روايات

رواية معركة عشق الفصل التاسع 9 بقلم دنيا رشاد

رواية معركة عشق الفصل التاسع 9 بقلم دنيا رشاد

رواية معركة عشق البارت التاسع

رواية معركة عشق الجزء التاسع

معركة عشق
معركة عشق

رواية معركة عشق الحلقة التاسعة

في صباح يوم جديد
إستيقظت غاده من نومها تشعر بالاام حاده تكاد تشطر رأسها نصفين تحاول جاهده ان تتذكر فاخر ماتصل اليه ذاكرتها انها كانت مع أصدقائها وثم …رويدا رويدا تعود الذاكره للعمل حتي شهقت فزعه من هول ما تذكرت أهل هي شربت من الخمر ؟! وفجاه تسمع صوت دق علي باب غرفتها لتسمح للطارق بالدخول ولم يكون سوي بلال
الذي قال
_صباح الخير يا غاده !!
ابتسمت غاده بإرتباك في وجهه وقالت
_صباح النور !!
جلس بلال علي اريكه متطرفه في غرفتها ونظر لها بهدوء أخافها وقال
_بهدوء كده عاوزك تفهميني اللي حصل امبارح ؟
تلعثمت غاده وظهر التوتر واضح علي وجهها وقالت
_مش فاهمه قصدك ..!!
نظر بلال بتمعن الي يديها التي تفركهم ببعض وقال
_حركات ايدك مبينه انك فاهمه!! انتي رجعتي امبارح سكرانه يا انسه !!
ظهر الدموع في مقلتي غاده مما جعل قلب بلال يغلي خوفا وحزنا عليها وقالت
_والله معرفش اي اللي حصل يا بلال كنت مع صحابي وواحده اديتني عصير اصفر اشربه رفضت فقالتلي ان دا للكبار وشربته وبعد كده محستش بنفسي الا هنا
ثم سقطت في بكاء مرير
نهض بلال من جلسه ومد ذراعيه لها لتدخل فيهم بلهفه ثم ربت علي ظهرها وقال
_انا خايف عليكي يا حبيبتي وعاوز احميكي
ثم رفع وجهها في مواجهة وجهه وقال
_اوعديني متتكررش تاني
اومات غاده في لهفه طمعا في عفوه عنها فخو أخيها الأكبر الثاني !!
نظر بلال الي شفتاها ووجد ذاكرته تعمل ليتذكر قبلته الاولي منها كاد ان يميل عليها مرا اخري ولكنه ترااجع ..!!
ثم خرج من الغرفه مسرعا عله يهدأ !!!
*****
نزل بلال الي الاسفل ليجد تيم الظاهر علي وجهه السعاده بصوره مبالغ فيها يقرا الجرنال في انتظار اتمام تجهيز الإفطار !!
جلس بلال بجانبه وقال
_اي ياعم السعاده دي كلها كل دا عشان قابلت شهد
نظر تيم له بغضب وقال
_اسمها مدام الشيناوي اسم مراتي ميتقالش علي لسانك كده !!
قهقه بلال قائلا
_يا واد يا غيور المهم احكيلي حصل اي سامحتك!!
ابتسم تيم علي سذاجة صاحبه وقال
_مش بسهوله دي ياصاحبي وبدأ بقص كل ماحدث علي مسامعه
انصدم بلال وانفتح فاهه وقال
_عندك بنت!!
قال تيم بابتسامه
_تخيل والمجنونه مسمياها روبانزل ؛عارف علي قد فرحتي بيها وبالحلم اللي شاهيناز رافضه تحققه بس كان نفسي احضر ولادتها واشيلها علي حجري واشوفها بتكبر قدام عنيا!!
قال بلال
_مبروك يا واد يا تيم ؛انا عاوز اشوفها بت الكلب دي ..!!
نظر له شذرا وقبل ان يتكلم
قطع حديثهم نداء نهال ليجلسا معا علي السفره ويتناولوا طعاهم ووصلت شاهيناز التي قبلت وجنت تيم امام اعين الجميع وقالت
_بيبي مصحتنيش ليه وانت نازل !!
مسح تيم مكان قبلتها في حلقه تلقائيه وقال بلامبالاه
_محبتش ازعجك!!
ردت بسماجه
_ازعاجك راحه يا تيمو
انفلتت ضحكة من جميع الجالسين علي تصرفاتها ونظر تيم لها بغضب ..!!
قالت وهي تتجاهل ما حدث
_انا هقابل مراد النهارده وهقضي اليوم في فيلا بابي
اوما تيم بالموافقه دون ان يتفوه بكلمه
وقالت غاده ايضا
_وانا كمان هخرج اتفسح
وافق صلاح بالطبع كعادته دون اهتمام أما بلال فنظر لها محذرا وعذم بداخله أن يجعل لها بادي جارد ليخبره بكل ما هو جديد ..!!
وبعد الفطار توجهه صلاح وتيم وبلال الي مقر الشركة لمباشرة أعمالهم ..!!
*****
“بعد محاولات في انارتـ️ـه ادركت انني انا من انطفأ ..”
وفي منزل شهد !!!
وتحديدا علي ترابيذة السفرة حيث تناول إفطارهم !!!
قالت جميله قاطعه للصمت
_بس كان فرحان اووي ببنته !!
قالت شهد بنظرة هيام
_اووي يا ماما كنت حاسه انه طفل معاها وكملن روبي النهارده كلها حيويه من فرحتها بابوها
نظرت لها جميله نظرة ذات مغزي وقالت
_حاسه اننا حنينا اي عاوزه ترجعي !!
تلاشت ابتسامة شهد وقالت بتقطع
_لا طبعا مافيش الكلام دا خالص ؛انا بتكلم عشان بنته بس
قالت جميله بسخربه وهي تحفظ طباع ابنتها وطيبتها عن ظهر قلب
_اتمني ؛ ها قوليلي هتمشي في إجرءات الطلاق !!
شرقت شهد والطعام في فمها فاسرعت جميله بتقدم كوب من الماء لها وقالت
_اسم الله عليكي مالك؟
شربت شهد الماء بسرعه حتي هدات ثم قالت
_مهو ياماما تيم رفض يطلقني وقال اني افضل علي ذمته مقابل يسيب بنتي معايا !!
خبطت جميله يد باخري في غيظ كبير وقالت
_محرمش لسه برضو بيتصرف بانانيه وهتعملي اي؟
قالت شهد وهي تحاول ان تخفي عيونها عن والدتها ؟
_هعمل اي بقي يا ماما مش مهم
قامت جميله من عالسفر وقالت
_اولعوا مع بعض انا هحرق دمي علي ايه !!
اما شهد وبكل غباء ابتسمت وهي تتذكر كلماته لها
“انا اناني فيكي ياشهد ” ثم عادت لتطعم ابنتها والابتسامه جليه علي فاهها الصغير ..!!!
*****
بعد مرور ثلاثة أيام ؛؛؛؛؛
كان صلااح الشيناوي في مكتب شاهين القاضي يتناقشون سويا كعادتهم منذ الشراكه
فقال صلاح له
_مش عارف اعمل اي يا شاهين ؟
قال شاهين بلا مبالاه
_ذي معملت المرا اللي فااتت !!
قال صلاح بضيق
_المرا اللي فاتت كانت ضعيفه فعرفت امشيها لكن المرادي بقت مصممه مشهوره دي في خلال يومين بس بعد اعلان اسمها الكل بقي بيدور ليها وصفحتها عالفيس اتعدت ٢ مليون مشترك ومعاها وفي صفها سمر الشامي بقلم دنيا رشاد اللي هي اقوي واشهر منها مية مرا
اناا خاايف
قال شاهين محذرا
_انا مش هسيب سعادة بنتي عالمحك يا صلاح عشان التخاريف دي !!
قال صلاح مسرعا ليتلاشي غضبه
_متقلقش يا شاهين تيم وشهد مطلقين من اربع سنين وتعاملهم مع بعض رسمي جداا انا ملاحظ دا اظن مافيش خووف منها ولو حصل اي حاجه انا هتدخل
قال شاهين له بتحذير مرا اخري
_ماشي يا صلاح انا هسيبها في حالها بس ذي زمان ما بفضل خططي انت نهيتها هي وتيم انا اقدر انهيها دلوقتي
وخليك فاكر ان شراكتنا وان شركتك تفضل واقفه علي رجليها مقابل استمرار جواز تيم وشاهيناز !!
أوما صلاح له متفهما وموافقا علي كلامه !!!
**********
وفي مكتب أخر في شركة الشيناوي ملك لشهد ؛؛؛
كانت تجلس شهد وسمر يباشرون أعمالهم أيضاا
قالت سمر ل شهد بابتسامة فخر بصديقتها
_انا رايي تعملي المؤتمر هيفيدك جداا
قالت شهد وهي تنظر لاحدي التصميمات
_تفتكري هيفيدني وهقدر اسد فيه ؟!
قالت سمر بثقه
_طبعا يا بنتي انتي دلوقتي شهد الجاسر مش اي حد وبقي عندك لباقه في الحديث
قالت شهد باتسامة الشكر
_البركة في ربنا ثم انتي يا سمر !!
سمر بابتسامه ايضا
_متشكرين يا ستي عالمجامله بس دا بردو ميمنعش انك اصلا موهوبه انا اديتك فرصه بس وانتي ليكي فضل كبير جدا عليا
شهد بعيون حذينه
_لا انا ماليش اي فضل عليكي لان انتي لسه ذي منتي ودليل علي كده انك سبتي لؤي وجيتي هنا لوحدك ايه موحشكيش؟
هربت دمعه من مقلتيها دون شعور منها وقالت
_وحشني اوي ياشهد بس اعمل اي بس ؟حاسه ان في حواجز بينا !!
وقبل أن ترد شهد كانت تستأذن السكيرتيرة للدلوف والتي قالت
_في حد عاوز حضرتك يا مدام سمر!!
قالت سمر بعمليه
_مقالش مين؟
هزت السكرتيره رأسها بمعني لا وقالت
_هو مستني حضرتك في مكتب حضرتك وعاوزك ضروي
وبالفعل قامت سمر لتذهب اليه!!
***********
وعندما دخلت سمر قالت بعمليه وهي ترتدي نظاراتها الطبيه
_مين حضرتك وعاو…..!!
ثم قطعت كلماتها عندما وجدته لؤي يقف اماما بشموخ وهيبته ووسامته وابتسامته الساحره !!
يا الله كم إشتاقت له هل إذا احتضنته الان سيكون هناك مانع؟!
بالطبع لا فهو زوجها أمام الجميع لذا وبدون مقدمات كانت تجري في إتجاه ذراعيه التي التقطتها بلهفه ودفن رأيه في عنقها وقال
_وحشتيني اووي يا سمر وحشتيني يا حبيبتي
قالت سمر بدموع
_ وانت كمان وحشتني اووي انت جيت ازاي
قال لؤي بلهفة عاشق
_نقلت شغلي القاهره وجيت استقر معاكي نبدا حياه جديده هنا اكيد هتبقي احسن ثم قبل يداها الاثنين وقال
_موافقه يا حبيبتي صح؟!
اوما سمر بإبتسامه من وسط دموعها مما جعل لؤي يلتقط شفتاها في قبله وبدون مقدمات قبلة طالت وطالت حتي كان إيقافها من الصعب
ثم أخذها الي منزلها الجديد ليكمل ما بداه في المكتب وعزمت سمر من داخلها علي شئ ربما تستطيع تخطي به ازمتها وبدء حياه جديده !!!
******

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معركة عشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى