رواية معذبي 2 (ماسة 2) الفصل العشرون 20 بقلم منال عباس
رواية معذبي 2 (ماسة 2) الجزء العشرون
رواية معذبي 2 (ماسة 2) البارت العشرون
رواية معذبي 2 (ماسة 2) الحلقة العشرون
امسك ساجد تلك الحقيبه الجلديه الصغيرة …التى أعطاه إياها الضابط ريدج وأمره الا يفتحها فى وجود أحد
فتح تلك الحقيبه بعد أن تأكد أنه غير مراقب من أحد ….واغلق الباب بإحكام
وفتح الحقيبه ليجد بها موبايل ..ومكتوب عليه افتح الفيديوهات…
قام بتشغيله وفتح الفيديوهات ….
وكانت عبارة عن فيديوهات …لمحامى الشركه …وهو يتفق مع أحد الأشخاص
بسجن ساجد ….
وفيديو آخر وهو يبتز ماسه …وهى تبكى وتريد أن تفعل اى شئ من أجل أن يخرج ساجد من محبسه …
وفيديو للمحامى وهو يتفق مع أحد الأشخاص ….على تصوير ماسه بأى طريقه…مع احمد …حتى يتسنى ل ساجد الشك بها …
أعاد ساجد الفيديو ليكى يتأكد من صوت ذلك الشخص الذي يحدث المحامى وبعد أن كرر الفيديو عدة مرات …وجد الصوت ..صوت والده …
ساجد فى نفسه : كنت واثق …انى فى حاجه غلط ..فى الكلام اللى بيوصلنى
سواء منك يا بروك ..أو منك يا بابا …
ماسه عمرها ما تخونى …اللى يحب عمره ما يخون …وانا لازم اعرف الحقيقه بنفسي …وقرر أن يتمادى معهم ويوهمهم بأنه يصدق حديثهم …
ثم قام بتدمير الميمورى كما طلب منه فى أحد الفيديوهات….بقلم منال عباس
عند ماسه
تبكى صبا على اختها …
شاكر : ما تزعليش يا صبا ..وربنا يشفيها وتقوم بالسلامه…
صبا : ماسه يا جدووو …لحد دلوقتي ما فقتش من الغيبوبه …انا خايفه عليها اووووى
يحتضنها عمر..كى تهدأ..
عمر : كلنا بندعى ليها..وان شاء الله ترجع احسن من الاول ..وبلاش بكاء يا صبا …ادعى ليها افضل …
فى القسم
يأمر رامز و هيثم باستجواب المحامى
وخصوصا أن تلك القضية..من القضايا التي تخص الأ*من القو*مي
يرد المحامى بمراوغه …
رامز : واضح انك مش عارف وضعك كويس ويقوم بتشغيل فيديوهات مسجله له بصوته …وهو يتفق على كل شئ بخصوص قضيه ساجد …وصفقه الادويه …وسرقه الملف من الشركه
وحديثه مع ماسه الاخير …عن ما*فيا الادويه …وحثها على فعل المحرمات معه ….
هيثم : فى حاجات كتير كلها توصلك لحبل الم*ش*ن*قه
تحب نكمل …ولا تلم الدنيا …وتعترف بالحقيقه …
المحامى بعد أن تأكد أنه لا مفر من ذلك بدأ فى اخبارهم الحقيقه …..بقلم منال عباس
عند ساجد
ينزل ساجد لوالده
ساجد : بابا …انا ما عرفتش انام …عايز اعرف اقدر انتقم من كل الناس دى ….انا مستحيل ارتاح قبل ما يدفعوا تمن اللى عملوه فيك ..وفيا ..
محمود بنظرة انتصار ل بروك : اطمن يا ساجد …دا انتقامنا سوا ….وكل الصفقات اللى تخص الادويه …هتكون لينا احنا …وهخليك انت يا ساجد ..تحتكر سوق الادويه كلها فى مصر والوطن العربى …وكل حاجه هتكون تحت امرك …
ساجد : ازاى بس ..حضرتك تعرف أن مفيش دواء بنقدر ندخله مصر ..غير بعد مناقصات كتيرة هنا …واحنا وحظنا نقدر نكسب المناقصه أو لأ
محمود بتسرع : لا دى ما تشيلش همها ابدا ….كل الادويه هنا تحت امرى ….
مفيش عالم ومخترع قدر يصنع اى دواء جديد …الا وكان تحت امرى ….
ساجد : مش معقول …اكيد حضرتك
بتقول كدا علشان تطمنى …
بروك : لا يا ساجد ..واقتربت منه لتكمل ..اكيد انت سمعت عن حاجه اسمها م*اف*يا الادويه
ساجد : ايوا …اعرف انهم هما اللى بيتحكموا فى العالم كله …حتى هما بيخلقوا امراض بيولوجية وفيروسات …وهما برضوا اللى عندهم الدواء لدا …زى فيروس كورونا …
بروك : برافووو عليك …
اللى انت ما تعرفهوش ..أن والدك …مش مجرد طبيب …زى ما انت متخيل …دا طبيب مخترع …وكان ليه اسمه …لولا وجود دكتور محمد عز الدين …كان والدك
بقي اشهر طبيب فى العالم كله …
بس باباك ..قدر بجهده وذكاءه الخارق
يكون هو البيج بوص لكل ما*فيا الادويه اللى بتتحكم فى الدواء فى العالم كله …احنا خليه كبيرة ..متوزعين فى كل مكان …وكل اللى بيتحكم فى أعضاء الخليه …بكل فخر والدك يا ساجد …
ساجد وقد فهم الان الوضع بصورة أفضل …
ساجد : طب ايه ممكن نعمله علشان اقدر انتقم من ماسه وأحمد …
محمود : بالنسبه لاحمد ..مشروع الدكتوراه بتاعه …كلها ساعات ويكون تحت ايدينا ….ودا بترتيب منى …
أما ماسه نقدر نجندها لحسابنا …بعد
ما تكون وصلت للمحامى …
ساجد : مش فاهم ؟
بروك : ماسه شكلها ست رخيصه..وزمانها سلمت نفسها للمحامى وفاهمه أنها هتقدر تضحك على الكل …مش عارفه أن دى البدايه …علشان نقدر نخفيها عن العالم
وكل إنجازاتها هتكون لينا احنا …..
ساجد فى نفسه : يا ولاد …….وفكر كيف يصل إلى ذلك الضابط …ليجد فجأة رنين الباب
تفتح بروك لتجد الشرطه تحاوط المكان …
محمود : فى ايه ..انتم هنا ..ليه ويحاول أن يهرب …ولكن الضابط ريدج يمسك به بسرعه ….
محمود : انت شكلك اتجننت ..انا هقاضيك …
ريدج : كل كلامكم متسجل …واخيرا قدرنا نوصل ليك ….بقالنا سنين بنحاول نعرف مين وراء بروك …عمرنا ما تخيلنا انك انت ماسح الاحذيه فى نيويورك …يكون البيج بوص..اللى ليه جرائم عديدة بقلم منال عباس
محمود : كذب ..انا ما عملتش حاجه..ثم انت مش معاك أى دليل
ريدج : اطمن معانا كل الادله ونظر ل ساجد وطلب منه الساعه التى يرتديها
الساعه دى متسجل فيها كل حاجه صوت وصورة …حيث تم القبض على محمود وبروك …وبتفتيش الفيلا التي يسكن بها …وجدوا ملفات عديدة بها اسماء لأشخاص كثيرة …وهم أفراد الخليه …فى كل دولة …..
ساجد : يا خسارة يا بابا …ياريتنى فضلت فاهم انك ميت كانت صورتك في خيالي انك مالكش مثيل ….
يشكر ساجد الضابط ريدج …على مساعدته لفهم الحقيقه …
ريدج : دا واجب علينا … دلوقتى تقدر ترجع وطنك
ساجد : للاسف انا كمان هربت من السجن
ريدج : اطمن ..الحقيقه ظهرت …وتقدر تسافر في امان ….
ساجد بفرحه بأنه أصبح …حر ..فكم هو مشتاق لحبيبة قلبه ماسه …استقل
طيارة خاصه ..خصصها له الأمن الامريكى للعودة لوطنه فى امان ….
يمر الوقت بصعوبه على ساجد
وفى الاخير وصل إلى أرض الوطن
استقل تاكسي إلى منزله …
صعد بسرعه إلى حجرته …ليجدها فارغه ….بحث فى جميع الحجرات ..ولم يجد أحد ..نزل الى الاسفل …ليجد دادة فاطمه
فاطمه : ساجد بيه .. حمدالله على سلامتك يا ابنى …
ساجد : الله يسلمك يا دادة …اومال فين ماسه …وكل اللى كانوا هنا …
فاطمه بحزن : ست ماسه ..فى المستشفى وقضت له ما حدث لها
جن جنون ساجد ..واستقل سيارته بسرعه إلى المستشفى
وما أن وصل إلى المستشفى وصعد إلى مكان ماسه …ليجد الأطباء تجرى
وصبا تصرخ
ساجد ببكاء خوفا أن يكون فقدها للابد
ساجد : عمر ماسه فيها ايه …ولم تتحمل أعصابه أكثر من ذلك ..ليفقد الوعى هو الآخر …
بعد محاولات عديدة مع ماسه …حيث صفر جهاز رسم القلب …عاد النبض مرة أخرى بالصدمات الكهربائيه …
اما ساجد : فقد قام دكتور مروان باسعافه حتى عاد لوعيه …
التفت الأسرة حول ساجد ليطمئنوا عليه …..
قص ساجد كل شئ لهم …وما حدث لوالده …
شاكر : للاسف ابنى محمود نبت شيطانى….وغير كل الحقائق …هو اللى أذى دكتور محمد..وهو اللى عمل كل المصائب اللى احنا مرينا بيها …
ساجد وهو ينظر لوالدته بحزن فقد ظلمها كثيرا وهى حافظت على السر من أجله …
اعتذر ساجد من والدته …
قام ساجد وذهب لحجرة ماسه ….
ظلت ماسه فى غيبوبتها ..ايام عديدة
لم يفقد ساجد الامل ….كان دائما يصلى ويدعوا لها ….وفى يوم من الايام ..وساجد يصلى فى حجرة ماسه ويدعوا لها بالنجاة ….ليسمع فجأة صوت صراخ ماسه ….
نظر إليها باستغراب ظنا منه أنه يتوهم
ليجدوا تفتح عينيها وتصرخ عدة مرات …يخاف عليها ويخرج بسرعه لاستدعاء الطبيبه …
يعود هو ودكتور فريدة ..إلى حجرة ماسه ليسمعا صوت بكاء اطفال
فريدة بذهول : سبحان الله ….مدام ماسه وضعت الاطفال …دى قدرة ربنا .
ماسه بتعب : انا فين …وتنظر لتجد ساجد حولها والعديد من طاقم الأطباء والتمريض …حيث يتم أخذ الاطفال إلى الحضانه ….
ساجد وهو يمسك يدها : حمدالله على سلامتك حبيبتي..
ماسه : ساجد …انت جيت امتى …
ساجد : دى حكايه طويله …حمدالله على سلامتك وسلامه الاولاد
ماسه باستغراب : اولاد !!
فريدة : ايوا يا ماسه انتى ولدتى ودى معجزة انتى كنتى فى غيبوبه ….بس جالك طلق الولادة …وهى السبب فى انك تفوقى من الغيبوبه ….الكل بيحبك يا ماسه والكل كان بيدعيلك
تمر الايام حتى استقرت صحه ماسه وخرج ابنائها من الحضانه ….وعادوا إلى الفيلا …
ماسه : هتسمى الاولاد ايه يا ساجد
ساجد : البنت هسميها جمانه والولد هسميه زياد
انا منال جمانه وزياد دوول اسماء اولادى ربنا يحفظهم
عادت البهجه من جديد ..لتلك الأسرة
اتفق كلا من الضابط رامز والضابط هيثم وأحمد بعمل زفاف جماعى اسطورى..حضره العديد من كبار الدوله والمسئولين
حيث تم زفاف الثلاثه على من يحبون مريم و سارة و فريدة
كانت ماسه هى وصبا فى اجمل صورهم ….
ساجد : معقول انا متجوز الجمال دا كله ..
ماسه : عيب …كدا بتكسفنى …
ساجد : بلاش كسوف والنبي دا انا مشتاق ..واعملى حسابك تنيمى الاولاد بسرعه …علشان عايز ادوق الطعامه دى ….
تمر الايام بسعادة على. أبطالنا ….
حيث يتم إنشاء أكبر مصنع في الوطن العربي لإنتاج الدواء المحلى ….
والفضل يعود للجد شاكر الذى بحكمته وقلبه الطيب استطاع …أن يلم شمل الأسرة من جديد ..
قام ساجد بتحويل المنزل خاصته فى أمريكا إلى مسجد …
أخذ كلا من الضابط رامز والضابط هيثم ترقيه على جهدهم فى تلك القضيه …
وضعت كامى : طفله جميله …سمتها هدير ….
دخلت صبا كليه الصيدله وحققت حلم والديها ….والان هى حامل ويساعدها عمر فى كل شئ ..فهو دائما سندها فى الدنيا
استطاع احمد أن يكسب احترام الجميع …وعلا اسمه هو وماسه فى عالم الدواء وتحقق حلم ساجد فى إنتاج الدواء المحلى …
اما مصطفى وآمال كانوا مشرفين على بناء برج معمارى …كما طلب شاكر …ليكون لكل حفيد فى هذه العمارة شقه …..بقلم منال عباس
فى رحله اسريه تجتمع عائله الاسيوطى فى حضور اللواء محسن وكلا من الضابط رامز وهيثم وزوجاتهم …حيث يجتمع جميع ابطال الروايه للاحتفال بعيد ميلاد …جدووو شاكر الجميل …..
****** تمت ******
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معذبي 2 (ماسة 2) )