روايات

رواية مطلوب عريس صعيدي الفصل الثامن عشر 18 بقلم إيمان وائل

رواية مطلوب عريس صعيدي الفصل الثامن عشر 18 بقلم إيمان وائل

رواية مطلوب عريس صعيدي البارت الثامن عشر

رواية مطلوب عريس صعيدي الجزء الثامن عشر

رواية مطلوب عريس صعيدي
رواية مطلوب عريس صعيدي

رواية مطلوب عريس صعيدي الحلقة الثامنة عشر

ينزل مالك مسرعا وهو قلق ليجدها واقفه ترتجف ليقترب منها بهدوء
مالك:مالك بتصوتي ليه
ترفع اصبعها الصغير لتشير باتجاه البادروم وتتكلم بخوف
مايا :ه هناك
مالك باستغراب:هناك ايه انطقي
تصرخ مايا فجأه وتتشبث في ذراع مالك
مالك ؛يا بنتي في ايه
مايا :يا ماما صرصار
مالك :نعم صرصار كل ده عشان صرصار
تعلقت بذراعه بقوه اكبر
مايا بخوف :بخاف منه اضربه اقتله اعمل اي حاجه
مالك :حاضر بس اهدي وانتي جبانه كده
يقتل مالك الصرصار
مالك :في حد عاقل يخاف من صرصار دا بينضرب بالجزمه وبيموت بس ايه الي جابك البادروم
مايا :مش انته عايز تأكل كفته روحت لطنط لقتها نامت روحت لبسنت قافله الاوضه ومردتش جيت البادروم
مالك : صبرني يارب هو البادروم الي هيعلمك انتي مبتعرفيش تعملي كفته
مايا :نسيت اقولك مأكلتهاش قبل كده ولا اعرف بتتعمل اذاي
مالك 😒:اومال كنتي بتأكلي ايه
مايا : كنت بأكل اكل المطاعم والسنكلوبز انا مكنتش بأكل في البيت اول مرة في حياتي اكل في بيت كان لم جيت بيتك
مالك : السنكلوبز ده الي انتي عملتيه الي ملوش طعم ده هو ده أكل بزمتك وانا اقوال انتي مسخوطه ليه
مايا :اكل فرنسي دا جميل
مالك: تعالي معايا
مايا:فين
مالك :_المطبخ ياختي هوريكي حاجه
تدخل مايا المطبخ مع مالك
ويفتح مالك الثلاجه
مالك : ده رز ولحمه وبصل وتوم وكسبرة والملح والفلفل مفرومين سوا ده الي بيتعمل كفته
مايا 😃:انته بتعرف تطبخ
مالك :ايوة كنتي بطبخ لنفسي في معسكر التدريب هاتي الزيت وصنيه عشان نصبع
مايا :يعني ايه نصبع هو انته هتعلمني
مالك :انجزي في يومك انا جعان بصي واتعلمي
يعلم مالك مايا الطريقه
مايا بفرح :_حلو اوي هو احنا مش بنشكلها اشكال
مالك :لا عشان تتحمر بسرعه
مايا :اه
مالك :بتعرفي تحمري ولا هتحرقي الكفته مايا 😬:اعملها انته الاول
وفي اثناء وقوف مالك علي البوتجاز تتدخل مايا من تحت ذراعيه لتقف امام المقله
مالك بغضب:انتي متخلفه افرضي اتحرقتي
مايا : هات دوري
مالك :بكلم نفسي
مايا : معلشي معلشي اتحمست هات اقعد هنا
مالك :اما اشوف اخرتها معاكي
تمسك مايا صابع محمر وتأكلها
مايا:طعمه حلو هي بتتأكل كده
مالك :لا لسه بيتقلي ليه بصل وتتسبك في الطماطم
مايا :بس طعمه حلو كده دوق كده
تقف مايا امام مالك وتنحني لمستوي جلوسه وينظران الاثنان في اعين بعضهم البعض
مايا :دوق
مالك :متكليش من الحاجه وانتي بتعمليه
مايا :حاضر يا حضرة الشيف
مالك :مجنونه
مايا :بس مقولتش لون عيوني حلوة صح
مالك :معرفش
مايا:اومال كنت متنح ليه
مالك : بقا كده با انتي كنتي متنحه برده يعني لون عيوني حلو
مايا :اه بحب اللون العسلي عيونك جميله اوي
مالك :دنا بتعاكس بقا
مايا 😒دورك اقولي عيوني لونها حلو
مالك :يعني اكدب مثل
مايا:😞😞
مالك :عيونك جميله وانتي جميله وعسل وطيبه اوي وهبله
مايا بفرح :بجد
مالك :سامحني يارب علي الكدب ده😛😛
مايا بحزن:مش مشكله بس سمعت كلام حلو اول مرة حد يقولي كده حته لو كدب بس فرحتني
مالك ببرود:الطاسه هتنحرق طلعي يا ملكه
………………………………….
وعند فارس
فارس:عايزك تعرفلي كل حاجه عن ضابط اسمه مالك الشهاوي كل حاجه وتراقبه
الحارس:حاضر يا باشا
فارس:انا وراكي لاخر يوم في عمري يا مايا مش هسيبك
————————————————
وفي المساء عند مي كانت تجلس ليدق باب غرفته
مي:مين
لما يجب احد وخافت ان تفتح الباب لتمسك بي بخاخ الفلفل الحار
مي:كويس اني اشتريت واحد
لتفتح الباب وتنظر ولا تجد احد لتجد ظرف علي الارض لتفتحه لتجد صور لاطفال مقتولين وفتيات
وتقرأ الرساله هتبقي ذيهم لو نطقتي حرف انتي وصحابتك
مي بخوف: يا رب ساعدني لازم احظر مايا كادت مي تتداخل وتغلق الباب لولا انها سمعت يد تض*رب احدهم كان خلف مي مجرم ماسك سك*ينه يرغب في قتلها لكن راجي يصل في اللحظه الاخيره
يلكمه راجي ويض*ربه في بطنه لكن يتمكن المجرم من الهرب
راجي:مي انتي كويسه
مي ببكاء:هيق*تلوني هم*وت
راجي : تعالي ادخلي
تجلس مي ويحضر راجي لها العصير
راجي:اشربي واهدي ووريني الظرف ده
ينظر راجي
راجي:ايه ده مين دول وعايزين منك ايه
مي ببكاء:عايزين يقتلوني
راجي:ليه ومين دول
مي :هحكيلك كل حاجه
تحكي مي لراجي كل شئ
راجي:يا وقعه مربرة كل ده
مي: واللهي ده الي حصل
راجي :متخفيش يا مي انا مقدر ظروفك ومش هلومك وكويس انك مش مدمنه
مي ببكاء: كان غصب عني مقدرتش اسيب مايا لوحدها وهدفها نبيل
راجي:انتي جدعه اوي يا مي وانا هقف معاكي بس قولتي مايا مرات مالك الشهاوي
مي:اه
راجي:مالك الشهاوي ده يبقا ولد عمي
مي بصدمه:ابن عمك
————————————————–
كانت هاجر تجلس تبكي لتسمع طرقات علي الباب
هاجر:مين
فهد:انا يا هاجر
مسحت دموعها ونهضت.
هاجر:خير يا باشا
فهد:هاجر انا هقدم استقالتي من الشرطه
هاجر بصدمه:استقاله ليه
فهد:عشان نبقا ذي بعض هاجر انا معنديش غيرك مش عايز اخسرك
هاجر:انته مجنون عايز تهدم مستقبلك عشاني
فهد:ذي ما انتي كنتي هضحي بنفسك عشاني
هاجر:انا مختلفه عنك انا مليش اي لازمه انته ضابط وليك مركزك وكل الناس بتحبك
فهد: ليك لازمه انتي الي مديني امل في الحياه وغلط انك تقللي من نفسك احنا كلنا ولاد تسعه
هاجر: يا باشا
يضع فهد يده علي فمها وينظر في عيناها
فهد: بلاش باشا الله يكرمك تتجوزني بقا حرام عليكي هفضل سنجل كده مستني جنابك تحني عليا
تحرك هاجر رأسها وترفض
فهد:لا مفيش رافض في موافقه بس صح يا عيال
يخرج الاطفال فجأه
الاطفال؛صح يا باشا
فهد:يلا كلكم اركبوا في العربيه هنروح بيتي لم نجيب المأذون
هاجر:لا
فهد: معرفش حاجه اسمها لا يحملها فهد الي السيارة رغم عنها
هاجر:نزلني
فهد: ميبقاش عينك في البيعه وتقولي افطحله صح يا عيال
العيال:ايوة يا باشا
فهد:يلا يا جوجو دنا عسل ومز وبعشقك وافقي بقا
هاجر:مغرور اوي بنا عسوله برده
فهد : يا واد يا جامد قمر والمصحف اتجوزني ينوبك ثواب
هاجر:موافقه والي يحصل يحصل
فهد😉:كلام الناس في المداس صح يا عيال
العيال:ايوة با باشا
فهد:قولت كام مرة بلاش باشا من النهارده انا جوز اختكم بتاع كلام الناس الي عايزة تسبني عشان كلام الناس واطيه يا بسنت
هاجر:انا واطيه
فهد:ايوة هي الناس بتسيب حد اصلا من غير ماتتكلم عليه
——————————-
اما مايا ومالك
مالك :شفتي طعمها حلو اذاي
مايا :عشان انا الي عملها
مالك :نعم يا ختي
مايا: عايزة اقولك علي حاجه
مالك :قولي
مايا:عايزة اقولك علي حاجه
مالك :قولي
مايا:عايزة اروح الكليه
يترك مالك المعلقه من يده
مالك بحده :اوعي تكوني فكرة اني عشان كويس معاكي النهارده اني نسيت لا يا ماما فوقي لنفسك مفيش طلوع بره البيت فاهمه
مايا :بس
مالك : حسك عينك تفتحي الموضوع ده تاني ولا انتي وحشك حبيب القلب
مايا : انته بتقول ايه
مالك :ذي ما سمعتي
مايا :قولتلك قبل كده مكنش بيني وبينه حاجه
وفي لحظه غضب يكسر مالك الاطباق ليخفف من غضبه
مالك بعصبيه:اومال سيرة الجامعه جت ليه بحنا كنا كويسين
مايا : مالك اهدأ مكنش قصدي حاجه
مالك بغضب:بقصد ولا من غير قصد يرفع مالك اصبعه في وجهه ده اخر تحذير ليكي جامعه مفيش خروج من البيت ممنوع
مايا : ٠٠
مالك بعصبيه وصوت اجش:مسمعتش بتبرطمي تقولي ايه
مايا بخوف: طيب بقولك طيب
مالك :بحسب
————————————-
وفي بيت عائله شاهين
منه:اتجوز احمد استحاله
منتصر:ليه
منه:بيقولك باع اخته هيحافظ عليا
مصطفي:علي فكرة هو كان خايف علي اخته ل تضيع
منتصر: هو تصرفه صح مش وحش
منه:لا انه يبيع اخته وميسألش علي مشاعرها يبقا كويس
منتصر: غيريها هو محتاج حد يقف جمبه ويفهمها
منه:اذاي
منتصر: احمد كويس مش وحش لو واقفتي جمبه وعرفتيه الصح من الغلط هيبقا حلو
منه :وفكرك امه هتسكت
مصطفي:واللهي دي طريقتك انتي وريهم مين اخت مصطفي شاهين😉
منه: طيب عشان خاطر مايا اينعم معرفهاش بس صعبانه عليا وعشان كلمه بابا مترجعش
منتصر:ربنا يوفقك يا بنتي
—————————————-
وفي الغرفه كانت مايا تنظر لمالك بغضب
مالك :في ايه
مايا :مفيش
مالك : باين
تمسك مايا مخده صغيره وترميها في وجهه
مالك بغضب:يا بنت#
تضع مايا يدها في وسطها
مايا : متغلطش انته كسرت الصحون دوري بقا
مالك :انتي مخك ضارب
تقترب مايا منه وتسحب المخده من يدها
مايا باستفزاز: انته بتغير من فارس اوي كده
يمسكها مالك من ذراعها ويلويه
مالك:قولتلك تنطقي اسم راجل غيري هيبقا يومك اسود
مايا بابتسامه مستفزة: ملكش دعوة اقوال الي اقوله مش انا وحشه بتغير ليه
مالك:مين الي قالك اني بغير انتي غلطانه يا بت انتي
مايا :بجد غلطانه ولا انته الي غلطان
مالك بغضب:بلاش تستفزني احسنلك
مايا: طيب سبني كده هوريك حاجه
مالك :خير
يتركها مالك
مايا :بما اننا مش بنحب بعض ولا بنقبل بعض قررت
مالك :قررتي ايه
مايا :انته هتفضل في الاوضه دي وانا هنام في الاوضه التانيه وكلام مع بعض ممنوع وانك تتأمر عليا ممنوع وملكش دعوه بيا ولا ليا دعوه بيك وتحتفظ بسري او مش مشكله مش بتهدد
يقترب مالك منها بهدوء ليخرج سلاحه من جيبه ويصوبه علي رأسها
مالك:انتي المخ*درات شلت دماغك معندكيش عقل اصلا لو قتلتك محدش هيزعل وشكلي كده هق*تلك
مايا بخوف:مالك انا بهزر
مالك بغضب: انتي بتخططي لحاجه عايزة ترجعي للمخ*درات اطمني لو قلبتي البيت كله مش هتلاقي حاجه وانك تتطلعي من الاوضه دي في احلامك فاتلمي وحفظي علي لسانك معايا
ودقيقه واحده الايقكي علي السرير هتنامي في حضني
مايا :انته منحرف
مالك : من بعض ما عندكم
———————
اما في بيت عائله الشناوي
زينب:هنعمل خطوبه كبيره
محمود:اكيد
مجدي:هينزلوا يشتروا الدهب بكرة وتتعمل في القاعه
احمد:طب هقوم اتصل علي مالك اقوله يجيب مايا ويجي بكرة
زينب:مفيش داعي
لمايا هتعمل مشاكل
احمد:اذاي دي اختي ولازم تعرف هتجوز من غير ما قولها
زينب: يعني هتعملك ايه يعني مبيجيش منها غير المشاكل
محمود: معاها حق امك احنا مصدقنه ان العدواه بين عيله شاهين خلصت
احمد : بس
مجدي:بس يا جماعه مالك يبقا ابن خال مصطفي ومنه يعني اكيد هيحضر
زينب:ينور بس قوله ميجبش مايا
احمد بحزن: حاضر
——————————————
وفي غرفه بسنت كانت بسنت تتصفح النت ليصل لها طلب صداقه باسم فارس الشافعي
بسنت بفرح:هو
———————————-
وفي منتصف الليل
يرن هاتف مالك
مايا بنعاس:سكت البتاع ده عايزة انام منك لله
يضئ مالك الابجوره
مالك :احمد ده اخوكي
تنهض مايا بقلق
مايا:احمد خير يارب هو كويس
مالك :هشوف
مالك :ايوه يا احمد
احمد:مالك بكرة خطبتي علي منه
مالك:ايوة عارف مصطفي قالي
احمد: ممكن متجبش مايا معاك
ينهض مالك بعيد عن مايا لكي لا تسمع
مالك :ليه
احمد:عشان ماما مش عايزة عشان متعملش مشاكل هو انته قولتلها ولا لسه
مالك بغضب:لا مقولتهاش واحسن مقولتهاش ومش جي يا احمد كتك القرف خليك مع امك
يغلق مالك الخط في وجه احمد
كانت مايا تنتظر مالك
مايا بلهفه:احمد كويس
مالك في خاطره انتي بتفكري فيهم وهم مبيفكروش حته في مشاعرك
مايا :مالك احمد كويس وبابا كويس
مالك :ايوة دا بيتصل عشان الشغل بس
مايا :طب الحمد لله هو احمد عرف اني الاميره
مالك :لا محدش عارف صحيح جاب الورق بس مقرأش الي فيه وانا سألته انتي جيت امته قالي من شهرين يعني مكنش عارف انك جيتي قبلها بفتره
مايا :اه
مالك :بقولك
مايا :نعم
مالك:انتي مش نفسك في شبكه وفرح وفستان وكلام من ده
مايا : انته عايز تشهر الجوازة رغم الي عرفته
مالك :اصل بصراحه انا مش لبس دبله في ايدي ولا انتي وكده بايخ اوي هيفكروني سنجل وبتعاكس كتير اشتريلك شبكه بقد ايه
مايا :يعني ايه
مالك :_ حقك هم بيحددوا حاجات من دي
مايا : اه عايزة خاتم فضه كيوت وشكله حلو
مالك :فضه ايه بقولك شبكه
مايا: يا عم خليها فضه حلو.
مالك في خاطره هم هيجيبوا لياسمين ومنه كل واحده بي٣٥الف وانتي ذيهم بس انا هوريهم انك اعلي منهم واللهي لوريهم انتي متجوزه مين
مايا :مالك مالك
مالك :بصي يا حلوة بعد بكرة هجبلك شبكه وانتي هتختري الي عايزة بصي انا اهلي من الصعيد بيجوا زيارات ولازم تبقي ذيهم هجبلك الي يعجبك كله شبكتك هتبقا ٥٥الف وهيتعمل حفله هنا
مايا :_ليه كل ده
مالك :انتي مش متجوزة اي حد هو انا اي حد
مايا :عارفه
مالك : هأخدك بكرة مشوار حلو فسحه اهو
مايا بفرح :بجد
مالك :بس عايز احترام في الخروجه وتفرفشي كده وجايبلك فستان حلو بالحجاب بتاعه عايزك مزه
تضم مايا مالك تلاقي
مايا بفرح:ربنا يخاليك شكرا يا مالك
مالك في خاطره اما وريتك يا احمد انته وزينب هوريك العسل بتاعي اذاي عشان انتوا السبب في دمرها
استوووووووب
الفصل التاسع عشر
يفتح عيناه ليجدها تجفف شعرها المبلل
مالك بابتسامه :صباح النشاط
مايا :صباح النور يلا قوم
مالك :علي فين
وضعت يدها علي وسطه ورفعت حاجبها
مايا :يا سلام انته نسيت انته قولت ايه
ابتسم بخبث وهو ينظر لها
مالك :ايه الوافقه الدلع دي بتغريني علي الصباح
احمر وجهها من الغضب
مايا:انته بتهرب من الرد ولا ايه
مالك بحده :هي الساعه مع جناب البرنسيسه كام
مايا:٣٠’٦
مالك :في حد عاقل هيروح الساغه الساعه ٦الصبح
مايا :انته قولت فسحه
مالك : طب علي الاقل افطر واخد دش واتصل بحد يعملي اجازة او عرضه
مايا بتنهيده :طيب
مالك : فين الفطار يلي عايزة تخرجي
تقترب منه وهو راكض علي السرير وعلي وجهها ابتسامه جذابه وشعرها مبلل وكانت ترتدي احد قمصانه وكانت جذابه
مايا بدلع: بتيجي نفطر برة
ابعد خصلات شعرها من علي وجهه
مالك بخبث:مش بقولك بتغريني بس ايه حكيتك مع القمصان بتوعي
مايا بتنهيده :اوف منك هنزل احضر الفطار
مالك بحده : هتنزلي كده عشان اشرب من دمك
مايا: متسرع هلبس حاجه تانيه
مالك :طيب هتصل اخد اجازة
يتصل مالك بي ياسر
مالك:خدلي اجازة النهارده وبكرة
ياسر:ليه والتحقيق
مالك :خليكم معاهم ليومين يعني وعايزك بكرة عشان خطوبتي
ياسر:انته مش خاطب مرة
مالك :لا هي نفسها احمي وراقب البنات دول كويس
ياسر: بعمل كده واللهي والف مبروك
مالك :عقبالك
ياسر: يارب يا خويه
مالك:مستعجل ليه
ياسر: ارحمني انا عايز اخطب واتجوز بس اما لاقي الاميره بتاعتي ملكه قلبي
مالك : ومين الهبله دي صحيح شوفت البنت الي اسمها مي
ياسر:لا لسه هروح دلوقتي انا في الطريق قربت اوصل
—————————-
يصل ياسر للفندق ويدق الباب غرفه مي
مي بخوف:مين
ياسر:انا
مي:انته مين
ياسر:ضابط مباحث
تفتح مي الباب
مي:اهلا بحضرتك عايز ايه
كان ياسر ينظر لمي بتأمل
ياسر: يخرب بيت جمالك يا شيخه
مي:افندم
ياسر:اقصدي انتي مي صح
مي:اه
يأتي راجي
راجي:انته مين وعايز ايه
ياسر: معاك المقدم ياسر مباحث امن الدوله
راجي:طيب وريني البطاقه نطمن الاول
ياسر:الكارت والبطاقه اتفضل
راجي:صح وايه جابك اهنه وعايز ايه
ياسر:جي من طرف الرائد مالك الشهاوي
راجي:يبقا ابن عمي
ياسر:بجد اهلا بيك طب هو انا هفضل واقف
مي:اتفضل
ياسر: انتي عذبه صح
مي:اه
ياسر:اظن ان مينفعش ندخل الاوضه بتاعتك ممكن حضرتك تنزلي معانا تحت
مي :طيب اتفضل يا حضرة الضابط
راجي:صح كلامك
ياسر:😁عارف
وفي الاسفل
ياسر:بصي احنا عرفين كل حاجه وعايزين نحميكي مقابل انك تكوني شاهد ملك في القضيه
مي:يعني هتحبس
ياسر:لا طبعا بس يفضل اعرف منك كل حاجه الاول
مي في خاطرها مجبش سيره مايا يعني اكيد ميعرفش عنها حاجه بس مدام وصلي يعني وصلوا لمايا بس الاحسن مجبش سيره مايا لشخص ده
تحكي مي لياسر
ياسر:تمام يعني انتي معندكيش اهل وتبقي بنت خاله فارس الشافعي يعني امك تبقا اخت ياسين الشافعي عيله مشرفه الصراحه
مي بغضب:اسمع بقا ماما الله يرحمها مكنش ليه ذنب
راجي:يا حاضرة الضابط مي ملهاش ذنب ومعملتش حاجه
ياسر:عارف وانا متأسف علي كلامي ده يا انسه
مي:٠٠٠
ياسر:قولت متأسف
تنفخ مي
مي:طيب هقولك ايه يعني
ياسر بغضب:تردي تقولي اي حاجه مش تنفخي كده
مي: انته عايز تتخانق شكلك كده
ياسر: انتي الي بدأتي انا اعتذرت
مي:وكان لازمته ايه تطول لسانك من الاول
ياسر:وجناب حضرتك مسكتيش برده وانا مغلطش
راجي:بسس انتوا الاتنين فرجتوا علينا الناس
مي:هو الي غلطان
ياسر:بقولك ايه انتي هتبقي مسؤاليتي يعني تحترمي نفسك معايا
راجي:حضره الضابط اظن انك عديت حدودك هي مش مجرمه عندك
ياسر:مقولتش مجرمه ومتعدش حدودي دا واجبي وبعدين الموضوع خطير ومش سهل
مي: انا عايزة اقابل الرائد مالك
ياسر: هيخطب مش فاضي
مي:نعم هيخطب اذاي
راجي:سلامه عقلك يا باشا دا متجوز
ياسر:متجوز يعني هيتجوز مرتين
———————————
اما بسنت كانت تفكر هل تقبل الطلب اما لا
العقل: متقبليش انتي بتصلي وعارفه ربنا دا غلط
شيطان النفس: غلط ليه زميل عادي
العقل:انتي متعرفيش مين ده هتقبلي كده عادي وبعدين ده مش طبعك وبعظين فكري كويس هو يعرفك منين عشان يبعتلك طلب دا واحد عايز يتسله شويه
النفس: ممكن يكون اعجب بيكي لم خبطي فيه
العقل:يعني لم خبطت فيه قالت اسمها
بسنت :لا مش هقبل اكيد ميعرفنيش ودا شاب مش بنت عشان اكلمه بس انا اعجبت بيه
————————————
وعند فارس
فارس بغضب:لسه مقبلتش اقبلي عشان ادمرك وادمر اخوكي الي اخد مني حبيبتي بس علي مين هأخد مايا وهتبقا بتاعتي بس انا ممكن اعمل عشانها اي حاجه وانته يا مالك نهايتك علي ايدي
بس هبدأ بي اختك
—————————————————–
كانت هاجر واقفه في المطبخ
لتحاوط يد خضرها النحيف وصوت يهمس في اذنها
فهد:صباح الجمال القمر بتعمل ايه
تبعد هاجر يد فهد عنه وتبعده عنها
فهد:علي فكرة كتبنا الكتاب امبارح يعني انتي مراتي
هاجر:واذا
فهد: نعم يا ختي واذا ايه
هاجر : هعمل ايه يعني عارفه اني دلوقتي مراتك
فهد:بهو واضح اهو
هاجر: باشا اسمعني
فهد بغضب:باشا تاني انتي غبيه قولتلك كام مرة الكلمه دي مبحبهاش انتي دلوقتي مراتي
هاجر:بس انا
فهد:انتي ايه لاوم تتأقلمي انك مراتي دلوقتي وفرحنا بعد يومين باشا دي انسيها انسي حياتك القديمه نبدأ صفحه جديده انسي الالم والبهدله دي
هاجر ببكاء:صعب
يقترب منها ويمسح دموعها
فهد:لا مش صعب انا معاكي وهنسيكي كل حاجه هخاليكي اسعد واحده في الكون
هاجر:بس
يتحسس شفتاها باصبعه ليسكتها
فهد :عايز من الفرواله دي
هاجر:لا امشي من هنا وبطل قله ادب
فهد: بتاعتي عايزة حاجه
هاجر: ابعد الاكل هيتحرق
فهد:يولع
———————————-
يخرج مالك مع مايا
وفي المول تختار مايا بعد من الملابس
مالك بخبث:اجبلك قمصان ذي بتاعتي عشان تبطلي سرقه
مايا😒 :هات لنفسك واديني بتوعك
مالك :لا واللهي اجبلك حاجات بتاع البنات
مايا:انته كنت محترم ايه الي جرا ليك
مالك بحده :هو انا قولت حاجه ايه ده
مايا :لا مقولتش ملاك
مالك :انتي الي دماغك شمال بقولك كحل في العين تحطيها في الاوضه حاجه من دي
مايا:هو الكحل بيتحط في الاوضه
مالك : هو انا نسيت اقولك ممنوع طلوع بره الاوضه وفي وشك حاجه
مايا😮:ظالم
مالك بحده:اتلمي
مايا:عايزة اركب مرجيحه
مالك:نعم
مايا :اتمرجح بليز يا لوكه وهعمل الي عايزة
مالك:طيب
تركب مايا الارجوحه وكانت سعيده جدا
كان مالك ينظر لها بحنان وفي خاطره قلبك طيب اوي وهبله وبيضحك عليكي بي اي حاجه بس يا ترا لو عرفتي عن اخوكي وابوكي هتبقي اذاي بس اصبري وانا هوريهم
افاق من شروده علي صوته
مايا :مالك مش عايز تتمرجح
مالك ببرود : اخرسي وانجزي
شعر مالك بأن احد يراقبه ليوقف الارجوحه
مايا :في ايه
مالك بحده :انزلي
مايا :ملحقتش
مالك بعصبيه :قولت كفايه
مايا :حاضر
ينظر مالك حوله ولا يجد احد
مايا :هو في حد بيراقبنا
مالك :مش متأكد تعالي هجبلك حاجه
يدخل مالك احد متاجر الالعاب ويجلب لها دبدوب كبير
مايا:هات دبدوب ودبدوبه
مالك :ليه
مايا :هسمي الكبير مالك وال
يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مطلوب عريس صعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى