رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري الفصل السادس عشر 16 بقلم سلطانة القلم
رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري البارت السادس عشر
رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري الجزء السادس عشر
رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري الحلقة السادسة عشر
(ضرغام ، انا اسفه بجد انا معرفتش احبك والقلب مش ملك ل اى حد انا معرفتش حته اتقبلك فى حياتى انا اسفه )
هنا تحولت اعين ضرغام الى لون الدماء ونظر الى تلك الورقه بغضب وهو يقسم انه سوف يعيد مهره اليه مره اخرى ولكن كل تلك الايام التي قضتها في فرح وعشق سوف تنقلب الى ايام حزن وبكاء فهو سوف يجعلها تندم اشد الندم على ما فعلته معه
كانت تنظر مهره الى والدتها بتوتر كبير وهي تقول :انا مش عارفه هو اللي انا عملته ده صح ولا غلط امي انا حاسه ان انا ظلمت ضرغام ضرغام طيب وحنين وبيحبنى وانا انا يعني
نظرت صفاء الى مهره بسخريه وهي تقول: وانتي ايه يا مهره قولي بتحبي ولا يمكن عشقتي
ابعدت مهره نظرها عن امها وهي تقول :يا امي افهميني ضرغام طيب وانا ما شفتش منه حاجه وحشه بالعكس بيخاف عليا وبيحبني الايام اللي انا قضيتها معاه خلتني اعرفه على حقيقته اعرف قد ايه هو طيب
نظرت لها امها بسخريه وهي تقول: انا عايزه اقولك على حاجه ضرغام مش هو الشكل اللي انت قعدت معاه هو بس كان بيحاول يجمل صورته قدامك مش اكثر من كده وبعدين ضرغام لو كان بيحبك فعلا ما كانش خلاكي تبعدي عني ومكانش سكت على مراثك بتاع ابوكي وضمه ليه
ثم اكملت بهدوء هو انتي تعرفي ايه عن فلوس ابوكي يا مهره انتي عمرك عرفتي ابوك واخد قد ايه من جدك جدك وزع كل حاجه على حياه عينه وده لابوكي نصيبه وضرغام حب يحطك تحت سيطرته عشان تبقى كل الفلوس العيله ليه انتي عارفه ان كده كده يونس ملوش لازمه والفلوس العيله ضرغام اللي بيديرها وانتي الحاجه الوحيده اللي ضرغام ما عرفش يوصل لأن جدك هو اللى متحكم فى فلوس الوحيد لكن لم يتجوزك من و هيك ن ن و المتحكم ضرغام لعبها صح عشان كده ضرغام فكر في الجواز عشان تكون كل فلوس العيله ليه وبتاعته
نظرات مهره الى والدتها بهدوء وهي تقول: ضرغام عمره ما افكر في كده ده حتى عمره ما قالي ان هو عايز فلوسي بالعكس ده جدي كان بيقول ان هو اللي كان متكفل بكل مصاريفي وانه ما اخذش اي حاجه من ورثي ومحافظ عليه وبالعكس ده بيزوده
نظرت لها امها بسخريه وهي تقول: تمام احب بقى تقوليلي انتي فلوسك كام يعني معاكي كام في البنك
نظرات مهره الى الارض وهي تقول ما اعرفش انا اصلا مش عندي حساب في البنك نظرت لها امها بجديه وهي تقول :طب يا رب تصدقيني بقى لما اقولك ان ضرغام ضحك عليك ثم اقتربت منها بحب وهي تقول مهره انا امك حبيبتك وعمر ما حد هيحبك في الدنيا ديت قدي وبعدين يا بنتي هو انتى فاكره ان ممكن ضرغام يحبك قدي ده انا اخاف عليك من الهوا انا عايزاك تسمعي كلامي وانا هساعدك توصلي لحقك ومالك فاهمه يا مهره
حركت مهره راسها بهدوء وهي تقول: فاهمه يا امي
اما عن ليل جلست في الشرفه تقرا احد الروايات قاطعها دخول ابنه مهران الكبيره جوري التي تبلغ من العمر 10 سنوات نظرت لها جوري باستحياء وهي تقول: مرات ابوي امي بتقولك العشا جاهزه لو عايزه تاكلي
نظرت لها ليل بابتسامه وهي تقول: لا يا جوري قولي لها ان انا مش عايز اكل
جوري بهدوء حاضر: بس معلش يا مرات ابوي هو انت لسه في المدرسه
نظرت لها ليل باستغراب وهي تقول: لا ليه
جوري بهدوء: اصلك بتذاكري
ليل بابتسامه لا دي روايه حاجه كده زي الافلام بس بس بتقريها مش بتتفرجي عليها وبتتخيلي نفسك مكان البطل وتعيشي حياتها
كادت ان تجيب عليها جوري ولكن اوقفها صوت حسناء الذي تقول :ايه اللي انتي بتعلميه للبنت ده بتعلمي البنت كيف تعيش في خيالها مع رجاله غريبه
نظرت لها ليل بهدوء وهي تقول ايه اللي انت بتقوليه دوت يا حسناء وبعدين انتي عارفه روايه اكيد انت متعلمه
كدت ان تجيب عليها حسناء بغضب ولكن اوقفتها ليل وهي تقول :حسناء تعالي نتعامل مع بعض بطريقه احسن من كده انا عايزه افهم انتي واخده مني موقوف ليه
نظرت حسناء الى ابنتها وهي تقول :انزلي تحت انت يا جوري كلي مع اخواتك
حركات جوري راسها وهي تقول حاضر ياما ثم نظرت الى ليل وهي تقول: واخده منك موقف ليه لا ما فيش حاجه اصلك خدت مني الكتاب من غير ما ترجعيه تاني انتي خدتي جوزي اخذتي اغلى حاجه في حياتي تعرفي ان انا كنت بحلم بيه كل يوم وكل ليله اني هكون مرته بتاعته انت بقى اخذت ده كله كسرت قلبي وخليتيني من غير قلب بقى بعد ده كله مستغربه انا بكرهك ليه الكره حاجه قليله قوي على الشعور اللي انا بحسه ناحيتك
نظرت لها ليل بهدوء :له ارجوك يا حسناء افهميني انا مجبوره على الجوازه ديت حسناء ارجوكي تعالي نتعامل ان احنا اخوات صدقيني والله انا مش حابه اللي بيحصل دوت ارجوكي يا حسناء ادي نفسك فرصه
قالت ذلك واخذت هاتفها والكتاب ودخلت الى غرفتها فتحت الهاتف وجدت رساله مني ابن عمها مكتوب فيها ليل ليل انا اسف على كل حاجه عملتها ليل انا حاسس ان البيت وحش من غيرك ليل لو لسه في قلبك حاجه ليا ارجوك كلميني
اتصل سليمان بحفيده فهو لم ياتي في المعاد المحدد رد عليه ضرغام بهدوء وهو يقول: خير يا جدي في ايه
سليمان بجديه :انت اللي خيرك يا ضرغام انت فين انت ومرتك ايه شهر العسل هيطول اكتر من كده
تحدث ضرغام بسخريه وهو يقول: لا يا جدي بس حفيدتك هربت وانا مش هرجع غير بيها
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري)