رواية مختمرة بين يدي شيطان الفصل الخامس عشر 15 بقلم إيمان عكاشة
رواية مختمرة بين يدي شيطان الجزء الخامس عشر
رواية مختمرة بين يدي شيطان البارت الخامس عشر
رواية مختمرة بين يدي شيطان الحلقة الخامسة عشر
في الليل
عند ريحان
ريحان لنفسها: ايه يارعد التأخير ده كله طب اتصل اشوف اتأخر ليه لا اكيد يعني عنده شغل مش عايزة اشغله طب خلاص انا هقعد اقراء قران لحد لما يجي
وبالفعل جلست ريحان تقراء في كتاب الله
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صل علي النبي
🌺🌺🌺🌺🌺
عند كريمه ومحمد
كريمه : محمد انا قلقانه علي علياء
محمد :قلقانه ليه
كريمه :مش عارفه حاسه انها مش كويسة
محمد :احنا مش كنا لسه عندها وكانت كويسةقلقانة ليه بقى
كريمه :لا انا حاسه انها مش كويسة احنا نروحلها بكره
محمد :انت ناسيه كتب كتاب بنتك
كريمه :كتب الكتاب بعد بكره طب انا عندي فكره احنا نكلمها ونخليها تيجي هي وبلال ويباتوا معانا يجوا بكره علي الغداء
محمد :فكره حلوه وممكن نشوف رعد وريحان هي اكيد تنزل علشان بسنت
كريمه :خلاص انا هروح اكلم جهاد واقولها علي الفكره دي
محمد :ماشي وانا هروح اقول لبابا
وذهبت كريمه عند جهاد
ومحمد عند الجد
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صل على محمد
🌺🌺🌺🌺🌺
عند الجد
سليمان :تمام يا ولدي اعمل الي انت عاوزه
ياسين :انا برضوا كلمت عمي محمد واستأذن منه
سليمان : طب وبسنت يا ولدي
ياسين : لا يا جدي انا هعملهلها مفاجأة
سليمان : ربنا يسعدكم يا بني
ياسين : يارب عن اذنك يا جدي
سليمان : اتفضل يا ولدي
وفي لحظةخروج ياسين دخل محمد
ياسين :عمي انا قولت لجدي وهو وافق
محمد :طيب يا ياسين ربنا معاك
ياسين :طب انا هطلع علشان تعبان وعايز استريح
محمد :ماشي
سليمان :تعالى يا محمد في ايه
محمد :بابا كنت عايز اقولك حاجه
سليمان :حاجه ايه يا بني قول
محمد : بقول يعني لو بكره نتصل ببلال وعلياء ونعزمهم علي الغداء ويباتوا معانا لتاني يوم علشان كتب الكتاب وكمان نتصل برعد وريحان
سليمان :فكره حلوة يا بني بس الاول نشوفهم لو يقدروا يجوا علشان متنساش انهم عرسان جدد وكمان كل واحد واشغاله
محمد :ان شاء الله يوافقوا بس المشكله في رعد حتي لو نزل مصى مش هيوافق يبات هنا
سليمان :طالع لابوه مش بيحب التجمعات ولا الناس الكتير بيحب الهدوء
محمد :علشان كده لما نزل مرضيش يقعد هنا
سليمان: ايوه
وفي هذه اللحظة دخل عماد
عماد :ايه ده تجمع في ايه
محمد :مفيش كنت بقول لبابا ان وقاله
عماد :انا كلمت رعد وقالي انه هينزل بكره
سليمان :وانت يا محمد كلم بلال وشوفو
محمد : خلاص ماشي ولما يجوا نقولهم علي المبيات
عماد : ان شاء الله
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صل على محمد
🌺🌺🌺🌺🌺
عند علياء وبلال
بلال :علياء حبيبتي عاملة ايه دلواقتي
علياء :ملكش دعوة بيا
بلال : علييياء انا جوزك احترميني
علياء :انا لحد دلواقتي مش مصدقاك فالو سمحت اطلع بره الاوضه
بلال : تمام انا طالع بس متاخديش علي ده كتير وحسني كلامك معايا
وذهب وهو غاضب واغلق الباب بقوة
علياء لنفسها :طب لو طلع كل ده حلم بس حلم ازاي ده واقع انا شوفته انا بجد مش فاهمه حاجه انا هتجنن بس علي العموم بكره هعرف الحمد لله ان انا اعرف شكل اخته شوفت صورة تجمعه معاها بس كده بكره هكتشف انك بتعمل كل ده علشان تجنني بس والله مش هسمحلك
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صل على محمد
🌺🌺🌺🌺🌺
عند بلال
في الهاتف
بلال :السلام عليكم
جميلة (والدة بلال): وعليكم السلام يا بني عامل ايه ومراتك عاملة ايه
بلال : الحمد لله وكويسين يا ماما وانتِ عاملة ايه
جميلة الحمد لله يا بني بلال حبيبي انت كويس
بلال : اه يا امي كويس اهم حاجة صحتك انتِ كويسة والبت المفعوصه عاملة ايه
جميلة : المجنونة كويسة
بلال : ماما انتوا هتنزلوا بكره امتي
جميلة : الصبح كده قبل ما نوصل هنبلغك وكمان خالتك نازله معانا علشان تبركلك بنفسها
بلال : ماشي يا ماما تنورنا بس مش انتِ كنتِ مسفره لخالتي علشان هي تعبانه هي عاملة ايه دلواقتي وازاي هتنزل
جميلة :ايوه يا حبيبي بس هي باقت كويسة واصرت انها تبركلك بنفسها
بلال :ماشي ياماما
جميلة :يلا يا حبيبي عايز حاجة
بلال :لا يا امي سلام
جميلة :سلام
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صل علي النبي
🌺🌺🌺🌺🌺
عند ريحان
ريحان :صدق الله العظيم
في هذه اللحظة وصل رعد
رعد :ربنا بثبتك
ريحان بابتسامه : ويهديك يارب
بس انت اتأخرت اوي
رعد : شغل يا حبيبتي وكمان حصل مشكلة
ريحان بحنان :طب خش خد دش عقبال محضرلك الاكل ونقعد ناكل مع بعض علشان انا جعانة ومكلتش من الصبح ونقعد نتكلم وتحكيلي اي هي المشكلة ونحلها مع بعض ممكن
رعد بفرحه :طبعا ممكن يا اجمل واحن زوجة في الدنيا
وقام بتقبيل يديها ثم ذهب الي الحمام
وفي طريقه
رعد :بس انتِ لازم تتعاقبي علي قلة اكلك
ريحان :انا كنت مستنياك
رعد :مليش دعوة
ودخل الي الحمام وذهبت ريحان ايضا لتجلب الطعام وهي تتحدث بهمس عن تصرفات زوجها ومعاقبته لها
وبعد فترة اجتمعوا علي الطعام
رعد :قبل ما ناكل لازم اقولك العقاب
ريحان :نعم رعد انا ستناتك مش اكتر اتعاقب ليه
رعد :حبيبتي لازم تهتمي بصحتك واكلك وانتِ اهملتيهم فعلشان كده لازم تتعقبي وانا خلاص عرفت هعقبك ازاي
ريحانبقلة حيله :ازاي
رعد :اكليني
ريحان :نعم
رعد :عايز أكل من ايد مراتي حبيبتي فيها حاجه
ريحان بخجل :انت عارف ان انا هتكسف ومش هاقدر
رعد :ده عقاب يلا
ريحان واصبح وجهها مثل الفراولة
رعد :يلا يا فرولتي
ريحان :وانا كمان هعقبك
رعد :ليه يا فراولتي
ريحان :علشان انت اتأخرت ومتصلتش بيا تطمني
رعد :ماشي يا ستي عندك حق
ريحان :انا بقي هقولك عقابي بعد الاكل
رعد :ماشي يلا
وبالفعل بدأت ريحان بإطعام رعد بيديها في خجل ورعد كان اكثر من مستمتع
رعد :شبعت يا فراولتي يلا دوري هأكلك
ريحان :لا شكرا انا هاكل لواحد
رعد :ليه يا قلبي هساعدك
ريحان :رعد لو سمحت متكسفنيش
رعد :خلاص يا فراولتي هقوم انا اغسل ايدي
وبالفعل ذهب رعد لغسل يديه
وبعد فترة انتهت ريحان من الطعام وحملته الي المطبخ بينما رعد ينتظرها في الغرفة
ودخلت ريحان وجلست امامه
ريحان : احم العقاب
رعد :اي هو
ريحان :رعد عايزاك تقرأ القران معايا
رعد :
ريحان :رعد لو سمحت
رعد :ريحان مش هقدر
ريحان :ليه بتقول كده
رعد :ريحان الكلام خلص انا مش هعمل كده
ريحان :رعد انت بتقول ايه طب انت مش بتعرف تقرأ القران انا مستعدة اعلمك بس لو سمحت حاول
رعد :ريحان لو مش هتقولي حاجه تاني غير ده يبقى يلا ننام
ريحان :رعد انت وعدتني
رعد :وهوفي بوعدي بس مش كده انا هرجع بنفسي للطريق ده بس محتاج وقت
ريحان:خايفة لما يجي الوقت ده هيكون فات الأوان
رعد :متخافيش مش هيفوت بس انتِ سيبيني وانا هرجع لوحدي وساعتها اوعدك هنروح البلد الي نفسك تزوريها
ريحان :السعوديةو نزور بيت ربنا
رعد :ايوه بس اصبري اتفقنا بس من هنا لحد لما الوقت ده يجي متضغطيش عليا ماشي
ريحان :حاضر انا كنت بس عايزة اساعدك بس خلاص ممكن اقول عقاب تاني
رعد :طبعا اتفضلي
ريحان :عايزة توديني اشتري كتب
رعد :طب بكره هوديكي
ريحان : ماشي
رعد : ينفع ننام بقي
ريحان : لاء احنا لسه محليناش المشكله
رعد : ريحان بجد انا عايز انام وكمان المشكله اتحلت يا حبيبتي ومتنسيش ان بكره عندنا سفر
ريحان : طب الحمد لله انها اتحلت خلاص يلا
وذهبا الي النوم
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صل علي النبي
🌺🌺🌺🌺🌺
في صباح اليوم التالي
عند بسنت
بسملة دخلت عليها
بسملهبصراخ:بسنت انتِ بتستهبلي صح كل ده لسه نايمه
بسنت :
بسملة :بسنت قومي يلا يا كسوله كل ده نوم قومي يلا علشان التجهيزات
بسنت بنعاس :هي الساعة كام
بسملة :قومي الساعة سابعة
بسنت :ولما هي الساعة سابعة جايه تصحيني ليه وعاملة الهيصه دي كلها
بس كويس علشان الحق اروح الجامعة
بسملة : تروحِ ايه يا ختي انتِ هبله ولا ايه انتِ بكره كتب كتابك
بسنت : طب اعمل ايه وكمان اديكي قولتيها بكره اوعي كده بقي
وذهبت الي الحمام وتركت بسملة في صدمتها
وبعد فترة خرجت وارتدت ملابسها وذهبت الي الجامعة
في الجامعة
بسملة :مش مصدقة انك خليتينا نروح الجامعة وبكره كتب كتابك
بسنت :اسكتي بقي علشان وامشي احنا علينا دكتور حسام ولازم اعتذله علي الي اخوكي عمله
بسملة :ماشي يا ختي بصي مش دي نورهان
بسنت :اه اندهلها تقعد جنبنا
(نورهان بنت جميلة اكبر من بسنت وبسملة بسنة وهي ترتدي الحجاب وذات خلق ولكن هي لا تحب الاحتفالات هي هادئة وغير اجتماعية لذلك لا تتحدث لاي شخص في الجامعة غير القليل)
وبعد قليل دخل الدكتور
الدكتور : السلام عليكم انا هكون بدل الدكتور حسام علشان الدكتور حسام راح جامعه تانيه انا الدكتور نبيل
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صل علي النبي
🌺🌺🌺🌺🌺
عند بلال وعلياء
بلال :صباح الخير
علياء :
ذهبت من امامه بدون كلمه
بلال :استغفر الله العظيم انا هروح اجيب ماما واختي وكمان خالتي جاية معاهم اياك يا علياء تكلميهم بالطريقة دي
علياءببرود :ماشي
وذهب
علياء : بس اعرف انه مش حلم وهروح عند بابا وهخلي يطلقني والمرادي مش هخاف ويقول الي يقوله بقي
وبعد فترة عاد ومعه امه واخته وخالته
بلال :اتفضلي يا ماما
جميلة :السلام عليكم ازيك يا حبيبتي عاملة ايه
علياء : وعليكم السلام انا الحمد لله كويسة حضرتك عاملة ايه
جميلة :انا كويسة الحمد لله معلش يا بنتي مجتلكيش من ساعة الفرح علشان كنت عند اختي ابتسام اصلها كانت تعبانه شوية
علياء :لا ولا يهم حضرتك المهم هي عاملة ايه
جميلة :كويسة الحمد لله دي كمان اصرت انها تيجي معايا اعرفك ابتسام اختي
ابتسام (خالت بلال): ازيك يا بنتي عاملة ايه
علياء :الحمد لله وحضرتك عاملة ايه
ابتسام :انا الحمد لله بخير بس مقدرتش احضر فرحكم علشان كنت تعبانة
علياء :ولا يهم حضرتك المهم ان حضرتك بخير
ابتسام :انتِ عسولة اوي تعالي في حضني
وبالفعل قامت ابتسام باحتضان علياء
بلال :علياء اعرفك باختي ٠٠٠
وكانت الصدمة
توقعاتكم هل اخت بلال هي من رأتها علياء في الصورة ؟
هل رعد سيتغير؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مختمرة بين يدي شيطان)