رواية معاقة لكن أعشقها الفصل الحادي عشر 11 بقلم آلاء
رواية معاقة لكن أعشقها الجزء الحادي عشر
رواية معاقة لكن أعشقها البارت الحادي عشر
رواية معاقة لكن أعشقها الحلقة الحادية عشر
إيمان سكرتيرة مالك خلصت شغل ونزلت علشان تشوف عربية توصلها
إيمان كانت بتعدي الشارع وفي نفس الوقت كانت بتحط المفاتيح بتاعتها في الشنطة وفي اعتقادها إن الشارع ما فيهوش حد في نفس الوقت كان في واحد راكب عربية وماشي بسرعة هائلة ومعلي المزيكا 🚗
وفي لحظة واحدة إيمان طارت في الهوا ووقعت 😱😱
والراجل اللي كان ماشي بالعربية أول ما خبطها بص وراه ولقاها مرمية علي الأرض وبتنزف راح مشي بسرعة بالعربية قبل ما حد يشوفه وسابها مرمية في الشارع بتموت😡
بعد شوية جت عربية شافت إيمان مرمية علي الأرض نزل الراجل اللي في العربية وجري عندها علشان يشوفها
أدم وهو بيضربها علي وشها بخفة بيحاول يفوقها:يا أنسة
أدم وهو بيشوف نبضها: الحمد لله لسه عايشة لازم اخدها المستشفي
أدم شال إيمان من علي الأرض وركبها العربية وراح المستشفي بسرعة
في المستشفي
أدم دخل المستشفي
أدم بنبرة عالية : حد يجيب سرير بسرعة
الممرضة: حاضر يا دكتور أدم
﴿أدم دكتور جراحة عنده 30 سنة هو أكبر أخواته عنده أخته جنة وفي كلية صيدلة في سنة تانية وأخوه محمد في اولي ثانوي أدم عايش مع والده ووالدته وأخواته﴾
أدم: علقوا لها محلول بسرعة قعبال ما اغير هدومي وشوفي معاها اي رقم او عنوان و اتصلي بأهلها بسرعة
الممرضة: حاضر يا دكتور
الممرضة فتحت شنطة إيمان واتصلت بأخوها حسام
حسام وصل المستشفي وقابل دكتور أدم
حسام: دكتور انا اخو البنت اللي جوا هي حصلها ايه
أدم: اتفضل اقعد وانا فهمك
حسام قعد وبيستمع لأدم بانتباه
أدم: انا دكتور ادم الصراحة انا كنت ماشي بعربيتي علي الطريق ولقيت أخت حضرتك مرمية علي الأرض من الواضح إن في حد ضربها بالعربية ومشي والضربة كانت جمدة وده أدي إلي نزيف في المخ وكسور في جسمها ولازم نعملها عمليه فورا
حسام: اعمل اللازم يا دكتور وانا تحت أمرك في أي تكاليف
أدم :ماشي توكلنا علي الله
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في المساء
الاء قاعدة في أوضاتها وبتعيط
مروة:خلاص يا حبيبتي أهدي
الاء بدموع منهارة:أهدي ازاي بس يا خالتو بعد لما هزقني قدام صحابي والمدرسين مين سمح له يعمل كده
مروة:أهدي طيب وأحكيلي ايه اللي حصل
الاء فلاش باك
الاء وهي بتجري قبل ما مالك يجي ويشوفها خبطت في حد
الاء:اوه أسفة معلش
حسن:ولا يهمك بس أنتي بتجري كده ليه
الاء:معلش عن إذنك لازم امشي
حسن استني تحبي أوصلك
الاء:لا شكرا
حسن مسك إيدها :استني بس
وقبل ما الاء ترد اخد بوكس في وشه 👊
حسن وقع علي الأرض والاء اتخضت
مالك وهو مستمر في ضربه :أنت ازاي تتجرأ تمسك إيدها
حسن:وانت مالك
مالك لكمه بوكس في وشه : انا هوريك انا مالي ازاي 👊👊👊👊👊👊👊👊👊
حسن بعد ما خلاص عضمه اتكسر تقريبا
حسن:كح كح خلاص مش قادر أرجوك سبني
الاء بدموع:أرجوك سيبه يمشي هيموت في إيدك
مالك سابه ومسك إيد الاء بعنف
مالك:ياريت مسمعش صوتك انا قلت ايه ها قلت ايه مش انا قلتلك لو خرجتي من المدرسة قبل ما اجي مش هيحصل كويس قلت ولا ما قلتش
الاء:انا حرة اعمل اللي انا عايزاه ياريت ملكش دعوة بيا
مالك:لا ليا دعوة ولو كلامي ما اتنفذش وعد هتشوفي وش مش هيعجبك اتفضلي قدامي علي العريية يلاااا
الاء:لا مش هتفضل وهروح لوحدي واللي عندك اعمله
مالك خلاص جاب اخره 😡
الاء وهي جاية تمشي مالك شدها من إيدها ورفعها علي كتفه
الاء لسه متنحة من الصدمة وبدموع
الاء :ممكن تنزلني لو سمحت مش هعمل كده تاني وعد 🥺 صحابي هيقولوا ايه والمدرسين بيتفرجوا علينا ارجوك نزلني
مالك:مفكرتيش ليه في كده قبل ما تتحديني
مالك ركبها العربية ومشيوا ووصلها البيت ومشي
باك
الاء بعياط:شفتي يا خالتو حرجني قدام صحابي والمدرسين خلي سمعتي زي الزفت
مروة:خلاص يا حبيبتي أهدي أنا هكلم خالك واخليه يكلمه إنه ما يعاملكيش كده تاني خلاص
زياد:ايوه يا خالتو انا مش فاهم ازاي يعمل كده انا كنت فاكره طيب
الاء بسخرية:طيب😒 انت اللي طيب خلاص روحوا دلوقتي عايزة انام ومحدش يصحيني الصبح مش هروح المدرسة
مروة :علي راحتك يا حبيبتي تصبحي علي خير
الاء:وأنتي من أهله
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في المستشفي
إيمان دخلت أوضة العمليات وحسام أخوها مستنيها بره واتصل بوالده ووالدته علشان يجوا
سماح وإبراهيم والده ووالدته وهما جايين جري
سماح بدموع:حسام ايه يا بني ايه اللي حصل لأختك مالها
حسام:ما تخافيش يا أمي تعالي اقعدي وانا هحكيلك
سماح وإبراهيم قعدوا وبيستمعوا لحسام بانتباه
حسام: إيمان وهي مروحة في عربية خبطتها وعملت حادثة وفي دكتور من المستشفي جابها هنا وهي دلوقتي في العمليات
إبراهيم:اااه يا بنتي يارب نجيها يارب دي قلبها أبيض وعمرها ما اتمنت الشر لحد يارب نجيها يارب
حسام :أهدي يا حج إن شاء الله هتقوم وتبقي كويسة
سماح :اتصل يا ابني بأخوك حسن شوفه فين
حسام:اتصلت بيه بس تليفونه مقفول تلاقيه مشغول وتليفونه فصل
بعد شوية دكتور أدم طلع من أوضة العمليات
حسام وسماح وإبراهيم جريوا عليه
إبراهيم والد إيمان:قول لي يا دكتور ايه اخبار إيمان انا والدها
أدم : الحمد لله الأنسة إيمان كويسة قدرنا نوقف النزيف اللي حصل في المخ بس
حسام:بس بس ايه يا دكتور
أدم:للأسف الحادثة اللي اتعرضت لها أستاذة إيمان سببت لها كسور في رجلها وركبتها وللأسف لأننا ما عالجنهاش في الوقت المناسب فأثر جدا علي المفاصل وحركتها وده للأسف سبب لها عجز وإعاقة في رجلها
سماح:يعني ايه بنتي مش هتمشي علي رجلها تاني يا دكتور
أدم:احنا هنعمل اللي علينا والباقي علي ربنا ادعولها
سماح :اه يا بنتي يارب قومها بالسلامة وتقدر تمشي علي رجلها يارب
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
أنس بيكلم مالك في التليفون
مالك:الو
أنس:ايوه يا مالك تقدر تقول لي ايه اللي أنت عملته النهاردة ده
مالك باستفهام:عملت ايه
أنس:مالك مش عليه انا فاهمك كويس ليه عملت كده مع الاء
مالك:اااه هي اشتكت لكم
أنس:وما تشتكيش ليه مش احنا اهلها مالك انت احرجتها قدام صحابها والمدرسين يقولوا عليها ايه دلوقتي لما يسألوها مين ده تقدر تقول لي ها
مالك:ما يخصنيش عايزني كنت اعمل ايه يعني وانا شايف واحد ماسك إيدها في نص الشارع ها انت لو مكاني مش كنت هتعمل كده
أنس:لا ما كنتش هعمل كده في حاجة اسمها عقل كنت هفكر بيه مش أنت بتفكر بإيدك غبي
مالك :لم لسانك إنت عارف لو أنت قصادي كنت دفنتك مكانك بعد الكلمة دي
أنس:يارب الصبر من عندك علي البني أدم ده عمتا كنت هقولك الاء مش رايحة المدرسة بكرة ما تعديش عليها وبعد كده مش هتوديها تاني حتي لو رايحة انا هوديها بعد كده ولو مسافر مروة هتوديها خلاص
مالك بعصبية:يعني ايه مش رايحة قول لها الساعة سبعة الصبح تكون جاهزة وإلا هيكون ليا معاها تصرف تاني
أنس:يا دي النيلة يا أبني أهدي ده احنا أهلها ومش بنعاملها كده مش عارف كان فين عقل محمود لما كتبك واصي عليهم وبعدين هتروح ازاي يعني ولما تشوف صحابها والمدرسين ويسألوها عليك تقولهم ايه أختي مثلا
مالك 😡:قسما عظما هاجي أدبحك قولها تجهز بكرة ومفيش حاجة اسمها أنت توديها أنا الواصي عليها وهوديها وهجبها وقول لها لو كلامي ما اتنفذش هتشوف وشي التاني
أنس:هو بعد اللي حصل ده كله ولسه ما شافتهوش مالك هي نقطة في أخر السطر سيبها تريح يومين وبعدين ربنا يسهل سلام
مالك رمي التليفون ونام علي السرير
مالك وهو بيفكر في اللي حصل النهاردة وبيكلم نفسه:ااااه يا ربي انا ازاي عملت كده وليه اصلا ما عادي يعني وبعدين انا واصي بس يعني ما ليش اتحكم فيها بالشكل ده طب انا ليه اضايقت كده لما شفته ماسك إيدها ليه طب انا ليه عملت كده علشان واصي عليها ولا في حاجة تانية لا مالك اهدي كده وأرجع لعقلك إنت لازم تتصرف بعقل وبعدين كان فين إحساسك وقلبك وهي بتترجاك من امتي وانت كده بتتصرف بجنان لا انا لازم أرجع لعقلي
مالك نفض الأفكار دي من دماغه ونام نوم عميق
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في المستشفي إيمان خرجت من أوضة العمليات
أدم:الحمد لله الأنسة إيمان بقت كويسة بس للأسف ما عرفناش نعمل حاجة للعجز اللي حصل في رجلها
إبراهيم:ايه الكلام ده يا دكتور
سماح: ااااااه يا بنتي ده انتي لسه في عز شبابك هتستحملي ازاي بس
حسام:طب مافيش حل يا دكتور
أدم:للأسف لاء الحل عند ربنا أدعولها
اه صح نسيت كنت عايزة اقول لكم ياريت لو سمحتم لما تصحي محدش يقول لها أبدا إن رجلها حصلها حاجة قولوا لها إن فيها كسر مش أكتر علشان لو قلتوا لها ممكن جدا حالتها النفسية تتأثر وده هيأثر علي العلاج فياريت لو تأجلوا الموضوع ده لحد ما تخف
حسام:ماشي يا دكتور شكرا لحضرتك لو حضرتك مكنتش أنقذتها ما حدش يعرف كان حصلها ايه أكتر من كده شكرا ليك
أدم:العفو ده واجبي
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في إيطاليا
جاسر مصدوم :لا لا مش ممكن
سامح:في ايه يا جاسر أنت تعرفها
جاسر:أنت متأكد إن دي مراته
سامح:ايوه متأكد
جاسر :لا لا مستحيل أنت عارف دي مين دي نرمين صقر المنشاوي أخت مالك
سامح:بنت رجل الأعمال صقر المنشاوي بس ازاي دي اسمها يمني سليم ازاي يعني هتبقي نرمين ممكن واحدة شبهها ولا حاجة
جاسر:لا أنا متأكد إحساسي عمره ما هيكدب أكيد غير لها أسمها
سامح:شغلنا ما فيش حاجة فيه اسمها أحساس يا إما أدلة واقعية أو لاء
جاسر:عندك حق انا لازم يبقي عندي دليل
سامح:انا طالع أوضتي تصبح علي خير
جاسر:وأنت من أهله
بعد ما سامح طلع جاسر مسك موبايله وأتصل بمالك
مالك بنعاس: الو
جاسر:الو ايوه يا مالك
مالك:ايوه يا زفت في حد يكلم حد دلوقتي
جاسر:مالك اسمعني بس
مالك حس انا في حاجة لأن جاسر بيتكلم بنبرة جادة: في ايه
جاسر:هي نرمين بعتتلك صور قبل كده لولادها
مالك:ايوه معايا صورهم نرمين كانت بعتتهم لي قبل كده
جاسر:ابعتهم لي بسرعة لو سمحت
مالك:ماشي بس في ايه
جاسر:هبقي اقولك بعدين ابعتهم بسرعة
جاسر قفل ومالك بعتله الصور وأول لما شافهم اتصدم
واتصل بكريم مساعد مالك
كريم:الو
جاسر:الو ايوه يا كريم كنت عايزك في خدمة
كريم:تحت أمرك
جاسر:فاكر الواد اللي اسمه معتز
كريم:ايوه فاكره ماله
جاسر:عايزك تجبلي صورة ليه بس من غير ما مالك يعرف
كريم:أوامرك بكرة الصبح الصورة هتكون عندك
جاسر قفل التليفون
جاسر وهو ماسك صورة نرمين: يا تري انتي عايشة ازاي دلوقتي يا تري شكلك اتغير ولا لسه زي ما أنتي اااااه خمس سنين وانا بتعذب كل يوم قلبي بيتعذب ويتوجع في بعدك عمر عيني ما شافت واحدة في جمالك ورقتك وقلبي عمره ما دق غير ليكي وعشانك من بعد ما رحتي وقلبي مات بيدق بس لكن هو ميت بعد ما سبتيه انا عايش من غير روح اخدتي روحي وقلبي ومشيتي قلت هنساكي بس ما اقدرتش أرجعيلي أرجوكي ارجعيلي يا جميلتي .
⛔Stop⛔
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معاقة لكن أعشقها)