رواية مسك الأسد الفصل الخامس 5 بقلم دعاء صلاح
رواية مسك الأسد الجزء الخامس
رواية مسك الأسد البارت الخامس
رواية مسك الأسد الحلقة الخامسة
وقفنا المره اللي فاتت لما حور كانت هتقع وفي حد مسكها
ادهم وهو بيمسك حور:مش تخدي بالك
حور بعصبيه :انت ازاي تمسك ايدي سبني
ادهم بعصبيه لأنها مقدرتش انوا سعدها راح سيبها وقعت على الأرض
حور بوجع :اه يا حيوان بقي توقعني
ادهم ببرود مصتنع:مش انتي قولتي سبني وانا نفزتلك كلامك
حور بألم: اشمعنا سمعت كلامي في دي انت مستفز
حور بألم : أن لله وإن إليه راجعون
ادهم بتفكير وقلق :ازاي هتموت والوقعه متموتش أمال بتقول أن لله وإن إليه راجعون
حور بصدمه :انت بتفول عليه يلي تنشك اموت ايه
ادهم بعصبيه:انتي اللي تتشكي في لسانك الطويل ده وبعد كده مش انتي بتقولي أن لله وإن إليه راجعون يعني هتموتي
حور بعصبية:تاني هموت يا زفت وبعد كده انا بقول أن لله وإن إليه راجعون علشان ربنا قال في آياته الكريمه ((وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ ))* يعني مش لزم عند الموت فهمت انا قصدي ايه
ادهم بفهم:ايوه شكرا على المعلومه
مسك :يلا نمشي يا حور اتأخرنا
حور:تمام يلا
اسد :متنسيش النهارده الساعه ٨ ان شاء الله
مسك بضيق :تمام انا هستخير ربنا الاول
اسد :تمام
مسك وحور وأسد وادهم كل واحد فيهم روح على بيته وهو بيفكر في اللي حصل في يومهم
عند مسك
مسك صلت استخاره وحست براحه
وقالت لولدها وولدتها مسك كانت متفقه مع حور أن هيا تاجي عندها علشان تسعدها قبل وصول اسد
عند ادهم وأسد
اسد :انت هتروح معايا يا ادهم أنت اخويه
ادهم برفض :هروح معاك يوم كتب الكتاب علشان النهارده عندي شغل كتير اوي اغذرني يا خويه
اسد :تمام خلاص
ادهم بتسائل:هو انت عايز تتجوز مسك ليه معنك اول يوم تشوفها النهارده
اسد :مش عارفه بس انا حبتها جدا ما تستغربش لان انا نفسي مستغرب جدا عندي شعور بأني متلغبط جدا
ادهم :انا حسيت ان لما بشوفها بحس أن اختي وقفه قدامي حتي في شبه بينا لو لحظت
اسد بتذكر :اه تصدق يا ادهم
ادهم بحزن :بس ده كلوا اكيد يعني مش اختي انا مليش حد غير ربنا ثم انت يا خويه كان نفسي يكون عندي اسره تحبني واحبهم حتي ابويه اللي بدور عليه مش لقيه
اسد بحزن علي حالة صاحبه :أن شاء الله هتلاقيه
ادهم :أن شاء الله يلا بقي علشان مأخركش اكتر من كده
اسد :ولا تأخير وله حاجه انا همشي اهو
عند مسك وحور في بيت مسك
مسك بعصبيه :اتأخرتي ليه يا زفته
حور بأستفزاز :غلط عليكي العصبيه يا عروسه
مسك بضيق :متقوليش كده تاني يا حور بدل ما انفخك
وجريت وراه وفضلوا يضربوا بعض بالمخدات وصوت ضحكهم ملئ المكان
ام حور :يا بنات البسوا بسرعه العريس علي وصول
مسك وحور :حاضر
وبدأوا بالبس وكانت مسك في غاية الجمال بخمارها وحيائها
الباب بيحبك
حور :اكيد اسد
والد حور :انا هروح افتح وانتي يا مسك ادخلي ورايه بالعصير
مسك بطاعه :حاضر اتفضل يا ولدي
ادخل والد مسك اسد الصالون
ودخلت ورائهم مسك كما قال لها والدها
مسك السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
والد مسك :احنا هنسبكم شويه وانا قاعد في الصالون اللي جنب الاوضه
مسك :تمام يا ولدي
بعد خروج والد مسك
اسد :ازيك
مسك : الحمدلله في زحام من نعم الله انت عامل ايه
اسد : الحمدلله لو عندك اي أسأله تفضلي اسألي
مسك :اه عندي أسأله
اسد :اتفضلي
مسك :هل بتصلي كل الفروض في وقتها
اسد بصدق : الحمدلله
مسك :هل انت خاتم القرأن أو تحفظ
اسد بأسف :انا بحفظ لسه مختمتش بس قربت الحمدلله
مسك :بتصلي السنن
اسد بصدق: الحمدلله بس مش دائما
مسك :اتفضل أسأل لو عندك اي أسأله
اسد :لاء مش عندي اي أسأله
مسك :تمام بس في حاجه عايزه اقولها
اسد :اتفضلي
مسك :الخطوبه هتبقي أن شاء الله شرعيه يعني مفيش ارقام لان الخطوبه ما هي اله وعد بالزواج لو يناسب حضرتك تمام لو مش مناسب حضرتك يبقي كل شئ قسمه ونصيب لما تكلمني هيكون والدي معايا لو في شئ مهم يعني
اسد بأعجاب :وانا موافق
والد مسك :خلصتوا يا والد
مسك :ايوه يا والدي
يتبع…
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مسك الأسد)