رواية مريض نفسي الفصل الثامن عشر 18 بقلم مريم أحمد
رواية مريض نفسي الجزء الثامن عشر
رواية مريض نفسي البارت الثامن عشر
رواية مريض نفسي الحلقة الثامنة عشر
اتسمرت مكانها اول م فتحت الباب من الي شافته
مفاقتش غير لما سمعت صوت روح الي كانت بتعيط جامد و هي بتقول لداليدا
روح بعياط… داليدا الواد هيروح مني
جريت داليدا عليها بسرعه و شالت اكرم من الي كان قاعد على الارض قدام روح الي كانت بتحاول تهديه
بس هو كان ماسك بطنه بتعب
شالته داليدا من على الارض و خدته ف حضنها و هي بتقوله بخضه
داليدا…اكرم يا حبيبي مالك يا قلبي حصلك ايه
اتكلم اكرم بصوت متقطع من كتر عياطه و شهقاته
اكرم…بـ.. بطنـ.. بطني بتو…بتوجعني اوي
طبطبت داليدا على ضهره بحنان و هي هتموت من خوفها عليه لأنها بتحبه هو و اخوه اكتر من نفسها
قالت داليدا لروح بتساؤل
داليدا…انتي اديتيله دوا المغص؟
هزت روح راسها بعياط
روح…اه اه والله و شربته اعشاب لما ابتدى يقولي انه تعبان
داليدا بسرعه…روحي بسرعه البسي و انا هكلم عز يجي
روح…كلمته و قالي انه خلاص قرب يوصل
صرخت داليدا ف وشها…و مستنيه ايه روحي اجهزي
هزت روح راسها بسرعه و جريت على اوضتها و هي حاسه قلبها هيقف من كتر خوفها على ابنها
معداش كام ثانيه و لاقت باب الشقه بيخبط جامد
جريت و هي شايله اكرم الي كان لسه بيعيط جامد و فتحت الباب لعز
الي اول م شاف ابنه بالمنظر دا مستناش حتى روح تيجي و خده منها و نزل بيه جريّ
اتكلمت داليدا و هي بتقفل الباب و نازله وراه
داليدا…استناني يا عز انا جايه معاك
جري كارم على امه و هو بيقولها بعياط
كارم…ماما بابا جيه و خد اكرم و نزل هو و داليدا
دخلت روح بسرعه البلكونه و هي بتنادي عليه عشان يستناها بس تلف طرحتها و تيجي تطمن على ابنها
روح بدموع…استنى يا عز انا جايه معاكوا
بس عز كمل طريقه و هو بيجري بـ ابنه و مردتش عليها
………………………
كان واقف شايله و هو بيحاول يوقف اي تاكسي او حتى اي ميكروباص يوصلهم لأقرب مستشفى
داليدا…هاته يا عز عشان تعرف تشاور للعربيه
اداها اكرم الي كانت لسه دموعه نازله قالها
عز…خليكي هنا يا داليدا
داليدا و هي بتطبطب على ضهر اكرم…رايح فين
عز…مش هبعد
كمل و هو بيشاورلها ناحية اليمين
عز…هروح اشوف الموقف الي هنا لو لسه فيه عربيات هتطلع ولا حتى بتحمل
هزت داليدا راسها…و انا لو لاقيت اي عربيه هنا هرن عليك
هز راسه و جري بسرعه على الموقف
………………
كان يحيى بيرن عليها كتير بعد م بعتلها رسايل على الواتساب و هي مكنتش بترد عليه
كان حاسس ان فيها حاجه احساس بالخوف غريب كان متملك منه
و زاد الاحساس دا لما رن على عز الي برضو مردش عليه
مبقاش عارف يعمل ايه
لحد م خد قرار انه شويه كدا و يرجع يكلمها تاني
…………………
وقفت تاكسي اخيرا و كانت لسه هطلع تليفونها تكلم عز بس لاقيته جيه عليهم جري اما ملقاش مكروباصات طالعه
قالها و هو بيفتح باب العربيه الي قدام و بيركب العربيه
عز…اركبي يلا
هزت داليدا راسها و ركب و طلعوا بسرعه على اقرب مستتشفى
…………………
كانت روح قاعده على اعصابها واخده كارم في حضنها و هي بتترعش من كتر خوفها على ابنها و بتدعي ان ربنا يحفظهولها
مسكت التليفون بتاعها و هي بتكلم عز للمره المليون و هو برضو مبيرظش عليها
…………………
نزلوا من التاكسي بعد م عز حاسبه و جريوا بأكرم و دخلوا المستشفى
عز بصوت عالي…عايز دكتور اطفال بسرعه ابني بيمووووت
جت ممرضه جري و هي بتقوله
الممرضه…وطي صوتك يا فندم مينفعش كدا
صرخ عز ف وشها…انتي مش شايفه عياطته و صوت صريخه من كتر الالم عامل ازااااي
بلعت الممرضه ريقها بخوف و قالتله
الممرضه…طب تعالى معايا
قالت جملتها و طلعت تجري
جري وراها بسرعه هو و داليدا الي كانت شايله اكرم
الممرضه…خليكوا هنا ثواني
و بعدين خبطت على باب مكتب الدكتور و دخلت بعد م سمحلها بالدخول
الممرضه …دختور ناجي في طفل بره هيموت من ڪتر الالم الي حاسس بيه
قالها ناجي باهتمام…مستنيه ايه دخليه بسرعه
خرجت الممرضه لعز و داليدا و قالتلهم يدخلوا للدكتور
اول م ناجي شاف حالة اكرم قام بسرعه و هو بيقول لداليدا تحطه علي سرير الكشف
حطته داليدا و فضلت واقفه و جت تمشي عشان الدكتور يعرف يشكف عليه براحته
بس لاقت ايد اكرم مسكتها و قالها بصزت ضعيف اوي
اكرم…متسبنيش يا داليدا
مسك داليدا ايده و هي بتطبطب عليها بايدها التانيه
داليدا بحنان…انا جمبك اهو يا حبيبي
كشف عليه ناجي و اتنهد بحزن على حالة الطفل و اداله مسكن يسكنله الم بطنه
و بالفعل اكرم هدي خالص
شالته داليدا و فضلت تطبطب عليه بحنان
رجع الدكتور قعد مكانه تاني و هو بيتنهد
عز بقلق…فهمني يا دكتور ابني ماله
ناجي…مخبيش عليك هو محتاج يعمل عمليه
اتصدم عز و شهقت داليدا الي كانت قاعده على الكرسي الي قدام مكتب الدكتور بخضه على اكرم
داليدا…ليه يا دكتور هو فيه ايه عشان يتعمله عمليه
ناجي…قولولي انتوا كشفتوا قبل م تيجوا هنا
عز…ايوا روحنا مستوصف عندنا ف المنطقه و الدكتور الي هناك قال انه مجرد مغص بس و كتبلنا دوا و من وقفتها بنتديه لأكرم كان بيتحسن ف الاول بس الفتره الاخيره مبقاش بيقدر يستحمل الالم
ناجي…اسم الدوا ايه
حاول عز يفتكر اسم الدوا و بعدين قاله عليه
اتكلم ناجي بصرامه…طب ممكن بعد كدا يا استاذ عز لما نلاقي ابن حضرتك تعبان تجري بيه على مستشفى كويسه او عياده
بص عز في الارض بكسره على انه معرفش ياخده و يروح مستشفى لأن مكنتش الفلوس مكفيه
اضايقت داليدا جدا عشان اخوها و قالت للدكتور بحده
داليدا بحده…متشكرين على النصيحه تقدر بدل تضيع الوقت الي زعلان اننا ضيعناه على الولد متكررهوش حضرتك دلوقتي و قولنا اكرم ماله و عملية ايه الي هيعملها
بصلها ناجي و قالها…انتي زعلتي ليه انا لازم اعرفه الدوا الي الولد ه دا ملوش علاقه بتعبه و معملش اي حاجه لتعبه
عز…طب قولي يا دكتور عمليه ايه دي
ناجي …عملية الزايده
عز اتخض و قاله…بس دا لسه عمره يجي خمس سنين هدخله عمليه ازاي
ناجي…لا يا استاذ عز عادي جدا انه يدخل العمليه و بعدين ابنك حالته متأخره شويه دا. كويس انكوا جيته لأن لو استنيتوا اكتر من كدا ابنك الزايده ممكن تنفجر ف بطنه و وقتها العدوى هتنتشر ف بطنه
عز بحزن …طب طب يا دكتور معلش هي عميه دي هتتكلم كام
اتكلم ناجي بكل هدوء…100الف جنيه
سكت عز و هو مصدوم من الرقم
صرخت داليدا ف وشه بصدمه
داليدا…لييييه عشان ايه يعني دي حتى مستشفى عديه مهياش خاصه عشان كل المبلغ دا
ناجي…وطي صوتك يا مدام و ابن حضرتك لازم يعمل العمليه فورا لأنه لو معملهاش هيبقى الخطر اكبر
و على فكره المبلغ قليل جدا شوفي اي مستشفيات تانيه و انتي تعرفي
عندك مستشفى الشافعي اهي بتعملها يجي بأكتر من 200 300الف
داليدا بغضب…بس دي مستشفى خاصه انتوا بقى مستشفى عاديه
قاطعها عز لما قال بحزن…طب يا دكتور مينفعش تعملولوا العمليه و بعدين اديكوا الفلوس على م الامور تدبر؟
ناجي…للأسف لأ
هز عز راسه و هو بيقول…شكرا يا دكتور، يلا يا داليدا
قامت داليدا معاه و هي بتحسبن على الدكتور و بتدعي لأكرم انه يقوملهم بالسلامه
خدها و اول م خرجوا طلبوا منه حساب الكشف
طلع عز اخر فلوس معاه و كانت مش مكفيه للأسف بسبب حساب التاكسي
ادت داليدا اكرم لعز و هي بتقولي
داليدا…معلش يا عز خد اكرم وديه الحمام
هز عز راسه و قال للحساب…معلش ثواني و راجع تاني
مشي عز و داليدا سألت تتأكد من رقم فلوس الكشف
داليدا…كام الكشف لو سمعت
رد الراجل بكل احترام…460 يا فندم
طلعت داليدا الفلوس من شنطتها و دفعت الفلوس و شافت عز جاي من بعيد راحتله و خدت منه اكرم عشان لما يطلعوا يعرف يلاقي تاكسي
اديتله داليدا فلوس ف ايده و هي بتقوله…خلي دول معاك
عز…جبتي الفلوس دي منين و دفعتي حساب الكشف. منين يا داليدا
داليدا…كانوا باقيين معايا من ساعة م كنت بشتغل كنت سايباهم لأي ظرف و الحمدلله اهو
بصلها عز بحب و كسره…شكرا يا داليدا و حقك عليا
اتنهدت داليدا بضيق منه و قالتله…يلا يا عز
خرجها عز و خرجوا من المستشفى
فضلوا واقفين كتير جدا يستنوا اي عربيه او اي ميكرومباصلعت داليدا تليفونها تكلم روح بس لاقت يحيى بيرن
فتحت المكالمه و لسه بتقول الو
سمتت صوته الي كان متعصب بس عصبيته كلها كانت باين انها توتر
يحيى…انتي ايه يا داليدا عنال ارن عليكي من بدري جدا لا انتي و لا عز بتردوا هو في ايه
اتكلم داليدا بدموع على حال اكرم…يا يحيى احنا قدام المستشفى بأكرم
اتخض يحيى و قالها…ماله اكرم
نزلت دموعها بكسره و هي بتقول بعياط…لما رجعت كان تعبان اوي و خدناه انا و عز على المستشفى الدكتور قال ان لازم يتعمله عمليه بسرعه و ان مغيش وقت
و قالنا الملبغ بس مش عارفه يا يحيى مش عارفه هندبره ازااي و بحاول اتماسك قدام عز عشان محسسهوش انه مقصر ف حق ابنه
و فضلت تعيط جامد
اتكلم يحيى و هو نازل على سلم القصر عندهم
يحيى…انتوا فين دلوقتي
داليدا…احنا قدام المستشفى مش لاقيين اي عربيه خالص
اتكلم يحيى و هو خارج من القصر
يحيى…ابعتيلي اللوكيشن على. الواتس و انا جيلكوا
داليدا…لا يا يحيى متتعبش نفسك احنا كدا كدا هنروح اهو
يحيى…انا هاجي اخدكوا و نروح على المستشفى بتاعتنا نعمل للولد العمليه
قطبت داليدا حواجبها و اتكلمت
داليدا…مستشفى ايه يا يحيى مستشفى الشافعي؟
اتكلم يحيى و هو بيدور العربيه بتاعته…اه
ردت عليه داليدا بغضب…ليه الذل و المعايره دي يعني انا بقولك فلوس المستشفى العاديه مش عارفين هنجيبها ازاي عشان تقولي جاي اخدكوا للمستشفى بتاعتكوا الي هي خاصه و هتحتاج مبلغ قد كدا يجي اكتر من ربع مليون جنيييه
اتصدم يحيى من اتهامها ليه انه عايز يذلهم و من تفكيرها فيه ازاي قدرت تفكر كدا و تفتكر انه بيعايرهم وووووو
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مريض نفسي)