رواية مريم الفصل الثالث 3 بقلم مريم سلامة
رواية مريم الجزء الثالث
رواية مريم البارت الثالث
رواية مريم الحلقة الثالثة
يوسف بغضب: انت اهبل يلا جاي تتقدم لخطيبتي
كريم: ايه خطيبتك ازاي محدش يعرف
يوسف ببرود: واديك عرفت
ويلا متمناش اشوف وشك
كريم مشي
كل ده وانا واقفه في زهول هو قال خطيبته مين دي اللي خطيبته
مريم: ايه اللي انت قولته ده مين اللي خطيبتك
يوسف ببرود: قدامي علي العربيه
مريم بغضب وصوت عالي: ممكن افهم ايه اللي انت قولته ده
يوسف ببرود: صوتك ميعلاش وايه اللي انا قولته ولا عايزاه يكلمك وانا اقف اتفرج ليه كيس جوافه
مريم: بس هو مقلش حاجه غلط هو كان عايز رقم بابا
يوسف: ايه موافقه ولا ايه
مريم: لو انسان كويس هوافق
يوسف وانا شايفه مش كويس وافصلي بقا لحد منوصل
بعد شويه كنا واصلنا وطلعت اجري علي فوق لقيت ماما وبابا وعمو ومرات عمو قاعدين
مريم: ايه يا جماعه انتوا مش رايحين للعروسه ولا ايه
بابا: مش انهارده بكره
مريم: تمام انا هدخل اغير هدومي
بابا: استني في عريس جاي بكره يقعد معاكي
مريم: بس يا بابا وقبل متكمل كلامها
بابا مريم: من غير بس انا عطيت للراجل معاد وخلص الكلام
مريم بحزن: اللي تشوفه يا بابا
انا هدخل اذاكر
دخلت غيرت هدومي واتوضيت وصليت ودعيت ربنآ كتير ان يشيل حب يوسف من قلبي
وبعد ما خلصت حاولت ابطل تفكير فيه واذاكر عشان الامتحان لسه هبدا لقيت الفون بيرن
حنين:سلام عليكم عامله ايه يا واطيه
مريم: وعليكم السلام معلش بقا اصل كنا بنجيب دهب يوسف
حنين: اه يا واطيه بقا تجيبي دهبك ومتقوليش ده انا كنت اول واحده افرحلك
مريم بحزن: ايه كل ده بقولك دهب يوسف
سابني يا حنين وخطب
حنين: يا حبيبتي متزعليش لو كان خير ليكي ربنا يجعله من نصيبك ان شاءلله
مريم: طيب هسيبك عشان اذاكر عشان امتحان بكره
حنين: ماشي سلام ومتزعليش
مريم: حاضر سلام
قفلت معاها وقعدت اذاكر وبعد ما خلصت مسكت الفون لقيت رساله من نفس الرقم المجهول لقيت مكتوب
خلاص يا قلبي فاضل تكه انا مستني الليل يعدي بفارغ الصبر
مريم ياترا مين الرقم ده
صحيت تاني يوم اتوضيت وصليت ولبست وطلعت عشان امشي
حنان: تعالي افطري
مريم: مش عايزه يا ماما مليش نفس
حنان: طيب ابقي كلي اي حاجه واه صحيح يوسف ابن عمك مستنيكي عشان تمشي معاه
مريم: ايه اللي خلاه يستني
حنان: اسمعي الكلام يا اخرة صبري
مريم: حاضر
نزلت لقيته ساند علي العربيه وبعد كده قالي اركبي
مريم: حاضر هركب
يوسف: واصلنا وعلي الله اشوفك واقفه مع حد
مريم: انا كده كده مش بقف مع حد
يوسف: هي كلمة حاضر مش بتعرفي تقوليها وخلاص
مريم بنرفزه: حاضر وسيبته ومشيت
دخلت وطبعا كانت اول ماده مادته امتحنت والصراحه الامتحان كان كويس
وانا طالعه نده عليا
يوسف: ها الامتحان سهل
مريم: ايوه وبجد شكرا علي مساعدتك
يوسف: بصوت خافت عقبال ما اساعدك في بيتنا
مريم: بتقول حاجه
يوسف: بقولك العفو
طيب انا ماشيه بقي
يوسف: تمام
وصلت البيت
ايه يا ماما ريحه الاكل الحلوه دي ولا عشان فيه عريس
حنان: بس يا بت وادخلي غيري عشان قربوا يوصلوا
مريم: حاضر
دخلت لبست ملحفه سودا وخمار اسود رغم ان ماما هتنفخني لو شافت اللبس
حنان يلا يا مريم الناس وصلوا يلهوي يا مريم ايه اللي انت لابساه ده اسود
مريم: ماله بس مهو شيك اهو
حنان: يلا يا بنت بطني
طلعت قولت السلام من غير ما ارفع وشي وروحت قعدت جنب بابا
انا اول مره اعرف ان السجاده بتاعتنا حلوه كده
بابا: طيب نسيب العرسان مع بعض
يوسف: ايه رأيك نجيب واحده شبها في بيتنا
مريم بصدمه: انت
يوسف: ايوه اومال مفكره مين اوعي تفكري ان ممكن اسيبك لحد غيري
مريم بخبث: ده لو وافقت عليك اصلا
يوسف: مش بمزاجك اصلا اكيد مش محتاجه تتعرفي ولا اتعرف احنا دلوقت هنعمل كتب كتاب وخطوبه
مريم: مش لما اوافق الاول
يوسف: غصب عنك أصل انا ما اترفضش
مريم: بطل غرور شويه
يوسف: مافيش وقت للتفسير يا عميي المأذون بسرعه
ما فوقتش الا علي
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير
لقيت يوسف حضني جامد وقالي تخيلي انا منتظر اللحظه دي من وانت لسه صغيره أنا بحبك اوي
مريم: وانا كمان
يوسف: انت كمان ايه
مريم بكسوف: يوسف اسكت كفايه اني اتكروت في عروسه تكتب كتابها بأسود
يوسف بضحك: انت اللي كنت عايزه تطفشيني
حنان: مبارك يا ولاد
مريم ويوسف: الله يبارك فيكي
سوسو مامت يوسف: يلا عشان تلبسوا الدهب
يوسف لبسني الدهب اللي اخترناه سوا
وبعد كده اتفقنا ان الفرح اخر الشهر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد اسبوع من الاحداث دي
صحيت الصبح علي صوته وهو في اوضتي
مريم بفزع: ايه اللي دخلك اوضتي
يوسف بضحك: حماتي سر حياتي
مريم: كده يا امي
يوسف: علي فكره بقا انا جوزك
مريم ببرود: جاي ليه
يوسف: حد يقول لجوزه حبيبه كده انت جاي ليه جاي اصالحك واحاول افهمك
مريم: مش عايزه افهم حاجه انا طلبت طلب وانت رفضت خلاص
يوسف: يا قلب يوسف انت هتتعبي في الفرح ابقي البسيه بعد الفرح يبقا فرهدت الفرح وفرهدت اول يوم نقاب
انا كنت عايزه البس النقاب في الفرح وهو رفض
مريم: متقلقش عليا بقا
يوسف بتنهيده: لما ما اقلقش عليكي اقلق علي مين خلاص اعملي اللي يريحك
مريم بضحك: بجد وافقت
يوسف بإبتسامة: مقدرش ازعلك ايوه يا ستي انا موافق
حنان: يلا يا ولاد عشان تفطروا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف بضحك: انهارده فرحي ياجدعان وهتجوز
صالح: ربنا يعينك علي المهلبيه اللي في دماغك دي يابني
يوسف: اخيرا يا بابا هتجوزها
صالح: ربنا يديم فرحكوا واشوف عيالكوا كده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالليل وبعد الفرح ما خلص
مريم: كان نفسي احضر فرح اسلامي وكان اول فرح اسلامي احضره هو فرحي
يوسف انت قفلت الباب ليه
يوسف: اسيبه للحرامي يعني بقوله اتفضل اسرقنا
يوسف: اخيرا بقيتي في بيتي لقد هرمناا من اجل تلك اللحظة
مريم: انا بحبك اوي يا يوسف
يوسف: وانا بعشقك يا عيون يوسف
كنت انت الجبر اليوسفي في سنين عجافي اليعقوبيه
تمت
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مريم)