روايات

رواية معركة عشق الفصل العشرون 20 بقلم دنيا رشاد

رواية معركة عشق الفصل العشرون 20 بقلم دنيا رشاد

رواية معركة عشق البارت العشرون

رواية معركة عشق الجزء العشرون

معركة عشق
معركة عشق

رواية معركة عشق الحلقة العشرون

أحبكِ ها أنا تهيأت لأبحر لجنون عشقكِ
منذُ النّظرة الأولى
منذُ تصافحنا باليدين
لا تحرميني حبّك
ِ دكّي معاقل الصّمت
هدّي معاقل الكبت
ما أدراكِ بأنّي لن أنهار
فقط ثوري وحطّمي كلّ القيود
ثوري شوقاً
ثوري ولهاً
ثوري هياماً
القلب يرقص فرحا الآن بعد أن نال محبوبته قلبا وقالبا هاهو تسطح علي ظهره بجانبه شهد عاريان تماما تلهث من شدة المشاعر التي مرت بها قد أخذها تيم في جوله من العشق الصافي المحب بقلم دنيا رشاد الذي أظهر فيه مدي حبه لها وأنها محبوبته الأولي والأخيره !!
رحلة من الحب رحلة من العشق والهيام!!
تحرك تيم ليتكئ علي جانبه في إتجاها يحتضنها بذراعيه الإثنين يلثم عنقها ووجنتها وكل ما تنوله شفتاه منها !!
قالت شهد بصوت مبحوح
_تيم خلاص سبني
رد تيم بصوت يشوبه الرغبه
_مشبعتش منك يا حبيبتي سيبيني اروي عطشي !
لن تجيب شهد وتركته بإستسلام رفع تيم راسه وقال لها
_هو انتي ندمانه !!
نزلت دمعه هاربه منها ولم تجيب ليزيحها تيم عنها ويقول
_لدرجه دي يا شهد بقيتي بتكرهيني !!
وضعت يداها علي فمه برقه وهي تقول
_لا متقولش كده انا حتي لو خبيت وانكرت تصرفاتي معاك الساعه دي اكيد بين اني بحبك جدا
قبل تيم يداها الموضوعه علي فمه وقال
_امال مالك ؟
ردت بتلقائيه
_خايفه انت دلوقتي متجوز ودا بيجرح انوثتي وحقي فيك وحبي ليك !!
قبلها تيم قبله رقيقه علي شفتاها وقال
_انتي وبس مراتي ؛ انا طلقت شاهيناز !!!
قالت شهد بصدمه
_اي ؟!
قال بحنان
_اللي سمعتيه شاهيناز متستحقش تبقي علي اسمي هي لسه معرفتش اني طلقتها عشان انفذ خطتي وانقذ الشركات وبعدين هتعرف بالطلاق !!
ولم يعطها فرصه علي الرد بل التهم شفتاه لتحاول دفعه وتقول
_تيم ماما هتقلق عليا لازم اكلمها واقولها اني بايته معاك !!
قال تيم برغبه
_هقولك بس حاجات مهمه وبعدين قوليلها براحتك !!
لتنتهي بهم الليله قابعين بداخل أحضان بعضهم وفقط !!!
*********
كانت جميله قلقه بشده علي شهد تأخذ المنزل ذهابا وإيابا وتقول لها سمر التي تحمل روبي
_مش عارفه هي قالتلي هنزل اجيبلك عصير واتاخرت اوي والمشكله فونها اتقفل
ردت جميله ببكاء
_يا حبيبتي يا بنتي تيم محظرنا من خروجها يا تري اي اللي جرالها
قالت سمر مسرعه وقد إنتباها القلق ايضا
_طب كلمي تيم خليه يتصرف بسرعه
وبالفعل أخذت جميله الهاتف تحاول الإتصال بتيم ليلحقها في هذه المصيبه !!!
********
رن جرس الهاتف ليقطع خلوتهم وتنقطع قبلاته التي يغرقها بها وتهمس هي بإسمه بين كل قبله وقبله بطريقه تثيره أكثر !!
قالت شهد بهمس
_تيم موبايلك !!
تجاهلها تيم وهو يمرمغ أنفه في عنقها لتقول شهد مرا اخري
_حبيبي رد
أراح تيم جبهته علي جبهتها يتنفس بصعوبه ثم تسطح والتقط هاتفه يقول
_دي ماما جميله
قامت شهد بسرعه تشدد من الغطاء فوقها وتقول
_يالهووي هقولها اي !!
قهقه تيم وقال
_اي يا مجنونه هتقوليلها انك نايمه غي حضن جوزك اي المشكله !!
وقبل أن تعترض كان بالفعل يجيب ويقول
_ازي حضرتك يا ماما جميله !!
ردت جميله بلهفه وبكاء
_كويسه يابني بس شهد مش لاقياها خرجت وملقتهاش الحقنا !!
قال تيم بهدوء
_متقلقيش يا ماما انا عملت حادثه بسيطه وهي جت عندي من خوفها عليا !!
قالت جميله بلهفه
_الحمدلله انها بخير وانت يابني كويس؟!
=اه متقلقيش انا كويس الحمدلله
_طب معلش يابني تدهالي
وبالفعل أعطاها تيم الهاتف وهو يقول
_والدتك عوزاكي !!
التقطت شهد الهاتف بخجل وهي تقول
_ماما انا كويسه
قالت جميله بلهفه
_الحمدلله ليك يارب طب مقلتليش ليه انا كنت هموت من الخوف
أما شهد تلعثمت في الإجابه بسبب قبلات تيم التي لم ترحمها طوال المكالمه وقالت
_معلش من قلقي مفكرتش!!
قالت جميله بخبث
_انتي هتيجي ولا هتباتي مع تيم
قالت شهد بصوت مبحوح من الخجل
_ايوا ياماما هبات معاه
ثم أغلقت الهاتف بعد السلام وكادت ان تعنف تيم علي قبلاته التي بعثرت كيانها هذه ولكنه إحتضنها ودفن راسه في عنقها لينعم بنوم رقيق هادي بعد تعب سنوات راقبته هي في إبتسامه ثم سقطت بعده في النوم !!!
********
قالت سمر بلهفه
_ها يا ماما طمنيني
ردت جميله ويبدو عليها الصدمه نوعا ما
_معاه وقالتلي انها هتبات معاه
ضحكت سمر وقالت
_طب مالك كده ؟!
قالت جميله بتلقائيه
_تفتكري إتصالحوا ؟!
ردت سمر بسعاده
_طبعا أكيد
ابتسمت جميله وقالت
_ربنا يسعدك يا بنتي يارب ويهدي سرك !!!!
*********
في صباح يوم جديد ؛؛؛؛
إستيقظت غاده من نومها تتحرك في ارجاء الغرفه بفوضويه وتحاول صنع الضوضاء ليستيقظ بلال فهي قد نامت سويعات قليله للغايه من كثرة تفكيرها وإزعاجها مما حدث مساءً غافله عن كون بلال مستيقظ بالفعل يراقب تحركاتها بتسليه وقليل من الإزعاج حتي انه لاحظ عدم نومها ليلا !!!
ثم نهض لتشعر غاده بالتوتر ولكنهت تظاهرت بلا مبالاه
وقف أمامها بلال وقال
_ممكن أعرف مالك ؟!
لم تجيب !!!
مسكها بلال من ذراعها وقال بشده
_لما اكلمك ردي عليا !!
ترقرت الدموع في عينيها ليشعر بإنشقاق قلبه من الداخل ويقول
_طب بتعيطي ليه دلوقتي ؟!
مسحت دموعها بحركة طفوليه اذابت قلبه بقلم دنيا رشاد وقالت
_انت مش حاسس انك غلطان ؟!
مسك بلال يداها وقبلها وقال
_والله محصل حاجه هي جت وقربت مني وانا وقفتها عند حدها ؛ انت مراتي ومافيش غيرك في عنيا!!
ارحات هذه الكلمات قلب غاده الجديد علي الحب ولكن كم توقعت هو يراها زوجه ويبرر لها كونها زوجته وليس حبيبته إذن لما هي شعرت بالحب تجاهه بهذه السرعه !!
لم تكن تدري أن بلال العاشق لها منذ الطفوله لو علم بحقيقة افكارها لرقص قلبه فرحاً ولكن أحيانا يلعب القدر معنا لعبة القط والفار ليصبح الميسر مستحيلا والمستحيل ميسرا !!
أفاقت من هذه الأفكار علي شفتاه التي التهمت شفتيها بكل حُب ولتبادله هي لأول مرا هذه القبله اليتيمه !!
*********
كان صلاح يقف أما مرآته يرتدي ملابسه ليذهب للشركه !!
قالت نهال التي كانت تتابعه بعينيها
_انت ليه قاسي علي تيم كده ؟!
تافف صلاح وقال
_قلتلك مليون مرا دا طبعي وتيم لازم يبقي راجل ويدير هو امبراطورية الشيناوي من بعدي
قالت نهال بغضب
_وهو مينفعش يبقي كده غير مع شاهيناز !! مينفعش يبقي كده غير لما تحرمه من شغله !!!
ومعرفش اي تاني حصل لما كنت برا مع غاده وصله للقسوه دي كلها بس واثقه ان في حاجه تاني !!!
قال صلاح
_يوووه يا نهال انا مش ناقصك وعندي شغل
قطع حديثهم الخادمه تبلغ بوصول شاهين ينتظره في غرفة المكتب !!!
فخرج صلاح دون ان يرد علي نهال لتقول نهال
_ربنا يهديك يا صلاح او يخدك ويخلصنا ويحفظلي ولادي يارب …
*******
نزل صلاح الي غرفة المكتب ليقابل شاهين ووجد معه شاهيناز ترحب به وتحتضنه في حبور وما ان رآته حتي إستئذنت وقالت في ادب لا يليق بها نهائي
_طب عن ازنكم انا هسيبكم تشتغلوا !!!
وبالفعل خرجت ليقول صلاح في قلق
_خير يا شاهين حصل حاجه في سفرية بكرا !!!
ليقول شاهين
_ اتمنعنا من سفر الجمارك وهنضطر نأجل سفر الشحنة وتهريب حتيتين الاثار اللي معانا لحد بعد العرض !!!
قال صلاح في غضب
_بس الناس كده هتزعل مننا ومصالحنا هتتعطل والفلوس .
قال شاهين
_طب اعمل اي ؟! متنساش ان كل حاجه علي مسئوليتي وانا في وش المدفع اكتر منك والمفروض ازعل اكتر بس اهو كل تأخيره وفيها خيره وربنا يفتحها علينا بعد الديفليه بقي (😂😂)
ليقول صلاح بتفهم
_ربنا معانا ؛ يلا بينا علي الشركة
******
وعندما خرجت شاهيناز من غرفة المكتب في نفس اللحظه كان بلال يهبط من علي السلم بإبتسامه تزين ثغره بعد أن نال هذه القبله منها حبيبته!!!
لتصدم به شاهيناز عن عمد وتقول بدلع
_اه
فيسندها بلال ويقول
_سلامتك من الاه !!
قال بدلع
_رجلي وجعاني
اخفض بلال راسه يقول
_وريني كده ؟! وبالفعل بدا يتفحصها ثم أسندها الي حيث الاريكه وقال
_ارتاحي بقي النهارده ومتتحركيش كتير لحد متخف
قالت شاهيناز بدلع مصطنتع
_انت مش هدلكهالي!!
نظر بلال في ساعته وقال
_معلش يا شوشو متاخر مرا تانيه
ثم تركها وغادر لتتسع إبتسامتها وهي تقول
_برافو يا شاهيناز وقع من اول مرا
فيبدو أنها تسير علي الطريق الصحيح !!!
*********

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معركة عشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى