
نبيل: الله يسلمك
كاظم: الحمدلله انك بخير
:الحمدلله و الباب يخبط و يدخل ماهر و عز و موده و غيث و بيري و زهراء و حاتم
ماهر: السلام عليكم
:وعليكم السلام
زهراء بعيط: بابا
نبيل: أنا كويس يا حبيبتي
زهراء: وحشتني اوي
نبيل: و انتي جدا

 

بيري: كفاية يا زهراء عايزين نسلم بردو حمدلله علي السلامة يا عمو
نبيل: الله يسلمك يا حبيبتي عاملين اي وحشتنوني اوي
موده: و حضرتك جدا
نبيل: ربنا يحفظكم فين مراتك يا ماهر و الولاد
ماهر: هجيبهم بكرة يا بابا عشان رحاب تعبانة
نبيل بتعب: الف سلامة عليها فين جاد
عز: اوبس أنا نسيت أقوله
سهام بزعل: كده بردو هو فين
ماهر: عند يوسف
سهام: كلم اخوك خليه يجي
ماهر: تمام
****

 

عند رحاب قاعدة هي و أطفالها بيتفرجوا علي الكرتون و الباب يخبط
رحاب بتلبس النقاب: اقوم اشوف مين
سند: هيجي معكي
رحاب: لا خليك
سند: لا هيجي بابا قال اني المفروض اني أنا افتح الباب أو هو و انكم تفضلوا قاعدين عشان انا الراجل
رحاب بابتسام:ة طيب ممكن يا راجل تجي عشان نشوف مين
سند: ماشي تعالي ورايا و يمشي
رحاب: أنا اجي وراك ماشي و تروح تفتح و كانت ست غريبة في عمر الخمسين
:مساء الخير
رحاب: مساء النور مين حضرتك
سند: دي تيته يا ماما
:ماما
رحاب: تيته
:ماما مين يا سند هو ابوك اتجوز ولا اي
رحاب: ممكن حضرتك تدخلي و نتكلم جوا
:فين ماهر

 

رحاب: مش هنا مع والده في المستشفى ممكن تدخلي
:انا عايزة اعرف انتي مين
:في أي هنا
رحاب: جاد تعال مين دي
جاد: طنط داليا والدة مرات ماهر الله يرحمها في أي
رحاب: معرفيش شوف هي بتقول عليا اي
داليا: ازاي اخوك يتجوز ازاي
جاد: طيب ممكن تدخلي نتكلم جوا اتفضلي و يدخلوا
داليا: ممكن افهم في أي
جاد: اظن حضرتك عارفة الطريقة اللي اتجوز ماهر بنتك و من حق ماهر يحب و يتحب و ربنا عوضه برحاب مراته
داليا: مراته ازاي و بنتي
جاد: بنت حضرتك ماتت و هو مكنيش بيحبها عشان يفضل علي ذكرياتها يعني اتجوز بغد موت بنتك بخمس سنين اه متجوز من كام شهر و مراته حامل عايشين في سعادة حضرتك جاية ليه
داليا: أنا كنت جاية اخد ولاد بنتي عشان يقعدوا معايا فترة و يرجعوا بس بعد الكلام ده هيجوا يعيشوا العمر كله معايا أنا مستحيل اسيبهم لمرات ابوهم

 

رحاب: حضرتك عايزة تشوفهم تمام إنما تاخدهم ده مستحيل مستحيل اسيب عيالي
داليا بسخرية: عيالك في مرات اب بتحب عيال جوزها
رحاب: اه عيالي و غصب عن الكل عيالي أنا اسالهم بيحبوني ولا لا اسالهم عايزين يعيشوا معايا أنا ولا انتي لسه فاكرهم دلوقتي و جاية تاخدهم ماهر عمره ما قالي عنك حاجة لدرجة اني افتكرت انك موتي
داليا: هاخد العيال و غصب عنك جاد لما يجي اخوك خلي يكلمني لينا كلام كتير مع بعض و تقوم و تمشي
رحاب: مين المجنونة دي كلم ماهر حالا
جاد: حاضر اهدي و يطلع موبايله و يكلم ماهر
ماهر: السلام عليكم فينك يا بني
جاد: وعليكم السلام ماهر في حاجة حصلت كده
ماهر: خير
جاد: جدة عيالك جات هنا و عايزة تاخدهم
ماهر: داليا مش كانت مسافرة حصل اي
جاد: خد رحاب عايزك و تاخد الموبايل
رحاب: أنا مش هسيب عيالي يا ماهر
ماهر: طيب افهم بس و اهدي بلاش عياط عشان افهم

 

رحاب: لما عرفت انك اتجوزت عايزة تاخد نورسين و سند لا يا ماهر أنا مش هسيبهم تجي تشوفهم عادي بس مش تاخدهم علي طول دول عيالي لا
ماهر: طيب اهدي انا جاي هات جاد
رحاب: اتفضل
جاد: نعم
ماهر: أقعد عندك بحد ما اجي خليك جنبهم
جاد: حاضر متخفيش و يقفل
جاد: كفاية عياط بقي
رحاب: انت سمعت هي بتقول اي تاخدهم تشوفهم عادي بس مش تاخدهم علي طولي مني
جاد: طيب اهدي هروح اجبلك مياه و اهدي عشان الولاد خايفين
رحاب بصت عليهم لقيتهم قاعدين و بصين عليهم بدموع
رحاب: تعالوا يا حبايبي و تحضنهم
رحاب: محدش يقدر ياخدكم مني ابدا
****

 

في المستشفي
سهام: في أي
ماهر: داليا جدة العيال جات و عايزة تاخد نورسين و سند لما عرفت اني اتجوزت و رحاب بتعيط و خائفة أنا لازم امشي
صابر: بنتي
حسناء: أنا همشي هي كويسة
حاتم: يلا بينا نشوف اختي
سهام: اهدوا يا جماعة
نبيل: روح لعيالك و مراتك يا بني أنا كويس الحمدلله و اخواتك موجودين لو حصل حاجة متخفيش انت معك ربنا و عيالك هيفضله معك يا حبيبي
ماهر باس ايديه: يارب هروح انا جماعة و اكلمك خليكم
موده: أنا هيجي معك
عز: تروحي معه فين
موده بعصبية: هروح اشوف اختي هسيبها لوحدها مش سمعت بيقول بيتعيط
عز بزعيق: صوتك يا موده
سليم: انت بتزعق كده ليه براحة
صابر: اتكلم معها كويس يا عز
عز: اسف يا جماعة بعد اذنكم هروح اوصلها و اجي و يمشوا
سهام: هي الست دي عايزة مننا اي مش سيبتهم زمان و مشيت جاية دلوقتي ليه
كاظم: هنعرف جاية ليه ربنا يستر
:يارب
*****

 

في عربية عز
موده كانت قاعدة ساكتة
موده: عز
عز: بصي عشان مش عايزة اتعصب عليكي تقعدي ساكتة لحد ما نروح
موده: أنا اسفة
عز: أنا قولت اي بالله انا بحاول اكون هادي اقعدي ساكتة بالله
موده: مكنيش قصدي
عز: عايزة تمشي من غير ما تقولي ليا ولا تروحي مع اخويا و بتزعيق قدام الناس بصوتك العالي
موده: مكنيش قصدي أنا خائفة علي رحاب هي حامل مش بتستحمل الخوف و العياط و اتصرفت بدون تفكير قولت لاخوك اللي هو ابن عمتي اللي هو اخويا الكبير هروح معك
عز: نكمل كلامنا لما نروح عشان كلامك بيعصب الواحد
موده بزعل: تمام
****
في مكان ما تامر أقعد مع فرح
تامر: ممكن بقي تفهمني براحة
فرح: قولتلك محتاجة وقت طويل دلوقتي هتعملي اللي هقولك عليه
تامر: لا قولي دلوقتي ليه مكنتيش بتخلي حد فينا يقرب منهم لما كنا بنخطفهم ليه مخلتنيش اقرب من رويدا طيب تيا و بنت اخوكي اشمعنا الباقي

 

فرح: اول حاجة رويدا صغيرة و مستحيل تعمل فيها حاجة تاني حاجة لما كنتوا بتخطفوا حد من عيلة سليم كان لازم محدش يجي جنبهم عشان يشكوا في بعض و في جدهم فهمت يا ذكي
تامر: اه مين موت اخو يوسف
فرح: و انت مالك بالكلام ده خليك في شغلك و بس
تامر: مين السبب اكيد انتي عشان بتقولي طلبات و احنا نفذ
فرح: ملكيش دعوة اخلص دلوقتي لازم نجيب موده هنا
تامر: موده مش بتخرج من غير عز
فرح: مراتك غبية كان لازم تقف عشان تصور
تامر: مش حضرتك اللي طلبتي
فرح: اه بس قولت تقف في مكان بعيد مش لازم عند الشقة
تامر: مراتي تجي مراتي حامل
فرح: هتجي هات موده
تامر: اشمعنا موده يعني ما قدامك كذا حد

 

فرح: هي السبب في دي كله ما كنا عايشين و بنشتغل من غير ما حد يعرف من ساعة ما جات و هي عاملة دوشة
تامر: بكرة تكون عندك
فرح: لا طبعا مش بكرة الاسبوع الجاي
تامر: نعم اسيب مراتي اسبوع عندهم
فرح: اه و اسمع الكلام
تامر: ما كده حاتم هيشك اني مروحتيش
فرح: سيب الموضوع ده عليا
تامر: اشمعنا اسبوع
فرح: لأنهم بعد اسبوع هيعملوا حفلة بمناسبة خروج نبيل من المستشفى
تامر: مين قالك
فرح: ده اكيد يا بني لازم يعملوا كده
تامر: تمام و انا اخطفها ساعتها من البيت صح
فرح: انت اهبل تخطفها من البيت هقولك تعملي اي ساعتها
****
في بيت صابر
تيا: و بس يا ستي
يارا: الكلام ده حصل امت

 

تيا: من بدري اوي يا يارا من قبل ما يحصل المشاكل دي كلها و بابا قال ساعتها اني لسه صغيرة بس دلوقتي أنا مش عارفة ليه بدأت احبه و المفروض اقول قراري بعد شهرين و الشهرين خلصه
يارا: اشمعنا شهرين
تيا: عشان افكر براحتي و اتعرف علي اشرف اكتر فاهمة
يارا: و انتي عايزة اي من رايي تصبر لحد ما تخلص ثانوي و ساعتها تقرري و تعلموا خطوبة و الفرح بعد الكلية
تيا: بفكر في كده بردو بس خايفة و شايفة اني صغيرة
يارا: هو اه انتي صغيرة بس لو خطوبة في عادي الخطوبة عشان التعارف في حدود الشرع
تيا: مش عارفة خائفة اكون معجبة بيه عشان كان الفترة اللي فاتت معايا مش حب فاهمة قصدي
يارا: اه فاهمة طيب بس خدي فرصة مع نفسك و فكري و لسه بدري و اظن لو قولتي مش هتردي دلوقتي في عادي قولي عشان الامتحانات ممكن تسبوني فترة
تيا: ممكن بردو
يارا: ربنا يقدرلك اللي فيه الخير
تيا: يارب المهم بقي المفروض نفرح بيكي انتي و جاد
يارا: مش بحب سيرة الكائن ده

 

تيا بضحك: ليه
يارا: مسفتز اوي مفكر اني هتجوز واحد زيه
تيا بزعل: ماله جاد يا يارا هو اه كان صايع بس بقي صالح مش ملاحظة أنه اتغير و بقي أحسن مش انتي اللي علي طول بتقولي أننا ملنيش دعوة بحياة حد زمان طالما لتغير
يارا: لا لا أنا مش قصدي تغير جاد مفرحني أنا قصدي أنه رخم و بارد و مستفز و بيرخم عليا علي طول
تيا بضحك: بس بس هو ده كله
يارا: اه و كل ما يشوفني يقولي هنتجوز لما اخلص تعليم ده مصدق نفسه
تيا: بس هو بقاله كتير مش بيقول كده
يارا: اه مش عارفة ليه
تيا: يمكن عشان بقي يدعي ربنا بيكي و بقي حابب تكوني حلاله و ساعتها يقولك كل حاجة
يارا بابتسامة: ممكن
تيا: سر الابتسامة
يارا: بس بقي
تيا: ايوه بقي يا سيدي ربنا يجعلكم لبعض
يارا: لو فيه الخير و زوج صالح يارب
*****

 

فيلا سليم
موده: بس يا حبييتي بس
رحاب: عيالي مش هيخرجوا من هنا
ماهر: مش هيخرجوا أنا هتصرف
رحاب: انت ازاي متقوليش أنها عايشة
ماهر: مش بحب افتكرها ما هي سيبتهم زمان و مشيت جاية دلوقتي ليه
عز: اهدوا يا جماعة عشان نقدر نتصرف
ماهر: أنا هكلمها
عز: و هتعمل اي .ماهر افهم هي عايزهم ليه يمكن فاهمة الموضوع ده غلط
جاد: دي ولية رخمة داخلة بصوتها العالي
ماهر: بس عيب يلا يا رحاب خدي عيالك و اطلعي فوق
رحاب: حاضر
موده: تعالي هطلع معكي
رحاب: تمام يلا يا ولاد هنطلع فوق و يطلعوا كلهم
ماهر: انت يا بني
عز: أنا
ماهر: لا أنا
عز: نعم

 

ماهر: زعقت في موده قدامنا كده ليه
عز: مش شايف كانت بتتكلم بعصبية و صوت عالي ازاي
ماهر: من غير قصدها يا عز كانت خائفة علي اختها و اتكلمت بانفعال شوية
عز: و أنها تروح معك ده عادي و أنها حتي مفكرتش أنها تقولي اروح اشوف اختي
ماهر: قولتلك من غير قصدها سمعت اختها بتعيط وخايفة هتعمل اي يعني انت شوفتهم كلهم اتوتروا ازاي اطلع اتكلم معها عشان شكلك اتعصبت عليها
عز: تمام ربنا يهديها و يطلع
ماهر: الباشا
جاد: أنا رايح المستشفي
ماهر: لا انت هتجي معايا دلوقتي بيت داليا هانم
جاد: تمام اكلم يوسف و الشباب
ماهر: رايحين خناقة اخلص يلا اطلع البس
جاد: تمام
*****

 

في المستشفي
كلهم كانوا قاعدين بعد ما اطمنوا اني رحاب بخير و ماهر هيتصرف في الموضوع ده و الباب يخبط و تدخل اسماء
اسماء: السلام عليكم حمدلله علي سلامتك يا نبيل
نبيل: وعليكم السلام الله يسلمك
كاظم: كنتي فين
اسماء: كنت بجيب شوية حاجات و عرفت أنه نبيل فاق و جيت علي طول ازيكم يا بنات عاملين اي
زهراء: الحمدلله الكل لاحظ تغير وجه بيري اول ما اسماء دخلت
بيري: بعد اذنكم هطلع برة شوية و تخرج برة الاوضة و تطلع تقعد في الصالون بتاع الجناح
كاظم: مالها دي
غيث: بعد اذنكم اطلع اشوفها و يطلع
غيث: بيري
بيري: نعم
غيث: تحبي نروح
بيري: اه
غيث: طيب اصبري اقولهم اننا ماشين
بيري: أنا واقفة برة تمام
غيث: ماشي
****

 

فيلا سليم في جناح عز و موده
موده: عز
عز: نعم
موده: اسفة
عز: تمام هدخل اخد شاور و ياريت الاكل يكون جاهز عشان انام ساعتين و انزل اروح المستشفى تاني عشان غيث كلمني و قال أنه مشي و يمشي
موده: ياربي بقي و تروح المطبخ و بعد مده يخرج عز
عز: موده
موده خرجت: نعم
عز: خلصت الاكل
موده: لسه بعمل
عز: طيب انا هنام
موده: هتنام جعان
عز: مش جعان و راح عند السرير راحت وراه
موده: مش انت علي طول بتقول الاكل ملوش دعوة بالزعل صح ولا لا
عز: صح و انتي قولتي لسه بتعمل قولت انام لحد ما تخلصي
موده: لا تقوم تاكل اي حاجة
عز: لا هصبر بالمرة أنا مش جعان
موده: اوف بقي أنا تعبت بحاول اتكلم معك و انت بردو زعلان قولتلك غصب عني
عز: بردوصوتك العالي
موده: فين ده صوتي واطي
عز بعصبية: هو كده واطي أنا قولتلك قبل كده بكره الصوت العالي تقومي تكلمني بصوت عالي قدام اهلنا ده انا باحترمك قدام الكل تقومي انتي تكلمني بالطريقة دي
موده: قولتلك مكنيش قصدي
عز: تمام لما تخلص الاكل تعالي صحيني

 

موده بعصبية: اوف بقي بطل رخمة بقي
عز: شوفتي شوفتي
موده: أنا غلطانة اني جاية اعتذر اساسا مع انك بردو كلمتني بصوت عالي قولت خلاص اجي أنا
عز: ماشي كتر خيرك برة بقي و ينام
موده بعيط: حرام عليك قولتلك أنا اسفة خلاص بقي اي ده و كانت خارجة
عز: اقعدي
موده بعيط: لا
عز بصوت عالي: قولت اقعدي
موده بخوف: شوفت انت بتزعق اهو
عز: عشان انتي عنيدة مش بتسمعي الكلام
موده: متزعقيش تاني
عز: هل ينفع تروحي مكان من غير ما تقولي ليا الاول
موده بعيط: لا
عز: ينفع تروحي مع ماهر
موده بعيط: لا
عز: ينفع تكلمني بصوت عالي كده قدام الناس
موده بعيط: لا
عز: بطلي عياط
موده: أنا اسفة
عز: خلاص مش هتعملي كده تاني

 

موده: اه
عز: خلاص حقك عليا و باس ايديها
عز: بطلي عياط بقي
موده: حاضر
عز: موده أنا مش عايزك تخافي مني بس انا بكره الصوت عالي بتعصب و انتي عارفة كده و قولتلك علي تعليمات قبل كده عشان نقدر نعيش حياتنا صح
موده: صح أنا اسفة بس انت لما بتزعيق مش بتشوف شكلك بيكون عامل ازاي بتقلب عليا للدرجة أنا ساعتها بخاف منك
عز: قولتلك مش عايزك تخافي مني بيكون غصب عني و انا بحاول اتحكم في عصبيتي لاني عارف اني غلط
موده: خلاص يا عز حصل خير
عز: يلا امسحي دموعك بلاش تعيطي تاني عشان بضعف قدام الدموع دي
موده: حاضر
عز: بحبك
موده بكسوف: و انا كمان يلهوي الاكل علي النار و تجري
عز بضحك: هتولعي فينا يا مجنونة
*****
في شقة غيث و بيري
غيث: انتي كويسة
بيري: اه
غيث: طيب اعرف بتعيطي ليه حصل اي
بيري: لما شوفت ماما افتكرت كل حاجة
غيث: انتي اول مرة تقبلها بعد اللي حصل
بيري: اه
غيث: طيب ممكن تهدي مهما كانت والدتك بردو
بيري: والدتي تعمل فيا كده تدمر حياتي بالشكل ده
غيث: اللي حصل حصل خلاص
بيري: انت ازاي بارد كده
غيث: نعم

 

بيري: بقولك شوفت دمرت حياتي ازاي تقولي اللي حصل حصل رد عليا بتعمل كده ليه ولا كاني في حاجة فارقة معك ما غريب انك توافق تكمل معايا بعد اللي ماما عملته و بعد اللي انا عملته أنا كمان ليه بتعملني كده بتعملي كويس و بعد كده يتم الطلاق عشان انا احس بالذنب صح و احس اني ضعيت نعمة من ايدي صح ولا لا بتعمل كده ليه
غيث بزعيق: عشان بحبك قولت هبلة و بتقول اي كلام مصدومة ما صعب حد يبعتلها رسالة زي دي اول ايام جوازها قولت اكبر دماغي يومين تعرف الحقيقة لما عرفتي كدبتني قولت ما صعب بردو يكون والدتها لما عرفتي أنها والدتك بردو اتعملتي بطريقة وحشة قولت ما هي مصدومة و مكسوفة اكبر دماغي كل شوية كنت بقول كبر دماغك يا غيث هي صغيرة هي بتحبك و بتغير عليك و استحملت كتير اوي و كل شوية بيعدي عشان الجوازة دي تكمل حتي لما كنت بقولك طلاق كنت بقولك اي حاجة عشان تسكتي
بيري: و الطلاق اللي بعد اسبوع ده اي
غيث: كنت بضحك عليكي كنت هاخدك و نسافر اسبوع في أي مكان نغير جو بس انتي بالشك ده خليتني اكره كل حاجة في حياتي كل حاجة شك شك تثقي في كل ناس حتي الناس اللي مش عارفهم ماعدا أنا بتشكي فيا علي طول معي اني المفروض اكون انا اكتر واحدة تثقي فيه عشان هتعيشي حياتك كلها معه حرام عليكي يا شيخة عايزة اي
بيري: انت اللي عايز اي ليه بتعملني كده ما مستحيل اعمل ده كله و تفضل كده

 

غيث يمسك درعها: عايزة اي اضربك اهانك تفتكري ساعتها هيكون راجل عايزني اضربك اطلع كل حاجة عملتها بالضرب و الإهانة لحد ما تكرهني بجد تحبي اعمل كده لو انتي عادي أنا عمري ما اعمل كده عشان اهلي مش علموني كده علموني اكون راجل مضربش ست لا و الست دي تكون مراتي شريكة حياتي اللي المفروض تكون واثقة فيا
بيري بدموع: ايدي
غيث بعصبية: ردي عليا
بيري بخوف: طيب ايدي يا غيث
غيث: مش هسيبك غير لما تردي طالما انتي مش عاجبك اسلوب الاحترام و انا جاي علي نفسي عشانك و كل يوم اقول بكرة تتغير بس اي بقي أنا تعبت مفيش حد بستحمل الإهانة انتي شخصيا لو كنت بعمل زي ما انتي بتعملي كان زمانك طلبتي الطلاق إنما أنا صابر عشان عارفك و مش عايز اخسرك ليه مصصمة ليه و يكمل بعصبية ردي عليا ردي
بيري: انا اسفة يا غيث بس ابعد ايدي
غيث: اسف مكنيش قصدي امسكك كده انا خارج و يسيبها و يخرج و بيري فضلت تعيط و كلمت رحاب
بيري بعيط: الو يا رحاب
رحاب: بسم الله مالك يا بنتي
بيري: اتخانقت أنا و غيث
رحاب: طيب تعالي نتكلم هنا مش هينفع كلام في الموبايل
بيري: حاضر
*****

 

عند ماهر و جاد
جاد: هنعمل اي
ماهر: هشوفها عايزة اي
جاد: تمام احنا وصلنا صح
ماهر: اه يلا انزل و ينزلوا و يدخلوا الفيلا و يخبطوا و يدخلوا
ماهر: داليا هانم موجودة
داليا: موجودة يا جوز بنتي
ماهر: لا يا داليا هانم ينفع نجي تتهجمي علينا في بيتنا
داليا: انت ازاي تتجوز من غير ما اعرف ازاي تجيب لعيال بنتي مرات اب
ماهر: حضرتك لسه فاكرة اني ليك عيال بنت مش حضرتك من زمان سيبتهم و مشيت و مرات الاب دي هم بيموتوا فيها و انسي انك تاخدي نورسين و سند
داليا: هاخدهم و الحضانة من حقي هات العيال في هدوء بدل ما ندخل المحكمة بينا أنا كنت جاية أحدهم يقعدوا معايا فترة لحد ما اسافر بس لا جايب ليهم مرات اب أنا اشي عارفني بتعمل فيهم اي
ماهر: اه طيب بصي محاكم مش محاكم مش هتاخدي العيال عشان لو وصلنها لمحاكم هيكون من حقي أنا لما يعرفوا اني جدتهم سافرت من ساعة الولادة و لسه راجعة دلوقتي و لما شافت مرات ابوهم اللي هم بيقولوا عليها ماما من كتر حبهم فيها في انسي انك تاخدهم عايزة تشوفي بيتنا منورة عايزة يقعدوا معكي يوم تمام عادي بس بعد ما هم يوافقوا
داليا: هاخدهم يا ماهر هاخدهم

 

ماهر: لو فكرتي تجي جنب عيالي مش هسكت أنا ساكت عشان خاطر بنتك الله يرحمها انسي انك تقدري تاخدهم انسي يلا يا جاد و يمشوا
داليا: مش هسيبهم يا ماهر مش هسيبهم
****
فيلا سليم
بيري قاعدة بتعيط لرحاب
رحاب: يا بت انتي هبلة انتي عايزه يمد أيده عليكي
بيري: ما رد فعله الهادي ده بيخوفني اكتر
رحاب: عشان راجل مش عايز يتعصب و يندم بعد كده والله انا لو منه اضربك قلمين يمكن تفوقي من الهبل اللي في دماغك
بيري: رحاب
رحاب: ما أنا مش عايزة جنان انتي عايزة اي
بيري: مش عارفة أنا مش فاهمة حاجة أنا تعبت نفسي اعيش زي اي بنت مرتاحة مع جوزها حتي لو في مشاكل إنما أنا مش مرتاحة أنا كل يوم خناق و بيكون انا السبب
رحاب: ما انتي لازم تتغير كفاية شك الواد هيموت منك كفاية شك كفاية اصوت يا بنتي
بيري: مش عارفة اعمل اي قولت غصب عني
رحاب: لا مش غصب عنك هو عنده حق انتي بتثقي في أي حد قالك السلام عليكم مش بتثقي في جوزك ما بصي بقي تتغيري غصب عنك أو يتم الطلاق و تسيبه يعيش حياته من حقه الصراحة
بيري: اسيب مين انتي بتهزري
رحاب: ما يا مجنونة انتي عايزة اي

 

بيري: مش عارفة مش عارفة
رحاب: لا أنا حامل و تعبانة و اتحرق دمي بسبب الولية اللي اسمها داليا دي مش ناقصة هتركزي معايا كده تمام مش هتركزي يبقي اتفضلي برة
بيري بعيط: أنا غلطانة اني جات اتكلم معكي
رحاب: ياختي يا بنتي ما أنا عايزة اشوفلك حل بس انتي علي كلمة واحدة مش عارفة مش عارفة اعملك اي أنا بقي
بيري: تشوفي حل اللي انا مش عارفه ده
رحاب: يلهوي
بيري: يا رحاب بقي
رحاب: طيب اهدي بقي و نتكلم جد لازم تبطلي شك شوية و تكسبي جوزك مكنيش ناوي يتطلق كان عامل لكي مفاجأة
بيري: يا خوفي المرة دي يطلقني
رحاب بضحك: حقه الصراحة
بيري: أنا رايحة بيتي أنا غلطانة اساسا اني جيت
رحاب: بصي يا بيري ما انتي لو مش اتعدلتي أنا هكلم ماهر يشوف حل معك
بيري: لا خلاص قولي اعمل اي و هسمع الكلام
رحاب: ايوه كده اسمعي بقي
****

 

في القسم
حاتم: شكل حبيب القلب مش عايزك
رباب بصدمة: بتقول كده ليه
حاتم: موبايله مغلق و ساب شقتكم و مشي و حالا مستخبي و احنا بندور عليه و هنجيبه شوفتي بقي اللي كنتي خائفة عليه سابك بس هنجيبه ساعدني و اوعدك اني هخرجك من القضية
رباب: مش هتكلم
حاتم: براحتك اقفل يا بني الباب ده اهو قاعدين أنا و رباب مع بعض لحد ما نعرف معلومات منها غصب عنها
رباب بخوف: قصدك اي قاعدين مع بعض
حاتم: لا دماغك متروحيش بعيد أنا مش كده قصدي انك هتتكلمي غصب عنك من غير ما حد يجي جنبك محدش يقدر يجي جنبك
رباب بتعب: ممكن اطلب حاجة
حاتم: خير
رباب: المفروض في حقنة باخدها اول الشهر
حاتم: اكتبي اسم الحقنة و الدكتورة هتكون عندك شوية
رباب: شكرا
حاتم: العفو بعد مدة
حاتم: يعني اي مش لقينا الحقنة

 

رباب: هي مش بتكون موجودة كتير
حاتم؛ دي لازم تاخدها
رباب بتعب: اه
حاتم: طيب اهدي هروح ادور عليها في اكبر مستشفيات و صيدليات و يخرج جري أقعد يلف بعربيته ساعتين لحد ما لقي الحقنة يدخل مكتبه كانت رباب نائمة بتعب
حاتم: رباب رباب
رباب: اي لقيتها
حاتم: اه الحمدلله
رباب :معلش تعبتك معايا
حاتم: ولا تعب ولا حاجة في دكتورة هتجي عشان تاخدي الحقنة دلوقتي
رباب: تمام
*****
بعد مرور أسبوع نبيل هيطلع من المستشفي حاتم بيدور علي تامر
*****
يوم جديد في المدرسة
جاد: أنا زهقت من ام الحوارات اللي احنا فيها دي
تيا: هانت يا بني المهم اننا نركز في مذاكرتنا
يوسف: دماغي مش قادر
مروان: مالك يا يوسف

 

يوسف: مش عارف دماغي مصدعة اوي
موسي: طيب تاخد برشام
يوسف: ياريت
وائل: هروح اجبلك من صيدلية المدرسة و يمشي
جاد بهمس: انت رجعت تشرب تاني
يوسف: مش وقته
مروان: يخربيتك يا شيخ رجعت للقرف ده تاني
يوسف: صوتك بس
مروان: تمام
****
في مكتب موده قاعدة هي و بيري
بيري: من ساعة ما رجع مش بيرد عليا حضرتله الاكل سابه زي ما هو رخم اوي بقاله كذا يوم علي كده
موده: لا و البت كل يوم بيصحي تكون قدامه نجمة ده انتي ضاربة وش الجزمة بتاعك ده
بيري: هسيبك و امشي ما أنا عملت زي ما رحاب قالت لبست بيجامة حلوة و مكياج بسيط بس في الاخر مردش عليا سيبته و نامت
موده: تفضلي وراه لحد ما يصالحك ما هو بيلف وراكي لحد ما توافقي تكلمه
بيري: وراه وراه لحد ما يرد عليا
موده: و الطلاق
بيري: علي جثتي طلاق اي

 

موده: ايوه كده صح لازم نروح بدري عشان خالي هيطلع بكرة و نساعد رحاب في الاكل
بيري: تمام أنا دلوقتي هروح اشوف جوزي
موده بضحك: ماشي يا ختي
بيري: عاملة اي انتي و عز
موده: زي الفل عملت بنصائح الاخت رحاب و ماشية زي الفل
بيري: يعني
موده: اه
بيري بابتسامة: ربنا يجعلكم زوجين صالحين يا حبيبتي
موده: يارب و اياكي
****
في مكتب غيث قاعد بيرجع بعض الاوراق و الباب يخبط
غيث: ادخل و تدخل بيري
غيث: بتخبطي ليه ادخلي علي طول
بيري: عامل اي
غيث: الحمدلله
بيري: عمي هيخرج بكرة
غيث: عارف

 

بيري: طيب هنجيب هدية لعمو اي
غيث: شوفي عايزة اي و خدي فلوس و روحي هاتي
بيري بزعل: اروح لوحدي
غيث: أنا مش فاضي اروح مكان
بيري: عشان خاطري
غيث: مش فاضي
بيري: بقولك عشان خاطري
غيث: تمام هخلص و نروح
بيري :ماشي بتعمل اي
غيث: بخلص ورق مهم عندي ممكن تقعدي ساكتة لحد ما اخلص
بيري: حاضر
****
في مكان ما
تامر: كفاية بقي أنا هموت و اعرف مراتي عاملة اي بقالي اسبوع
فرح: قولتك اصبر مراتك هترجع
تامر: امت الحفلة لسه بعد اسبوعين اسيب مراتي ده كله
فرح: مراتك هتخرج بكرة بطريقتنا ووبعدها هنجيب احمد و المخدرات بخطف موده تمام
تامر: تمام يارب نخلص عشان مراتي
فرح: بطل دوشة مراتك هتكون عندك بكرة و خطف موده هيكون يوم الحفلة اللي هي بعد اسبوعين
***

 

فيلا تيا
تيا: بقالك كتير مش بتجي يا عمتو
فرح: مشغولة بقي يا حبيبتي
تيا: ربنا يعينك
فرح: اي مش هنعرف رايك علي اشرف ابني
تيا: أنا قولت لبابا سيبني لحد ما اخلص ثانوي و أقرر
فرح: ماشي المهم أنا هقعد هنا يومين
تيا: تنور يا عمتو غريبة اول مرة تقرر تبات هنا
****
يوم جديد كلهم متجمعين منتظرين نبيل
سند: جدو واصل
نبيل: حبيب جدو
رحاب: براحة علي جدو يا حبيبي
زهراء: حمدلله علي سلامتك يا بابا
نبيل: الله يسلمك يا حبيبتي
سليم: نورت بيتك يا بني
نبيل: بنورك يا بابا
رحاب: عاملين لك شوية اكل يا حبيبي
حور: زي ما قولتلكم صح عشان في اكلات مينفعش يأكلها دلوقتي
بيري: بظبط يا دكتور حور
صابر: فين موده
موده: أنااهو يا حبيبي عامل اي
صابر: الحمدلله
موده: خالو حبيبي حمدلله علي السلامة
نبيل: الله يسلمك

 

سهام: يلا يا الطف الكائنات تحضروا الاكل
رحاب: يلا يا بنات
سهام: اقعدي انتي هم هيقوموا انتي حامل يلا يا باردة منك ليها
زهراء: الله ما احنا هنقوم اهو يلا يا بنات
:يلا و يقوموا
سهام: داليا جات تاني
ماهر :لا يا ماما و مش هتجي خافت اكيد
سهام: ربنا يبعدها عننا
:يارب
رحاب: لا ما هي بتحلم لو عايزة تاخد عيالي مني
ماهر: محدش يقدر ياخدهم منك طول ما انا عايش
رحاب: ربنا يبارك فيكي يا حبيبي
****
فيلا يوسف
بسملة: هتفضل قاعد كده مش هتاكل
يوسف: مليش نفس
بسملة: يا بني الزعل و الحزن ملهوش دعوة بالاكل
يوسف: مش قادرة مخنوق اوي
بسملة: انت رجعت تشرب سجائر تاني

 

يوسف: اه و انا خارج
بسملة: اقف عندك انا بكلمك
يوسف: مش وقته أنا خارج لما ارجع و يمسي
بسملة :لازم اتكلم مع موده لازم
****
فيلا سليم كلهم قاعدين علي السفرة
حاتم: فرحي أنا و زهرتي امت يا جماعة
سليم: انت و اي يا اخوي
حاتم: زهرتي
نبيل: احنا متفقين أنه بعد ما تخلص السنة دي
حاتم: طيب ما يتقدم حرام عليكم يا جدعان
صابر: ما تهمد يا بني خلي زهرتك تخلص السنة دي علي خير و بعد كده افرحوا براحتكم
حاتم: هو عشان انا مليش ولا حبيب ولا قريب ولا غريب يتعمل فيا كده

 

سليم: أنا بقول نفركش الجوازة دي عشان انت عامل دوشة
حاتم: لا خلاص و ربنا هقعد ساكت و موبايله يرن و يرد
حاتم: السلام عليكم
…..
حاتم بصدمة: ازاي الكلام ده
……
حاتم بعصبية: اقفل اقفل أنا غلطان انس سيبت القسم
كاظم: في أي يا بني
حاتم: رباب هربت ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معلمة من الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى