روايات

رواية مسلم والاسلام الفصل الأول 1 بقلم شهد أحمد

رواية مسلم والاسلام الفصل الأول 1 بقلم شهد أحمد

رواية مسلم والاسلام البارت الأول

رواية مسلم والاسلام الجزء الأول

مسلم والاسلام
مسلم والاسلام

رواية مسلم والاسلام الحلقة الأولى

يعني اي ي شيخ طه هتخلي الولد يدخل الاسلام وبعدين ده لسه مولد ؟
انا زوجه الشيخ طه واسمي ساره زوجي محفظ قران وعندنا شويه غنم معيز بنرعي فيهم احنا عايشين في حي شعبي في يوم كنت مع زوجي الشيخ طه كنا بنجيب طلبات للبيت واحنا ماشين سمعنا جوه بيت أن في وحده عماله تصرخ وصوتها عمال يعلا ف اصريت اني اروح اشوف في اي وخبطت علي الباب وسمعت صوتها بتقول الحقوني فقولت ل طه أنه يكسر الباب فقال ل يكون خطر علينا ي ساره
ساره . وممكن تكون فعلا محتاجه مساعده يبقا انقذنها وخدنا ثواب بص في بيت هناك اهو روح خبط عليه ولو راجل طلع اشرح لي الوضع وخليه ياجي معاك بحيث لو حصل حاجه يكون شاهد علينا وبكده مفيش خطر
طه. حاضر ي ساره وفعلا راح خبط علي البيت وطلع راجل و وراه زوجته ف الراجل قال ل طه نعم
طه. حكي ليه اللي حصل ،،، دلوقتي تعال معايا البيت هناك اهو
الراجل. بس ده بيت وحده مسيحيه وكمان عايشه لوحدها
زوجه الراجل. قالت ي صالح خلينا نشوفها ونساعدها ممكن يكون حصل ليها حاجه وهيا لوحدها
صالح. طيب يلا نشوف في اي وراحوا فعلا وطه قال ليهم اني دي بتكون مراته ساره وبعدها صالح وطه راحوا وكسروا الباب ودخلوا
الست اللي في البيت كانت بتصرخ وتقول الحقوني بولد بولد ومفيش حد جانبي وانا خايفه وبموت وفضلت تعيط فقربت منها ساره وزجه صالح حفصه وقالوا متخفيش و خلوا صالح وطه يطلعوا يستنوا بره
حفصه قالت ايدك معايا ي ساره نولدها
ساره. انتي بتعرفي
حفصه. قالت ايوه
ساره. ساعدتها وبعد شويه سمعوا صوت البيبي وساره اخدته من حفصه وشالته وخبطت علي ظهره كده وبعدها عطته ل أمه تشيله
ف ام البيبي قالت ل ساره بعد ما شالت ابنها خلي بالك من ابني هو دلوقتي ملهوش حد غيرك وبعدها الام توف،،ت
ساره. شالت الولد وهيا بتعيط ومتأثره
وحفصه. كمان عيطت وقالت هنعمل ايه دلوقتي ي ساره
ساره. احنا هنطلع ونقول اللي حصل وبعدها نشوف
وطلعوا وقالوا إن الست ما،تت وأنها كلفت ساره أنها تاخد بالها من الولد
صالح. طيب هنعمل ايه في الست اللي جوه دي اكيد مش هنسبحها كده
حفصه. انا هدخل اجهزها للد،،،فنه ولازم ند،،فنها اكيد مش هنسبها كده
ساره. بس انا مش هقدر ادخل معاكي اعذريني
حفصه. تمام انا متفهمه امرك خليكي بس مع الولد
ساره. تمام
وبعد شويه وقت كانت حفصه خلصت وصالح وطه دفن،،وها ورجعوا
صالح. اي مصير الولد دلوقتي وهيروح فين
طه. بما أن الست كلفت زوجتي بيه ف اكيد هناخده معانا ونربيه
حفصه. بس الست كانت مسي،حيه يبقا كده الولد مس،،يحي ولا اي
طه. هو اه أمه كانت مسيحيه بس توف،ت قبل ما تقول للولد التراتيل اللي بيقولوها علشان كده يبقا ديانته مسي،حيه
صالح. وضح اكتر ي شيخ
طه. كل مولد بيتولد سواء كان مسلم أو أي ديانه تانيه بيكون علي الاسلام يعني مسلم ف المسلم بيفضل علي الاسلام إنما النصاري اللي هو المسيحي بيحول ديانته من مسلم ل مسيحي
ف احنا كده هنخلي الولد مسلم
حفصه. وهتخليي الولد يدخل الاسلام ازاي وبعدين ده لسه مولد يعني مش هيقدر أنه يقول الشهاده
طه. مش الولد المسلم لما بيتولد أهله بيكبروا عند ودنه كده احنا هنعمل كده وبكده هيكون مسلم وهنربي الولد علي الاسلام والدين الإسلامي
صالح. بارك الله فيك ي شيخ وفي علمك انا وقفت معاك شويه استفدت انا وزوجتي ما بالك لو قعدنا كتير ههه
طه. اكيد هتعرفوا كتير ههه وانا جاهز اعلمكم اي شيء انتوا عايزينه
صالح. اكيد احنا دلوقتي زي الاخوات
طه. وانا اتشرفت بمعرفتك
حفصه. هتسموا الولد اي ي ساره
ساره. اي رئيكم في مسلم
حفصه. جميل خالص ي ام مسلم
ساره. وانت اي رئيك يشيخ طه
طه. جميل ي ام مسلم طيب اي يلا نمشي
ساره. حاضر وبعد سلام مشيوا ورجعوا بيتهم
طه. ي ترا هنكون قد مسؤولية الطفل ده ي ساره
ساره. ان شاء الله هنكون قدها والا ربنا مكنش اختارنا علشان نربيه واكيد ربنا هيسهل لينا تربيته
طه. ان شاء الله وبعدها مسلم عيط
ساره. شالته وقالت مالك ي حبيبي وليه بتعيط اكيد جعان
وقالت طه شوف كده احنا جبنا لبن معانا ولا فيه لبن جوه
طه. حاضر وراح يشوف ومفيش لبن ورجع وقال مفيش لبن والوقت اتاخر واكيد مش هنخبط علي الجيران متأخر كده
ساره. بس الولد جعان وبيبكي هنعمل ايه وفكرت وقالت بقولك ايه ي شيخ طه
طه. قولي ي ساره
ساره. ،،،،،،،،،،،

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مسلم والاسلام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى