روايات

رواية محمد ومريم الفصل الأول 1 بقلم آلاء الواقع

رواية محمد ومريم الفصل الأول 1 بقلم آلاء الواقع

رواية محمد ومريم الجزء الأول

رواية محمد ومريم البارت الأول

محمد ومريم
محمد ومريم

رواية محمد ومريم الحلقة الأولى

-ادخلي يا هانم
-اة براحة دراعي ،في أي!!
-اخفي من وشي دلوقتي
عائشة:بابا
نزل لمستواة واتنهد
محمد:نعم يست عائش
عائشة:لية بتزعق لماما ،مش كدا وحش علشان هي وصية الرسول زي ما قولتي
محمد:انا اسف يست عائش اني زعقت وانتي موجودة
عائشة بطفوله:لا يا بابا متاسفش ،بس ممكن تصالح ماما
محمد:انا وماما مش متخانقين علشان نتصالح يا عائش ،انا بس اتعصبت شوية ممكن بقا كتكوتي تدخل تغير هدومها علشان نتعشي سوا
عائشة:حاضر …….
-انا عايزة افهم في اي ؟؟؟
محمد بضيق:هنكلم بس مش دلوقتي
-لا دلوقتي
محمد بضيق:مريم الله يرضي عليكي ،روحي اعملي العشا علشان عائشة
مريم بعند:مش عاملة حاجة انا مش الخدامة للي جبتها
محمد:خدامة !!!!! انتي في اي ؟؟؟
مريم:انا للي فية ولا
عائشة:ماما
محمد بضيق :شوفي بنتك عايزة اي
طلعت هي وعائشة وفضلت انا في الاوضة قعدت علي طرف السرير وانا مستغرب مين دي ؟؟ دي مريم حبيبتي ولا إنسانة تانية أنا معرفهاش
فوقت من دوامة أفكاري علي صوت عائشة
عائشة:يلا ماما خلصت
شاتلها وطلعنا معرفتش احط لقمة في بوقي علشان كلمتها «انا مش خدامة »
عائشة:الحمد الله الذي أطعمني هذا ورزقنية من غير حول مني ولا قوة ،الحمد الله الذي أطعمنا وسقانا وجعلنا مسلمين
محمد بضحك:عرفت انك شطورة وحفطتية
عائشة بكسوف: فين بقا الحاجة حلوة
محمد:عيوني ليكي بس كدا ،وعد بكرا اخدك واجلبك حاجة حلوة
قامت باستني من خدي
عائشة بفرحة:انت أحسن بابا
مريم :ادخلي اغسلي ايدك واسنانك ونامي علشان الوقت اتاخر
عائشة:حاضر بس مش عايزة انام هقعد شوية ممكن
مريم:لا الوقت اتاخر اسمعي الكلام بقا
اديقت من أسلوبها مع عائشة بس حاولت أهدي نفسي علشان خاطر عائش ملهاش ذنب تسمع خلاف او اي خناقة ما بيني وبين مامتها
محمد:عائش اسمعي كلام ماما خليكي شطورة يلا
عائشة: حاضر …..
مريم: سرحان في اي؟؟؟
محمد:فيكي ،تعالي هنا اقعدي
مريم: اهو جيت
محمد:كنا نازلين من بيت سوا مش حاطة ريحة ،انا اشم ريحيتك من علي بعد متر في الفرح ليه
مريم بتوتر:ايييي
محمد:اييي اي ،عينكي مكنش فيها حاجة انا متاكد قبل ما تطلعي من عتبة البيت اشوفك في الفرح حطة كحل برا وكمان برا عينيكي
مريم:ايلاينر مش كحل
محمد بعصبية:زفتت بتحطي لية ؟؟؟؟
مريم بتوتر:رحمة هي للي حطلتي لما دخلنا التويلت وبعدين يعني عادي ما كلهم كانوا حاطين واكتر مني بكتير جت عليا
محمد:انا ماليش دعوة بكلة انا هتحاسب عليكي انتي بس
مريم بضيق:بصراحة كدا انا زهقت وقرفت
محمد :من أي!؟
مريم بضيق:من النقاب انا عايزة اقلعه ،ها قولت اي؟؟ انا بكلمك ترد عليا رايح فين؟؟؟
محمد:طالع اتخمد ،مفيش نقاب هيتقلع ونامي خلي ام اليوم دا يعدي
مريم : مش اسلوب دا علي فكرة …..
طلعت الصاله فضلت الف حولين نفسي مش عارف اعمل اي روحت داخل متوضي ومصلي ….
عائشة:بابا ،بابا ،بابا
محمد بنوم:حبيبتي
عائشة:نمت وانت بتصلي
محمد :لا بعد ما خلصت
عائشة:طيب ،اقولك علي سر
محمد:بسرعة عايز اعرف
عائشة:ماما بتلم هدوم في شنطة كبيرة قد كدا
محمد:قوميني
عائشة:ات ايدك
شدتها وقعتها عليا وفضلت ازغزغه
عائشة بضحك: كفاية بابا
محمد:عيوني ،يلا قومي ادخلي اوضتك شوية
عائشة:لية؟؟
محمد :علشان ،علشان اخد عائش وننزل نجيب حاجة حلوة
عائشة بفرحه:حاضر ……
-احنا مسافرين ولا اي
مريم:لا
محمد: اومال اي شنطة دي
مريم بضيق:انا رايحة بيت اهلي
محمد:خير
مريم:ولا حاجة زهقت هروح اغير جو. في مانع
قربت منها وحضنتها
محمد:مفيش مانع وانا للي هوصلك يحبيبتي
بعدتني عنها وبصت بعيد
مريم:شكرا
محمد:عمرك ما عملتها انك تبعديني عنك
مريم:انا هروح اشوف مريم ….
نزلنا كلنا ركبنا العربية بس واقفت في السكة اشتريت لعائشة علشان لازم أوفي بوعدي علشان ثقتها فيا وكلامي تفضل موجودة
كريمة: بقا دا كلام تمشي من علي باب
محمد:معلش بقا مرة تانية
كريمة:طب ادخل اشرب حاجة حتي ما تكلمي يا مريم
مريم:خلاص ياماما سبية براحتة
محمد:بعد اذنكوا ..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية محمد ومريم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى