رواية مختمرة بين يدي شيطان الفصل السابع عشر 17 بقلم إيمان عكاشة
رواية مختمرة بين يدي شيطان الجزء السابع عشر
رواية مختمرة بين يدي شيطان البارت السابع عشر
رواية مختمرة بين يدي شيطان الحلقة السابعة عشر
عند رعد وريحان
ريحان : رعد
رعد : قلب وروح رعد
ريحان : انا معرفش اي حاجة عنك انت عارف كل حاجه عني بس انا لا
رعد :عايزة تعرفي ايه
ريحان :كل حاجه عايزةاعرف كل حاجة عنك
رعد :ريحان يلا علشان انا عندي مشوار
ريحان :رعد لو سمحت متهربش مني
رعد :اهرب ايه ريحان حبيبتي انا هقولك كل حاجه في وقتها ماشي
ريحان :هو الوقت ده مش عايز يجي كل حاجه تقولي في وقتها
رعد :يلا علشان متأخرش
وذهب وهي خلفه
خرج من الحديقه وذهب الي القصر ارتدي ملابسه وخرج
ريحان :ربنا يهديك يا رعد
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل على محمد
🌸🌸🌸🌸🌸
عند نور
نادية :نور في عريس متقدملك
نور :ماما لو سمحتي انا مش عايزة اقابل حد الفترة دي
نادية :ليه بس يا بنتي
نور :كده يا ماما انا حكتلك علي اللي امجد عمله وبجد تعبت من الموضوع ده
نادية :يا بن
نور :ماما بجد مش قادرة انا هروح عند خالي عن اذنك
وذهبت نور عند خالها
سيد :نور حبيبتي عاملة ايه
نور :انا كويسة الحمد لله
سيد :طب الحمد لله
نور :عامل ايه انت يا خالو
سيد :انا بخير يا بنتي
نوال مرات سيد :طب ومرات خالو مفيش عاملة ايه
نور :لا طبعا ده انتِ الي في القلب
سيد :ماشي يا ختي انا هسبكم ترغوا ونزل المسجد شويه وهرجع متمشيش يا نور هتتغدي معانا
نور :لا غداء ايه وماما مينفعش اسبها
سيد :مانا هجبها معايا وانا جاي
نور :خلاص ماشي
وذهب سيد وتبقت نور ونوال
نوال :مادام جايه الصبح كده يبقي في حاجة في ايه
نور :دايما قفشاني
نوال :تعالي نعمل حاجة نشربها واحكيلي
نور :اشطا يلا
وذهبا الي المطبخ
نوال :يلا احكي
نور :***
حكت ماحصل معهاو سيف
نوال :طب انتِ هتعملي ايه
نور :مش عارفة
نوال :استنيه
نور :خايفة
نوال :حبيبتي لو واحد هيتغير علشانك يبقى هيحطك في قلبه قبل عينيه
نور :ربنا يسهل
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸🌸
عند علياء وبلال
علياء :بلال هي دي اختك
بلال :ايوه
علياء :طب ازاي اختك في المستشفي
بلال :بقولك ايه بقى بطلي شغل جنان اختي واهي زي القردة قدامك كل حاجة بتقوليها بتكون مش موجوده
علياء ببكاء : انا مش فاهمة حاجة انا تعبت بجد
اقترب منها بلال و
بلال :اهدي يا حبيبتي خلاص انسي الي فات علشان ده محصلش اهدي
علياء :انا خايفة اوي وتعبانة هو انا مجنونة
بلال :لا يا قلبي مش مجنونة بس اهدي تعالي معايا
وقام بلال بأخذ علياء الي السرير
بلال :استريحِ انتِ علشان شكلك تعبانة
علياء :طب متسبنيش انا خايفة
بلال :حاضر انا جبك اهو
وجلس بجانبها حتي نامت فهي لم تنم من ليلة امس
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸🌸
في قصر الباسل
عند بسنت
بسنت :ماما هو ياسين فين
كريمه :في مكتبه يا حبيبتي
ذهبت بسنت الي المكتب
ودخلت باندفاع
بسنت : انت ازاي تعمل كده
ياسين ببرود :في حاجة اسمها بابا
بسنت :ياسين متبقاش بارد ورد عليا ازاي تعمل كده
ياسين: عملت ايه
بسنت :والله متعرفش نقلت الدكتور حسام
ياسين :متجبيش اسم الحيوان ده علي لسانك تاني انتِ فاهمة
بسنت :لا مش فاهمة ودكتور حسام انا متأكدة انك الي نقلته
ياسين اقترب منها ونظر لها بغضب
ياسين بغضب : بسنت
بسنت : رجعه زي مانقلته
ياسين : انتِ غبية ده كلب فلوس اول مالقي جامعة هتديلوا فلوس اكتر نقل
بسنت :يعني انت
ياسين :اول واخر مره هبررلك حاجة واياك تجيبي سيرة اي راجل علي لسانك مفهوم
بسنت بخوف :مفهوم
وذهبت سريعا من امامه وخرجت من المكتب بخوف من غضبه
كريمه :في ايه يا بت مالك
بسنت :مفيش انا هروح اغير
كريمه :ماشي يا بنتي
وبالفعل ذهبت بسنت الي غرفتها
وفي هذه اللحظة وصلت جهاد
جهاد :كريمه اتصلي بعلياء خليها تيجي بادري
كريمة :هي هتيجي بالليل علشان بلال قال لمحمد ان مامته واخته جايين انهاردة من السفر
جهاد :ماشي وانا اتصلت بريحان قالتلي هيجو بالليل علشان شغل رعد
كريمه : طب يلا احنا نشوف الترتيبات
جهاد :يلا
وبالفعل ذهب كل من جهاد وكريمه لترتيب القصر لكتب كتاب بسنت وياسين
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸
عند ريحان
ريحان : داده لو سمحتي جهزي شنطي انا ورعد علشان هنسافر انهاردة
زينب : حبيبتي مانا عارفة رعد بيه قالي
ريحان :خلاص ماشي وانا هساعدك
زينب :لا يا حبيبتي انا عملتهم خلاص
ريحان :ماشي
وذهبت ريحان الي غرفتها وكانت متحيره تريد ان تتصل برعد وخصوصا ان العصر قد آذن واقتربت صلاة المغرب ويجب ان يأتي الي القصر ليسافروا
ولكنها قررت عدم الاتصال لكي لا تزعجه فهي متأكده انه لن يتأخر
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي محمد
🌸🌸🌸🌸
عند رعد
رعد :سيف انا هسافر انهاردة الشركة وكل حاجة تديرها عقبال مارجع ماشي
سيف :ليه هو انا مش هسافر معاك
رعد :اكيد لاء وكمان عايز تسافر ليه علشان تقابلها صح
سيف :انت بترقبني ولا ايه
رعد :علي الاساس مش عارف ويا تري هتكسب التحدي ولا
سيف : رعد انا
رعد :انت ايه تفتكر هي لو عرفت انت بتشتغل ايه هتعمل ايه ها
سيف :وانت لو مراتك عرفت انت ايه هتعمل ايه
رعد : سيف
سيف :ايه مش عارف انا هقولك هتطلب الطلاق
رعد :مستحيل مش ممكن تبعد عني
سيف : رعد ده أكيد علشان انت خبيت عليها انا هنزل معاك وهقول لملاكي كل حاجة علشان تكون عارفة مش هعمل زيك
رعد بغضب : اخرس ريحان عمرها ماهتسبني ماشي عمرها
وتركه وذهب وهو في قمة غضبه
وذهب الي القصر بالتحديد الي غرفته التي تمكث بها ريحان
رعد : ريحان
ريحان :رعد في ايه مالك
رعد اقترب منها وامسكها من ذراعها بقوة وقربها اليه
رعد :ريحان اياكِ تبعدِ عني اياكِ حتي لو عرفتِ اي حاجة عني اياكِ فاهمة انا مش عايزك تشوفي الوش التاني
ريحان :رعد اه في ايه وسيب ايدي متوجعني
رعد بصراخ:انطقي فاهمة
ريحان ببكاء :حاضر حاضر بس سيب ايدي
رعد ترك يدها ونظر لها وهو يخرج هواء من فمه بغضب ومسك شعره
ثم اقترب منها وقام بتهدئتها وهو يمسح دموعها التي ملئت وجنتيها
رعد :خلاص اهدي مش بحب اشوف دموعك
ريحان ببكاء :هو فيه ايه
رعد :مفيش حاجة بس اياكِ تسيبيني ماشي
ريحان :انا مقدرش اسيبك
رعد :ايه
ريحان :مفيش احضرلك الحمام
رعد :فراولتي متهربيش
ريحان : انا هروح اشوف الحمام
وذهبت سريعا من امامه
رعد :عمري ماهسمحلك يا ريحان انك تسيبيني في يوم من الايام عمري
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي محمد
🌸🌸🌸🌸🌸
