رواية معذبي الفصل الاول 1 بقلم رانيا عصمت
رواية معذبي البارت الاول
رواية معذبي الجزء الاول
رواية معذبي الحلقة الاولى
مرررروه
مروة.. نعم ي ابيه في حاجه
ياسين بابتسامة… اقعدي معايا عايز اقلك حاجه
مروة… اي سر الابتسامه دي
ياسين… احم بصراحه انا عايز اخطب وعايزاكي انتي تيجي معايا
مروة… تعمل اي قالتها بصدمه
ياسين بفرحه…. هخطب
مروة…. مين دي ي ابيه
ياسين…. نور اخت صحبي في الشغل
مروة…. اه الف مبروك ي ابيه
ياسين…. بكرا هنروح نتقدم ليها وهتيجي معايا
مروة…. حاضر ي ابيه قالتها بإبتسامة مصتنعه
ياسين…. يلا بقي ذاكري عشان الامتحانات فاضل عليها شهر عايزك تجيبي طب
مروة…. انشاء الله ي ابيه
ياسين…. يلا بقا هسيبك تذاكري يحبيبتي
هزت راسها بإبتسامة صغيرة
ما ان خرج من الغرفه حتي انفجرت باكيه فهي تحبه
______♡______
في مكان اخر كانت تصرخ لتهرول من امامه
نور…. انا اسفه ي ابيه مش هعمل كده تاني والله
هيثم…. انزلي بقولك
نور…. انا اسفه مش هعمل كده تاني والله
هيثم…. بقي انتي يمفعوصه تعملي كده
نور…. والله ي ابيه هي اللي عصبتني فضر”بت كف
هيثم…. عملتي اي يختي بقي تق”صي للبت شعرها وتقولي معملتيش حاجه
نور…. ابيه الاه مالك بقا خليك هادي
قالتها وهي تاكل التفاح ليقترب منها بغضب ويسحبها من يدها لتقع داخل احضانه ليقول…. اعملك فيكي اي دلوقتي
نور…. انا معملتش حاجه غلط قاعده تتم”ايص وتعمل حركات وحشه وبعدين انا بغير عليك مش انت اخويا الاه مغرش يعني
هيثم وهو يحملها بين يديه ليقول بضحك…. ده انتي نهارك حلو
اخذها الي المرحاض ليرميها داخل البانيو لتصرخ هي بفزع
هيثم…. يلا بقا اسيبك انا انضفي بقا اديلك كام شهر ما خدتيش دش
نور بغضب…. الجو برد وبعدين مين دي االي تنضف ابقي قول للجربوعه بتاعتك تنضف
هيثم… بت انا مش فايقلك
قالها وخرج لتصرخ هي… والله ما مسمحاك ليوم الدين طيب حتي ارميني في مياه سخنه عاااا هموت
في الخارج كان يضحك عليها ليقول…. مين يصدق ان دي عندها اربعه وعشرين سنه
وضعت والدته يدها علي كتفه لتقول…نور طفله وهتفضل طفله ومش هتشيل مسؤليه غير لما تتجوز وانت يبني مش ناوي تفرحني بقا
هيثم…. انشاء الله ي امي يلا بقي استأذنك انا امشي عشان اكيد ياسين سبقني علي القسم ومستنيني عشان قلي عايزني في موضوع
ناهد… ربنا يسترها عليك يحبيبي
قبل راسها وخرج من المنزل متجه الي عمله
_____♡_____
في مكان اخر
كانت مروة تقف ومعها صديقتها سلوي
لتقول… سلوي ما تيجي تقعدي معايا وبعدين ياسين ده ابن عمك وزي اخوكي
سلوي…. لا انا مرتاحه كده وبعدين مالك باين عليكي زعلانه
مروة….. مرتاحه ازاي بس هو انتي عايشه لوحدك ومحدش سأل فيكي تبقي مرتاحه
سلوي… مش عايزة اتقل الحمل علي ابيه كفايه انه بيصرف عليا
قطع حديثهم شاب لتقول مروة بإبتسامة…. كنت فين ي درش
عمر… ما تحترمي طولي يبت ولا انا مش مالي عينك
مروة… احترم طول مين ياض
عمر… بت هرز”عك قلم يطلع من نفو”خك
سلوي… بس ياما انتي وهو يخربي”ت معرفتكم
عمر بتوهان…. الا القمر عامل اي النهارده
ابتسمت له سلوي بكسوف لتقول مروة… اي ياض هتعاكسها قدامي
عمر… غوري يبت انا رايح الشغل
سلوي.. ربنا معاك
عمر… والنبي قمر
غمز لها ليرحل اما مروة فاخذت سلوي الي منزلها حيث تسكن هي وياسين
______♡______
جاء الصباح سريعا لتذهب مروة وسلوي مع ياسين لخطبه نور
بعد ان اخبر ياسين هيثم انه يريد خطبه اخته
كانت مروة جالسه تشتعل من الغيره وسلوي جالسه بجانبها
لتضع يدها علي يد مروة حتي تهدأها
رفعت مروة راسها لتجد فتاه جميله ترتدي حجاب ودريس بسيط جميله جدا
لتنظر لياسين الذي ينظر اليها بحب لتضع راسها في الارض تمنع دموعها
تحدثت ناهد وهي تنظر الي مروة قائله…. مالك يبنتي فيكي حاجه
وضعت مروة شعرها خلف اذنها بتوتر لتقول…. لا يطنط مفيش حاجه بس حاسه اني مخنوقه ممكن اخرج للبلكونه اشم شويه هواء
نظرت ناهد الي البلكون لتجد ابنها واقف لتنتهز الفرصه لعله يحبها لتقول… ايوه يقلبي اخرجي شمي شويه هواء واحنا هنسيب ياسين ونور مع بعض شويه
خرجت مروة الي البلكون لتتنفس بقوه وهي تضع يدها علي سور البلكون اغمضت عينيها لتحاول الهدوء
كان يقف ينظر لها نظر الي شعرها الذي يتطاير مع نسمات الهواء البارده
اخرج سيجارته ليشعلها
نظر بجانبها لتقول… انت مين
هيثم…. هتفرق اوي
مروة… مش فارقه معايا هتكون مين يعني
هيثم وهو يحاصرها بينه وبين سور البلكونه ليقول…. ولا انتي تفرقي معايا وبعدين مش حته عيله زيك اللي تفرق معايا
رجعت الي الوراء لتقول… ابعد بس عايزة اتنفس
اقترب منها ليقول……
نظرت له بصدمه
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معذبي)