روايات

رواية معذبي 2 (ماسة 2) الفصل التاسع عشر 19 بقلم منال عباس

رواية معذبي 2 (ماسة 2) الفصل التاسع عشر 19 بقلم منال عباس

رواية معذبي 2 (ماسة 2) الجزء التاسع عشر

رواية معذبي 2 (ماسة 2) البارت التاسع عشر

رواية معذبي 2 (ماسة 2) الحلقة التاسعة عشر

ينتظر المحامى بكل فرحه قدوم ماسه بعد أن شاهدها وهى تحمل حقيبه معها وتأتى فى اتجاهه ظنا منه أنه سيفوز بكلا من ماسه والنقود …
وصلت ماسه إليه
ماسه : اتفضل ..وهات الملف اللى. يثبت براءة ساجد ..
المحامى : مستعجله اوووى كدا ليه ..ونزل من سيارته واقترب منها
بقولك ايه يا حلوة ..عايز ادوق الطعامه دى ..صدقينى مش هتندمى ..وهعجبك اوووى …
ماسه : انت اتجننت ولا ايه ….
المحامى : فعلا اتجننت بس بيكى يا ماسه ..انا اللى اقدر اسعدك…انتى مش حاسه بنفسك وبجمالك …ازاى عايزة تدفنى شبابك فى انتظار واحد هربان من السجن …وعمره ما هيرجع ليكى ….لانك حاليا بالنسبه ليه زوجه خاينه …
ماسه : انت بتقول ايه …ساجد عمره ما يفكر فيا كدا ..ساجد بيحبنى وانا بحبه …بقلم منال عباس
المحامى : دا متهيألك …ساجد دلوقتى فى أمريكا فى أحضان بروك …فاكرة بروك ولا نسيتيها …ولو انتى سمعتى كلامى انا هرسيكى على الفوله كلها من طأطأ ل سلامو عليكم …
ماسه : انت كبيرك تكون مجرد واحد شغال عن ساجد …وواضح أن كل اللى بتقوله مجرد كلام …
المحامى : وان اثبت ليكى انى الكل في الكل ..وانى انا اللى بعرف احرك الكل بصباع منى …
ماسه : الكلام مش عليه جمارك …
المحامى وهو فى ثورة غضبه تحدث
: طب انا هقولك على المفاجئه الكبيرة
اللى محدش يعرفها هنا غيرى
تعرفى مين والد ساجد
ماسه : ايوا طبعا ..اونكل محمود الله يرحمه
المحامى بضحكه عاليه: دا اللى الكل عارفه …لكن احب اعرفك أن محمود
دا يبقي البيج بوص..رئيس مافيا الادويه فى أمريكا …وهو السبب فى أن ساجد يتسجن …وهو برضو يا حلوة السبب فى قتل باباكى ومامتك
وقدر يخلى القضيه تتأيد ضد مجهول …
وهو برضو السبب فى هروب ساجد من السجن …وهو اللى بعتنى ليكى …
علشان يبعدك عن طريق ساجد …ولولا وجودى انا ماكنش يقدر ينفذ اى حاجه
ماسه : مستحيل …انتم شياطين ..
المحامى : من غير غلط …ويلا قبل ما النهار يطلع وحد يشوفنا …انا محضرلك قاعدة حلوة هتعجبك …ونفتح صفحه جديدة …
وبصفتى المحامى للشركه وللعيله اقدر انقلك كل ممتلكات ساجد باسمك …
ونعيش انا وانتى ملوك …
ماسه بضحكه : عندك حق ..هتقعد قاعدة حلوة بس لوحدك ..فى السجن يا ح*ي*و*ا*ن بقلم منال عباس
وفجأة تحاوطه الشرطه من كل مكان
رامز : ارفع ايديك المكان محاصر ..
المحامى : بقي انتى بتخدعينى يا بنت الك ***
رامز : كل اقوالك متسجله وتم القبض على المحامى …
ليظهر كل من شاكر وأحمد
شاكر : الحمد لله قدرنا نكشفه ال*خ*ا*ين …بس معقول محمود ابنى عايش …معقول كل المصائب دى من تحت راسه …فوضت أمري إليك يارب
كانت ماسه تحاول أن تتماسك بعد أن تعرضت لكل تلك الصدمات ..كيف لوالد زوجها أن ي*ق*ت*ل والديها
ويفعل بها ما فعله …
كانت تنظر ل شاكر بعيون ثابته دون أى رد منها ….
احمد بقلق : ماسه ..انتى ما بترديش ليه …ردى يا ماسه ..قولى اى حاجه
لتقع تلك المسكينه فاقدة للوعي
احمد : مااااااسه …وحملها بسرعه وجرى بها إلى الداخل وشاكر ورائه
احمد بصوت عالى : صبا ..صبا .تعالى يا صبا
استيقظت صبا على صوت صريخ احمد …واستيقظ جميع من فى البيت
ليجدوا ماسه فى هذه الحالة…
عند بروك
ساجد : مش عايزاك تكون ضعيف بالشكل دا …قوم يا ساجد …انا عندى ليك مفاجئة هتعجبك اووووى ..
ساجد : سيبينى فى حالى يا بروك ..
بروك : لا يا ساجد …كل اللى بيحصل لمصلحتك …كان لازم تعرف ..أن هنا مكانك …هنا حياتك يا ساجد …مصر واللى فيها ..دول أع*د*اء*نا …
ساجد بنظرات مليئه بالاستغراب
بروك : عارفه انك مستغرب …
بس لما هتشوف المفاجئه اللى محضراها ليك …هتعرف كل حاجه
صمت ساجد بضع دقائق وكأنه يتذكر شئ مهم …ليتحدث فجأة
ساجد : انا جاهز يا بروك ايه هى المفاجئه
بروك : الحقيقه هى شويه مفاجآت
اتفضل شوف الورق دا
ساجد : ايه دا
بروك : دا عقد المنزل الكبير اللى احنا فيه دا …شوف باسم مين …
يمسك ساجد الاوراق ..ليجد أنها مكتوبه باسمه ..بقلم منال عباس
ساجد : ازاى دا ..انا ما اشتريتش حاجه
بروك : عارفه ..بس فى اللى اشترى وكتبه باسمك من زمان علشان يأمن مستقبلك …مستقبلك هنا يا ساجد
ساجد : مين اللى بتتكلمى عنه
بروك : انا دورى كدا انتهى فى انك تعرف منى …وهو خلال دقائق هيكون هنا …علشان بس تعرف مين كانت جنبك وبتحبك .ومستعدة تضحى بكل حاجه علشانك
ساجد : انا آسف يا بروك ..لمعاملتى السيئه ليكى …
بروك : انا بحبك ..واللى بيحب بيسامح
امشى انا علشان اتركك تعرف كل حاجه
ليمسك بها ساجد
ساجد : لا يا بروك …انا مقدرش انك تبعدى عنى لحظه ..كفايه العمر اللى فات …
بروك بفرحه لنجاح خطتها فهذا هو المطلوب : أمرك يا ساجد
وبعد دقائق وصل أحد الأشخاص
لتفتح له بروك وتدعه يدخل
وقف ساجد مصدوم مما يراه …أيعقل أن يكون هو
ساجد بذهول : بابا !!!!
عند ماسه
اتصل عمر بالاسعاف لنقلها إلى المستشفى…
حيث وصلوا جميعا والكل ينتظر فى لهفه معرفه ما حدث لها
فريدة للممرضه : بسرعه وصلى جهاز التنفس …وحاولت معها فنبض القلب ضعيف …
وبعد محاولات عدة …بدأ القلب يستجيب ويعود انتظام ضربات القلب…
فريدة : تحول الحالة للعنايه المركزة ..وخرجت لتجد الجميع يقف وينتظرون فى لهفه وقلق
احمد : فريدة … طمنينا ماسه عامله ايه دلوقت
فريدة : الحقيقه مدام ماسه نبض القلب كان ضعيف جدا…ونسبه الأكسجين كان قليله …دا غير أنها للاسف دخلت فى غيبوبه
الجميع فى صدمه …
صبا ببكاء وانهيار : ليه كل دا …ارجوكى فهمينى ….
فريدة : واضح أن مدام ماسه اتعرضت لضغط شديد …خلاها مش متقبله الحياة ومستسلمه للموت …
شاكر : لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم
آمال : طيب هى ممكن تفوق امتى …
فريدة : ضربات القلب انتظمت …لكن تفوق امتى ..مقدرش احدد كله بأيدين ربنا …ادعوا ليها ….
مصطفى : البنت دى اتظلمت كتير …ومقدرتش تستحمل …اللى. حصل مع ساجد …
آمال : طب بالنسبه للحمل والاولاد ؟
فريدة : أن شاء الله تفوق وترجع احسن من الاول ….بس ادعوا ليها كتير ….
عند ساجد
يقف ساجد مذهولا مما يراه
محمود : مش هتسلم عليا يا ساجد
ساجد بحب فهو دائما كان يحب والده
يجرى عليه ويحتضنه …
محمود : الحمد لله يا ساجد انى شوفتك قبل ما ام*و*ت …
ساجد : بس ..ازاى ..انا اعرف ان حضرتك ……
محمود : دى حكايه طويله ….دبرتها والدتك بمساعدة عمك مصطفى ودكتور محمد حماك …
ساجد : دكتور محمد !!ازاى …وليه يعملوا كدا ….
محمود بتمثيل : كانوا عايزين يكوشوا على كل حاجه …واقنعوا جدك …أن باختراع دكتور محمد …وشركات الادويه بتاعتنا …يقدروا يغزو العالم ..ويحتكروا تجارة الادويه …وجدك كان طيب وصدقهم …ولما عارضتهم …وحاولت اكشفهم على حقيقتهم …دبروا ل *ق*ت*ل*ى. وقعدت سنين كتيرة بتعالج ..عرفت بعدها أن دكتور محمد كان م”ا*ت …وأنهم اتجوزوا وانا فى نظر الكل م*ي*ت رجعت اشتغل هنا من جديد ..وبنيت نفسي …وكنت بشوفك ديما من بعيد ..ووصيت بروك تخلى بالها منك …واخدت عهد على نفسي ..انك مش هتشوفنى …غير وانا قادر اقف من جديد …واحاسب كل واحد غلط .فى حقى …بس للاسف
حطوا ماسه فى طريقك هى وأحمد
وضحكوا عليك …زى ما رجعوا يضحكوا على جدك …اللى بدأ ينفذ فكرة المصنع بتاع زمان ..بس بدل من دكتور محمد …بقي ماسه وصبا بناته
ساجد : ايه كل الشر دا ….بقلم منال عباس
محمود : حط ايدك فى ايدى …لازم نرجع كل حقوقنا ونن*ت*قم منهم
ساجد : معاك يا بابا فى أى حاجه …
محمود : انت ابنى وحبيبي….
يمر الوقت عليهم بعد أن اطمئن كلا من بروك …ومحمود …بأن كل شئ على ما يرام …وخطتهم نفذت بنجاح …
يصعد ساجد : إلى حجرته كى ينام …
ويفتح تلك المذكرات التى أعطته ماسه إليه …وهى تدون كل ما حدث معها منذ دخوله الس*جن ..
ويتذكر حديث الضابط ريدج ويفتح تلك الحقيبه الجلديه الصغيرة التى أعطاها إليه ..وأمره الا يفتحها …فى وجود أحد …ليجد بها ……..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معذبي 2 (ماسة 2) )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى