روايات

رواية مر العمر الفصل الخامس عشر 15 بقلم الشيماء محمد

رواية مر العمر الفصل الخامس عشر 15 بقلم الشيماء محمد

رواية مر العمر الجزء الخامس عشر

رواية مر العمر البارت الخامس عشر

مر العمر
مر العمر

رواية مر العمر الحلقة الخامسة عشر

مر العمر
ليلي: سوري انا مش عرفتكم علي بعض….عمر ده ملازم ادهم
كان صديق قديم قوي
ادهم: رائد دلوقتي بقيت رائد
ليلي: بجد؟سوري رائد ادهم….ادهم ده عمر زميلي
الكليه(واترددت تكمل)
فكمل عمر: وخطيبها..زميلها وخطيبها
عمر مسك ايد ليلي ورفع الدبل علشان ادهم يشوفهم
ادهم حس انه عجز عشرين سنه فجأه ..حس ان حمل الخمس
سنين اللي فاتوا ظهروا عليه فجأه ..خمس سنين بيحلم باللحظه دي
…بس معملش حساب انها تكون كملت حياتها ونسيته وبقي ماضي
…صدقها لما وعدته انها عمرها ما هتحطه في الموقف ده ابدا
حس انه مش قادر يتكلم او حتي يتنفس واتمني انه يختفي في
اللحظه دي لانه مش عارف يتكلم او يتحرك او يتنفس
عمر: ادهم انت كويس …رائد ادهم
ادهم: هاه ..اه كويس
ليلي: مالك ..مش هتباركلي؟؟؟
ادهم: اباركلك؟؟؟
افتكر انه وعدها انها لو حبت هيتمنالها السعاده من قلبه وينسحب
بهدوء
ادهم: مبروك يا ليلي ..وربنا يتمملك علي خير
ليلي حست للحظه انها عايزه تضمه وتقوله انها بتحبه هوه بس
افتكرت الفيديو اللي احمد وراهولها ..فكملت جرح فيه
ليلي: من قلبك يا ادهم؟؟؟
ادهم: من قلبي يا ليلي ..ربنا يسعدك مع اللي قلبك اختاره….
ليلي: انت جاي ليه؟
ادهم: وعدتك قبل كده اني هرجع صح؟ وقلتلك اني بنفذ وعودي
ليلي: رجعت بعد خمس سنين؟؟
ادهم: المهم اني رجعت…يالا علشان محاضرتك
ليلي: هشوفك تاني؟
ادهم: لأ ما اعتقدش ..دي كانت اخر مره
سابها ومشي بسرعه لانه لازم يكون لوحده …واخيرا وصل
عربيته ساقها زي المجنون
ليلي وقفت مكانها وجالها عمروايناس فقلعت الدبله ورجعتها
لصاحبتها
عمر: انتي متأكده من اللي عملتيه؟؟؟مش عارف ليه حسيت انه
اتصدم ..ده كان هيعيط
ليلي: متهيألك ..هو اللي سابني من سنين
عمر: يمكن كان غصب عنه؟؟؟لان ده كان شكل واحد عاشق
واتصدم
ليلي: لا هو ضحك عليا اسكت بقي
عمر: هسكت بس الراجل ده كان بيحبك واتصدم
فجأه ليلي جريت علشان تحصله وتسأله هو سابها ليه من خمس
سنين؟كان لازم الاول تسأله سابها ليه؟؟؟
عيطت تاني هيا مصدقت انها عرفت تكمل حياتها ..ليه ظهر
تاني؟؟ليه فتح كل جروحها تاني؟؟؟ ليه صحي كل حاجه
تاني؟؟
ادهم في عربيته وقف في مكان بعيد مقطوع وعيط…اول مره يعيط
اول مره يسيب نفسه يضعف كده؟؟بس امله انهار؟؟؟خمس
سنين عايش علي امل انه يشوفها تاني؟عايش علي امل انها
هترجع تاني لحضنه؟؟دلوقتي هيعيش علي ايه؟هيستني
ايه؟هيعمل ايه وهيكمل ازاي؟؟هيواجه الناس ازاي؟هيواجه ابوه
اللي اتحداه بحبه ازاي؟؟واهم من كل ده هيواجه نفسه ازاي؟؟ هيا كملت حياتها واتخطبت وهو واقف مكانه مش عارف
يتحرك او يعمل اي شيئ…اجل كل حاجه لليوم ده…اجل فرحته
وضحكه وابتسامته اجل كل حاجه علشان يعيشها معاها ..دلوقتي
هيعمل ايه؟؟؟فضل قاعد قاعد في مكانه زي ما يكون الزمن وقف بالنسبه له
تليفونه عمال يرن ويرن واخيرا مسكه ورد
ادهم: ايوه يا احمد؟؟
احمد: انت فين؟انت ازاي تسيبني في يوم زي ده؟؟؟انا عايزك
حالا تروح الشقه وتقابل المهندس هيظبط باقي الاجهزه ..ممكن
ادهم: معلش يا احمد انا بعيد حاليا..ممكن تشوف حد تاني من الشله
احمد: لا كل حد في مكان..ارجوك يا ادهم اوقف جنبي النهارده
ادهم: حاضر يا احمد هقف جنبك..نص ساعه وهكون قدام شقتك
احمد: متشكر متشكر متشكر…ربنا يخليك ليا كده
ادهم قرر جواه انه هيقف مع احمد لاخر اليوم بس مش هيحضر
الفرح لانه مش هيقدر يمثل الضحك تاني وهينسحب بهدوء في اخر اليوم..راح شقه احمد ووقف مع المهندس لحد ما خلص
احمد اتصل تاني
ادهم: في ايه تاني؟
احمد: معلش ممكن تنزل تحت البيت هتلاقي محل ورد ممكن
تشتريلي شويه وتفرشهم علي السرير ..عبير بتحب الورد
ادهم: عبير بتحب الورد وهيا عروستك ..انا مالي ؟
احمد: انت صاحبي ارجوك ارجوك…بس معلش شيل الشوك من الورد
ادهم: لا هحطهولك بشوكه علشان اعذبك!!!!
قفل ادهم وراح اشتري فعلا الورد وطلب من البايع انه عايز ورق
الورد بس ..لونين احمر وابيض,,اخدهم وطلع شقته ودخل اوضه
نومه..اول مره يشوف اوضه عريس..كانت جميله والوانها زاهيه
وكل حاجه كانت مثاليه وتخيل للحظه انه بيعمل الورد ده لليلي بس
افتكر انه عمره ما هيدخل اوضه زي دي تكون خاصه بيه…..
رسم قلب كبير احمر وجواه اصغر ابيض وجواه اصغر احمر
وهكذا وكانت قلوب جوه بعض احمر وابيض..احمر لون الحب
وابيض لون النقاء …قفل الشقه ومشي راح للمدير بتاعه
اللواء رياض: خير يا ادهم في ايه؟؟مش النهارده فرح صاحبك
جاي ليه؟؟
ادهم: كنت عايز اسأل عن الوظيفه اللي كانت في السفاره في
استراليا لسه موجوده ولا لأ؟؟
اللواء: عندك حد كويس
ادهم: انا؟؟
اللواء: افندم؟انت؟وانت متخيل ان انا ممكن استغني عنك هنا؟؟لا
طبعا..الوظيفه مش ليك
ادهم: انا محتاج للوظيفه دي…وبالنسبه للمهمات الخارجيه حضرتك برضه تقدر تكلفني بيها من اي مكان؟؟يبقي ليه مش مستغني عني هنا؟؟
اللواء: انت مكانك هنا
ادهم: اسف يا اما حضرتك تقبل طلبي للنقل او تقبل
استقالتي..لاني في كلتا الحالتين هسافر
اللواء: ايه اللي حصلك؟مالك؟
ادهم: ماليش حاجه هنا افضل علشانها
اللواء: واهلك واصحابك؟؟
ادهم: عشت علشانهم كتير ومش هقدر اكتر من كده..ارجوك انا
لازم ابعد
اللواء: خلاص طالما مصر ..ينفع تسافر امتي؟
ادهم: النهارده
اللواء: النهارده فرح صاحبك ..مهما يكون اللي حصلك ما ينفعش
تتخلي عنه كده..بكره اخر النهار وده اخر كلام
ادهم: خلاص بكره
ادهم خرج فاتصلت بيه عبير
عبير: ادهم اوعي تتأخر عليا ارجوك
ادهم: اتأخر عليكي؟؟؟؟
عبير: انت نسيت انك انت اخويا ولا ايه؟؟؟انت اللي هتسلمني
لعريسي الساعه 7 تجيلي الكوافير
ادهم عنيه دمعت ومعرفش يرد ..هو الكل اتفق عليه النهارده؟؟؟
ازاي يحضر فرح وهو ميت جواه؟؟؟ حتي الحزن مستكترينه
عليه؟؟هو عايز يحزن علي نفسه شويه..بس مش مسموحله
عبير: ادهم رحت فين؟؟اوعي تتخلي عني
ادهم: هكون موجود …مش هتأخر
عبير: في حاجه؟؟صوتك مخنوق
ادهم: لا مفيش ما تشغليش بالك يا عروسه باي حاجه
ادهم فضل يلف بالعربيه مش عارف يروح فين ومش عايز يواجه حد..لحد النهار ما خلص ولازم يروح يلبس
روح ودخل اوضته ولبس بدلته ووقف قدام المرايه يعدل الكرافات دخل عليه ابوه لاحظ ان ادهم ايديه بتترعش ومش عارف يربط الكرافات فقرب منه وربطهاله وادهم بيهرب من عنين ابوه لان لو اي حد بصله في عنيه هيعيط
عبدالعزيز: عقبال ما اربطلك كرافته فرحك ان شاء الله..عقبالك
ادهم: ما اعتقدش اليوم ده هيجي…
عبد العزيز: انت بتقول كده ليه؟؟؟؟
ادهم: علشان انت من خمس سنين رفضت اني حتي اسيبلها رساله؟؟رفضت اني اكلمها مره واقولها اني راجع؟؟؟وهيا نسيتني وكملت حياتها…وبقيت ماضي..عرفت ليه؟؟؟
عبدالعزيز: بنات الدنيا كلها بتتمني يركعوا تحت رجليك
ادهم: وانا مش عايز بنات الدنيا كلها..مش عايز غير واحده وانت حرمتني منها
عبد العزيز: بكره تنساها وتفوق من الوهم ده
ادهم: بكره انساها؟؟؟ كنت نسيتها ولو لحظه الخمس سنين اللي فاتوا ..علي العموم ما تشغلش انت بالك بيا..انا عشت الخمس
سنين اللي فاتوا لوحدي وهعرف اكمل الباقي لوحدي
عبدالعزيز: ادهم انا…
دخلت وفاء: ايه كل ده ده احنا البنات جهزنا ..عقبالك يا حبيبي
ادهم: متشكر يا ست الكل
ايه: انا جاهزه..ايه رأيكو؟؟
ادهم: احلي من اي عروسه وبكره تبقي عروسه زي القمر
ايه: لا انت الاول انت الكبير
ادهم: والكبير بيجوز اخته الصغيره الاول يالا بينا
مشيوا كلهم مع بعض..عبدالعزيز ووفاء ومعاهم ايه وامجد مع بعض وادهم اخد عربيته وراح لعبير علشان ياخدها ..طبعا كان
جهز العربيه علشان يزفهم بيها
اخد عبير من ايديها ودخل بيها القاعه وسلمها لعريسها احمد
احمد: انا متشكر يا ادهم لولا انت مكنتش وصلت للمرحله دي
ادهم: مبروك
عبير واحمد: الله يبارك فيك عقبالك
انسحب وقف بعيد وعايز ينسحب من الفرح من غير ما حد ياخد
باله..طبعا ابوه كان بيراقبه وقلبه بيتعصر علي ابنه اللي حاسس
انه بيبكي جواه وبيضحك قدام الناس
لسه هيمش احمد جاله يجري
احمد: ادهم الحقني الفرح نايم قوي
ادهم: وعايزني اعمل ايه؟؟مش بعرف ارقص
احمد: انت بتهرج؟؟؟الناس هتنام..اتصرف..انت بتعرف تغني
وبتعرف تعزف جيتار اتصرف
ادهم: انت عايزني اغني؟؟؟؟
احمد: ايوه غني..فيها ايه ؟؟اي اغنيه كده تصهلل الناس وهما هيكملوا
ادهم بيسأل نفسه وصله العذاب دي هتنتهي امتي وهتنتهي ولا لأ؟
احمد: ده اخر طلب اطلبه منك صهليلي الفرح شويه فوق الناس
اللي هتنام دي
ادهم: عايزني اغني يا احمد؟؟؟؟
احمد: اغنيه واحده
فعلا ادهم طلع الستيج وقررانه يغني لصاحبه وبدأ يغني
ادهم:
https://www.youtube.com/watch?
v=Hd4zxdwr_X0
اسمعوا الاغنيه وانتو بتقروا
اه اه اه اه ياللي تحب الجمال الحلو حلو الروح
في ناس جميله قوي وعايشه حلاوه روح
وبايه يفيد الجمال ؟لو عيشت بيه مجروح
اوعي الجمال يغرك او تنخدع فيه
اصل الجمال لو غرك يكويك بنار لياليه
ده مهما كان الجمال مسيره بكره يروح
ده عشق الجسد مش دايم لكن اللي دايم حلاوه روح
هنا الكل وقف وكل زماليه اتلموا والكل بدأ يهيص الا ابوه حاسس
انه بيعيط مش بيغني ..وحس ان ابنه في قمه ألمه بيغني وبيرسم
ابتسامه علي وشه وهو من جواه مدبوح
نرجع للاغنيه
انا اللي كان شاغلني واللي كان قاتلني اديتهم كل حاجه وهما
استغنوا عني…..هما استغنوا عني…هما استغنوا عني
احمد حس ان ادهم بيغني الاغنيه دي عليه
وعبدالعزيز عارف انه بيغنيها لحبيبته اللي استغنت عنه
ادهم كان بيرقص مع اصحابه وشلته
بكره الايام تبين مين قاسي ومين حنين
وساعتها هتعرفوني لما الايام تبين… لما الايام تبين
عايم والموجه عاليه والموج عالي عليا
بتشيل وتحط فيا …الكل جاي عليا ..الكل جاي عليا
ادهم بيقول الجمله دي وهو حاسس فعلا ان الكل جاي عليه
انا اللي عشت ليهم وكنت بخاف عليهم
نسوني حتي اسمي مش هبقي خلاص عليهم
انا اللي بكره هبقي ..انا اللي بكره هبقي
الفرح كله بقي بيرقص ..ادهم عرف يفرح الكل والكل قام يرقص
وهنا هو انسحب بهدوء ..راح يغرق في احزانه
وهو خارج احمد لحقه
احمد: ادهم انت رايح فين؟؟؟
ادهم: انا اعتقد عملت اللي عليا وزياده …اسف يا احمد معنديش
زياده اقدر اقدمهولك اسف…ادخل لعروستك
احمد: مالك يا ادهم؟
ادهم: ماليش يا احمد..ادخل لعروستك
ااستمر الفرح واخر الليل روحوا البيت لقوا ادهم بيجهز شنطته
وفاء: ادهم حبيبي ..انت بتجهز شنطتك ليه؟؟
ادهم: علشان مسافر
عبدالعزيز: مسافر فين وامتي؟؟
ادهم: مسافر بكره..استلمت شغل جديد في استراليا
الكل اتصدم
عبدالعزيز: وده امتي؟؟؟
ادهم: النهارده وبكره هسافر
عبدالعزيز: قول تهرب مش تسافر
ادهم: اهرب اسافر ادفن نفسي المسمي اللي يعجبك سميه
عبدالعزيز: دي مش نهايه الكون
ادهم: شوف علشان بس ما تتعبش نفسك ..قرار سفري نهائي
وفاء: ادهم مالك؟؟افتحلي قلبك..ايه اللي تاعبك؟؟
ادهم بصوت مخنوق : دعوتك هيا اللي تعباني..قلبي محروق ومش
عارف اعمل ايه؟؟؟ومش عارف اهرب زي ما هو بيقول ..انا عايز اهرب ..بس يا تري هو الواحد ممكن يهرب من عقله ازاي؟؟؟
سابوه ومشيوا..الام بتعيط علي ابنها هيا عمرها ما دعت عليه ولما
دعت كانت بهزار..عماله تبكي وتبكي وتقول انا السبب
عبدالعزيز: لا مش انتي السبب..انا اللي عملت فيه كده…انا اللي
فرقتهم عن بعض بس مكانش بايدي حاجه
حكي لوفاء علي كل اللي حصل
وفاء: طول عمر ابنك عاقل ..كان ممكن تعالج الموضوع بطريق
تانيه غير كده…كان ممكن تطلب منه ما يقابلهاش مثلا وكان
هيسمع كلامك
عبدالعزيز: كنت مصدوم ساعتها وده اللي حصل وتخيلت انه
نسيها مكنتش اعرف انها لسه في قلبه
وفاء: ومن امتي ابنك بيغير رأيه علي حاجه عايزها؟؟؟ والصور
فين الصور دلوقتي؟
عبدالعزيز: حرقتها من ساعتها..انتي متخيله اني ممكن افضح
واحده كده؟؟؟انا كنت بهدده بس
احمد عرف تاني يوم ان ادهم سافر وعرف من عبدالعزيز انه راح
لليلي وعرف انها مخطوبه..احمد اتصدم وروح لعروسته واول ما
شافها فضل يعيط في حضنها
عبير: في ايه يا احمد مالك؟؟؟
احمد: ادهم هاجر
عبير: وانت بتعيط علشان كده
احمد: ادهم طول عمره جنبي وعمره ما اتأخر عني وامبارح
الصبح راح لحبيبته ولقاها مخطوبه وكملت حياتها وانا طول اليوم
بطلب منه حاجات وحاجات ..تخيلي انا طلبت منه يغني ؟؟؟انت
ما تتخيليش هو بيبحها قد ايه؟وفي عز حزنه انا بقوله يغني وفعلا
غني علشاني
عبير: طيب وهيا حبيبته كانت بعيده ليه عنه
احمد: بسببي انا
عبير : ايه بسببك؟؟؟انت فرقت ما بينهم يا احمد؟؟؟
عبير وقفت وبتبصله بصدمه وفجأه افتكر لما قالت انها حاسه انه
ممكن يخون فتراجع انه يقولها الحقيقه كامله
احمد: ادهم من خمس سنين حب بنت…وكان علاقته جامده جدا
بيها وطول الوقت مع بعض وكانوا بيحبوا بعض بجنون
عبير: وبعدين انت فرقتهم ليه؟؟؟
احمد”: البنت كان عندها 14 سنه وخفت عليه يغلط معاها لانهم
كانت علاقتهم مالهاش حدود
عبير: وما نصحتوش ليه؟وازاي اصلا ادهم يحب عيله؟
احمد: لما حبها ما كانش يعرف عمرها .لانها كانت ناضجه شويه
ولما عرف كان حبها ومعرفش يبعد..ونصحته كتير بس ما
سمعنيش
عبير: وعملت ايه؟؟
احمد: قلت لابوه علي علاقتهم وابوه اللي عمل
عبير: عمل ايه؟
احمد: معرفش كل اللي اعرفه انه عاهده انه يبعد خمس سنين من
غير ما يكلمها او يبعتلها رساله او يتواصل بيها وده اللي حصل
عبير: وادهم كان متخيل ان عيله عندها 14 سنه هيسيبها خمس
سنين وهيرجع يلاقيها؟؟؟
احمد مقدرش يكمل لعبير اللي عمله لانه عارف انها ممكن تسيبه
وفضل عايش تأنيب الضمير هيقتله…..
ادهم هاجر ومرجعش مصر غير مرتين مره يحضر فرح اخوه
ومره حضر فرح اخته ..بيحضر 24 ساعه يحضر الفرح واخر
الليل يسافر تاني..واستمر الحال خمس سنين كمان
خلصت الذكريات
بس هنا بقي استوب خلصت الذكريات
عدوا عشر سنين علي فراق ادهم وليلي
تعالو نرجع للواقع بقي
“”””””””””””””””””””””””””””“”””””””””””””””””””””””
نرجع للوقت الحاضر
ادهم كان في الطياره راجع مصر وكل اللي فات كان بيفتكره .
اخيرا هيرجع كفايه غربه ..هو اتغلب اخيرا علي حب ليلي
ومستعد يبدأ حياه جديده مع اصحابه واهله
هل ادهم فعلا اتغلب علي حب ليلي ؟
هل عشر سنين كفايه ينسوا الواحد حبه؟؟
ادهم هيقابل حب جديد ولا هيفضل في الحب القديم؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مر العمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى