رواية معشوقتي التي غيرتني الفصل الثاني 2 بقلم شوشو الفولي
رواية معشوقتي التي غيرتني الجزء الثاني
رواية معشوقتي التي غيرتني البارت الثاني
رواية معشوقتي التي غيرتني الحلقة الثانية
في الصباح التالي استيقظ شهاب و فعل روتينه اليومي و ارتدي بدلة زرقاء و قميص ابيض و توجه للأسفل
شهاب: صباح الخير يا امي
إلهام: صباح النور يا حبيبي يلا عشان تفطر
شهاب: لا معلش يا ماما متأخر فين شذي
شذي: انا هو يا ابيه
شهاب: طب يلا بينا
ركبوا ووداها الجامعة دخلت المحاضرة
الدكتور: انا اسمي دكتور زين الهوراي هديكم بدل دكتور حمدي عايزكم تعتبروني اخوكم و اللي عايز حاجه يسألني ركزوا معايا
شذي: بصي قمر ازاي مش العجوز اللي كان بيدينا
سلمي: عندك حق كفايا عنيه الخضرا دي
زين: الاتنين اللي قاعدين ورا يقوموا يقفوا
شذي: روحنا ف داهية
زين: احنا هنا ف محاضرة عايزة ترغي انتي وهي اتفضلوا برا
شذي: احنا اسفين يا دكتور
سلمي: شايف نفسه لي كدا هو ميعرفش انا بنت مين دا انا بنت السيوفي بيه ممكن اخليه يطرد من الجامعة كلها
شذي: وطي صوتك بدل ما يطردنا برا المحاضرة
سلمي: طيب سكت
~~~~~~~~~~~~~
في الشركة دخل شهاب
شهاب: تغريد تعالي ورايا
شهاب: قوليلي مواعيدي بتاعة انهاردة
تغريد: حضرتك انهاردة عندك مقابلة مع انور السيوفي
وعدي بيه كان عايز حضرتك
شهاب: طب اتصلي بأنور بيه وقوليله يجيلي كمان نص ساعه و ابعتي لعدي يجي
تغريد: حاضر يا فندم
خمس دقايق و الباب طرق
عدي دخل
عدي: شوفت خبط اهو
شهاب: جدع.. قولي كنت عايزني في اي
عدي: انت مش المفروض هتقول حاجه للطلبة اللي لسة جاين امبارح
شهاب: طيب اما يجي معادهم
عدي:هروح انا اشوف شغلي
شهاب: اتفضل
~~~~~~~~~~~~
و علي الجانب الآخر استيقظت نجمة و قامت بروتينها المعتاد و ارتدت دريس من اللون السماوي و خمار ابيض وكانت نغم ترتدي دريس من اللون الابيض وخمار من اللون السماوي وذهبوا للجامعة
نجمة: اووف اي دا المحاضرة دي طويلة اوي و انا مش فاهمة منه حاجه
نغم: خلينا ناكل اي حاجه قبل ما نروح الشركة يلا
جلبوا طعام من الكافتيريا و ذهبوا الشركة رأوا الطلاب متجمعين ف مكان واحد انحشروا بين الطلاب
شهاب: احب ارحب بيكم الاول ثانيا انتو هتكونوا تحت ايد استاذ سيد و مرتب مؤقت لحد ما نشوف مين هيتعين و مين لا هيبقي لكل واحد فيكم ٣٠٠٠ جنية و كل ما تجتهدوا هتسرعوا من نفسكم عشان تتوظفوا يلا علي اماكنكم
~~~~~~~~~~~
ف مكتب شهاب
دخل شهاب و وجد انور السيوفي في انتظاره
شهاب: اهلا انور بيه
انور: اهلا بيك… انا كنت جايلك عشان عايز ادخل معاك شريك ف الصفقة الجديدة
شهاب: طب قولي الاول تشرب اي
انور: ولا حاجه.. جاي بس عايز اعرف رأيك اي
شهاب: انا مقدرش اتسرع ف قرار اديني مهلة اسبوعين افكر كويس و هرد عليك اقولك رأي
انور:طيب تمام.. استأذن انا
شهاب: مع السلامة
~~~~~~~~~~~~
فضلت نجمة ونغم يتدربوا طول الاسبوعين و كانوا بيثبتوا كفأتهم
~~~~~~~~~~~
ف مكتب شهاب
شهاب: تغريد ابعتيلي عدي
تغريد: حاضر يا فندم
الباب اتفتح و عدي دخل
عدي: صباح الفل
شهاب: صباح الزفت علي دماغك مش هتتعلم بقي يا ابني.. المهم دلوقتي انور السيوفي عرض عليا يشاركني ف الصفقة الجديدة اي رأيك
عدي: من رأي توافق الراجل سمعته حلوة ف السوق و مسمعناش عنه اي حاجه وحشه
شهاب: خلاص هبلغه بالموافقة
شهاب ف التلفون الداخلي: تغريد اتصلي بأنور بيه ووصليني بيه
شهاب: انور بيه ازيك
انور: انا كويس.. فكرت
شهاب: ايوا فكرت و انا موافق
انور: قرار سليم
شهاب: تقدر تشرفني بكرة عشان هنعمل اجتماع و نحدد بالظبط هنعمل اي لمشورع الصفقة
انور: تمام
شهاب لعدي: كدا تمام شوف بقي سيد و مين من الطلبة بتوع الحسابات ينفع يقدم المشروع بتاع الصفقة عشان نختبرهم
عدي: ماشي عن اذنك
~~~~~~~~~~
ف قسم الحسابات
عدي: استاذ سيد.. كنت عايز طالب او طالبة عشان المشورع شهاب بيه عايز يختبرهم
سيد: حاضر يا فندم… في طالبة هنا اسمها نجمة محمد شاطرة اوي
عدي: طب قولها تجهز مشروع الصفقة و تيجي بكرا عشان هتحضر الاجتماع معانا
سيد: حاضر
دخل سيد علي الطلبة
سيد: انتبااه يا جماعه.. شهاب بيه عايز يختبركم و قرر يا خد واحد منكم و انا رشحتله انسي نجمة هي فين
نجمة بصدمة: ان اهو
سيد: ان شاءلله تحضري مشروع الصفقة و تيجي بكرا عشان هتحضري الاجتماع
نجمة: حاضر يافندم
نغم: ايوا بقي مين قدك يا ست
نجمة: يا ست اسكتي انا مرعوبة
نغم: اهدي دي فرصتك عشان تثبتي نفسك… يلا الدوام بتاعنا خلص يلا نروح
نجمة: طب يلا
~~~~~~~~~~~
نجمة روحت البيت
نجمة: يا اهل البيت انتو فين
شهد: تعالي يا حبيبتي
نجمة: باركولي
محمد: علي اي يا حبيبتي
نجمة: اختاروني اعمل مشىوع الصفقة و هحضر بكرا الاجتماع
شهد: الف مبروك يا بنتي عقبال ما تتوظفي
محمد: ربنا معاكي يحبيبتي
نجمة: هخش انام عشان مش قادره
شهد: طيب يا حبيبتي تصبحي علي خير
نجمة: وانتي من اهله
~~~~~~~~~~~~~~
بليل رجع شهاب البيت
إلهام: حمدالله علي السلامه يا حبيبي اللي اخرك كدا
شهاب: معلش يا ماما عندي صفقة جديدة ف مشغول فيها
إلهام: ربنا يقويك يا حبيبي مش هتتعشي
شهاب: لا مش قادر… شذي روحت مع الحراسة
إلهام:ايوا يا حبيبي
شهاب: انا داخل انام تصبحي على خير يا ست الكل و باس راسها
إلهام: وانت من اهله يا حبيبي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معشوقتي التي غيرتني)