رواية معشوقه الأسد الفصل التاسع 9 بقلم ريحان الأمل
رواية معشوقه الأسد الجزء التاسع
رواية معشوقه الأسد البارت التاسع
رواية معشوقه الأسد الحلقة التاسعة
وصلنا لحد اما اسد شال عشق وهي فقد الوعي تماما ودخل بيها القصر
اتصدم اسد من تجمع العائله وبما فيهم جده سليم الذي كان لا يريد ان يفشي له هذا السر لانه في غايه الاحراج
سليم بصلابه… كنت فين انت وعشق ي اسد بيه
اسد… طيب هدخل عشق ي جدي وهنيجي نتكلم
صعد اسد ووضع عشق في غرفته وقبل راسها ونزل مره اخري الي جده
اسد بهدؤء… بص ي جدي الحكايه وما فيهاا وليس جاي يكمل منعه سليم من الكلام
سليم بغضب… انت عارف انت بتعلب مع مين ي اسد انتي لعبت مع ابن المنصوري وقلنا ماشي لكن جاي للصخري ي اسد انت عارف اي حكايه الصخري انت بتورط نفسك وبتورطنا كلنا ي اسد
هانم بدموع… اهدي ي حج مش كده فهمه براحه
سليم بغضب اكتر… انا مش هقعد العمر كله احمي فيك واحمي في كل واحد فيكم وفي لحظه يجو تحتت بنتين ابوهم راجل مجرم ويصفو علينا
مراد فقد حزن علي كلامه علي سعيد امام رهف فمهما يكون ابوهم وحش بس يقال انه اب
رهف وقد تدخلت…. فعلا مع حضرتك حق احنا مغصبناش علي حد منكو انه يخبينا عندكو والقدر وقعنا في طريق بعض وانا واختي كده كده لينا حق عنده وهنخده حتي لو فيها موت اي واحده فينا وانت ي حج سليم بتتكلم كده كان ابويا عملك حاجه هوا انت تعرفه
صمت في هذه اللحظه سليم فهوا بماذا يجيب
اسد وقد اعاد عليه السؤال…. جدي انت تعرف الراجل ده
وعد… يعني هيكون عارفه منين اكيد خايف من سيرته علينا بس
اسد بعدم تصديق… لا في حاجه والحج سليم مش راضي يقول قول ي جدي في اي
سليم بتوتر… مافيش حاجه هوا زاي ما وعد قالت كده
اسد وهوا منفعل… انا مش هسيبه في حاله لا هوا ولا ابن المنصوري ووحيات رحمت ابويا وامي مانا راجل غير وانا شارب من دمهم هما الاتنين بس الصبر بس والحساب بيجمع الكل
سليم بتعب… ي بني انا مش حمل وجع قلب تاني ولا حمل بهدله كفايا عليا موت ابوك وامك قدام عيني حرااام عليك بقي
اسد بصدمه… اي دخلهم في علاقه مووت ابويا وامي ي جدي
سليم وقد حكي الحقيقه… ي بني الصخري ده هوا اللي قتل ابوك
وقعت الجمله كالسيف الحاد علي مسمع كلا من وعد وهانم ومراد ورهف وبالاخص اسد
اسد بصوت عالي هذا اركان القصر… يعني سبتني سنتين ي جدي بجري هنا وهناك علشان اجيب تار ابويا وامي وقلتلي في الاخر دوول ماتو قضي وقدر وفي الاخر يطلعو مقتولين قصد
سليم وهوا يهدي منه صدمت الجميع…. انا عارف ان في يوم من الايام لازم اعرفكو بس دي حقيقه مكنتش عايز اعرفها لاي حد فيكو بس كله جه في وقته زمان كنت انا والصخري صحاب كنت انا اكبر منه بكام سنه وبعدين لاقيته جاي عندي الشركه بيقولي عايزين ندخل انا وانت في شراكه في الشركه وكل حاجه بالنص جيت انا قلتله لا انا مش هيضيع تعب مصطفي ابني وبعدين ده ملكي مش شراكه لاقيته قام خد بعضه وهوا طالع قالي بكره ترجع تعيطلي وتقولي حقك عليا ي سعيد وبعد الموضوع ده بشهرين طالع ابوك وامك رايحين احتفال بعيد جوازهم ساعتها كان عندك 10 سنين ومراد 5 ووعد 3سنين وجيت بعد طلعتهم دي كنت خايف وحاسس في حاجه هتحصل وفعلا برن علي ابوك مش بيرد امك مش بترد بصين بعد تاخريهم بالليل لقيت السواق جاي وكله دم قولتله اي في اي ابني حصله حاجه قالي احنا كنا مشين وايه بعربيات زاي ما حضرتك قولت بس طلع علينا عصابه وعربيه كبيره دخلت في عربيه البيه مصطفي والمدام والسواق مات وانا اتصابت في دراعي زاي ما حضرتك شايف قلتله طيب فين ابني قالي مصطفي بيه هوا والمدام راحو المستشفي هما دلوقتي في العنايه
كل هذا الكلام وتحت صدمت كلا من يسمعه فهوا كالسم في البدن
اسد وهوا في حاله توهان… وبعد كده طبعا رحت المستشفي لقتهم ماتو وسبت اللي قتل امي وابويا وقاعدين بناكل وبنشرب وبنضحك وعادي خالص وسايبين نااس بنت…….. قعدين عملين يقتلو في نااس ويظلمو ناس وبقهرو نااس
رهف ببكاء…. انا عارفه ان هوا طول عمره متوحش وميعرفش ربنا
مراد بصوت جوهري… اخرسي انتي واختك حياتكو جحيم من بعد اليوم بسبب ابوكو
اسد بصوت عالي… محدش يتكلم تاني والموضوع يتقفل وكل واحد بيجيله يومه وساعته
يلا كل واحد يطلع اوضته اتاخرتو هذا ما نطق بيه اسد
ذهب كلا من مراد الي غرفته ووعد وسليم وهانم ورهف وطلع اسد عند عشق
مره رهف بجانب جناح مراد فقررت ان تدخل
رهف… ممكن ادخل
مراد بصوت باكي… عايزه اي مش فاضي دلوقتي
رهف.. بس دوول كلمتين
مراد.. مش عايز اسمع منك حاجه
وقام قفل الباب في وشها بكت رهف علي حالها الشبه سئ وليس شبه بل كله سئ
اما عند مراد اخذ يكسر في كل شي امامه…. ليه كل حاجه حبيتها ارجع اكرها ليه ليه كل يوم بكتشف حقيقه حد بتوجعني وتكسرني ليه بس ليه بيحصل كل ده انا عارفه ان هيا واختها ملهمش ذنب ومش مدرين علي وساخه ابوهم وكارهين طيفه بس يرجع ابوهم برده يعني انا دلوقتي متجوز وحبيت لا عشقت واحده ابوها قاتل ابويا لييييه
سمعت رهف صوته فجريت علي اوضته فاوضتها بجانب اوضته اخذت تخبط حتي سمعت صوته الضعيف يامر بالدخول
مراد.. عايزه اي تاني
رهف ببكاء… عايزاك ي مراد مش عايزه حاجه تانيه
ورتمت رهف في حضنه مما اصاب شلل لجسد زاك العاشق وانطلقت في البكاء
رهف ببكاء… اسفه والله اسفه علي كل المشاكل اللي واجهتها من يوم ما جيت هنا انا واختي اسفه علي اللي عمله الوقح ده فيكو اسفه علي ضياع امكو وابوكو انا اسفه لان ده ابويا والله اسفه مش بايدي كنت غيرته علي الاقل كنت هلاقي فيه الحنينه زاي اي اب
مراد وهوا يرتب علي ظهرها… هششششش بس خلاص اهدئ أهدي ده مش ذنبك انا عارف مش ذنبك ولا ذنب اختك انتو كنتو صغيرين اصلا
رهف ببكاء… طيب بص اقتلني بالله عليك اقتلني وريحني من الدنيا دي علي الاقل ابقي كسبت اني اتعرفت علي ناس زايكو ثم وقعت عينيها علي مراءه بجانبها مما كسره مراد ومسكتها ووضعتها علي يديها وجرحت نفسها امسك منها مراد المراءه وهوا يري الدم امامه
مراد بخوف.. رهف رهف ليييه بتعملي كده ليه
ثم حملها ووضعها علي السرير وقام بوضع تعقيم للجرح تحت بكاءها المستمر
مراد بهدؤء… بس خلاص خلصت اهو اهدي بقي ي حبيبتي انا جمبك اهدي
رهف… وقد توقف الزمن امامها ايعقل انها حبيبته ياله من حلم صعب الوصول له في نظرها
مراد… بصي نامي انتي هنا وانا هاخد الاوضه التانيه ماشي ارتاحي بقي تمم
رهف وهي تهز راسها.. تمم
خرج مراد من غرفته واتجهه الي الغرفه التانيه وذهب في النوم بعد تفكير طويل
عند سليم وهانم في الغرفه
سليم… بس انا كده وترت الدنيا اكتر
هانم بعياط… يعني انت عارف مين قتل ابني وساكت ليه
سليم بغضب… يعني كنتي عيزاني اعرض اسد ومراد للخطر
هانم بسخريه… وانت يعني. كده معرضتهمش للخطر ده انت وقعتهم فيه بايدك
سليم… ربك يسترها والصبح يحلها حلال
عند اسد في جناحه دخل اسد الغرفه واتصدم مما راته عيناه
ماا الذي رأؤه اسد؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معشوقه الأسد)