روايات

رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري الفصل الثاني 2 بقلم سلطانة القلم

رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري الفصل الثاني 2 بقلم سلطانة القلم

رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري البارت الثاني

رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري الجزء الثاني

رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري
رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري

رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري الحلقة الثانية

مهره بجديه :جدى انا موافقه انى اتجوز ضرغام
قال سليمان باستغراب بسبب ذلك التحول المفاج :اى بتجولى اى
قالت بهدوء: اى يا جدى انا جولت موافقه اتجوز ضرغام ، ضرغام ابن عمي وهو المسؤول عنى من وانا فى الفه هو إلى عارف عنى كل حاجه و اللى متحكم فى حياتى وعارف ازاى يمشيها وانا عاوزه ارد ليه الجميل ده ولو حاجه بسيطه على إلى عمله معايا
تحدث يونس بغضب:اى إلى انتى بتجولى ده يا مهره هو حد بيتجوز عشان يرد الجميل لحد وبعدين هو انتى هتتجوزى ضرغام عشان عارف عنك كل حاجه الجواز مش كدا يا بت عمي فكرى بعجلك شويه وانا إلى بجول مهره واعيه و عارفه هى بتعمل اى
كان يجلس وعلى واجهه ابتسامه مستفزه بسبب حديث مهره ولكن تحولات تلك الابتسامة إلى غضب بسبب حديث يونس وتحولات تلك الابتسامة إلى غضب شديد هب من على كرسيه بغضب وهو يقول: انت مالك انت يا يونس وبعدين بت عمى و ريدنى وعارفه أن انا الوحيد الى هكون معاها و واجف جنبها فى كل حاجه فى الصغيره جبل الكبيره وعارفه أن انا الوحيد الى اقدر احميها
قال يونس بسخرية:تحميها من اى يا ولد عمى هي عليها طار ولا حاجه وبعدين يا ضرغام مهره لسه عيله صغيره وانا وانت عارفين أن اكيد مهره مجبوره قال ذلك ونظر إلى مهره بهدوء وهو يقول:صح ولا لا يا بت عمى
كدت أن ترد مهره عليه ولكن أوقفها صوت ضرغام الغضب وهو يقول: احترام نفسك يا يونس وعرف انت بتخرج اى من حنكك جبل بدل ما تجول كلام وترجع تندم عليه
كدا انا يرد عليه يونس ولكن أوقفها ما صوت عصاء جدهم الذي تحدث بصوت جهور هز أرجأ الدر بقوه:أنتم إلى شكلكم مش عارفين انتوا جعدين فين ولا جدام مين عشان كدا بتعلوا صوتكم جدامي كل واحد يحط مركوب جوا حنكه ومحدش يتحدت تانى حديت ملوش لازمه
ثم نظر إلى مهره وهو يقول :وانتى يا بتي متاكده انك عاوزه تتجوزى ضرغام
مهره بصوت مكسور:اه يا جدى انا عاوزه اتجوزه
قال سليمان بهدوء: خلاص يبقى بعد اسبوع كتب كتابك على ضرغام ابن عمك و الاسبوع اللي بعده الفر
قال ذلك ثم نظر الى حريم المنزل وقال زغرطى يا حرمه منك ليها
انطلقت الزغاريد فى الدر بأكمله وأخذ الجميع يبارك ل ضرغام ومهره التى كنت تشعر أنها وضعت نفسها فى مواقف لا تحسد عليه ولكن تحاول أن تقول لنفسها أنها على حق وأنها سوف تنتقم من ضرغام لا تعرف انها مهره صغيره بين مخالب اسد قوي و شرس
كل هذا يحدث تحت نظرات يونس الذي كان يشعر بحزن شديد لأن المهره التى كان يحلم بها ذهبت فى يد رجل آخر لا يشعر بتلك العيون التى تراقب أدق تفاصيله عشقه فيه إلى حد الهلاك
بعد مرور الوقت كنت تجلس مهره فى غرفتها تحاول أن ترتب أفكارها من اول و وجديد تحاول ان تدعم نفسها ولكن اخرجها من كل ذلك صوت الذي تكرهه منذ الصغر صوت ذلك البغيض الذي يجب عليه ان تتحمله كثيرا في الايام القادمه صوت ضرغام وهو يقول :كده انتي شاطره واللي انتي عايزاه انا ممكن اعملهلك
نظرت له بغضب وهي تقول وصراخ : غصب عنك هتعمل لي اللي انا عايزاه انا عملت ده كله عشان توديني لامي وتخليني اكمل تعليمي اللي انت حرمتني منه
النظر لها بسخريه وهو يقول:تو تو لا يا جطه واطى صوتك وانتى بتتكلم ده اول حاجه تانى حاجة ودى الاهم انك لسه غبيه زاى انتى الدنيا كلها هتتغير وانتى و غبائك لا يا مهره بلاش تقولى غصب عنى تانى لأن انتى اول واحده متاكده أن مفيش حاجه بتحصل غصب عني وان ما فيش حاجه بتحصل غير بموافقتي
تحدثت مهره بحزن و واجع وهي تقول: عندك حق انت ما فيش حاجه تحصل غصب عنك او من غير موافقتك لكن انا, انا مش مهم كل حاجه ممكن تحصل غصب عني حتى موافقتي مش مهمه موافقتي اللي انت اجبرتني عليها واللي انت خلتني غصب عني اوافق على الجواز منك عشان تخلينى اكمل حلمي انا بجد مش عارفه انت ليه بتكرهنى كدا حرام عليك انا بكرهك فاهم
ضرغام بغضب:انتى اى كل شويه انا بكرهك هو انتى فكره انا بعمل ده كله ليه لانى خايف عليكى انا مش بخاف على نفسي زاى ما بخاف عليكي انتى بتعملى كدا لانك عارفه و متاكده انى بحبك
نظرات له بسخرية وهى تقول :كدا و بتحبنى امال لما تكرهنى هتعمل فيا اى
ظهرت ابتسامه على واجهه ضرغام وهو يقول: انا لو كرهتك يا مهره هخليكى تكرهينى بجد و تكرهي حياتك عشان كدا يا مهره مش عاوز اسمع كلمه انا بكرهك تانى لأن مكانتك فى قلبي ، ماشي يا مهره
نظرات له مهره بغضب دون أن ترد عليه
قال :يلا اجهزى عروسه عشان تنزلي انتى و ليل وامى تشترى حاجات الفرح بدل ما انا اشترى على مزاجى وده هيكون احلى بكتير
قال ذلك وغمز له وخرج دون أن ينتظر رد منها نظرات إلى جطائفة بغضب وهى تقول:ربنا ينتقم منك
بعد مرور ساعه كنت تسير هى و ليل و ولدت ضرغام زهره فى السوق تري تجهيزات العروس كنت تسير دون أن تقول شي
نظرات له زهره بهدوء وهى تقول:فى اى يا بتى انتى هتفضلى ماشيه كده من غير ما تختاري حاجه واصل
قالت مهره:ما انتى بتختارى يامه
زهره بهدوء:يابتى انتى العروسه وانتى إللى تختار حاجتك ولا يونس معاه حج فى اللى بيجوله يا بتى
شعرت مهره بتوتر وهى تقول:كلام اى بس يامه انا بس مكسوفه مش اكتر من كده
زهره بجديه :بلاش كدب يا مهره انا عارفه انك مش عتحبي ولدى وعارفه انك مجبوره بس انا برضوا عارفه ومتاكده ان ابنى محبش حد غيرك واصل وان مفيش حد هيحبك فى الدنيا دى زاى ابنى
ليل بهدوء لكى لا تحرج مهره وتجعلها تتحدث مع امها على راحتها وقالت :انا هشوف انا حاجات للعروسه بعد اذنكم
حركت امها رأسها و جلست فى محل عصير هى و مهره وقالت :جولى يا بنتى ابنى جبرك ازاى على الجوزه
انهرت مهره فى البكاء وهى تقول:يا خالتى ابنك عمل العادى بتاعه خلنى اجول إلى هو عاوزه على لساني زاى مخلاني اسيب المدرسه والتعليم وانا راضيه وساكته وما اقولش حاجه ضرغام عمل اللي هو متعود عليه جبرني وبمزاجي
نظرت لها زهره بحزن وهي تقول: طب قولي كيف يا بنتي عمل اى يمكن اقدر اساعدك
نظرت مهره في عيون زهره وهي تقول عمر ما حد هيقدر يساعدني من ضرغام غير نفسي قلت لك حاجات كثير اوي يا خالتي وانت ما وقفتيش جنبي ولا جاري درغام عمل زي كل مره حط حته الجبنه للفار في المصيده وسابني ادخل المصيده وقفل علي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى