روايات

رواية معشوقتي الفصل العاشر 10 بقلم عائشة الكيلاني

رواية معشوقتي الفصل العاشر 10 بقلم عائشة الكيلاني

رواية معشوقتي البارت العاشر

رواية معشوقتي الجزء العاشر

معشوقتي
معشوقتي

رواية معشوقتي الحلقة العاشرة

رحاب قامت بصدمة :ـ انت
علي فتح النور:ـ متخفيش يا حبيبتي دا انا
رحاب بعصبية:ـ انت اتجننت انت ازاى تدخل اوضي ازاي دخلت الشقة من اصلا
علي بمرح:ـ علشانك يا رحاب هستحمل مرمطة جلال
رحاب اتسعت عينها و فتحت بؤها:ـ انت مين انت اكيد مش علي اكيد جوزى اتتخطف و حطوك مكانه اي الى عمل في وشك كدا
علي:ـ ابوكي عمل فيها الاب الروحي و نزل في ض.رب مرحمش اهلي
غمز بعيونه بمشاكسة:ـ علشان القمر استحمل اى حاجة ان شاءالله اتعلق كل يوم المهم الجميل ترضي عني
رحاب بصت له بصدمة:ـ علي انت كويس ولا ضرب ابويا اثر على عقلك
رحاب قعدت على السرير و علي قعد جانبها:ـ والله انا علي دا انتي بتسالي اكتر من ابوكي
رحاب:ـ اتلم دا ابويا ذات جيت ليه اكتشفت فيا حاجة غير الخ.يانة
علي:ـ ييييه يلهوي والله اكيد الهبل دا ورثاه عن حد في عائلتك مش معقول هو انا اتكلمت
رحاب:ـ امشي يا علي الى بينا انتهى و من زمان انا مش عايزك
علي بهدوء و يأس منها:ـ ما كفاية منهدة بقا اي مش بتزهقي برضو مصرة تكدبي اللعبة انكشفت يا هانم عمري ما كنت اتخيل انى رخيص بالنسبة ليكى لدرجة أنكى تفرطي فيا هو من امتي و فيا حاجة بتحجز بينا اتكلمي طب انا اخلف ليه هو انا ناقص صداع اشحال انكي مش بتفوتي فرض يا مؤمنة ربنا مش رايد خلاص مش هننهي حياتنا نرضي بالى ربنا كتابه و نقول الحمدلله صحيح مرزقنش بس رزقنا حاجات كتير اوى الصحة و دى لوحدها كفاية كفاية اننا بس بنام من غير تعب ولا كل يومين في المستشفيات الستر و يام بنعمل و ربنا بيسترها معانا الشكل و انتي شكلك زى القمر مش ناقصك اى حاجة تعليم و معاكي و اتعلمتي و جبتي مجموع محدش كان متخيلو اتجوزتي الى بتحبيه و من رحمته بيكي نقذ اخوكي و الحمدلله بقا كويس ربنا هداه و علاقتك بابوكي اتحسنت كل دا مش كفاية اننا نقول عليه الحمدلله
رحاب بصت له و دموعها بتنزل على وجتنها:ـ انت عرفت منين و ازاي حماتي حكات ليك
علي:ـ هاجر و كريم قالوا كل حاجة ازاي تخبي عليا انا يا رحاب بتخبي عليا انا من امتي و احنا بنخبي على بعض دا اتفه تفصيل يومنا بنحكيها لبعض
رحاب:ـ انا مش ناسية كل دا و الحمدلله بس انا كان نفسي يبقا ليا طفل منك كان نفسي يكون عندي طفل منك انت الانسان الى عشت عمري احلم بيه بس حقك تقول كدا
علي مسح دموعها بحنان و قبل بطن ايديها:ـ رحاب حبيبتي افهمي انا اكتر حد نفسه يكون له اولاد بس طلامة ربنا مش رايد خلاص و الجواز مش هيحل دا هيعك الدنيا اكتر و تسنيم مين دى الى اتجوزها دا اخوكي حمزة وشه في النور و قبول عنها هى ناقصة تسنيم مكنش ينفع تسمعي كلام امى انتواا تخططو و انا البس هونت عليكى كب مين فينا الى منحقه يزعل بعد الحركة دى رحاب انا كنت بدات اشك انكي بتكرهيني بجد صوتك و قسوتك و حركاتك تقول انكي مغصوبة عليا انا حسيت احساس وحش اوي مفيش راجل يحسه و يقبل على نفسه يكمل و يستحمل ينفع كدا
رحاب هزت راسها بالنفي و حطت راسها على صدره علي ضمها له اكتر قبل راسها و فضل يملس على شعرها
رحاب بصوت واطي و همس:ـ انا اسفة انا لم عرفت ان مش هبقا ام بقيت بعمل اى حاجة في سبيل راحتك و سعادك حتي لو هتتجوز انا راضية
علي بهدوء منفي تمام الغضب الى مذل جوه من امو:ـ و انتي فكرك هكون مبسوط و انا مع غيرك انا مستحيل اكون اب لعيال غير عيالك و بعدين احنا لسه صغيرين على العيال و الصداع مش معنى ان ربنا مش رايد اننا نخلف دلوقتي يبقا خلاص مين قال مستحيل دكتورة دكاترة مخلوقين زيهم زينا الطب أطور يمكن لو كونا خلفنا دلوقتي الواد ولا البت طالعو مشوهين أو اتولد ميت أو نزل مريض مكونش ها نستحمل ربنا له حكمته يا رحاب رب الخير لن يأتي الا بالخير مش هنقول غير الحمدلله انتى طلامة كويسة انا مش عايز حاجة من الدنيا غير انكي تكوني معايا و باذن الله لم ربنا يرزقنا بولد هنسميه حمزة و لو جت بنت و نفسي بصراحة بيقا عندي بنت و اسميها رحاب علشان يبقا عندي بنتين رحاب كبيرة و رحاب الصغيرة
بره جلال كان جاه و بيسمعهم و هو حاسس بقهرة على رحاب بس في نفس الوقت زعلان علشان ظلم علي دخل واضته من غير ما حد يحس بيه قعد على الكرسي
جلال بتعب:ـ تعبت مش كدا طب هى ذنبها اي ولا حمزة انا عمري ما جيت على حد و دائما بساعد الناس على اد ما اقدر لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم في الاتنين واحدة اتحرمت من الأمومة و التاني يعلم يهدى ولا هيرجع للهبب تانى ما الى بيمشي في السكة دى مش بيرجع يا تري لم اموت مين هيخد باله من الاتنين يا تري يا علي هتتغير مع الايام و تقسه عليها ولا هتفضل نفس الشخص و تقف معاه عمري ما خوفت على رحاب اكتر مانا خايف عليها دلوقتي ربنا يكفيكم فجع الأقدر و غدر الزمان طب حمزة فى واحدة ممكن تقبل بيه بعد الكارثة الى هببها طب لم اموت في حد هيقف جانبهم بعدي كل واحد منهم هم اكبر من التاني حط معاهم عادل و هبة هبة البت الى من يوم ما اتولدت مشافتش يوم حلو طب طب عادل مين هيستحمله و يستحمل جنانه و قذاره زايى طب و كامل و مراته الى مشاكلهم مش بتخلص و مديحة و حنان يارب انا مش خايف من الموت بس انا خايف على اهلي يارب تولاهم و ارحمهم برحمتك كان نفسي الحق رحاب و انقذها بس ولعت في نفسها صحيح مكنتش عايز بنات بس سميتها على اسم اختي.. حاجة تفتكرني بيها بدات تكبر و تخد شكلها لحد ما خدت غباها و ضعفها ولعت في نفسها ما بمجرد ما الحيوان دمرها و خل.ع قسيت عليها علشان ميبقش نفس الكارثة خوفت خوفت مكنش قصادى غير ان اقس عليها بس ضيعتها على الأقل علي اتجوزها في النور زعلت شوية بس معملوش حاجة تغضب ربنا و مضحكش عليها بكلام دا خلص جيش و اتقدم على طول خلاص هو اتربه بكرا تروح معاه
تاني يوم علي جاه و اتصدم لم جلال وافق ان رحاب تروح معاه سلم عليهم و مشيو بعد وقت طويل وصلوا الفيلا علي فتح باب العربية و شال رحاب
رحاب:ـ علي امك ممكن تشوفنا عيب كدا ميصحش
علي:ـ ممكن تسكوتي انتي حسابك لسه مخلصش اصبري عليا
رحاب:ـ وديني بيت ابويا
علي بمرح:ـ الراجل لم صدق انتى كنتي عاملة ليهم اي اكيد مش مبطلة رغي
رحاب:ـ مش هرد عليك
دخلوا الفيلا و طالعو اوضتهم رحاب بتبص على الفيلا بصدمة لانه بنا حيطة بينه وبين أهلو
رحاب:ـ هو الى شوفت دا بجد انت ازاي تعمل كدا تبني سور بينكم ازاي يا علي مهما كان السبب مينفعش الواحد من غير اهله ولا حاجة
علي بهدوء:ـ اكيد و مسبوط بس انا مش قاطع الوت بس كله حاجة لم تزيد عن حدها بتقلب ضد صاحبها هى اختارت بنت اختها على سعادتي تمام و ياريت يا حبيبتي متدخليش و متكلميش امي عايزة تكلمي هاجر موجودة و ابويا لكن امى و اهلها لا تمام
رحاب بصت له:ـ علي انت مش مجبر تكمل معايا البنات كتير
علي:ـ اه اتجوزتك شفقة حرام تتجوزي المجنون ابن عمك و رجعت شفقة علشان تخلصي من صداع هبة و حمزة انتي ليه محسسني انكي عندك مشكلة مش عند حد
علي قعد جانبها و مسك ايديها:ـ يا حبيبي انتي دلوقتي فى عيني زى زمان قمر بكل ما فيكي مش موضوع تافه يوقع بينا اقفلي على الموضوع و سلمي امرك لله لازم تتاكدي ان كل الى بيحصل خير بعدين انتي ازاى تمشي قدام الناس بشعرك طب اعمل فيكي اي
رحاب حاوطت رقبته برقة و دلع:ـ يا حبيبي حمزة كلمني و كان باين على صوته التعب انا سمعت صوته و لبست و جريت حتي معرفش نزلت حافية ازاي حطت الطرحة على رقبتي و جريت حتي الجزمة لبستها في العربية و بعدين انت اخدت حقك مني تالت و متلت نفتح صفحة جديدة
عند هاجر
هاجر ماشية مع صاحبتها:ـ يا كفاية زن بقا فصلت
نفين:ـ يا بنتي استني دا انا جبت ليكي تاريخه القديم و المستقبل لو عايزة
هاجر:ـ انا مالي قولي لملك انا مال اهلي
نيفين:ـ يختييي هو الواحد مينفعش يفضفض معاكي
هاجر:ـ فضفضي يختي بس كفاية نميمة عيب
كان ماشي في ايديه سكينة متجه ليها و بيبص ليها بشر قرب حط السك.ينة على رقبت.ها منها و نيفين بعدت
هاجر:ـ نيفين الحقيني
نيفين بابتسامة:ـ والله وقعتي و محدش سم عليكى يا حبيبتي شوف شغلك انا عملت الى عليا
هاجر كانت ها تتكلم كانت ها تسرخ بس سبقها و حط منديل على أنفها و ………..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معشوقتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى