رواية مزاج الفصل السادس 6 بقلم منار همام
رواية مزاج الجزء السادس
رواية مزاج البارت السادس
رواية مزاج الحلقة السادسة
يوسف: تعالي….
اسراء اتقدمت بتوتر وقعدت جنبه
هو فتح عيون وعدل من قعدته وبدا يفك ليه الحجاب ورجع شعرها الي نزل علي وشها لوره
يوسف: كدا احله
اسراء: يوسف انت كويس
دفن راسه في حصنه: لا تعبان اوي
اسراء بخضه: انت كويس انادي ادم طيب
يوسف: لا هو شوية وجع وهيخفو
سكت شويه وزي ما هو علي وضعه بعدين اتكلم
يوسف: مكنتش اعرف انك حلوه اوي كدا
اسراء بعدته عنها ومسكت وشه بين اديها
اسراء: يوسف انت بجد كويس في حاجه متخفش قلي
يوسف براء: انا كنت همو’ت يا اسراء
اسراء حضنته: بعد الشر عليك يا روحي محصل حاجه اهو ونت كويس
*********
ادم دخل الشقه لقي النور مطفي فضل يدور عليها بس مش لقيها
فجاء سمع صوت عيط جاي من عند الباب المطبخ
راح لقيها قاعده علي لارض وبتعيط جري عليها
ادم: فيكي اي انتي كويس مالك
نور حضنته وبتعيط
: انت كنت فين انا خايفه اوي متمشيش وتسيني تاني
ادم شاله وتجه بيه علي السرير
: اهدي مش هعمل كد تاني مش هسيبك
نام علي السرير وهي جنبه نور نايمه وحضناه جامد بتعيط
: لا انت هتسيبني وهما هيجو يخدوني تاني
ادم بيملس علي شعرها
: ولله لو اخر يوم في عمري محد يلمس منك شعرها
نور رفعت وشها الاحمر اثار العيط
: يعني مش هتبعد عني
ادم حضنه اكتير
: ابدا يا روحي
نور استكانت في حضنه وهو فضل يملس علي شعرها وسرح شويه هو لزم يخليه تثق فيه وتعرف ان طول ما هي معاه محدش يقدر ياذيه
ادم: نور…. احم
نور طلعت منه حمحم بسيط علشان يكمل
ادم: اي رايك اخد تشوفي امك بكره
نور رفعت وشه وعيونه فيها دموع
: انا نفسي اشوف ماما اوي وحشتني بس بس لو رحنا اكيد عمي هيلاقيني وعيخدني تاني و. و ماما قلتلي ان لو هربت مرجعش تاني ابدا وهي هتبقا كويسه
ادم: قلتلك محدش يقدر يبصلك حتا وانتي معاي..
وبا’سه علي شف’ايفها برقه وكمل
: فاهمه
نور خبت وشها فيه تاني من الكسوف
ادم بامر: نور بصيلي
نور خبت وشها اكتر: لاء
ادم بحده: نوررر
نور رفعت وشها بس بتبص في كل حتا معاده عنيه
ادم مسك وشها علشان يحبره تبص ليه وبحنيه
: انا مبكرهش في حياتي كد الست الي بتتكسف
وبدا يزيح شعرها: انا بحب مرات تدلعني يعني مثلا……..
نور حتط ايدها علي ودانها وخبت وشها تاني فيه
: باااااااس مش عازه اسمع حاجه اي قلت لادب دي
ادم ضحك عليه: شكلي هخد وقت كتير معاكي
*******
ميسره بتوتر: بقولك اي هو امتحان دكتور مصطفي الساعه كام
صحبتها: 10
ميسره: هتروحي
صحبته: هو حنت خالتك يا ميسره دا امتحان
ميسره: يووووها اعملك اي ما انا متوتره تحسيه بيجي عندي ويسال اساله صعبه بالعاني علشان يكسفني
صحبته: اه خت بالي هو اكيد بيعمل كدا علشان بيكر’ه الدكتور جاسر وبينتقم فيه منك
ميسره: طاب بصي انا هروح عند دكتور جاسر وقله يخليه يبعد عني دي مش اول مره يعمل كد ووكذ مره طلعني من المحاضره من غير سبب
جاسر بيتكلم في الفون
: احم الوو يا ادم
ادم: ايوه جاسر خير في حاجه يوسف كويس
جاسر: لا كله تمام الحمدلله
ادم بستغراب: امال متصل ليه يدري
جاسر: كنت عايز منك خدمه
ادم: خير يا جاسر اتكلم علطول
جاسر: عايز مفتاح الشقه بتاعتك علشان عازم صحابي
ادم: متاخدهم البيت زي كل مره… ليكون ناوي تجيب نسوا’ن في السهره
جاسر: استغفر الله يعم نسوان اي احنا بس هنعمل دماغ مينفعش اخدهم البيت ابوك يطير وراي
ادم😏: حريم استغفر الله لاكن دماغ لا بحد جزاك الله كل خير
جاسر: يوهااا يعم هديني ولا تكسفني قدمهم
ادم بص علي نور الي قعده بين رجليه وبتسمع الكرتون بكل تركيز وهو بيلعب في شعرها
وفتكر ان هو كد كد وعدها تذور امه فا مش، هيبقا موجودين في الشقه
ادم: خلاص يا جاسر متشلش هم وتعاله
جاسر: تسلملي يا باشا
ادم قفل مع جاسر ودفن رسه في شعر نور وتكلم بصوت واطي
: اي مش كفايه كرتون
نور مشلتش عينه من التلفزيون
: لا انا بحب الكرتون دا اوي
ادم: طاب مفيش مقابل علشان خليتك تسمعيه
نور: زي
ادم بدا يفك ازرار البلوزه
: هقولك
نور فجاء بدات تعيط وخضنت ادم
ادم بخضه: مالك اهدي مش هعمل كد تاني هدي
نور: لا انا بعيط علشان يوجين قص شعر ربانزل
سايبه ليكم رد فعل ادم😂😂
********
جاسر: خير يا ميسره
ميسره: هو يعني انا.. ولاقلك خلاص
جاسر: تعالي يا ميسره
طلع ورقه من الدرج
: دي الاساله الي هيساله دكتور مصطفي وحولي اتجنبيه ولو حصل منه اي تصرف مش تمام قليلي
ليلآ…..
خرجت اسراء من الحمام وكان شعرها مبلبل ونازل على عينها لابسه بجامه رقيقه
.. شكلها كان لطيف اوى … يوسف كان قاعد على السرير بيبصلها بنظرات هى معرفتش تفهمها
… وقعت قدام المرايا تنشف شعرها يوسف قام وقف وقرب منها حضنها من ضهرها
:يوسف يسرح شعر اسراء
اسراء ابتسمت:اكيد…. يوسف خلص
شالها وحطها على السرير وبا’سه من خدها وبدا ينزل علي رقبته
اسراء بتحول تبعده بس هو رافض
صوت عياطه بدا يعله
بعد عنها بسرعها واسراء منهاره جامد …
يوسف بحنان طفل صغير
: بتعيطى ليه يا اسراء
بعدت اسراء ورحت لآخر السرير وعيط جامد
: انت ليه بتعمل كده انا بقيت اخاف منك
يوسف: ليه بتخافى ساميه قالت إن إحنا متجوزين عادى
اسراء بعياط: لو عايزنى افضل معاك متعملش كده تانى انا مش عايزه اخاف منك ..
قرب منها وحضنها جامد بخوف من أنها تسيبو
: خلاص خلاص مش هسمع كلامها تانى بس اسراء متسبش يوسف ..
حضنتو إسراء ضمتو بحنان وايدها فى شعرو
: مش هسيبك بس متخوفنيش …
يوسف: خلاص خلاص يوسف والد مأدب بس عادى ابو’سك من خدك
ضحكت اسراء برقه عادى تبوس خدى
يوسف بفرحه:يلا…. وباس خدها
اسراء وشها احمر اوى ..
يوسف: يوسف عايز بان كيك وعصير وفشار ياماما
اسراء بضحك كل ده ياروح ماما
يوسف: اه ..
شالها علشان ينزلو
اسراء: يوسف نزلى
يوسف وهو نازل على السلم بيها
: لا انا بحب اشيلك …
نزلو المطبخ ويوسف قعد على الرخامه بيتفرج على اسراء وهى بتعملو الحاجة بكل حب ..
في شقة ادم
جاسر كان نايم علي السرير بيشرب سجاره وفي وحده جنبه وبتحرك ايدها علي صدره
جاسر: امممم مش هتقليلي مين الي عمل كد مع يوسف
البنت بدلع: ما انا قلتلك معرفش انت مش مصدقني ليه
جاسر وهو بيحرك ايده علي طول دراعها
: لا انتي عارفه كويس وبعدين خايفها مني ليه معروفه يعني اني تبع ماما وخالي عماد……
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية مزاج)