رواية مزرعة الغضب الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نرمين قدري
رواية مزرعة الغضب الجزء الحادي والعشرون
رواية مزرعة الغضب البارت الحادي والعشرون
رواية مزرعة الغضب الحلقة الحادية والعشرون
الفصل الواحد والعشرين
ثم بصي يقي يا دكتورة روز ما انتي هتوافقي عليا بمزاجك او غصب عنك منا هتجوزك هتجو………… ولم يتم الكلمة
فقد هجم عليه عاصي مثل الصياد يلتهم الفريسه
وقال له بحده ممزوجة بغضب :
– تقريبا انا مش مالي عينك صح لما تكلم مع مراتي تتكلم بأدب ولما تخش المكتب علي واحده ست غريبه عنك من قواعد الادب انك تستأذن وبما أن انك محترمتش لا اصول ولا قواعد الادب انا هعملك بنفس اسلوبك
وفتح الباب والقاه في الخارج دون أن يتفوه باي كلمة ودخل واغلق الباب خلفه
-نظرت له روز ثم انهمرت
الدموع من عينيها فلم تقدر علي التماسك أكثر من ذلك وقالت بصوت مصحوب بالبكاء:
-خلاص روز القديمه ماتت و اتدفنت زمان وانت بنفسك اللي اشتريت ليها الكفن اللي دفنته بيها الكفن يوم ما فرجت عليها كل اللي كانوا في الڤيلا واتهمتها قدام الكل
ثم ارتفعت حده صوتها :
– اي مشاعر هتقدمها لي دلوقتي مش هتنفع عارف ليه الحاجه بسيطه جدا لان اللي ميت ما بيصحاش اللي مات خلاص راح عمرك شفت ميت قام من قبره وصحى انا كده خلاص مشاعري ماتت كل حاجه فيا حلوه ماتت والبركه فيك
يقول عاصي بعصبية مفتعله وهو يحاول جاهدا اقناعها:
=ما تضحكيش على نفسك يا روز انت لسه جواكي مشاعر ليا نظره عينيك اول ما دخلت الدموع المتعلقه في عينيك وخايفه تنزل قدامي رعشه ايدك نظره الخجل اللي في عينيك اللي انا حافظها كويس بس الانسان اللي من حبر على ورق زي ما انت بتقولي مش هيكون جواه كل المشاعر دي
ثم يحاول جاهدا إثبات صدق كلامة فيقول مؤكدا :
-روز بصي لنفسك في المرايه و انتي هتعرفي انك
لسه بتحبيني كل حاجه كل حاجه جواكي بتصرخ وبتقول.بحبك
ثم التفت ينظر لها ويضع يده على كتفها ويقول:
روز انا بجد بحبك و ندمان اني ضيعتك من ايدي
تصرخ روز وتدفع يده وتبدا الدموع تنهمر من عينيها وتبدا تنهار وتقول له بحده :
-اوع ايدك دي تلمسني تاني اياك تتجرا وتحط ايدك عليا تاني انا بكرهك اطلع بره اطلع بره انا بكرهك بكرهك وبكره نفسي معاك على ساذجتي وكل ما افتكر قد ايه كنت هبله و صدقتك واظن كده انت انتقمت مني كويس قوي واخذت تارك كمان
يقولو لها وهو يحاول إخفاء دموعه:
– اهدي يا حببتي انا مقدرش استحمل اشوفك كده حقك عليا يا نور عيوني
انا جاي ابلغك ان مكانك في مزرعتك اللي انتي عملتيها محفوظ بينا وكلنا في انتظارك
= انت ناسي ان خلاص ما بقاش ليا مكان بينكم
قطع كلامها بحده
-لا روز مكانك محفوظ في مزرعتك وكلنا بجد بحاجة ليكي دي مزرعتك اوعي تتنازلي عنها لاي حد أو لأي سبب ده تعبك انتي .
قالت له بحده:
= من فضلك ما تجمعنيش معاكم في حاجة انتم عمركم ما حسستوني أن انا واحده منكم كل شوية تفكروني أن البيت مش بيتي و أن انا ضيفة و ولدتك الحمد لله مقصرتش في ده
التفت لها عاصي وقال بحده وقد بدأ ينفذ صبرة :
-بس انا همنعك تقعدي هنا وده حقي
=اي حق ده اللي يخليك تمنعني ويخليك بتتكلم بثقه دي كلها
-اه يا روز بتكلم بثقه انك لسه على ذمتي وان انا جوزك من حقي امنعك
تضحك روز وتقول:
-وهي دي حاجه تتنسي حد ينسى اليوم اللي اتذبح فيه صدمتي فيك كانت فوق احتمالي كانت كبيره قوي بس الحمد لله صدمه فوقتني وعلمتني درس مش هنساه
تاخد روز أنفاسها وتكمل كلا مها بقهر :
-لا يا باشمهندس لا ما حدش بينسى اليوم اللي اتذبح فيه صدمتي فيك كانت فوق احتمالي كانت كبيره قوي بس معلومة فاتتك كنت مراتك كنت
يضحك عاصي ثم يكشر فجاءة ويقول:
-لا يا روز انتي لسة مراتي و انا رجعتك من اول يوم و لازم تعرفي ان
اي خطا في الدنيا دي مهما كان حجمه مش ممكن يقضي الحب الكبير اللي بينا وانا مش هسمح تقعدي هنا لوحدك يا ستي لو على جوازنا ، اعتبري اننا لسة بنتعرف علي بعض من جديد . و خلي بالك يا روز انا ممكن اعمل اي حاجه في سبيل انك ما تضيعيش مني تاني و خدي بالك
انا مجنون وممكن اعمل اي حاجه اللي ما تخلينيش اني انا اخسرك تاني
تضحك روز وتقول بحسرة:
=خطا ولا جريمه انت بتسمي اللي انت عملته خطا لا دي جريمه يا باشمهندس
-سميها زي ما تسميها اي جريمه بنت خطا
=صح اي جريمة بنت خطا بس اي جريمه ممكن تتنسى الا قتل الروح يا باشمهندس وانت قتلت روحي بسكينه تلمه
ثم تنهار قواها وتجلس علي اقرب كرسي و كان روحها بتنسحب منها فقتل الروح اكبر من قتل الجسد و تكمل كلامها :
-قتلتني وقتلت كل حاجه جوايا ما رعيتش اي حاجه ولا حتي أن انا بنت يتيمه وحيده فقدت اهلها كلهم وكنت انت ليها الاهل والسند والصحبه بس انت خذلتني خذ بالك يا باشمهندس البت اللي تبقى لوحدها وتستحمل فقدان ابوها وامها تقاوم وتعافر وتحفر بضوافرها في الصخر علشان تعمل نفسها كيان تقدر تنساك بجره قلم علشان مشاعري بقت ازاز اه يا باشمهندس بقت ازاز قابل لتهشيم في اي وقت قلبي بقى بلاستيك كل حاجه بقى بلاستيك كل حاجه فيا بقت بلاستيك قلبي وروحي ومشاعري كل حاجه بقت صناعيه انا زي ما تحديت ظروفي لوحدي هقدر كمان اتحدى اني انساك عادي زي ما قلت على ابويا الله يرحمه هقول عليك كمان الله يرحمك ومع الوقت جرحك ليا هيهدى انت مش اخر حد في الدنيا
ثم قامت واقفة ولفت ذراعها حول بعضها تحاول احتواء نفسها وقد ارتجف قلبها وقالت :
– هقدر اقوم بعدها وهعافر وهعمل نفسي من جديد زي ما عملت روز استاذه الچينات الوراثية بعد ما كانت ولا حاجه بنت عاديه في مزرعة دكتورة بيطرية مغمورة فلوسها ابوها حطها كلها وديعة معهاش منهم ولا قرش اشتغلت كل حاجه لحد ما ثبتت نفسها مع انا ابويا كان معودني على عزه النفس صحيح كان معانا فلوس كثير بس كان مخليني اعتمد على نفسي الله يرحمه هو اللي خلاني كده قويه لنفسي مش بفلوسي عشان انا اللي كنت بعملها مش هي اللي عملتني لكن طز في الفلوس انا كنت مستعده أتنازل عن كل حاجة واعيش معاك انا اخترتك انت ورميت كل حاجة ورا ظهري
ثم تنهدت واغمضتت عيونها وكأنها تواسي روحها المفقوده وتقول بقهر :
بس انت مقصرتش كسرتني قدمهم قوي حتي لو انت برئ بس انت اتاخرت عليا قوي
ثم تتنهد وقد رق قلبها فتقول بهدوء :
الحب اللي حبيته لك كله يا عاصي انا ما عدتش بحبك
وضع يده علي فمها وقال :
= لا يا روز مش انتي بس اللي قاسيتي انا قاسيت اكتر منك ايوه يا روز ما فيش الم في الدنيا اصعب من الاحساس بالندم احساس مر كئيب بيخنق اي فرحه او امل احساس ملازمني ليل نهار بيفكرني قد ايه انا كنت حقير احساس الذنب ده صعب جدا كل ما افتكر لحظاتنا الحلوه مع بعض بصرخ جوايا واقول انا اللي ضيعتها من ايدي بحس جوايا بصراع بحس جوه صدري بحاجه خنقاني كان نفسي اريح ضميري وانساكي واقول مرحله وعدت لكن ما قدرتش ما قدرتش يا روز حبك كان محتل كل كياني محفور جوايا حبك بيصرخ جوايا انا بحبك يا روز كل حته فيا بتصرخ وتقول بحبك يا روز
خيانه اعز صديق ليا كسرتني هبه اللي كنا معتبرنها زي رنا كانت السبب في الخراب اللي احنا في ده كله
قطعت روز كلامه بصراخ:
-كذاب كذاب انا مش مصدقاك وعمري في حياتي ما هصدقك اللي باعني مره ممكن يبيعني الف مره ازاي هستأمن نفسي عليك ازاي ازاي هنام وانا مأمنه لك تفتكر يا باشمهندس ان انا هعرف انام هعرف احط راسي على المخده كده جنبك وابقى حاسه بالأمان بالعكس انا هبقى كل شويه صاحيه خايفه الغدر يجي لي منك في اي لحظه صدقني مش قادره مش قادره اسامح مش قادره انسى اللي حصل فيا حتى لو بحبك هدوس على قلبي
يصرخ بصوت عالي:
= انا مابعتش والله مابعتك يا روز مش ذنبي ده ملعوب اتلعب عليا ومليش يد فيه غيرتي عليكي عمت قلبي ما كنتش شايف قدامى غيرت عليكي من حبي فيكي ما كنتش عاوز ااذيكي ما كنتيش مقصوده اللي حصل خارج عن ارادتي فجاه لقيت حياتي كلها بتتهد المزرعة هضيع حياتي مهدده بالافلاس
اعز صحابي عاوز يسرق ورق المناقصات علشان يحاربني في شغلي و بنت خالتي هي اللي بتساعده وانتي ما تعرفيش انا تعبت قد ايه وحاربت قد ايه عشان اوصل للمركز اللي انا فيه ده الضغوطات كانت اكبر من احتمالي عارف ان انا غلطت لما رميت اليمين عليكي من غير ما استفهم او افكر بس غلطت وكلنا بنغلط
ثم يجلس يحاول التقاط انفاسه ويقول بندم :
-معترف بدا ندمان بس انا عمري ما كذبت في مشاعري معاكي في يوم كل اللي عملته معاكي وانت بتسميه كدب وخداع كان بعيد عن حبي ليكي والله كان بعيد عن حبي ليكي انا حبيتك وقلبي دق ليكي
تصرخ روز بعنف وتقول:
-ايه منطق جديد ده اخترعته المشاعر ما بتتجزأش حلو قوي منطقك الجديده اعمل كل حاجه باسم الحب اكدب باسم الحب اضرب باسم الحب اقتل باسم الحب اضيع ناس باسم الحب لا يا باشمهندس المشاعر ما لهاش تجزئه يا بحب يا بكره وعمري اللي بيحب بيعرف يؤذي لكن انت اذيت يبقى انت عمرك ما حبيت
تترفع نبرة صوته أكثر موضحا لها
= انا ماذتكيش افهمي بقا انا مش بكذب عليك والله ما بكذب عليك انا فعلا حبيتك وكل لحظه مشاعر عشتها معاكي كانت بجد عمرها ما كانت خدعه اتعمل علينا احنا الاتنين مؤمرة وكنا احنا الاتنين ضحايا كل غلطتي أن تاخرت عليكي وسبتك علشان كنت عاوز اجبلك حقد منهم وحصل احنا خلاص خلصنا من هبه خالص
تقطع كلامة بصوت باكي :
وايه اللي يخليني اصدقك ايه اللي يخليني ارجع لك تاني واستأمنك على نفسي بعد ما طعنتني وغدرت بيا طعتني وانا جنبك وفي حضنك وغدرت بيا الا يخليني اصدقك بتهيأ لي صعبه صعبه قوي يا باشمهندس ان انا اصدقك تاني وارجع امن
=لحظه واحده بس ياروز لحظه راجع كل تاريخك معايا لو لقيتي نقطه واحده بيضاء تبقى بدايه امل جديد لينا ونحاول عشانه ندي نفسنا فرصه ثانيه يمكن بريق النور النقطه البيضاء تكون شعاع امل لينا وبدايه جديده لينا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مزرعة الغضب)