روايات

رواية مزرعة الغضب الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نرمين قدري

رواية مزرعة الغضب الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نرمين قدري

رواية مزرعة الغضب الفصل الثاني والعشرون

رواية مزرعة الغضب البارت الثاني والعشرون

مزرعة الغضب
مزرعة الغضب

رواية مزرعة الغضب الحلقة الثانية والعشرون

-صدقني انا دورت ودورت كتير ومن زمان مش من دلوقتي ما لقيتش غير سواد ضلمه كل حاجه بقت ضلمه
كان يستمع لها وهي تصف ما تشعر به وهي تحاول أن تجد نقطة النور وكانت حريصة تلتمس له أي عذر ولكن لم تجد نقطة النور حاولت أن تغفر له ولم تجد
سوي السواد أكملت بيأس:
– صدقني يا ماجد حاولت التمس ليك عذر وملقتش حاولت اغفر بجد ومعرفتش
=لا يا روز تبقى انت كده ظالمه وظلمتي حبنا
-مش احسن ما اكون مظلومه تاني اكون ظالمه احسن ما اكون مظلومه تاني يا باشمهندس
=كرهتيني ليه ؟ وانتي متاكده أنه مش بايدي اللي حصل
– علشان عريت قلبي ومَسترتنيش كسرتني قدام اهلك
علشان اللي بيحب عمرك ما هتهون عليه ، واللي تهون عليه عُمره ما حبك .
إياك والإكتساء بمن لا يعرف معني الإحتواء فيمنحك التعري..وإياك والاتكاء علي من لا يعني معنا السند فيهديك السقوط..وإياك والإرتواء بمعسول الكلمات حتى لا تظمأ
عندما تكتشف أنّ أقربَ الناسِ إليك كان كذبةً ‏سيصعبُ عليك تصديقُ الكثير‏فلا شيءَ يؤلمُ أكثرَ من سقوط قناعٍ
‏ظنناه يوماً وجهاً حقيقياً‏ فالحياة عندما تكشفُ أقنعةَ الناس‏تكشفها بقسوة
فاهي تقطر ألما، شعورها بأن حبه لها لم يكن كاف ليحميها مما حدث، هوانها عليه جعلها تشعر بعدم الثقة فيما يقوله
كم من المشاعر المتناقده ، التي كانت تشعر بها ،
يجيش بها قلبها ،تود أن تخرجها جميعها ،وتخبرة كيف جعلها تهون عليه ،فعز عليها نفسها وقالت وقد احرقت الدموع عينيها:

انهارت قوها للمرة الثانية فقد شعرت بقتل روحها بداخلها وان قلبها يتمزق وجعا وشوقا قمة التناقد في المشاعر فقد نصاب جميعا بشيزوفرنيا المشاعر و هي أن كرامة النفس تعلوا رغبات القلب فالقلب يريد وعزة النفس ترفض فاهي في صراع بين قلبها وكرامتها
قالت وهي تحاول أن تجعل كرامتها هي من تفوز :
و عمال تقولي بحبك كلمة سهلة علي فكرة وحتي حروفها سهله
بس مهما اتقالت ومهما سمعتها ، الفعل هو اللي بيثبت الحب أو بينفيه والكلام مجرد وعود الأفعال بتثبتها وبتخليها واقع أو لا شئ، ومع اول موقف حقيقي يا اما تلاقي نفسك مش فارق وهُنت عادي وبيتم التخلي عنك بسهولة وتلاقي نفسك خسرت رهانك ع الشخص دا وتكتشف انك زرعت في أرض بور وتحس الخذلان والتوهه المُميته،
حاولت جاهده استرجاع روحها بداخلها ففقدان الروح مميت رفعت عينيها لتكمل كلامها وجدته ينظر لها بعينين دامعتين يقف أمامها بقلب عاشق يترجي معشوقة فهو يعلم أن الحب صدق أفعال وان تجد المحب باع الدنيا و اشتري خاطرك بالغالي ووضعك في كَفه وكل الدنيا في كفهَ تانية ورجح كفِتك انَـَتَ
وهو يعلم أيضا أنها عاشقة له وتحاول أن تظهر عكس ما تكن له من مشاعر فتركها تكمل حديثها وتخرج كل ما بداخلها من ثورة حتي اهداء تركها تكمل واستمع لها وهي تقول بغضب :
-عارف مشكلتك ايه يا عاصي أنك عاوز الناس تلتمسلك العذر وانت مش بتعرف تعمل كده بس الناس مش مجبرة تستحمل تقلباتك
و مش معني أن كنت بهزر و بضحك كلامك ما كنش بيوجعني لا انت كنت كل مرة بتحاول تعرفني مقامي وان كل حاجة بقت ملكك خلاص وايام زمان خلصت وا انا ضيفة عندكم و ابويا هز اللي فرضني عليك
ما كنتش بتقدر الحاله النفسية اللي انا فيها ولا كنت عاوز تقتنع أن انا كمان عندي زيك حاله نفسية مش انت بس مش لوحدك اللي عديت بتجربه قاسية انا اللي مريت به اصعب الف مره من تجربتك
اقترب منها وقال بحب
= ولو قلتلك نفتح صفحة جديدة وتديني فرصة تانية
ضحكت بسخرية وقالت :
-الفرصة الثانية مخيفة جدا يا عاصي أكثر من الفرصة الأولى، لأنك بتكون عارف انك بتخاطر بقلبك ووجع القلوب صعب
يقترب منها عاصي ويمسك يدها بحنان ويهمس برقة محب:
=بس انا بحبك وهفضل احبك واعمل ايه انا قلبي مليش حكم عليه وانتي اقتحمتي قلبي يا ازهار
احمر وجهها وحاولت سحب يدها منه فقد هزها قربه لها فاهي عاشقة حد النخاع ومظاهر القوة التي كانت اختبأ وراها بدأت نتهار :
-صحيح قلبي ما ليش حكم عليه لكن عقلي بيبني قراره على الحسابات وحسابات عقلي بتقول كل اللي بينا فات ومات
فى حاجات كده بتعلم فى القلب وصعب تتنسى زى انك تقول لحد علشان خاطرى مايعملكش خاطر…او إنك تهون على حد ويسيبك زعلان …او انك تحط حد فى مكانه عاليه وتبقى فاكر انك لك نفس المكانه وتكتشف انك ولا حاجة…او تقوله وحشتني وبقولك طيب
اسوأ شعور انك يصعب عليك نفسك وتحس انك بتهون على الناس اللى بتخاف الهوا يجرحهم .
الاختيار لو مكنش صح من الاول ، هتفضل طول عمرك تدفع من حزنك عليه وعلي نفسك ، مش كل اللي تقابله هينفعك ومش كل اللي بيلمع من بره بيلمع من جوه .
وفجاءة يقطع كلامهم صوت طرقات ضعيفة علي باب المكتب تمسح روز دموعها وتفتح الباب
يدخل محمد عليهم ويقول :
+ المناقشة طولت قوي وانا زهقت من الوقفة برا ممكن يلا ونكمل في اي مكان
هزت روز رأسها وسحبت حقيبتها دون أن تأخذ بالها أنها مفتوحة و سقت منها كل ما فيها بما فيهم صور الأشعة الحمل وتحاليل
انخفض عاصي يجمع ما سقط من الحقيبة ولكنه ثبت مكانه من هول الصدمة ورفع عينبه ينظر اتجاه روز وهو غير مصدق ما راي
قام واقفا وحاوط روز بيده وقال وعينيه دامعتين:
= روز انتي انتي حامل ثم وضع يده علي بطنها بطريقة لا اراديه وحملها و دار بيها من هوا الفرح
ضحك محمد علي منظر عاصي وكأنه طفل صغير فرح بلعبه قدمت له
نظر لها عاصي بشوق وحب ويقول لها مترجيا :
=يلا ياروز علشان خاطري انا نفسي نكون عائله واحده كفايا عناد انا بحبك قوي
تقول له باستفزاز وهي تعلم أنها تستفزة :
-وعروستك هتعمل فيها ايه
=يووو و يا روز هبه خلاص بح وماما كمان عرفت حقيقتها واتغيرت خالص انتي هتشوفي واحده تانيه غير اللي تعرفيها
تبتسم روز بخجل وتقول:
-ماشي يا عاصي بس عندي شرط انا مقدرش اسيل شغلي هنا انا هكون عضو منتدب اجي يومين في الاسبوع
= وانا معنديش مانع طلما رجلي على رجلك وهي تبقي فسحة لينا ونسرق يومين لوحدينا كل اسبوع تعتبرهم يومين عسل
وبعد يومين استعد روز للسفر الي المزرعة التي وجدتها كلها مزينه بالانوار احتفالا بعودتها
قالت في نفسها وهي مبهورة بجمال الزينة والمكان
اه لو تعرف قلبي بيحبك قد انا بعشقك يا عاصي لو تعرف أن قلبي عمره ما دق في يوم غير عليك انت ملكت روحي وقلبي وملكت حياتي كلها
ثم لمعت عينيها من وهج العشق فالعاشق تفضحة عيونه
ثم رفعت عينيها باستحياء تنظرت لعاصي الذي كان يقف متكاء علي الحائط مربع يده وينظر لها علي منظرها الطفولي و يري لمعة الحب في عينيها وقد ازاد شوقا لها فهمس لها بشفتاه وقد شغف حبا لها :
بحبك
احمر وجهها بشده و ارتعش قلبها
اقترب اكثر منه وشعر رعشتها وعلم أن العشق قد خطي طريقه لقلبها فاهي تعدت مرحلة الحب الي العشق فطبع قبله علي جبينها كان يود أن يقبلها من شفتيها التي يعشقها واقترب بالفعل ولكنه فاق علي صوت محمد يصبح كعادته
فقدخل عليهم وشهق ثم قال بمرح وهو يخبيء عينيه بيده :
-لااااا التار ولا العار واحنا صعيده ودمنا حامي ولازم نغسل عارنا بايدنا وانا هغسل عاري واقتلك يا عم رميو
وفجاءة وجد يد ماسكته من ياقة قميصة تؤرجحة يمين و يسار و صوت ضاحك يقول له :
=عار ايه يابني دي مراتي يعني اعلق دلوقتي مكان النور ده واخليك عبرة قدام خطبيتك
-عيب يا عاصي برستيجي قدام البت انت كده ضيعته
يضحك الجميع في حب ثم يغمز عاصي بعينيه لاروز التي تزاد حمرة الخجل لديها وتتسارع دقات قلبها شوقا له
دخلت روز الڤيلا وجدت والدت عاصي تقف علي الباب ترحب بيها وتحتضنها وتقول لها بحب :
– اهلا بيكي في بيتك يا روز نورتي مكانك يا حببتي
ابتسمت لها روز واحتضانتها
جرت رنا عليها تحتضنها بقوه وترحب بيها جري عاصي مسرعا يقول بلهفه:
= براحة يا رنا روز مش لوحدها دلوقتي ووضع يده علي بطن روز
طارت رنا من الفرحة ونظرت لمحمد في خجل الذي غمز له كأنه يقول لها بعينيه عقبالك
احمر وجهها بشدة واقتربت من روز تقول لها
– بقولك ايه يا روز انا عاوزه بنت العب معاها مليش دعوه بقا
ضحك الجميع علي خفه ظل رنا
مرت الشهور سريعا وجاء موعد الوضع قامت روز من النوم وهي تطلق صرخات الالم
افاق عاصي علي صوتها وقال بنعاس:
– مالك يا قلبي فيكي ايه بتصوتي ليه
+ بولد يا عاصي ايه شكلي مش باين
– هو في حد بيولد بليل كده استهدي بالله و تعالي نامي والصباح رباح
+ عااااصي انا بولد افهم
– طيب معلش اعمل ايه برضوا انا
+ عااااااااا هموتني مت الغيظ خدني المستشفي
انتبه عاصي أنها تتحدث جد قام مسرعا لا يعلم ماذا يفعل ظل يدخل ويخرج من الغرفة
صرخت روز فيه
+ عاصي انت بتعمل ايه
-مش عارف مش عارف
+روح نادي مامتك يا عاصي هموت
+اه ماما صح عندك حق
وجري مسرعا يوقظ أمه التي وجدها قد استبقظت بالفعل من صوت صرخات روز
اقترب منها عاصي وقال :
-ماما الحقيني روز شكلها بتولد
اخد عاصي روز علي المستشفي واتجمع الكل أمام غرفة العمليات في انتظارها توضع طفلها وبعد ساعة من القلق خرجت الدكتورة تزف لهم خبر ولادتها وأنها أنجبت بنوته فرح الجميع بالبنوته و سمتها روز جميلة وكأنها بشرة خير للجميع وبعد اسبوع اتجمع الجميع يعدوا ويحضروا اسبوع جميلة والكل يعمل علي قدم وساق روز و رنا بيزينوا الحمص بالفضيات و ولدتهم تعد المغات ورائحته تعبيء المكان مما أثارت الرائع اعجاب روز وجرت مسرعة علي المطبخ تاخد كوب كبير منه
و عاصي ومحمد قاموا بتزين الحديقه لاستقبال المهنئين بالمولود
وكان اجمل سبوع والكل سعيد بقدوم المولودة الجديدة
سيطر الحب علي المزرعة بأكملها وتحولت من مزرعة الغضب لمزرعة الحب
فأنت محب👌
و هي رائعه

تمت…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مزرعة الغضب)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى