رواية معاناة الحب الفصل الثاني 2 بقلم رحمة سامي
رواية معاناة الحب الجزء الثاني
رواية معاناة الحب البارت الثاني
رواية معاناة الحب الحلقة الثانية
ملاك صحيت واتصدمت لما لاقيت نفسها في حضن مراد وحمدت ربنا انه لسه نايم فضلت تبص في ملامحه وروموشه الطويل وقلبها كان بيدق جامد اوي وفي لحظه لاقيت مراد فتح عيونه مبقتش عارفه تعمل اي وبسرعه قامت
ملاك: انا.. انا اسفه مكنش قصدي بس انا كنت بردانه اوي مش هكررها تاني
مراد بكل برود قام واخد الفوطة ودخل الحمام وملاك بقيت مصدومه انه متكلمش ولا زعق ولا اي حاجه وفضلت قاعده مكانها وهو خرج
مراد: متتحركيش من هنا لحد ما الهدوم توصلك في خدم كتير تحت مش هينفع حد يشوف بالتيشرت بتاعي كدا وشعرك دا يتلم
ملاك: حاضر بس ممكن تجبلي فستان احمر بعد اذنك يعني
مراد باستغراب: اشمعنا احمر يعني… وبعدين فاق لنفسه: وهو انا خدام عندك اللي هجيبه تلبسيه
خرج مراد ورزع الباب وراه… ملاك: دا اي كمية الرخامه دي بس رغم كدا هو قمر اوي
الباب خبط ودخلت واحده من الخدم: ملاك هانم اتفضل الفستان دا مراد بيه بعتهولك
ملاك استغربت من سرعته: اي دا هو لحق يشتريه ازاي
الخدامه: لا دا فستان من بتوع اخت مراد بيه اتفضلي عن اذنك
ملاك مسكت الفستان واتبسطت انه احمر زي ما طلبت ودخلت اخدت دش ولبست ورفعت شعرها ديل حصان ونزلت تحت كان جابر قاعد علي السفرة واستغربت ان مراد مش موجود
جابر: صباح الخير يا بنتي تعالي اقعدي افطري يلا
ملاك: صباح النور يا عمو…. هو انا ممكن اسالك سؤال يعني
جابر بابتسامه: عايزة تعرفي جوزتك مراد ليه واي حكايته صح كدا
ملاك: ايوة بالظبط كدا وكمان ليه طول ما هو بيتكلم دراعه مش بيحركه يعني دا تنك اوي
جابر بحزن: لا يا بنتي مش تنك ولا حاجه مراد عنده اعاقة في دراعه ورافض يعمل العملية وبيتعامل بدراعه اليمين بس
ملاك: طب ليه يا عمو رافض وازاي الاعاقة دي حصلت وبرضو ليه اختارتني انا ودفعت كل الفلوس دي
جابر: هقولك يا بنتي مراد كان كويس جدا غير دلوقتي خالص بس من تلت سنين كان بيحب واحده وخنته مع صحبه دا غير انه زمان شاف امه في وضع مش كويس وهي بتخوني ومن ساعتها هو اتعقد بس جت البنت دي وقدرت تلعب عليه بس مكملتش وساعتها نزل ساق وهو مش شايف وعمل حدثة وبسببها دراعه مش بيتحرك واتغير خالص وبقي رافض العملية اما بالنسبة بقي انا اختارتك ليه فعشان انا شوفتك وعرفت قد اي انتي طيبه وهتقدري ترجعيلي ابني من تاني
ملاك: يااااه مراد دا شاف كتير اوي بس انت شوفتني فين انا يعتبر مش بخرج من البيت
جابر: في مره كنتي في السواق وشوفتك وانتي بتلعبي مع اطفال وشوفتك قد اي انتي برئية وشوفتك لما اتخنقتي مع الراجل اللي عكسك وعرفت انك هتصوني ابني
ملاك ابتسمت: شكرا يا عمو علي كلامك انا بجد هعمل كل اللي هقدر عليه بس ابنك صعب اوي
جابر: حاولي توصلي لقلبه صدقيني مش هتندمي انا حاسس انك النور اللي هيرجع ينور حياته وقلبه
ملاك: حاضر انا هساعدك عشان انت شكلك راجل طيب وعشان مراد صعبان عليا وربنا يقدرني بقي
جابر ابتسم: ربنا يبارك فيكي يا حبيبتي يلا بقي افطري عشان تنزلي مع السواق تجيبي لبس
*في الشركة……
وصل مراد ودخل وهو كله هيبه مع نظرات الاعجاب من ناس ونظرات الحقد من ناس تانية وراح علي مكتبه علي طول بعد شوية دخلت السكرتيرة
منه: مراد بيه صباح الخير النهارده في اجتماع مع الوفد الجديد كمان ساعه بالظبط
مراد: تمام ماشي اتفضلي وابعتيلي عادل لو سمحتي وقهوتي كمان
منه بدلع: حاضر يا مراد بيه تأمر بحاجه تانية
مراد بحزم: لا اتفضلي علي شغلك يلا
بعد شوية دخل عادل: اي يا باشا اتاخرت ليه النهارده مش عوايدك يعني
مراد ببرود: انت كنت عارف بموضوع جوازي دا صح واكيد انت اللي حطتلي الورق مش كدا
عادل بتوتر: هااا بتقول حاجه انت اتجوزت بجد انا ولا اعرف تصدق
مراد بعصبية: عادل انت هتستهبل بتساعد ابويا في اللعبة دي هو انت صحبي ولا صحبه
عادل: يا مراد انا عايز مصلحتك والله والبنت كويس غير اللي تعرفهم والله
مراد بزعيق: كلهم واحد يا عادل مفيش واحده نضيفه ومتقوليش دي بنت صغيرة مش هتفرق
عادل: جرب يا مراد واديها فرصة وبلاش تقسي عليها البنت فعلا صغيرة وشافت كتير في حياته
مراد: بقولك اي يلا عشان الاجتماع واقفل الحوار دا مش ناقصه وجع دماغ واعمل حسابك عايزة واحده حلوة في شقة الزمالك
عادل: يعني هتفضل زي ما انت ماشي يا مراد انت حر يلا نجهز بقي
نزلت ملاك اشتريت كل حاجه محتاجها ورجعت البيت وهي مبسوطه ونزلت ساعدت في الاكل لانها بتحب كدا وبعدين رجعت اوضتها وفضلت قاعده مستنيه لحد ما نمت علي نفسها
مراد في الشقة قضي الليلة بتاعته بكل وحشيه زي ما يكون بينتقم منها في حاجات هي ملهاش ذنب فيها وبعد ما خلص اتصل بالجارد بتاعه
مراد: بقولك اي طلع خلي حد ياخد البتاعه دي يرميها قدام اي مستشفي وحد يجي ينضف القرف دا
ودخل اخد دش ولبس وروح علي البيت اول ما دخل الاوضة ورزع الباب قامت ملاك مخضوضة
ملاك: في اي خضتني انت بترزع الباب كدا ليه ما براحه
مراد: اوضتي وانا حر فيها وقولتلك مية مره متنميش علي السرير بتاعي مش عشان سكن الصبح هتسوقي فيها
ملاك: انا اسفه تحب انزل اجبلك تاكل
مراد: دا شغل الخدم انتي مالك اي مش قادرة تنسي الفقر اللي جاية منه
ملاك بحزن: هي مش قصة فقر بس انت دلوقتي جوزي وواجبي اني اخدمك واريحك
مراد بخبث: طب كويس قومي بقي جهزيلي الحمام وطلعيلي غيار
ملاك باستغراب: اجهزلك الحمام ازاي يعني هو الحمام بيتجهز
ضحك مراد غصب عنه: دا انتي طلعتي بيهمه خالص تعالي اوريكي بيتعمل ازاي
ملاك دخلت الحمام مع مراد وبداء يجهز الحمام وملاك واقفه مبهورة وبعدين جت تخرج راحت اتزحلقت ووقعت في البانيو
ملاك: ينفع كدا كنت جهزته لنفسك انا مالي بالقرف دا بس يا ربي متستحمي بالدش وخلاص
مراد ضحك علي منظره وجه يشدها وقع معها وبقوا الاتنين في البانيو سوي وفضلوا باصين لبعض وسرحانين في عيون بعض وبعد شوية الباب خبط فاق مراد وزق ملاك وقام خرج
الخدم: مراد بيه العشاء جاهز جابر بيه قالي اطلعهولك هنا
مراد: اتزفتي دخليه وانزلي يلا
ملاك خرجت وهي لابسه البورنس وقالت: كويس ان الاكل جه انا مرضتش اتعشاء واستنيت تيجي ناكل سوي
مراد: ملهوش لازمه اللي بتعمليه دا انتي مش مراتي وانا اصلا مش بتعشاء
وراح غير هدومه ونام علي السرير وملاك زعلت وسابت الاكل ولبست ترنج ونامت هي كمان وهي دموعها علي خدها
ياتري اي اخرة معاملة مراد دي وملاك هتعمل معاها اي قولوا توقعتكوا بقي… 😉❤
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معاناة الحب)