رواية مطلوب عريس صعيدي الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم إيمان وائل
رواية مطلوب عريس صعيدي البارت الثامن والعشرون
رواية مطلوب عريس صعيدي الجزء الثامن والعشرون
رواية مطلوب عريس صعيدي الحلقة الثامنة والعشرون
وقف فهد مصدوم من المنظر بركه دماء وبصوت عالي يعبر عن قلقه وخوفه هاجر
يدخل البيت ليبحث عن هاجر ويجدها مع الاطفال في المطبخ ليطمئن قلبه ولكنها اشتعل من الغضب وتحاولت عيناه الي الوان الاحمر
فهد بغضب:هاجر
تلتفت لها هاجر لترتعب من منظره جعلها تبلع ريقها
فهد :خير
امسك يدها واخرجها من المطبخ واشار الي الد*م الموجود علي الارض
فهد :ايه ده
هاجر: د*م
فهد :عارف انه د*م د*م مين
هاجر: كيس الد*م الي طلبته امبارح عشان علاج شهد وقع في الارض معرفش وقع اتفتح اذاي خد الشر وراح
فهد بغضب عارم :والباب مفتوح ليه افرضي حد دخل عليكم
هاجر:انته نسيت ان البيت متأمن والشرطه والحراس حوليها كنت متسربعه بطبخ وبجيب حاجه امسح بيه الد*م
امسكها من معصمها وجز علي اسنانه بغضب
فهد :تاني مرة متتكررش انا كنت هموت من القلق انتي بتستاهبلي اصلا
هاجر بتألم :_فهد بتوجعني
فهد :لو اتكررت مرة تانيه هتشوفي حاجه مش هتعجبك فاهمه
هاجر : حاضر
يضمها فهد اليه بين احضانه ويمسح علي شعرها كانت هاجر خائفه من فهد فهي لم تراه هكذا من قبل حاولت الافلات منه لكنها لم تستطع كان يضمه بقسوة حته شعرت بانه سيكسر عظمها
هاجر بخوف :فهد بتوجعني ابعد بقا
فهد بغضب:انا كل اما اقرب منك تبعديني ليه انا جوزك مش حد غريب انتي عارفه اني بحبك اوي بحب من اول يوم عرفتك فيه
هاجر:مش قصدي بس انته وجعتني
فهد بعصبيه :عشان متعصب انتي مبتهتميش غير بالمطبخ هيبقا في خادمه في البيت عشان متقباش حجه البليد مسح السبورة فاهمه
هاجر😒:فاهمه
فهد :بتبصي كده ليه
هاجر: مفيش
فهد: جناب الهانم خلصت شغل المطبخ ولا لسه
هاجر: خلصت
فهد :يعني فاضيه ليا دلوقتي
هاجر😌:لا ورايه شغل همسح الارض
فهد : هما هيعملوها تعالي بقا يحملها الي الغرفه وسط صراخها
فهد :اكتمي خالص
هاجر:لا لسه الفرح مجاش
يخرسها بقبله تعبر عن جوعه وغضبه
ليصبحوا زوج وزوجه شارعا وقانونا
——————–
وقف مالك مصدوما واتسعت عيناها
مالك :مايا ليسرع اليها ويحملها مايا فوقي ايه الي حصل
بسنت :اغما عليها فجأه
يحملها مالك الي السياره ويذهب الي المستشفي
وفي المستشفي
مالك بقلق:خير يا دكتورة
الدكتورة :ارهاق بس وضغطها عالي هي لسه في بدايه الحمل عايزة الراحه لانها كانت ممكن تسقط بس ربنا ستر ممنوع الضغط عليها ولا تتعصب وممنوع العنف
مالك :الحمد لله حاضر يعني هي والبيبي بخير
الدكتورة:ايوة ممكن تشوفها
يدخل مالك لمايا
مالك بحنان :حمدلله علي السلامه
مايا بتعب :الله يسلامك
مالك :ايه الي حصل
مايا:مفيش كنا بنتكلم عادي حسيت بدوخها
يمسك مالك يدها بلطف وحنان
مالك :مش عايزك تتعصبي او تقلقي من حاجه ماشي
مايا :مش بحب اقعده المستشفي روحني البيت
مالك:حاضر
مايا :بسنت قلقانه عليا صح
مالك :مرزوعه برة
مايا :لوكه حبيبي انته طيب وجدع ومز سماح المرة دي هي اعتذرت وسمحتها
مالك :ملكيش دخل
مايا 😞: مخصماك
مالك :متقدريش
مايا🙈: تحب تجرب سماح يا لوكه بقا هي اتغيرت ومش هتعملها تاني وانته اخوها وابوها متسبهاش لوحدها الوحده صعبه
مالك :طيب
مايا بفرح : بجد
مالك :عشان خاطرك بس
مايا :😉بحبك
مالك :وانا بعشقك
تدخل بسنت لاطمئننا علي مايا
بسنت :حمد لله علي السلامه
مايا :الله يسلامك
تنظر بسنت لمالك
بسنت بحزن وتنزل دموعها :مالك انا اسفه متزعلش مني واللهي ما هتكرر انا بعتبرك ابويا
مالك :ابوكي وخنتي ثقتي
بسنت ببكاء:واللهي ما هعملها تاني انته عارف انا بحبك قد ايه
نهض مالك اليه وضمها بحنان
مالك :خلاص بطلي بقا بس اخر مرة
بسنت :وعد مش هعمل اي حاجه غلط تاني
مايا بفرح وجنون :ايوة يا عم من لقا احببها نسه اصحابه حبوني معاكم شويه ولا انا معجبش ولا ايه
مسحت بسنت دموعها
بسنت :دا انتي الاساس
مايا :😌🙈مش صحلت بينكم عايزة الحلاوة😚😚😚
بسنت ومالك في نفس واحد عايزة ايه
يضحك الاثنان
مايا .😋:٣علب شكولاته كبيرة وعايزة جمبري وعايزة اكل كفته من ايد لوكه حبيبي🙈
مالك :عايزني اطبخلك
مايا 😋:اه
مالك😒:في المشمش
مايا😞:شرير
وفي منتصف الليل كان مالك واقف في المطبخ
مالك :ايه الهبل الي بعمله ده بقيت طباخ كمان يطهي مالك الكوفته ويذهب الي الغرفه
مالك : مايا اصحي
مايا بنعاس:مم حصل ايه
مالك :قومي كلي
مايا بفرح :_عملت الكفته
مالك :ايوة اي خدمه
مايا💃💃:اكلني بايدك
مالك:كمان
مايا ببرائه:يلا اكلني
مالك :طيب
يطعمها مالك بيده وكانت سعيده جدا وكان يبتسم لها بحنان
———————————-
احمد :منه
منه:عايز ايه
احمد:ممكن نتكلم شويه
منه:خير
احمد :منه انا حولت اصالح مايا بس رافضت
منه :الي بيعوز يصالح حد بيصالح من قلبه ومش مرة واحده
احمد : انتي شايفه انها هتسامحني
منه : اكيد هتسامحك لانه اختك حاول يا احمد
احمد:طيب
يذهب احمد للمنزل ويسمع والده
محمود :عايزك تخلص الاوراق بسرعه فاهم لازم كل حاجه تتنقل من اسم مايا لاسم احمد
صدم احمد من الكلام والده وصعد للغرفه يفكر بما سيفعل
زينب:انته جيت يا حبيبي
احمد:ايوة
زينب:مالك
احمد:هي كل حاجه مكتوبه باسم مايا
زينب بغيظ :ايوة بس هننقل كل حاجه باسمك انته
احمد :اذاي
زينب:ابوك هيتصرف
احمد:بس ده حقها
زينب: وتعب وشاق ابوك
احمد : بس حرام كده
زينب:ملكش دعوه احنا هنتصرف
جلس احمد يفكر في مايا وتذكر كلام منه
فلاش
منه : انته بتحبها اه بس لازم تثبت لمالك انك واقف جنب اختك دايما وبتسمعش كلام حد اسمع كلام قلبك وافتكر اننا هتموت في الاخر ونروح عند ربنا يعني محدش هينفع حد
بااك
احمد :لا الفلوس بتنفع ولا الاهل بينفعوا لو سكت علي حق مايا في يوم من الايام هيتعمل فيا ذيه
——————————
وعند ياسر ومي
ارتدت مي واحد من قمصان ياسر لان هدومها اتوسخت وتركت العنان لشعرها
كان ياسر يجلس امام التلفاز لتحضر مي طبق الفشار وتذهب اليه
مي:تسمح قعد معاك
ينظر لها ياسر ويتنح
ياسر :اوي اوي يخربيت القمر
تجلس مي وتعطي ياسر الفشار
ياسر: بيتخن وانتي عارفه اني جنتل
مي:طيب
ظلت تأكل وتركز في التلفاز اما هو مركز عليه انتبهت اليه كان يأكلها بعينه يرغب في افتراسها
مي باستغراب:مالك
ياسر بخبث:القميص يجنن
مي :حلو
ياسر :تحفه عليكي هيأكلك حته منك
خافت مي من نظراته لها
مي:طيب هقوم انام عايز حاجه
ياسر : هخدك بكرة اشتريلك لبس عشان بمنظرك ده هاخلني اعمل حاجه اموت واعملها
نظرت اليه مي بخجل واحمر وجهها وتمتم
مي:سافل
ياسر:اوي
————————
وفي الصباح
مالك :ممنوع الحركه ممنوع تعملي اي حاجه
مايا :نعم هفضل محبوسه
مالك :ايوة هتفضلي محبوسه لحد اما تولدي
مايا : طبعا لا
مالك : مايا انا مش بهزر عشان صحتك وعشان البيبي
مايا😔:هفضل محبوسه في الاوضه علي السرير حرام
مالك : بعد فتره الدكتورة هتشوفك وتقول تتحركي ولا لا
مايا :طيب بس عايزة شكولاته وفشار وفيلم انمي لكونان
مالك :يعني ايه انمي
مايا:رسوم متحركه كرتون يعني
مالك:حاضر يا عيله
ينزل مالك لاسفل ويجد زهرة وحمدي
مالك بخشونه وتحذير :ممنوع حد يطلع او يدخل اوضه مايا ممنوع. كلامي مفهوم
بسنت :حاضر هبقا اوديلها الفطار
مالك : انتي او امي بس
بسنت :حاضر
يخرج مالك من البيت وكانت هناك زيارة
تراقب بيت مالك
—————–
وفي السجن يرشي ياسين واحد ليحضر لها هاتف ويتصل برقم
ياسين :يعني ايه مش هينفع
&&:يعني سبتوني كده
&&:واللهي انته الي وقعت نفسك ملناش دعوه
ياسين : وانته مفكر اني هسكت هعترف عليك
&&:ده لو فضلت عايش اصل
———————-
وفي مقر الامن
يصل مالك وكان احمد بانتظاره
مالك :خير
احمد :عايزك في حاجه تخص مايا.
مالك :مالها
حكا احمد لمالك كل شئ
مالك بغضب:هي مايا دي مش بنته ايه القرف ده
احمد:ده الي سمعته
مالك :هلاقيها منين بالضبط
احمد :انا ممكن احل الموضوع ده
مالك :اذاي
احمد :الشركه وكل حاجه لسه متسجلين باسم مايا مايا لو عملت توكيل ليك انته الي هتمسك كل حاجه وبابا مش هيقدر يعمل حاجه
مالك :بس انا مش عايزة
احمد:لفترة بسيطه لحد اما نوقع ابويا وامي
مالك :طيب
يكلم مالك المحامي ويكلم بسنت
مالك :خلي مايا توقع علي الورق الي جي مع المحامي
بسنت :ورق ايه
مالك :هفهمكوا لما اجي
يغلق مالك الهاتف ويجد فهد امامه
مالك :اتأخرت
فهد : عايز ايه
مالك :عملت الي قولتلك عليه
فهد :ايوة دي ورقه الوصيه ودي ورقه مزورة من الوصيه ذي ما انته توقعت الوصيه مزورة الوصيه الحقيقه ذي ما والدك قالك في المنام في خزنه في البنك
مالك :كنت متأكد لان الخط مش هو وقت تصفيه حسابك يا عمي
فهد:بس هتعمل ايه
مالك :هتشوف
————————
يصل المحامي للمنزل وتقع مايا دوم فهم لكنها وثقت في مالك
بسنت :ليه وقعتي من غير ما تستني تفهمي
مايا :لاني عندي ثقه في مالك الثقه اهم حاجه
بسنت :اه
تدخل زهرة لمايا
زهرة :متكونش دي اوراق طلاقك
بسنت بغضب :مالك قال محدش يدخل عليها غيري انا وماما
مايا ببرود :لا مش ورق طلاق يا خفه هيطلقني وكان بيأكلني بايده وحضرلي الاكل بايده
زهره بغيظه :_انتي بارده
مايا :شبهك يا عقربتي😬😈😈البارده الي ترمي نفسها علي واحد متجوز يا خطافه الرجاله يا بايره
زهرة :انا خطافه رجاله
مايا :ايوة الي عايزة تتجوز واحد متجوز تبقا ايه
زهرة:وانا مالي هي الوصيه بس ويكون في علمك كل الناس دلوقتي عارفين اني خطبته ومحدش عارفك
مايا بغيظ : احسن علي الاقل انا الي في القلب ومحدش هيحسدنا
——————————-
وخارج البيت كانت تقف سيارة
السائق:انته تعرف الي هتخلص عليه
المجرم :قالوا مراته او خطبته باين ده لسه خاطب يعني المعلومات غلط قصدهم نقتل خطبته
السائق:لازم تتأكد
المجرم :بهو مفيش غير اتنين وواحده عجوزه يبقا خطبته وواحده اخته واخته عرفتها اما المقصوده اسمها مايا بس مشفتش صورتها يعني هيكون متجوز واحده كمان ومخبيه
——————————–
مصطفي:خيري جه اسكندريه وشريك خيري يبقا
مالك :يبقا عمي عارف المسئول عن تجارة المخد*رات في الجبل في الصعيد يبقا عمي والي ياسين كلمه يبقا عمي وهدد ياسين بالقتل ياسين بعت ورقه ليا من غير ما حد يحس عشان عقوبته تخف
مصطفي:وهتعمل ايه بهو يبقا خالي كمان
مالك :هسجنه مجرم ولازم يتعاقب
مصطفي:وجواز بسنت من راجي
مالك:راجي ملهوش ذنب وهو محترم وعلي فكرة انا كتب كتابه علي بسنت امبارح
مصطفي:اذاي
فلاش
راجي:مالك عايز اتكلم معاك
مالك ؛خير
راجي:مايا ملهاش ذنب انا راضي اتجوز بسنت حته لو متجوزتش اختي انته عارف اني حقاني
مالك :يعني هتواقف ضد ابوك واختك
راجي: انا بكره الظلم لاني دقته وعمري ما قبل ان ابني سعاده علي دمر حد تاني وانتي بتحبها والبنايه غلبانه انا موافق كل طلباتك وانا فتحت شغل اهنه وبدأت فيه والحمد لله مليش صالح بابوي
مالك : وهتسيب ابوك
راجي:ابوي الي طول عمره بيكرهني عشان حقاني ولا بيتقرف من شكلي
مالك : هقولك علي حاجه الوصيه مزورة وابوك هو السبب في الحريق الي حصل في الصعيد الي اثر علي وشك
راجي :بصدمه كيف
مالك :انته عارف ان ابوي سبلي الاراضي بتاعته كلها باسمي ابوك خل واحد يقلد خط ابوي ويكتب وصيه مزورة اني لازم اتجوز اختك والحر*يق الي حصل ده لان ابوك كان جايب شحنه مخ،درات كبيرة وناوي يطلعه الجبل والشرطه كانت شغاله فحرق البضاعه عشان محدش يعرف حاجه
راجي بصدمه :ابوي تاجر مخ*درات
مالك :هوريك الادله عشان تصدق
بااك
مصطفي :واستوعب راجي
مالك :ايوة راجي راجل بمعني الكلمه وياسين خاف ليتقتل وهم يفضلوا بره فبعت رساله مع الي رشاها في السجن واداله التليفون انا مراقب جو السجن وبره السجن
مصطفي:وهتعمل ايه
يسند مالك ظهره للخلف ويضغط علي الشاشه.
مصطفي:مش ده قدام بيتك
مالك :ايوة العربيه دي واقفه من يومين تراقب البيت
مصطفي:يعني اكيد عرفوا مايا لانك وتدها المستشفي امبارح
مالك بخبث:لا لم طلعت مايا طلعته من الباب الي وراها وذي ما مايا قالت ان الوحيد الي شافه هو خيري والايد اليمين بتاعه بس قرب الصورة كده
مصطفي:مش ده لسه طالع من السجن
مالك :ايوة وهم مش معاهم صور لمايا يعني هو هيفكر زهرة مايا عشان هي الي
هي الي بتطلع ومعروف انها خطبتي
مصطفي:بهو عمك اكيد عارف
مالك بخبث:لا
مصطفي:عرفت اذاي
مالك :حاطط كاميرا في اوضه عمي عمي بيحاول يكلم خيري من يومين وخيري قافل تليفونه تخيل بقا لو هم قت*لوا زهرة مكان مايا
مصطفي:يبقا ضربه قاضيه لعمك بس زهرة ملهاش ذنب هنضحي بزهرة عشان كده عملت خطوبه وشهرته
مالك :مش هنضحي بس لو خطفوا زهرة او اقت*لوها ده مفيد لينا شئ مقابل شئ
مصطفي؛دي بنت عمك
مالك :ومايا مراتي هأمن علي زهرة بس هي.وحظها بقا تجني الي عمله ابوها
—————————-
وفي المول تشتري مي الملابس وتشعر بان احد يراقبه لتذهب الي ياسر
ياسر:في ايه
مي بخوف:خايفه يلا نروح
ياسر:مفيش حد متخفيش انا معاكي ادخلي جربي الهدوم وانا هقفلك هنا
مي :بس
ياسر:اوثقي فيا
تتدخل مي لتجرب الملابس ويلاحظ ياسر حركه غريبه ويخرج مسدسه ويعمل يعني انه مش واخد باله ليذهب الي محل مجاور وبعد دخوله يظهر اثنان مرتدين الاقنعه يهاجمان علي المحل
المقنع ١:كل واحده تسكت الي هتصوت هقت*لها
المقنع ٢: يذهب ليجب مي وقبل ان يتحرك
وتسمع مي وهي في الداخل وترتعب
مي بخوف:ياسر فين ليكون ضر*بوها يالهوي وقبل ان تخرج مي تسمع صوت ضر*ب نا*ر وصويت لتخرج وهي خائفه لتجد قوات من الشرطه تعتقل المقناعان
ياسر بغضب ويضربهم بقوه:عايزين تقت*لوا مراتي يا ولاد الواطيه يا زباله خدوهم علي القسم اما هحصلهم اما وريتكم
ترتمي مي وتبكي بين احضان ياسر
ياسر:متخفيش كنت عامل حسابي
مي ببكاء:كنت هموت من الخوف عليك لم سمعت صوتهم وانته مش ظاهر كنت هم*وت
ياسر بحنان:خلاص بس متعيطيش انا بخير اهو تعالي ليحملها ياسر وكان الجميع يصفق لهم
مي:نزلني يا مجنون
ياسر:هنروح بقا اظن الصنارة غمزت وتلبسي قميصي كل يوم احسن صح
مي:سافل وقليل الادب
ياسر:بس بموت فيكي
—————–
وعند هاجر تصل الخادمه وتساعد هاجر ويأتي فهد وهو يحمل الورد
فهد :مساء الخير علي احلي جوجو
هاجر:مساء الفل والياسمين علي عيونك
فهد :يا واد يا جامد امسكي بقا
هاجر:ورد
فهد :ورد وفشار وشكولاته وفيلم رومانسي خلينا نعيش شويه
وفي الغرفه يشغل فهد الفيلم
هاجر:يخربيتك وانا اقول قليل الادب ليه من الي بتسمعه
فهد ؛رومانسي يا جوجو
هاجر:رومانسي ده قله ادب وسافله
فهد :نقفل الفيديو ونعيش رومانسي انا وانتي
هاجر :ابعد يا مجنون
تجري هاجر ويجري وراها حته تقع علي السرير ونغلق الستار علي فهد العاشق
—————————-
وعند مالك يحضر لمايا ما طلبت ويشاهد كونان معاها
مالك :بقيت عيل اخر الزمن
مايا بمشاكسه :دا كايتو عسل هو وكونان ولا هيجي
مالك بحده :بت
مايا :بهزر معاك انته العسل
مالك :عايز اقولك علي حاجه انتي ليه مسألتيش علي التوقيع بتاع النهارده
مايا :عشان انا بثق فيكي
مالك :شرح مالك لمايا كل شئ
مايا بحزن :يا عني بابا كان عايز يزور حقي
مالك بخبث :بس انا ادتيه الضربه الي هي.
مايا :اذاي
يخرج مالك من جيبه دافتر وفيزة
مالك :خليت المحامي يعمل التوكيل باسرع وقت خد ربع ساعه بالضبط استخدمت الوسطه واحمد اخوكي قالي علي شريك انا بعتالها الاسهم بتاعك كلها باعلي سعر قبل اما ابوكي يعرف حاجه وفتحت حساب باسمك وحطيت الفلوس بتاعك كلها فيه وده حسابك دي فلوسك انتي
مايا :شرير بس زمان زينب هتنجلط
مالك :بس ده حقك
مايا :دي فلوس ماما كلها انا عايز اعمل ليها صداقه جاريه عايزة افتح ليها ميتم كبير ومدرسه داخليه لاطفال الشوارع يتعلموا فيها مجاني وكل حاجه تتوافر فيها ويبقوا في الميتم كمان
مالك :هدف حلو وانا هساعدك بس ده اما تقومي بالسلامه
مايا :ان شاء الله
مالك :بتجيبي بوسه بد ل كونان ده
مايا : منحرف
—————
وعند احمد
منه بفرح :بجد يا احمد انا مبسوطه بيك.
احمد بفرح ؛كل ده بسبك اول مرة ضميري يبقا مرتاح
منه:الحمد لله
احمد :بس لسه اما بابا وماما يعرفوا اكيد هيتصدموا
منه :اهم حاجه الحق رجع لاصحابه
————
وفي الشركه يصل محمود
السكرتيرة :حضرتك بتعمل ايه هنا
محمود :ايه ده جي شركتي
السكرتيرة:حضرتك الاسهم بتاعك اتباعت امبارح
محمود بصدمه :اذاي
وبعد فتره يذهب محمود لمنزل مالك
محمود بصوت عالي:مالك يا شهاوي
تستيقظ مايا بفزع
مايا :في ايه
يرتدي مالك قميصه
مالك :خليكي هنا ممنوع تطلعي
يغلق مالك باب الغرفه علي مايا وينزل
مالك :مفيش حد صوته بيعله في بيتي غيري
محمود :انته مين الي قداك الحق تأخد فلوسي
مالك بغضب:فلوسك فلوس مايا وامه وحقها وانته كنت هتأكلها علي بنتك
محمود :ده تعبي وشقايه انا
مالك :حسب معلوماتي انك كنت مش لاقي تأكل ولم اتجوزتك شغلتك معاها يعني فلوسها هي عشان تعرف ان الفلوس مش دايمه الفلوس الي خلتك ترمي بنتك ودمرها نفسها هي فلوس بنتك
محمود :انا هعرف قضيه
مالك بثقه : اخبط دماغك في الحيطه والورق المزور الي بتعملها انته الي هتتسجن عليه
محمود:يعني ايه
مالك :يعني الحق رجع لاصحابه ونهايه الفلوس ونهايه الفلوس والطمع وحشه دلوقتي بنتك مراتي وانا هعوضها عن كل حاجه وربنا يقدرني وابقا سندها شوف مين بقا الي هيلحقك من ايد ربنا علي الي عملته في بنتك حساب الاخرة اشد عذاب يوم لا ينفع مال كان هيجرا ايه لو اخدت الغلبانه دي في حضنك مره بدل ما ترميه في امريكا دا انته كنت هتأخد عينيها مش فلوسها بس انته انسان مريض مهم الانسان عالي في يوم هيرجع لاصلها
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مطلوب عريس صعيدي)