روايات

رواية معشوقتي الفصل الخامس 5 بقلم عائشة الكيلاني

رواية معشوقتي الفصل الخامس 5 بقلم عائشة الكيلاني

رواية معشوقتي البارت الخامس

رواية معشوقتي الجزء الخامس

معشوقتي
معشوقتي

رواية معشوقتي الحلقة الخامسة

رحاب غمضت عيونها:ـ مفيش حاجة يا ماما بس انتي كنتي وحشني ف علشان كدا انفجرت في العياط انا كويسة
حنان بصت ليها بشك و حزن:ـ هعمل نفسي مصدقكي بس نسيري اعرف يا بنتي
رحاب نامت على رجل حنان و الدموع بتنزل بس بعد وقت رحاب نزلت من بيت خالها ركبت عربيتها و سندت راسها على الازاز و السوق اتحرك بالعربية بعد وقت طويل وصلت الفيلا
اعتماد:ـ كل دا هو علشان ابني مسافر هتسوقي و الهبل
رحاب بهدوء:ـ معلشي الوقت خدني و محستش بيه اسفة عن اذن حضرتك
اعتماد اتنهدت و قالت بصوت حاد:ـ استني عندك
رحاب بصت ليها:ـ اتفضلي
اعتماد:ـ انا عارفه ان ملكيش ذنب و ان دا إرادة ربنا بس برضو الشرع محلل أربعة و كمان هو مش هتيجوز حب يعني. انتي بتحبيه و عايزة سعادته صح
رحاب بهدوء:ـ علي أول ما يرجع هفاتح معاه الموضوع دا
اعتماد بغيظ:ـ انتي كدا بتعكي الدنيا علي مستحيل يعرف حاجه زى كدا اقولك طهقيه و عيشته خلي يكرهك كدا اسهل و اوفر في الوقت انا عارفه ان صعب بس نعمل اي يا بنتي
رحاب ابتسمت بسخرية:ـ حاضر يا طنط حاجة تانى عن اذنك
رحاب جريت على اوضتها و دفن.ت نفسها في السرير و قعدت تبكي بقهرة
هاجر من بره:ـ رحاب انتي صاحية
رحاب مسحت دموعها و حطت مكياج و فتحت الباب:ـ انا صاحية تعالي
هاجر دخلت و قعدت على السرير و ربعت رجليها رحاب قفلت الباب و قعدت جانبها
رحاب:ـ تتحسدى اي الهدوء دا
هاجر:ـ مفيش شكلي بحب
رحاب:ـ اي يختي
هاجر:ـ هو الحب حرام يا جدعان
رحاب:ـ طب لمي نفسك و نزلي رجلك.
هاجر:ـ يوه بقا اهو
رحاب:ـ مين و اي الحكايه كلها
هاجر:ـ احم بصي يا ستي
هاجر حكت لرحاب الى بتسمع بخوف و صدمة قامت بعصبية:ـ الواد دا تبعدي عنه خالص فاهم ل تكلميه ولا زفت هو من امتي و احنا بنتعرف و بنخبي انتي واعية لكلامك تخرجي معاه بتاع اي عارفه لو اخواتك ولا بابا شم خبار بالكارثة دى اي الى ممكن يحصل
هاجر دموعها نزلت:ـ طب مانتي بتحبي عليا و اتجوزك
رحاب قعدتها و قعدت جانبها و حضنتها و الدموع في عينيها:ـ صحيح بحب علي و هو كمان بس لا وعدني بالجواز ولا قالي بحبك لانه مش عارف الظروف ولا النصيب مفيش حاجة اسمها حب يا هاجر الحب يا حبيبتي بيجي بعد الجواز مع الإنسان الى يدخل البيت من الباب و يتجوزك برضا ربنا و اهلك يصونك و يخاف عليكي تقدري تقوليلي هو يقبل اخته تكلم ولد غريب ولا تخرج معاه اكيد لا الواد دا مش كويس و بيتسلي بيكي
هاجر خرجت من حضنتها:ـ خلاص والله العظيم ما هكلمه تانى و أدى يا ستي عملت له بلوك من الاكونت و من حياتي اول حاجة علشان ربنا يرضى عني و علشان نفسي اتجوز واحد زى علي أو زى بابا اوعدك انى مش هعمل كدا تانى
رحاب:ـ اوعى يكون شاف صورك أو
هاجر:ـ هو شافني في المدرسة بس والله ما بكدب عليكى في كلمة سيبك مني مالك شكلك زعلان
رحاب:ـ مفيش حاجة شوية برد و هيروحو لحالهم
هاجر:ـ بجد طب عيني في عينك كدا
رحاب:ـ قومي و سبني انام
هاجر:ـ بتطردني يا رحاب ماشى طب والله الى بتعملوا فيا هطلعو في عيالكم باذن الله
رحاب بتعب:ـ امشي يا هاجر
هاجر بصت ليها بشفقة و شك و خرجت
رحاب دموعها نزلت:ـ هو انا وحشة اوى كدا اللهم لا اعتراض لكنني ببقي من لانى موجوعة انا مش عارفه عملت اي في حياتي انا راضية يارب والله العظيم انا راضية بنصيبي و قدري هعوز اي اكتر من كدا بس مش هقدر اشوفه مع غيري والله ما هقدر يارب خدنى انا مش عايزة لا الدنيا دى ولا عايزة الناس الى فيها
عند جلال كان قعد مع صاحبه
جلال:ـ هى دلوقتي في مكان احسن
امين:ـ مش قادر اصدق انى مش هشوفها تانى ولا هسمع صوتها شادية مش بس بنتي دى عجازي الى بتسند عليه كانت مليه البيت بصوتها و جنانها و صداعه لم بترغي اه يا بنتي كان فاضل على فرحها يوم
جلال بيسمع بس
امين:ـ تحويشت عمري و تعب السنين كان فيها معنديش غيرها ربنا رزقني بيها قولت بس جت عوضي عن صبر سنين انا و امها ملناش غيرها كانت بتهون علينا مصاعب الدنيا كانت مزينة البيت بصوتها و مشغبتها كانت نور البيت البيت انطف و زينته راحت
امين بص لجلال:ـ اشبع من بنتك يا جلال انت اهملتها و جيت عليها عيشتها ولا العبدة فضلت عليها حته عيل صغير في الاخر مخدش حاجة غير التعب تقدر تقولى ابنك الى طالع بيه السماء فين ولا بيعمل اي غير المشاكل ههههه يااه على الدنيا رحاب بقت دكتورة صحيح مش بتشتغل لكن شرفتك كفاية سيرتها لم بتجي الكل بيقول يارب ارزقني ببنت زيها كدا انت قسيت اوى على بنتك يا جلال قسيت اوى عليها روح يا جلال روح لبنتك طبطب عليها خدها في حضنك اسمعها لو لمرة واحدة حس بى حنيتها صدقيني الوقت مش مضمون متخليش الوقت يفضل سرقك من نفسك و مين عارف مش يمكن ربنا يستجيب لدعاك و تروح من الدنيا و ترتاح من همها
جلال سرح شوية و مشي طول الطريق بيفكر في كلام امين
بليل علي اخيرا رجع مصر
هاجر بفرح:ـ وحشتني اوى اوى كل دا انا عايزة اقولك حاجات كتير حصلت في غيابك
اعتماد هنا ادخلت:ـ روحي على اوضك و ذاكري شوية زى ما انتي فالحة في الرغي
هاجر حطت ايديها في وسطها:ـ انا اجازة ولا نسيتي يا مامتي
علي قام:ـ طب اروح اغير هدومي عن اذنكم
علي طالع اوضته فتح الباب رحاب كانت نائمة ضمها نفسها وضع الجنين و دموعها نزلة على وجتنها
علي رفع ايديه بعدا شعرها على وشها:ـ متعرفيش انتي وحشتيني اد اي حتي لم بتبقي معايا
رحاب ظهر على وشها الخوف و اكنها بتتخنق و بتردد اسمه برحاءا خرست و قامت بفزع اترمت في حضنه و قعدت تبكي علي ضمها له و فضل يملس على شعرها:ـ هشش دا كابوس يا حبيبتي
رحاب بدموع و بعض الانهيار:ـ لا دا حقيقي انت مشيت و سبتني مسكت ايد بنت خالتك و سبتني من رغم ان اترجيتك
علي بهدوء و همس:ـ انا معاكي و عمري ما ها سيبك انا معاكي فتاحي عيونك و بصيلي بصيلي يا رحاب
رحاب فتحت عيونها ببطء بعدت عنه بفرح:ـ انا مش بحلم صح انت بجد
علي بعشق:ـ دائما معايا حتي و انتي بعيد عني
رحاب:ـ بس انت قولت انك جاي كمان اسبوع
علي:ـ حبيت اعملك مفاجأة
رحاب ابتسمت و بعدت عيونها عنه:ـ انا عايزة انام يا علي ممكن اطلع بره ولا اقولك روح نام في اى اوضة تانية
علي مسكها من دراعها:ـ مانا مش خارج غير لم اعرف فيكي اي دا مش كل واحدة فرحانة و اي الى على وشك دا من امتي و انتي بتحطي مكياج
رحاب ببعض القسوة:ـ اي مالي انا شايفني مجنونة ولا شايفني بكلم نفسي عادى زهقت قولت اغير من شكلي بدل الارف و الملل دا
علي بهدوء:ـ و بعدين خلصتي ولا لسه في مسرحية سخيفة لسه معملتيهاش
علي قام جاب علبة المناديل و زال المكياج من على وشها رحاب كانت بتتجنب النظرة في عيونه بس الى متعرفوش انه عيونه على كل حركاتها و تصرفاتها و التهرب مسك وشها بين ايديه:ـ ليه يا رحاب عاملة في نفسك ليه كدا اي الى حصل
رفع ايديه و فضل يحرك ايده على شعرها
رحاب بصوت مرتعش :ـ هو انا وحشة يا علي
علي بحب:ـ انتي ست البنات بجد والله انتي حظي و نصيبي الحلو بحبك
رحاب كانت ها تتكلم اتفجات لم علي قب.لها رحاب كانت هتتكلم و تبعده لكن حبها له غالبها
تاني يوم
علي:ـ اي دا يا رحاب
رحاب بهدوء:ـ مانع حمل
علي:ـ مانا عارف ان زفت ممكن اعرف بيعمل اي في هنا
رحاب بجمود و قسوة مصتنعيين:ـ بتاعي يعني هيكون لمين و بعدين انا حره اعمل الى عايزاه
علي:ـ بس مكنش دا كلامك من فترة
رحاب ببرود:ـ غيرت رايى يا سيدي لو مش عجبك طلاقني و خلصني من العيشة دى ولا اقولك اتجوز و سبني في حالي لاني مش طيقة العيشة معاك انا ندمت على كل حاجة عملتها خصوصا جوازنا ف روح لحالك و سبني يا علي
علي زقها على السرير و اتجه لباب:ـ انتي الى بداتي حطي دا في بالك
علي نزل بغضب اعتماد مسكة الفون بفرح:ـ طمني بقا ما قولت بنتك مش هتبقا غير لى ابني هى برضو احسن من رحاب انا عارفه بيحب فيها اي دى هم مهبب
اعتماد لفت وشها و هى بتضحك لكن الضحكة اختفت
اعتماد بتوتر
علي في عربيته:ـ الو
عادل بضحك:ـ تصدق وحشني
علي بغضب و نفذ صبر:ـ اخلص عايز اي
عادل:ـ عايز اقولك ابعد مراتك عني لانها و قولها كفاية لحد كدا تو صحيح ندمت بس برضو هى ست متجوزة و عيب لم واحدة محترمة تكلم واحد غريب عنها حتي لو ابن عمها صح ولا انا غلطان
علي…………….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معشوقتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى