رواية معاقة لكن أعشقها الفصل الثاني عشر 12 بقلم آلاء
رواية معاقة لكن أعشقها الجزء الثاني عشر
رواية معاقة لكن أعشقها البارت الثاني عشر
رواية معاقة لكن أعشقها الحلقة الثانية عشر
في الصباح
في المستشفي
دكتور أدم دخل غرفة إيمان علشان يشوف حالتها ويطمن عليها
وبعد ما خلص كشف فضل قاعد يتأمل براءتها وجمالها
أدم في نفسه:انتي طلعتيلي منين يا تري ليه القدر حطك في طريقي ايه هدفه يا تري انتي قوية وهتستحملي الصدمة لما تعرفي بس ملامحك بتقول أنك مش هتستحملي وهتضعفي وهتنهاري بس انا مستحيل أسمح لكده مستحيل أنتي هتبقي قوية ماشي وانا هفضل معاكي لحد ما تقدري تستوعبي كده يا تري ليه قلبي بيدق بعنف💓 كده أول ما بشوفك ليه
إيمان ابتدت تفوق وبصت حاوليها
إيمان:ايه ده انا فين
أدم قام وقف بسرعة:حمد الله علي السلامة يا أنسة إيمان
إيمان:انا فين
أدم:حضرتك في المستشفي
إيمان:ليه هو ايه اللي حصل انا اخر حاجة فاكراها إني كنت بعدي الشارع وبحط المفاتيح في الشنطة وبعدين محستش بحاجة
أدم :حضرتك عملتي حادثة علي الطريق ونقلناكي المستشفي
إيمان بدموع:ايه حادثة
أدم:ما تخافيش أنتي كويسة الحمد لله
إيمان:طب فين عيلتي أكيد لسه مايعرفوش حد أتصل بيهم
أدم بابتسامة:عيلة حضرتك كانت كلها هنا امبارح وراحوا يجيبولك حاجات وأخو حضرتك برا حاليا
إيمان براحة:طب ممكن تناديه من فضلك
أدم:اه أكيد حاضر
أدم طلع ونادي علي حسام
وحسام فرح جدا ودخل لأخته بسرعة
حسام بابتسامة:حمد الله علي السلامة كده تشغلي بالي عليكي انا وماما وبابا نعمل ايه لو كان حصلك حاجة دلوقتي
إيمان:عادي كنتم هترتاحوا مني ومن صداعي
حسام:اوعي تقولي كده لو حصلك حاجة كنت هناكف مع مين يعني مين اللي هشكيله همومي لما أكون مهموم مين مين اللي هشكيله وجعي مين مش بيخليني اتفرج علي الماتش علشان يتفرج علي السنافر مين بيزعل مني لما ادخل البيت من غير شوكولاتة مين هيكويلي هدومي مين هيروق أوضتي مين هيعمل كل ده قوليلي
إيمان بغضب كالأطفال:يعني بتحبني علشان مصلحتك
حسام:انا مين قال كده انا برئ يا باشا
إيمان:برئ😒ماشي يا عم البرئ ماما وبابا فين وهطلع امتي من هنا انا زهقت
حسام:زهقتي من يوم
إيمان:أنت عارفني بكره المستشفيات بكرهااااا
حسام:خلاص عرفنا عمتا لسه الدكتور ما قال علي خروج لما يقول تبقي تخرجي
إيمان:لسه هستني الدكتور و بعدين انا كويسة اهو
حسام:كويسة فين ده انتي متجبسة من اولك لأخرك
إيمان:مليش دعوة عايزة أخرج
وفي اللحظة دي دخل والد ووالدة إيمان
سماح:إيمان حبيبتي أنتي كويسة في حاجة بتوجعك ورجلك ..
حسام اتكلم قبل ما سماح تغلط وتقول لإيمان حاجة:ما هي يا ماما كويسة قدامك وبقت زي القرد
سماح:أسكت يا واد أنت اللي قرد بنتي وردة وزي الفل
إيمان طلعت لحسام لسانها :😝
وحسام ردها لها:😝
إبراهيم:ولا العيال الصغيرة
إيمان وسماح وحسام وإبراهيم:😂
إيمان:قولوا لي امال فين الواد حسن ما شفتهوش يعني
حسام اتكلم بسرعة قبل ما حد يرد علشان خايف لإيمان تعرف انه مش باين من امبارح و تزعل و تتعب أكتر :عنده شغل يا حبيبتي هيخلصه ويجي عالطول
إيمان بغضب طفولي :يعني ايه عنده شغل شغله اهم من اخته بعني
إبراهيم:معلش يا حبيبتي انتي عارفة المدير عندهم حازم شوية
حسام في الوقت ده جاء له مكالمة
حسام:عن إذنكم عندي مكالمة ضروري
حسام طلع بره علشان يرد علي التليفون ومحدش يسمعه
حسام:ايوه يا زفت أنت فين بتصل بيك مش بترد ليه أختك عملت حادثة وحضرتك ولا علي بالك
حسن:حسام انا في المستشفي
حسام:ايه اكيد عكست بنات تاني وحد ضربك صح
حسن:انا مش اضربت انا اتفرمت
حسام:انت مش ناوي تبطل العادة الزبالة دي بقي حرام عليك بنات الناس مش لعبة وده أخرتها كل مرة تعمل كده وفي الاخر أهلها بيعرفوا وبيضربوك تقدر تقول لي بقي هتفضل لحد امتي كده ده غير كدبك علي ماما وبابا وبتقول لهم اللي انت شغال وشغلك صعب وأنت عاطل
حسن:انا اتصلت بيك علشان تيجي تلحقني مش علشان تهزأني وبعدين انا عارف مصلحتي فين
حسام:مصلحتك اللي هي ايه بالظبط تقدر تقولي لي مصلحتك في معاكسة البنات ومضايقتهم صح مصلحتك مع صحابك الفاشليين اللي هيضيعوك دول مصلحتك عمتا لينا كلام تاني بعدين متنيل في اي مستشفي
حسن:مستشفي………
حسام:ماشي مسافة السكة
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في إيطاليا
جاسر وسامح قاعدين بيفطروا في صمت ليقطع جاسر هذا الصمت
جاسر:لقيته
سامح باستغراب:هو ايه
جاسر:الدليل مش كنت عايز دليل إن يمني هي نفسها ياسمين صقر المنشاوي
سامح:اممم ويا تري جبت الدليل بقي
جاسر طلع موبايله وجاب صور أسر وأيه وعرضهم علي سامح وسامح اتصدم اول ما شافهم
جاسر:ايه اتصدمت ليه مش دول صور اسر وايه ولاد يمني وأحمد قصدي نرمين وأحمد
سامح:جبتهم منين دول أنت بتجسس عليا ولا ايه
جاسر:لا سمح الله انا جبت الصور دي من مصر من مالك صقر المنشاوي أخو نرمين صقر المنشاوي مش دي صور برضوا ولاد يمني وأحمد اللي انت جبتهم وخبيتهم عليا صح ولا ايه
سامح:انا أسف يا جاسر أنت عارف دي الأوامر
جاسر بضيق:عارف عارف
جاسر:انا عايزة اتواصل مع نرمين بأي طريقة لازم اعرف هي مجبرة علي الوضع ده ولا برضاها عايز أعرف هي قبل ما تتجوزه كانت عارفة انه مساعد أكبر زعيمة عصابة ولا لا لازم اتواصل معاها سامعني
سامح:انت بتقول ايه لا مش هينفع وبعدين دي مش مهمتنا الأساسية
جاسر:لو مش هتساعدني عند ألف حد يساعدني
سامح:خلاص هساعدك بس ياريت ما تعملش أي حركات متهورة لازم نفكر بهدوء ما تخليش قلبك يسيطر علي عقلك فاهمني
جاسر:اممم
وقام جاسر من علي السفرة وطلع اوضته
جاسر دخل الأوضة وألقي نفسه علي السرير وترك لأحزانه وأفكاره العنان
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في مكان أخر في إيطاليا
عند نرمين وأحمد
نرمين بعياط ورجاء لأحمد:أرجوك خلاص مش هيتكرر تاني
أحمد بغضب:مش انا قولت قبل كده إن ممنوع تتكلمي مع أي حد من أهلك أو الجيران قلت ولا ما قولتش ها
نرمين: أيه كانت سخنة والحرارة مش راضية تنزل من أول امبارح وقلتلك كذا مرة وأنت ولا هنا ما لقيت حل غير أني أشوف حد يساعدني
أحمد:وحتي لو بتموت ما تطلبيش المساعدة من حد فاهمة ولا مش فاهمة أخر مرة هنبه عليكي وعقابا ليكي مش هجيب لها دكتور عالجيها أنتي بقي
وقفل الباب وراه وخرج
نرمين بعياط ودموع منهارة:ااااه يارب يارب ساعدني يارب يارب حد يجي ينقذنا من هنا اه يا جاسر يارتني سمعت كلامك ما كانش هيبقي ده حالي دلوقتي
فلاش باك
نرمين وجاسر قاعدين مع بعض في كافيه
نرمين:ايوه يا جاسر طلبت تقابلني ليه
جاسر:الصراحة عايزة أكلمك في موضوع مهم
نرمين:اممم ايه هو
جاسر:نرمين انا بحبك
نرمين اتصدمت وقامت وقفت:ايه الكلام ده يا جاسر انا بعتبرك اخويا تقوم تعمل كده ومالك صاحبك وأخوك مش أنت طول عمرك بتقول عليه كده بالكلمة دي أنت نهيت كل العلاقات اللي بينا وبعدين انا بحب أحمد وأنت عارف وأحمد جاي بكرة علشان يطلب إيدي من بابا ومالك
جاسر:ايه نرمين أرجوكي بلاش أحمد أحمد بيلعب بيكي صدقيني وهيخلي حياتك كلها عذاب
نرمين:لا مستحيل أحمد بيحبني أنت بتقول كده علشان غيران منه بس
جاسر:غيران ماشي يا أستاذة نرمين انا حبيت أنصحك بس
بس هيجي يوم والأيام هتثبتلك إن كلامي صح وهترجعي تترجيني إني أسامحك وحبي اللي انتي رفضتيه هيجي يوم وتتمني ربعه ومش هطوليه عن إذنك
باك
نرمين:كان معاك حق ياريتني سمعت كلامك ياريتني كنت قبلت حبك ليا ياريت الزمن يرجع يارب أرجوك أمنحني فرصة تانية يارب أرفع عني غضبك وبلائك يارب خمس سنين يارب خمس سنين وانا بتعذب وبنهار كل يوم أرجوك يارب ساعدني وأمنحني فرصة أخيرة أرجوك يارب
نرمين سمعت صوت أيه بتعيط قامت بسرعة وراحت أوضتها وحملت ايه بين إيديها
نرمين:ايه يا روحي لا متعيطيش خلاص يا حبيبتي هتبقي كويسة إن شاء الله ربنا هو الحارس وهيحميكي من كل شر يا روحي بس احنا لازم نثق في ربنا أكيد هو اللي هيحميكي وهينقذنا من هنا إن شاء الله
ايه بطلت عياط وضحكت لنرمين
نرمين:حبيبة أمها ديه اللي ضحكتها بتنور يومي يا ناس
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡ عند الاء
الاء:خالتو انا رايحة الدرس عايزة حاجة
مروة:عايزة سلامتك يا حبيبتي
الاء:ماشي سلام
الاء فتحت الباب علشان تروح الدرس بس قبلت مالك في وشها
مالك:واضح أني جيت في وقت غير مناسب
الاء:حضرتك كل أوقاتك مش مناسبة عن إذنك
مالك:رايحة فين
الاء:ما يخصكش
مالك:رايحة فين مش هعيد سؤالي تاني
الاء:وانا قلت مش يخصك
مالك:خلاص مفيش خروج غير لما أعرف
الاء دبدبت برجلها علي الأرض وقالت بغضب طفولي:رايحة الدرس عندك مانع
مالك:اه عندي
الاء:نعععععععععم
مالك دخل وقعد بتكبر وحط رجل علي رجل:أولا صوتك ما يعلاش ثانيا الدرس اللي انتي رايحه ده مش في ولاد وكل واحد هيقعد يبصلك شوية وبعدين ايه اللي انتي لبساه ده
الاء بسخرية:ما له لبسي
مالك في نفسه:حلو أوي
مالك:ضيق أوي روحي غيريه
الاء:لاء مش هغيره وهخرج كده عن إذنك
مالك:انا لحد دلوقتي محترمك لكن كلامي ما يتسمعش هيكون عندي تصرف تاني وأظن عرفاه
الاء:ممكن اعرف ايه مشكلة حضرتك معايا ليه بتعاملني كده حضرتك واصي علينا بس
بس مالكش حق أنك تتحكم فيا بالشكل ده ممكن أفهم ليه بتعمل كده
مالك في نفسه:أجاوبك ازاي وانا نفسي مش عارف الإجابة
مالك:انا واصي عليكي يعني من واجبي أحميكم من كل حاجة تتعرضوا لها
الاء:أنت بتسمي دي حماية
مالك:ايوه إذا كان عاجبك وبعدين ما ينفعش تروحي النهاردة علشان المحامي جاي علشان نفتح الوصية
الاء:ايه
مالك:زي ما سمعتي أعمامك جايين النهاردة علشان نفتح الوصية ياريت تكوني حاضرة
الاء سابته ومشيت و متجهة لأوضتها
مالك:أستاذة الاء
الاء بغضب:أفندم
مالك بأبتسامة:كوباية قهوة لو سمحتي
الاء بصتله بغضب ومشيت
بعد قليل
مالك:اهلا وسهلا أستاذ علاء اتفضل أعرفكم أستاذ علاء المحامي بتاعي
وائل:ونعرف منين بقي مش يمكن مديله رشوة علشان يثبت صحة الوصية
مالك:والله دي حاجة ترجعلكم تصدقوا ما تصدقوش أنتم أحرار أتفضل اقرأ الوصية يا أستاذ علاء
علاء:احم بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله نحمده حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه ونصلي ونسلم علي سيدنا محمد وعلي اله وصحبه أجمعين اما بعد انا محمود عبد الهادي أكتب إليكم هذه الوصية و انا بكامل قواي العقلية لو أنتوا شفتوا الوصية دي يبقي انا أكيد ميت دلوقتي أولا الاء وزياد ممنوع تنزل منكم أي دمعة يا حبايبي انا معاكم دايما ومالك هيبقي واصي عليكم انتوا أكيد مش تعرفوه وممكن تكرهوه في الأول بس وعد هتحبوه جدا جدا بعدين انا واثق فيه ده زيكم بالنسبة لي أبني واحدة واحدة هتتعرفوا عليه انا كتبت لك يا الاء انتي وزياد الأرض والبيت اللي في البلد بس لحد ما تكملوا السن القانوني مكتوبين بإسم مالك وبعدين مالك هيحولهم بإسمك مالك يا أبني انا واثق فيك أنك هتحمي ولادي أرجوك ما تخون الثقة دي وربنا يوفقك يارب وما تنساش أنك لازم أنت والاء وزياد ما تفترقوا خلي بالك منهم انا واثق إني عملت راجل راجل بجد هيحافظ علي ولادي ويحميهم
اتمنالك التوفيق يا أبني وخليك واثق أني راضي عنك وراضي عنك يا الاء انتي وزياد لازم تبقوا حاجة كبيرة وتشرفوني كده ربنا يحميكم ويحفظكم من كل شر يارب وختامي بالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عادل:ايه ده أنت كذاب الوصية دي كذب ازاي محمود يعني يكتب لك الأرض والبيت واحنا ولا حاجة أنت مين يعني أنت كداب
مالك وقف بتكبر:والله تصدق ما تصدق دي حاجة ترجعلك دي الوصية وممكن تاخد منها نسخة لو عايز وتروح عند أي محامي تاني وهو اللي هيثبتلك صحتها غير كده معنديش
وائل:احنا مش هنسكت هنرفع عليك قضية وهناخد حقنا وهتشوف
مالك:😂😂بجد ترفع قضية علي مالك صقر المنشاوي ما أنصحكش علشان هتخسرها من أول جالسة
مرات وائل وهي بتوجه كلامها ل الاء:ما تفتكريش إن الأملاك دي هنخليكي تتهني بيها يوم لا علي أخر الزمن واحدة معوقة زيك عايزة تاكل حقنا
مالك بنبرة عالية:ياريت تلتزمي حدودك احنا محترمنكم علشان أنتوا ضيوفنا بس كلمة تاني ومش هقدر الأحترام ده
عادل: خليك في حالك ووجه كلامه ل الاء لو مش هنعرف ناخد حقنا بالقانون هناخده بالقوة سامعة
الاء بنبرة شبه عالية:ده حقي وحق زياد ومش هسمح لحد ياخد تعب بابا وفلوسه
عادل بغضب:وكمان بتعلي صوتك علينا
ومد إيديه وكان هيضربها بالقلم بس مالك منعه قبل ما يعمل كده
مالك:خلال ثانية واحدة لو ما طلعتوش برا هخلي الحرس يطلعوكم بس بطريقتهم
بعد ما مالك قال كده خافوا ومشيوا بسرعة هما عارفين مين مالك صقر المنشاوي ويقدر يعمل ايه
بعد ما مشيوا الاء طلعت البلكونة وقعدت في الأرض وضمت رجلها وتركت دموعها تنطلق بحرية
مالك دخل وراها:ممكن أفهم بتعيطي ليه محدش هيقدر يعملكم حاجة انا هنا
الاء:بابا واحشني أوي
مالك بأبتسامة:تحبي تروحي له
الاء هزت رأسها بمعني ايوه
مالك:طيب روحي أجهزي
الاء راحت جهزت نفسها ومالك اخدها هي وزياد وراحوا قرأوا الفاتحة لمحمود وهما طالعين
مالك وقف قصادهم وحط إيد ورا ضهره ومد لهم إيده التانية زي وقفة الأمراء:احم احم أستاذة الاء أستاذ زياد بعد إذنكم ممكن تمنحوني الشرف وتخرجوا معايا
الاء وزياد بصوا لبعض وهما بيفكروا 🤔
مالك:معنديش وقت للتفكير الصراحة
زياد مد إيده لمالك:انا عن نفسي موافق
مالك:قشطة يا زيزو طب وبالنسبة لأنسة الاء تفتكر هتوافق ولا شكلنا هنخرج من غيرها
زياد:أظن هنخرج من غيرها
الاء بغضب طفولي:كده يا زياد عايز تخرج من غيري
زياد:لا أكيد بهزر وانا أقدر
مالك:جبان قالت لك كلمتين غيرت رأيك عالطول كده
زياد:ممكن توافقي تخرجي معانا هننبسط اوي
الاء:اممممم ماشي موافقة بس ده علشانك أنت بس لأحسن في ناس تانية ممكن تفتكر أنه علشانها
مالك:😂😂الكلام ده عليا انا صح بس عادي مش هتفرق معايا المهم أنك هتخرجي معانا
وركبوا العربية وخرجوا وقضوا وقت جميل مع بعض 😊
⛔Stop⛔
خلصت الحلقة أتمني تكون نالت إعجابكم
ايه رأيكم في الحلقتين بتوع النهاردة حلوين ولا لا 🤔
تفتكروا أعمام الاء وزياد ممكن ينفذوا تهديداتهم فعلا 🤔
تفتكروا ايه الخطة اللي ممكن يعملها جاسر وسامح لإنقاذ نرمين وولادها 🤔
يا تري ايه هي توقعاتكم في اللي جاي 🤔
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معاقة لكن أعشقها)