في الليل
عند علياء وبلال
علياء استيقظت من نومها وجدت نفسها نائمة بجانب بلال وهو يحتضنها بكل حنان
علياء : يا تري كل ده حلم لا اقصد كابوس دي فعلا اخته بس مش مكسورة دي عمرها ماتكون واحدة بتتعالج من حالة اغتصاب يعني مفيش حاجة في اخته يبقي هو مكنش بينتقم طب هو ايه الي حصلي انا مش فاهمة حاجة
كانت تتحدث لنفسها ووجدت دموعها تهبط علي وجنتها مثل الشلال في صمت وتحول هذا الصمت الي انين صغير وكبر واصبح شهقات مسموعة حتي انها ايقظت بلال من نومه
بلال :علياء حبيبتي بتعيطي ليه اهدي
علياء :هو انا مجنونة انا مش عارفة ايه الي حصلي انا مش مجنونة صح قولي انا مش مجنونة
كانت تتحدث وهي تشهق بين كل كلمة
بلال اقترب منها واحاط وجهها بيده
بلال :لا يا حبيبتي انتِ مش مجنونة انتِ بس اعصابك تعبانة شوية مش اكتر اهدي كده وانسي الي فات وانا معاكِ مش هسيبك ماشي
علياء هزت رأسها لفوق وتحت بمعني موافقة
بلال قام بمسح دموعها بيده وربط علي وجنتيها
بلال :يلا يا حبيبتي قومي خدي دش عقبال ما اعملك اكل علشان انا مشيت الخدم
علياء:ليه
بلال :علشان عملك مفاجأة
علياء :بجد
بلال :اه قومي يا حبيبتي يلا
علياء :ماشي
وبالفعل ذهبت علياء الي الحمام وبعد فترة من الزمن خرجت وجدت فستان علي السرير وعليها ورقة
علياء : ايه ده
واقتربت منه ورفعته وآه من جماله ليس له مثيل كان فستان في قمة البساطة والجمال كان لونه ازرق فاتح وكان مثل فستان سندريلا
علياء :الله ده جميل اوي ايه ده في ورقة
واخذت الورقة وقرأت ما فيها وهي تبتسم بسعادة
علياء :سندريلتي البسي الفستان ده اميرك منتظرك في الجنينة
وبالفعل ارتدته ووضعت بعض من مساحق التجميل وقامت برفع شعرها في تسريحه بسيط وغاية في الجمال والرقة ثم وقفت امام المرآه
علياء :خلاص يا علياء اهدي وانسي اللي فات انا هبداء من جديد خلاص اللي فات ده كله كان كابوس تمام كان كابوس
وهبطت الي الاسفل بخطوات بطيئة وهي تتجه الي الحديقة التي بالطبع كانت خاليه من الحراس او اي شخص ووجدت الحديقة مزينة بشكل رومانسي جميل يخطف الانفاس ووجدته واقف امامها وهو يرتدي بدلة وكان في غاية الوسامة
بلال : ايه رأيك في المكان اميرتي
علياء : جميل اوي
بلال :علياء انا عايزك تنسي الكابوس دع ونبتدي حياتنا من غير كوابيس ماشي
علياء : ماشي
وقام بسحبها الي طاولة بها عشاء رومانسي وقضوا وقت جميل بين هذا الجو الرومانسي وفي هذا الوقت نسيت علياء كل شئ وابتسمت بسعادة علي هذا الجو حسنا هي سعدت انه كان كابوس وفرحت ان زوجها حنون عليها وقررت ان تكون جزء من هذه السعادة
ولكن هل السعادة ستدوم ام للقدر كلمة اخري
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸🌸
عند القصر
سليمان :محمد عماد اتصلوا بالولاد شوفوهم فين
عماد :انا كلمت رعد الصبح وهو قالي انهم هينزلوا بالليل يعني شوية كده زمانهم علي وصول
سليمان :طب وانت يا محمد
محمد :بلال كلمته بس هكلمه تاني اهو
وذهب بعيد عنهم ليهاتف بلال
وبعد قليل عاد
محمد :بلال جاي هو وعلياء دلواقتي
سليمان :تمام انا كلم رعد دلواقتي اشوفهم فين
عماد :ماشي
وبعد نصف ساعة وصل كل من علياء وبلال
علياء :ماما بابا وحشتوني اوي
وقامت باحتضانهم وهي تبكي
وبالطبع كانت كريمه تبكي ايضا وبعد ذلك انتقلت الي جدها حضنته بشده وسلمت علي باقي العائلة
وقام بلال ايضا بالسلام علي العائلة
سليمان :علياء حبيبتي عاملة ايه في حياتك
حسنا علياء تذكرت كل ما حدث معها من امور سيئة واشياء لا تتحملها ولكنها لم ترد ان تقول شئ خصوصا بعد مساندة بلال لها نظرت الي بلال وهي تبتسم
علياء :كويسة يا جدي
بسنت :علياء حبيبتي وحشتيني انتِ زي مايكون نسيتِ ان عندك اخت
علياء :لا طبعا يا حبيبتي وانا اقدر تعالي في حضن اختك يا قلب اختك
ركضت بسنت سريعا في حضن علياء وباقي العائلة كانوا في استغراب من تغير اسلوب علياء معهم ولكن الجدي هو الوحيد الذي لم يستغرب هذا
مالك :اوعي كده يا بت دي قلب اخوها تعالي في حضني وحشتيني
وجذب علياء الي حضنه وهو يربت علي ظهرها تحت
وجلسوا عدة ساعات يضحكون
وبعد هذه الساعات وصل رعد وريحان
ودخلا الي القصر
ريحان :السلام عليكم
الجميع :وعليكم السلام
ريحان :وحشتوني اوي كلكم
بسملة :ريحان حبيبتي وحشتيني اوي
وركضت اليها وحضنتها وقامت بسنت بالمثل وسلمت ريحان علي جميع العائلة
ياسين :قلب اخوكي
ريحان :وحشتني اوي
وقام باحتضانها وهو يقبل اعلى رأسها
جهاد :وسع كده انت وهي تعالي في حضن امك يا ضنايا
وقامت باحتضانها وايضا حصل هذا مع الجد ومحمد وعماد
كل هذا تحت نظرات حارقة تشع شرار نظرات غيرة تنظر اليها
وبعد ان سلم رعد علي الجميع ببروده المعتاد بالنسبه لهم
وكادت ريحان ان تجلس بجانب جدها
رعد :ريحان تعالي اقعدي هنا
وشاور علي مكان بجانبه
سليمان :روحي يا بنتي جوزك عينه بتطلع شرار من الغرة لحسن يولع فينا ههه
مالك :فعلا يا جدي من ساعت ما ريحان سلمت علي يا سين وعمي وحضرتك وهو كان هيقتلكم بنظراته
رعد :مالك
مالك :خلاص يا معلم هسكت
ريحان نظرت الي رعد وجدته ينظر لها بغضب حسنا هي لم تلاحظ نظراته
ريحان :حاضر
وذهبت لتجلس بجانبه وهي خائفة من نظراته
رعد اقترب من أذن ريحان وقال لها بهمس
رعد :عقابك لما نوصل البيت
ريحان بهمس :طب انا عملت ايه ده جدي وابويا واخويا يعني محارم
رعد بهمس :وانا حذرتك قبل كده صح ومع ذالك مسمعتيش الكلام
ريحان :انا
رعد مقاطعها :كلمة كمان وهيكون العقاب قدامهم فكره اول عقاب
ونظر اليها وهي يغمز بعبث
ريحان بخجل :لا
واصبحت وجنتي ريحان مثل الفراولة
بسنت :ريحان انتِ وشك احمر كده ليه
ريحان :احمر
بسملة :اه يا تري رعد قالك ايه خلاكِ حمرا بالشكل ده ههه
ضحك الجميع ورعد ايضا
والمسكينة ريحان زاد خجلها
علياء :خلاص بقي متكسفوهاش صحيح بسنت وريني الفستان
بسنت :تعالي تعالوا كلكم يا بنات نطلع الاوضه
البنات :ماشي
وذهب البنات الي العرفة والشباب جلسوا يتحدثون في الشغل
كريمه :تعالي احنا يا جهاد نشوف الاكل
جهاد :يلا
وذهبا هم ايضا الي مكانهم الدائم المطبخ
في الغرفة
بسنت :ها ايه رأيكم
علياء :جميل اوي
ريحان :فعلا حلو اوي يا بسنت
وانقضي الوقت بدون حدث يذكر حتي جاءت جهاد
جهاد :يلا يا بنات علشان الاكل جاهز
وذهب الجميع الي الطعام وبعد ان أكل الجميع وانتهوا وجلسوا ليأكلوا مقبلات بعد الاكل
وبعد عدة ساعات من الحديث والضحك ومشاغبة بسمله وبسنت لريحان
رعد :جدي انا هستأذن بقى
سليمان :ليه يا بني متبات معانا
رعد :معلش يا جدي مش هقدر
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مختمرة بين يدي شيطان)